Zoals de header al aangeeft ben ik aan het overwegen om de standaard koplamp lichtbronnen te vervangen voor xenon.
In het donker wens ik meer en beter zicht wat ik tot nu toe niet behaald heb met dure high tech lampjes.
Een auto onderdelenshop claimde zelfs dat met conventioneel licht het ophoudt bij 55 Watt en dat je van alles kan verzinnen aan snufjes, maar de lichtopbrengst echt niet veel meer kan worden. Hooguit de kleur kan iets wijzigen.
Maar dan richting xenon:
Ik heb H11 Osram Nightbreaker lampjes in de dimlichten, echter waren de originele Philips lampjes af fabriek van socket type HB4, waarbij beiden blijken te passen. Zijn dit daadwerkelijk totaal andere sockets ondanks dat het past, of zijn het verschillende benamingen?
In het bos van xenon kits zie ik het licht niet meer. Welke merken zijn betrouwbaar, hebben een lange levensduur, verzieken je koplampunits niet en komen de keuringen door?
Welke kleurtemperatuur is het meest aan te raden? Waarbij ik vaak lees dat men 5000 Kelvin kiest, maar ik afbeeldingen van 6000 Kelvin zag die feller en meer wit zijn.
Moet er in een RAV4 van eind 2006 nog rekening gehouden worden met Canbus, aanpassingen, afstellen, of andere zaken?
De meest kits claimen immers met chocoladeletters "do it your self", alsof je het tijdens de koffie op zondag er even snel inzet. Maar ik ben als elektriciën en techneut uit ervaring met dit soort verkooptermen toch wat wantrouwend.
Heel graag adviezen en/of tips en bij voorbaat dank voor de tijd en moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Xenon set is verkrijgbaar in HB4 uitvoering, het originele socket in jou auto.
Neem een set dat geschikt is voor Canbus, dan zit je altijd goed.
Er zijn diverse merken en kleuren; ik zou gaan voor 6000K, Dit is zonder twijfel de meest populaire lichtkleur, diamant wit licht met een zachte blauwe gloed. Naast de strakke uitstraling, zorgt dit licht voor een zeer goed zicht op de wegmarkeringen, verkeersborden en andere weggebruikers.
Dan het merk: er zijn diverse merken in de handel, van goedkoop Chinees tot wat duurdere betrouwbaarder merken.
Hieronder een aantal, aan jou de keus;
http://www.pilotxenonshop.com/pilot-xeno...
http://www.my-xenon.com/pilot-xenon/pilo...
http://www.autoshopdetijger.nl/pilot-pro...
Succes
Hans,
Erg bedankt voor je hulp op weg.
Moet ik naast het kiezen van een juiste degelijke set nog ergens rekening mee houden m.b.t. de RAV4, of is het echt puur installeren en klaar. Mogelijk heb je wel/geen ervaring met Toyota.
10 jaar
Geen ervaring met Toyota, maar bij de set zit een aansluitschema, dus kan niet missen eigenlijk.
Het ligt er ook een beetje aan of je er makkelijk bij kan.
Als je een afdekkap achterop de koplamp unit hebt, moet daar wel een gat in komen voor de bedrading, met doorvoerrubber.
Staat ook wel in de handleiding, met de maat van het gat. Gebruik daar een gatenzaag voor van de juiste maat.
Oh ja....je doet het niet op zondag tijdens een kop koffie, maar wel na de koffie en voor de lunch klaar.. ;-)
Hier een advies van een ervaringsdeskundige: ga liever voor 4300k als je meer zien belangrijker vind dan gezien worden. 4300k geeft aantoonbaar meer licht op de weg dan 5000k of nog minder 6000k. 4300k zit in de meeste auto's met standaard xenon af fabriek. Kijk ook eens bij http://www.xenonlamp.nl. Ik deed 3,5 jaar met een setje van 120,00. 18mnd garantie op lampen en ballasten. Ook betere aftersales dan bij Pilot.
10 jaar
[quote=PaulD-Cat]ga liever voor 4300k als je meer zien belangrijker vind dan gezien worden. 4300k geeft aantoonbaar meer licht op de weg dan 5000k of nog minder 6000k. 4300k zit in de meeste auto's met standaard xenon af fabriek[/quote]
Standaard af fabriek is de reflector in de koplamp ook op Xenon aangepast.
Dat 4300K altijd meer lichtopbrengst heeft is een fabel. Dit is geheel afhankelijk van het type koplamp.
Gr. paul
OK, schrijf ik het anders op: in dezelfde unit levert 4300K wel degelijk meer licht op de weg dan 5000K/6000K. Des te meer lumen, des te meer licht.
4100k = 3500 Lumen = 372500 CD
4300k = 3300 Lumen = 362500 CD
4900k = 3200 Lumen = 352500 CD
6000k = 3000 Lumen = 332500 CD
7500k = 2900 Lumen = 332500 CD
8000k = 2800 Lumen = 312500 CD
10.000k = 2750 Lumen = 300000 CD
12.000k = 2650 Lumen = 297250 CD
14.000k = 2600 Lumen = 289500 CD
10 jaar
Hieronder een lijstje met voorbeelden van kleurtemperaturen.
3.000K, Geel licht. Retro look kleur zoals we die kennen uit oude auto's
4.300K, Geel licht. Word vaak fabriek af toegepast bij de meeste automobielen.
5.000K, Geel/ wit licht. Geeft een originele luxe (OEM) uitstraling.
6.000K, Wit licht met lichte blauwe tint. Luxe uitstraling hoge lichopbrengst.
8.000K, Wit/ blauw licht. Geeft een moderne luxe uitstraling.
10.000K, Blauw licht. Helder blauwe kleur.
12.000K, Paars/ violet licht. Helder blauw/ paarse kleur.
We gaan niet eigenwijs doen,
de keuze is geheel aan Theo;
Wat een feest, ik mag zelf kiezen! Joepie, alleen ben ik compleet inervaren in xenon...
Wel of niet 4300K, want ik zie dat 4100K nog meer lumen geeft. Daarnaast adviseerd het gros van de xenon winkels 5000K en zie ik voorbeeld foto's waarbij 6000K veel witter en feller overkomt. Maar dat is als toeschouwer...
Het gaat mij om goed zicht op de weg en niet om gezien te worden. Sterker nog, ik hekel juist te felle xenonlampen.
Ik las net op xenonlamp.nl dat je nog een keuze hebt om het makkelijker te maken. Normale, C en R lampen, afhankelijk van je koplampreflector. Hoe kom ik hier achter?
En zijn de huismerken van xenonlamp.nl net als Pilot ook TUV, CE, etc. gekeurd, zodat ik geen commentaar krijg bij een APK keuring?
10 jaar
Beste Theo, ik rijd ook Toyota. Met xenon een prima lichtbeeld en al 3 x geen afkeur omdat het lichtbeeld voldoet. In mijn koplampen zit een kapje vóór de halogeen óf xenonlamp en ik gebruik de standaardlampen. Kijk eens of er een 'dealer' bij jou in de buurt zit en rij er even langs. Wordt je meteen aan de goeie spullen geholpen. Voor mij zijn ze er door xenonlamp in gezet, was er voor 150,00 klaar. En onlangs na 3,5 jaar alleen een nieuw setje lampen omdat er eentje kapot was gegaan. Ik ben weer voor 4300k gegaan. Ik heb 4 jaar geleden rondgereden met 6000k. Dat is beduidend blauwer en ik zie echt meer met 4300k. Als je in de buurt van de oudste stad van Nederland woont kom je een keer langs, kun je zelf zien dat het ook wit licht is.
10 jaar
Nog een tip: download de App >>Vehicle Light<< van Osram. Daar voer je jouw autogegevens in en je vindt er elke lamp, binnen en buiten van jouw auto. H11 is echt toch iets anders dan HB4. Er is verschil in lampfittingen tussen Rav4 van vóór maart 2006 en ná maart 2006 :-)
10 jaar
[quote=T-sec]Wat een feest, ik mag zelf kiezen! Joepie, alleen ben ik compleet inervaren in xenon...
Wel of niet 4300K, want ik zie dat 4100K nog meer lumen geeft. Daarnaast adviseerd het gros van de xenon winkels 5000K en zie ik voorbeeld foto's waarbij 6000K veel witter en feller overkomt. Maar dat is als toeschouwer...
Het gaat mij om goed zicht op de weg en niet om gezien te worden. Sterker nog, ik hekel juist te felle xenonlampen[/quote]
Hou ook rekening met weersomstandigheden. 4300K mag dan z.g.n wit zijn maar uiteindelijk bepaald de koplamp / reflector het lichtbeeld op de weg.
De 6000K heeft ook veel minder weerkaatsing bij regen / mist / sneeuwval, dat is ook een reden dat men kiest voor de 6000K (niet alleen de looks)
Een H7 / H4 / H1 lamp dat niet juist staat afgesteld verblind ook, dat geldt ook voor Xenonverlichting, dit vereist een andere afstelling.
De kwaliteit volstaat uit het land van herkomst, niet zo zeer een merk.
Door de jaren heen ben ik er wel achter dat handelaren er maar een naam aangeven om zo een bepaald vertrouwen te wekken, niets is minder waar.
Een goed kwalitatief set ( 9v / 16v DC slim ballast ) met garantie hoeft niet meer te kosten dan 65,00....
Gr. paul
Een RAV4 uit 2006 heeft projector lenzen. Uitstekend lichtbeeld met xenon lampen H11. Aansluiten is simpel, een plek voor je ballasten vinden moet ook lukken.
Succes Theo.
Gr. Paul.
10 jaar
Zonder iemand in een hoek te plaatsen krijg ik van andere ervaringsdeskundigen ook het advies om voor 4300K xenon te gaan.
Wederom omdat deze kleur het beste zicht en de beste reflectiereactie geeft.
Het is volgens zeggen daarom dat de meeste autofabrikanten af fabriek 4300K xenon installeren en andere kleuren juist niet.
We gaan de wereld van aankopen eens induiken en hierna kom ik terug met een resultaat, om dit topic mogelijk af te sluiten.
10 jaar
[quote=T-sec]Het is volgens zeggen daarom dat de meeste autofabrikanten af fabriek 4300K xenon installeren en andere kleuren juist niet[/quote]
Je slaat enkele stappen over en komt zo op een dwaalspoor.
Voertuigen voorzien van Xenon af fabriek, daarvan is de koplamp specifiek ontworpen voor Xenon.
Ook voorzien van automatische hoogteregeling en koplampsproei-install..
Het resultaat van origineel ga je dus nooit krijgen met hoe de huidige situatie nu is en wat je geadviseerd is.
Dit is appels met peren vergelijken..
Gr. paul
Beste Paul,
Gisteren en vandaag kreeg ik een reactie van een Amerikaanse en Nederlandse specialist in de xenon inbouw.
Beiden bevestigen dat 4300K inderdaad de meeste Lumen aan licht geeft als het gaat om goed zicht vanachter het stuur.
De Amerikaanse specialist rijdt toevallig zelf ook een RAV4 uit 2006 en heeft ondervonden dat 4300K het beste beeld geeft.
Doelde jij met 5000K mogelijk op goed gezien worden? Want meer wit/blauw licht zal mogelijk als toeschouwer feller over komen.
En dat standaard koplampen voor een RAV4 zijn ontworpen voor halogeenlampen en niet voor xenon is mij meer dan duidelijk.
Evengoed wil ik xenon lampen toepassen, wat kan, maar dan wel een set die in deze niet af fabriek situatie het beste zicht geeft.
In jouw tweede reactie geef je zelf ook aan dat 4300K een hogere lichtopbrengst geeft dan >5000K, dus waarom dan toch niet?
10 jaar
[quote=T-sec]In jouw tweede reactie geef je zelf ook aan dat 4300K een hogere lichtopbrengst geeft dan >5000K, dus waarom dan toch niet?[/quote]
In mijn 2e reactie staat : 4300K mag dan z.g.n wit zijn maar uiteindelijk bepaald de koplamp / reflector het lichtbeeld op de weg.
Voor jezelf moet je dus even het e.a bepalen wat je prettig vind, wat een ander vind is natuurlijk niet altijd een leidraad.
Voertuigen vergelijken uit America is altijd een beetje tricky omdat het vaak een niet Europees model en uitvoering betreft.
Mocht 4300K niet bevallen, enkel de lampen uitwisselen kan altijd......
Gr. paul
P. Kelder,
Ik kan begrijpen dat de reflector en de lens in de koplampunit uiteindelijk het lichtbeeld met xenon bepalen, dat is een feit waar je nooit omheen kunt.
Maar als ik van 1 type xenonlamp de 4300K of de 5000K versie kies, zal in dezelfde koplampunit niet het beeld, maar de kleur en lichtsterkte verschillen.
Uit de xenon tabellen komt naar voren dat 4300K meer Lumen output heeft dan 5000K of hoger. Wij willen veel licht, dus kiezen we dan ook voor 4300K.
Hierbij de bevestiging van een aantal xenon specialisten en gebruikers: "4300K geeft het beste zicht op de weg, ook bij slecht weer en is vaak de keuze."
Mogelijk zijn er af fabriek xenon koplampmodules waarbij 5000K beter presteert dan 4300K, want op de weg kom je ook vaak het blauw/witte licht tegen.
Het feit blijft dat 4300K in de basis het meeste licht geeft en mocht dit onverhoopt heel erg tegenvallen, dan jouw advies: koop een setje nieuwe lampjes.
Is het overigens zo dat je elke type xenonlamp kan toepassen in 'een' zelf ingebouwde xenon kit? Of moet je vast houden aan het merk wat er in zit?
Ik kan mij als onervaren leek voorstellen dat elk merk zijn eigen fitting heeft om zijn markt dicht te timmeren.
10 jaar
[quote=T-sec]Is het overigens zo dat je elke type xenonlamp kan toepassen in 'een' zelf ingebouwde xenon kit? Of moet je vast houden aan het merk wat er in zit?[/quote]
Een los set lampen zijn onderling uit te wisselen van welk merk dan ook.
De stekkers passen 1 op 1 op elkaar
Gr. paul
P. Kelder,
Handig te weten dat alle xenonlampen altijd passen en dat dit 1 soort fitting is.
Wat zijn bij xenonlampen dan de H-maten, of fitting D1S, D2S, D2R, D1, D3, D4 ?
10 jaar
[quote=T-sec]Wat zijn bij xenonlampen dan de H-maten, of fitting D1S, D2S, D2R, D1, D3, D4 ?[/quote]
Met dit boven / onderstaande heb je in dit geval niets van van doen.
D2S xenon lamp / D2R xenon lamp / D1S/C xenon lamp / D3S xenon lamp / D4S xenon lamp.
Dit zijn type Xenonlampen enkel geschikt voor koplampen die zijn voorzien van Xenon af fabriek.
Gr. paul
Na een vertraagde levering van Xenonlamp.nl (alles staat standaard op voorraad maar is duidelijk niet altijd het geval) de motorkap open en aan de slag. Uitvoering van de xenonkit zonder passende sub-connectoren voor op de originele H11 koplamp stekkers, maar losse steekpennetjes die makkelijk losschieten. Dus even netjes aanpassen met krimpkous, ty-rap, etc. want ik hou van netjes en bedrijfzeker werken.
Buiten de tijdrovende zoektocht naar een geschikte plek voor de omvormers en eengevecht met de lastige H11 schroefkraag was de kit vrij makkelijk te installeren en werkte bijna meteen. Eerst 1 lamp die weigerde, maar dit bleek een omgedraaide 12v connector op de omvormer. Vreemd dat dit mogelijk is, maar goed, het is gelukt.
Lichtopbrengst prima, lichtbeeld goed, maar dit komt denk ik door de lensvormige dimlichten in de RAV4. Ook voor de toeschouwer/mede weggebruiker een net afgebakend lichtbeeld zonder verblinding. Alsof het af fabriek is ingebouwd. Keuze voor 4300K xenon is bevredigend, keuze voor leverancier kent puntjes van verbetering,
10 jaar
Nb. Mocht iemand nadere info, advies, of foto's wensen dan hoor ik het wel.
10 jaar
Omdat weinig mensen kiezen voor 4300K moet ik die lampen ook tijdig bestellen. die zijn nou eenmaal niet op voorraad bij elke wederverkoper.
Theo, veel plezier met je lampen.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota RAV4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar