331 bezoekers online

Volkswagen Golf VI: 1.2 TSI ketting

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 Tsi

Hallo,

Na de aankoop van een 1.2 Tsi korte tijd geleden heb ik één maal opgemerkt dat de ketting ratelt.
Ik was voor de aankoop al bewust van de problemen met de kettingen maar toch de gok genomen en dus zou ik deze liefst vervangen hebben.
Zijn er mensen die weten of dit buiten de garantie nog via coulance vervangen wordt in Belgie? Zo ja, wat is ongeveer de kostprijs.
Ik zou het zelf kunnen vervangen indien ik de distributieblokeerset aanschaf en een rustig weekend uitkies, ik verkies liever een dealer ivm garantie op het onderdeel en uren.

style_art

Geplaatst door style_art , lid sinds 10 jaar geleden

17 Reacties

0

primera p11, 5 jaar geleden

Het euvel weten en er dan toch nog aan beginnen.
Je moet wel erg gek op VW zijn.
Kosten bij een dealer zijn 1500/1800 euro.

0

gts3856, 5 jaar geleden

Voor een 1.2 tsi zijn de kosten ongeveer 600/700 euro
bij een 1.4 tsi zijn de kosten inderdaad 1500/1800 euro

0

style_art, 5 jaar geleden

[quote=primera p11]Het euvel weten en er dan toch nog aan beginnen.
Je moet wel erg gek op VW zijn.
Kosten bij een dealer zijn 1500/1800 euro.[/quote]
Ja zoals ik vertelde is het niet bij elke motor voorkomend en vergeten bij te vertellen dat er in de garantie periode reeds iets aan gedaan was via terugroepactie, maar niet de volledige ketting.
En inderdaad wel VAG minded.

[quote=gts3856]Voor een 1.2 tsi zijn de kosten ongeveer 600/700 euro
bij een 1.4 tsi zijn de kosten inderdaad 1500/1800 euro[/quote]
600 a 700 zijn de kosten bij de dealer? Ik kan misschien beter overwegen om het zelf te doen..

0

ricky, 5 jaar geleden

Heb je al wel eens een keer een ketting vervangen? Zo ja dan doe je deze met 1 vinger in je neus en een biertje in je andere hand, echt niks aan maar je hebt wel dat blokkeer gereedschap nodig, dat is een vereiste.
Kort gezegd: motor op tijd zetten en dan blokkeergereedschap monteren en deksel boven en onder verwijderen (motorsteun gewoon laten zitten), spanner eruit draaien en bout nokkenastandwiel loshalen en dan de ketting eraf nemen. Bij montage ketting erop, nokkenasbout handvast zetten en spanner monteren, als ketting strak staat en de krukas ligt tegen de blokkeerbout aan dan nokkenasbout vastzetten (50nm+90 graden).
Let wel op de boutjes van onderste deksel, deze niet te vast zetten want ze breken af nog voordat je het door hebt!..
Maar als de auto altijd op tijd z'n beurten hebt gehad dan zou het nog wel eens kunnen dat er nog coulance op zit bij de dealer maar dat zou je ff moeten navragen.

0

style_art, 5 jaar geleden

Ja heb dit zeker al gedaan. Enkele jaren geleden toen ik nog in de garage werkte bij Hyundai de i10 en i20 bij de vleet kettingen de-en monteert (was een probleem met koolafzetting op de kleppen).
Ik heb vandaag 2 VW garage's gecontacteerd en ze zeiden beiden dat ik hem moest laten uitlezen, maar dat is net een probleem want er is nog geen fout code geweest en aan reacties op internet komen die er pas zeer laat op wanneer hij het bijna constant heeft, en op die manier konden ze via invoerder een diagnose doorsturen en dan was er eventueel nog een coulance mogelijk. herstellingsprijs zou rond de 800eur bedragen zonder coulance.
Het zal zeker lukken maar moet dan enkel het blokeersetje aanschaffen en ik weet niet de exacte VAG nummers en dan een weekendje tijd voor nemen.
Ik had het liever via een dealer laten doen ivm garantie achteraf.

0

style_art, 5 jaar geleden

[quote=ricky]Heb je al wel eens een keer een ketting vervangen? Zo ja dan doe je deze met 1 vinger in je neus en een biertje in je andere hand, echt niks aan maar je hebt wel dat blokkeer gereedschap nodig, dat is een vereiste.
Kort gezegd: motor op tijd zetten en dan blokkeergereedschap monteren en deksel boven en onder verwijderen (motorsteun gewoon laten zitten), spanner eruit draaien en bout nokkenastandwiel loshalen en dan de ketting eraf nemen. Bij montage ketting erop, nokkenasbout handvast zetten en spanner monteren, als ketting strak staat en de krukas ligt tegen de blokkeerbout aan dan nokkenasbout vastzetten (50nm+90 graden).
Let wel op de boutjes van onderste deksel, deze niet te vast zetten want ze breken af nog voordat je het door hebt!..
Maar als de auto altijd op tijd z'n beurten hebt gehad dan zou het nog wel eens kunnen dat er nog coulance op zit bij de dealer maar dat zou je ff moeten navragen.[/quote]
Bent u VAG technieker?
Want ik zou de nummers te weten moeten komen van het blokeergereedschap en de benodigde nummers voor ketting,geleiders,..

Grtz

0

style_art, 5 jaar geleden

Goh, is wat laat om nog te gaan zien maar ik dacht CBZB.
Ik dacht de nummer van ketting met spanner 03F198229A, klopt dit? Bijhorend ga ik ook de 2 geleiders en een nieuwe oliekeerring van de krukas bestellen, vergeet ik nog iets?
Enkel blokeergereedschap morgen ook is opzoeken.

0

ricky, 5 jaar geleden

Ja vloeibare pakking voor de beide deksels en zou de krukasbout mee vervangen en ook de nokkenasboeu mee vervangen, de nieuwe ziet er anders uit dan die er nu op zit maar dat hoort zo.

Wat ook nog verandert is is de binnenzijde van het onderste deksel, daarin zitten nu schotjes (ter hoogte van de krukas) die de ketting op z'n plek houden mocht deze te slap komen te staan, het oude deksel heeft deze schotjes niet. Officieel moet je deze dan mee vervangen maar ik zou hem gewoon weer monteren, mocht ketting na een tijd weer problemen gaan geven dan hoor je dat wel aan het ratelgeluid bij koude/warme motor.

CBZB of CBZA of CBZC allemaal zelfde blokkeergereedschap. Zelfs de CAXA en CAV (1.4) delen samen dan alleen de krukas blokkeerpen, nokkenas is daarvan weer anders.

0

style_art, 5 jaar geleden

Ja heb blokeergereedschap besteld via ebay en vloeibare pakking had ik al in bezit. Vandaag langs geweest bij VW dealer om alles te bestellen maar magazijn was al dicht van 15u, maandag terug. Ik ga enkel de ketting set (ketting + spanner), 2 kettinggeleiders en op jouw advies ook de krukas en nokkenasbout vervangen. Het deksel lijkt mij ook wat onnodig en ik denk dat het een aardige duit zal kosten aangezien het aluminium is.

0

primera p11, 5 jaar geleden

Dus eigenlijk komen die schotjes erin om te voorkomen dat een slap hangende ketting eraf loopt.
Tja,veel vertrouwen hebben ze er bij vw niet in dat de gemodificeerde onderdelen wel blijven zitten.
Ga er dus maar vanuit dat je in toekomst weer problemen met die ketting krijgt,zou ik toch het gemodificeerde deksel monteren.
Is het de ketting niet die uitrekt is het wel een spanner die de druk niet vast kan houden en leegloopt en de ketting niet meer op spanning houd.
Gaat de ketting ook slap hangen en start je de auto vliegt de boel alsnog van tijd en schade.
Ook de spanners zijn namelijk niet van de beste kwaliteit die je mag verwachten.
Het is de combi van slechte ketting en slechte spanners die problemen geven,het is niet een of/of verhaal,maar een en/en verhaal.
Kortom:blijft de ketting heel is er wel een spanner die de geest geeft.
Ik zou als ik jouw was maar het complete modificatie pakket doen.

0

P. Kelder, 5 jaar geleden

[quote=style_art]Het deksel lijkt mij ook wat onnodig[/quote]
Complete modificatie uitvoeren is noodzakelijk. Half werk levert ook een half resultaat op.

Gr. paul

0

style_art, 5 jaar geleden

Oke, ik ga jullie gouden raad volgen ;)

0

ricky, 5 jaar geleden

Ik zeg het trouwens ook wel een beetje verkeerd. Ik zei dat het oude deksel deze schotjes niet heeft maar dat is niet altijd zo, de ene heeft het wel en de andere weer niet. Denk dat de allereerste deze niet heeft maar heb dat nooit uitgezocht of geconroleerd oid. Maar dat weet je pas als je het deksel los hebt...Inderdaad dan wel die met de schotjes monteren, das wel het veiligst achteraf.

0

style_art, 5 jaar geleden

Alle stukken zijn besteld.
Ik had nog een prijs gevraagd voor het vervangen in hun werkplaats en aangezien er geen coulance opzit bedroeg dit +-850eur, stukken waren in totaal 260eur en dan nog het blokeersetje 50eur. Binnen 2 tal weken heb ik tijd en laat ik een bericht achter over de afloop.
Alvast iedereen bedankt voor de info!

0

style_art, 5 jaar geleden

Zoals gezegd ging ik iets laten weten over de afloop.
Ik heb er wel langer over gedaan dan gedacht. Na het demonteren was er inderdaad een verschil te zien in de ketting. Ik had een blokeersetje besteld op Ebay, de blokering van de krukas was in orde, voor de nokkenas was iets minder, heb er toch wel een uurtje aan bezig geweest om het bijvijlen en opschuren van om het passend te maken. Waar ik me aan ergerde was dat er veel onregelmatige maat/type van sleutels-bitjes, zoals de 12kant torx voor binnenkant van een boutje. Even wat meer tijd gehad met het afstellen van de timing want deze was toch wel wat verlopen door opgerekte ketting. Het aluminium deksel was achteraf gezien overbodig want er zat origineel al één op met schotjes maar wel vervangen en zoals gezegd zijn de boutjes dus heel fragile, bij het demonteren lijken ze wel los te staan dus ook niet hard vastgezet en wat extra vloeibare pakking aan gedaan. De geleider van de spanner heb ik kunnen vervangen,kon je er gewoon uithalen, maar de andere geleider lukte niet omdat ik niet het passende 12torx had, na wat inspecteren toch niet vastgesteld dat deze schade/slijtage had en er hetzelfde uitzag als nieuwe deze dus niet geplaatst gehad. Na het warm draaien en lange testrit de wagen paar uur laten afkoelen en bij het starten sloeg hij veel sneller aan en geen geluid te horen, dus de reparatie is geslaagd.
Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle mensen die zo behulpzaam waren met hun info, dus op dit topic mag een slotje ;)

0

ricky, 5 jaar geleden

Nou top gedaan!
Maar ook zelfs een originele nokkenasblokkeerpen past al niet hoor, deze moet je vaak erin tikken en eruit beuken haha, ga hem op et werk ook maar is een keer bijslijpen..
En ook die geleiders laat ik meestal zitten, vaak zijn ze gewoon nog goed maar als de ketting al een hele tijd aan het klapperen is geweest dan zie je dat het plastiek aan de eindpunten helemaal kapot geslagen is.

0

style_art, 5 jaar geleden

[quote=ricky]Nou top gedaan!
Maar ook zelfs een originele nokkenasblokkeerpen past al niet hoor, deze moet je vaak erin tikken en eruit beuken haha, ga hem op et werk ook maar is een keer bijslijpen..
En ook die geleiders laat ik meestal zitten, vaak zijn ze gewoon nog goed maar als de ketting al een hele tijd aan het klapperen is geweest dan zie je dat het plastiek aan de eindpunten helemaal kapot geslagen is.[/quote]
Neen geleiders waren niet versleten. Zelfs bij OEM materiaal past het dus nipt :) Na het bijwerken steeds bij het monteren wat nieuwe motorolie aan gedaan zodanig hij (hopelijk) iets beter ging, en voor de laatste 2-3mm inderdaad erin moeten tikken. Eruit halen moest ik een griptang op steeltje zetten en met de hamer eruit tikken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.