beste forummers,
Het gaat om mijn golf GTI 1.8T 150 pk van 1999
De auto loopt af en toe op 3 cylinders.
Ik heb eens gelezen dat dit een probleem met de staaf bobines kon zijn.
Maar ik heb niet duidelijk aanwijsbaar kunnen maken of het probleem veranderd bij afkoppelen van een staafbobine.
Graag verneem ik ervaringen.
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mechanisch, bobine, bougie, injector of mengsel probleem.
Lastig om 1, 2, 3 de oorzaak hier van daan aan te wijzen.
Storing kan wel je katalysator vernielen en bij een turbo-motor loop je ook een risico op gesmolten zuigers bij een te arm mengsel.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?
Onlangs vervangen (toen dit probleem eenmaal aan de hand was)
-Originele platinum bougies
-Brandstoffilter
Ja, we rijden de tank wel eens bijna leeg of i.i.g. rijden met het tanklampje brandend voor 40 km.
@ Oldford: Slangen zal ik zo direct controleren maar ik vraag me af of de motor daardoor op 3 cylinders kan gaan lopen?
Ik krijg vandaag of morgen m'n nieuwe OBDII-USB stekker binnen dan kan ik ook de foutcodes doorgeven.
14 jaar
Leeg of bijna leeg rijden van de tank kan de oorzaak zijn dat er vuil in de brandstofpomp en/of brandstof-filter komt.
Daardoor kan de pomp minder brandstof gaan geven. Ik zou als 1e het filter vernieuwen.
Lek slangetje beinvloedt de lucht massa meting en maakt het mengsel armer. Er is altijd wel 1 cylinder die als 1e reageert.
Helemaal als het lek de pakking betreft bij 1 cylinder tussen inlaatspruitstuk en kop.
Ecu kan dan de injectie van die cylinder helemaal uitschakelen om gevolgschades te voorkomen.
Brandstoffilter is vervangen.
Nog tips voor het zoeken naar lekkages? Breakcleaner spuiten als ie op 3 pitten loopt kan ik vast proberen...
14 jaar
als ie goed inspuit, goed vonkt en goede compressie is het eigenlijk altijd inlaatspruitstukpakking, maar in jou geval denk ik eerder aan de bobine of injector(vuil)
Hoe reinig ik het injectiesysteem?
14 jaar
Met een goede reiniger, bv Forte
Maar of dat je probleem oplost..?
14 jaar
Nee, dat lost 't niet op. Heb ik al geprobeerd. Kan me ook niet voorstellen dat 400ml op een 50 liter tank iets kan doen maar goed dat ter zijde.
Bedrading bobines ook nagelopen en aan gejutterd toen de motor liep maar geen resultaat.
Ik wil het systeem wel doorspoelen maar weet niet waar ik het beste de leiding kan afkoppelen. Ik denk zelf vlak voor de injectoren aan de brandstofrail.
14 jaar
Probleemoplossingen en reparatietips
Bulletin
Alle modellen met directe ontsteking, →MJ 2003.
- Probleem
Start slecht.
Onregelmatig stationair draaien.
Inhouden bij accelereren.
-Oorzaak
Bobine valt uit.
Isolatie van bobine defect.
-Reparatie Onderdelen
Beschrijving Onderdeelnr. Model Aantal
Bobine 06A.905.115.L Turbo 4
N.B.: De bobine moet verticaal worden verwijderd. Als de bobine strak vast zit, draai of wrik deze dan niet. Gebruik speciale gereedschappen nr. T10094, T10095A, T40039.
Breng de gewijzigde bobine aan.
Breng een nieuwe bobinekabelboom aan.
Staat bij mij in de TSB'S
dankjewel Roy!
ik zal nog iets specifieker zijn misschien helpt dat bij het zoeken?
De auto start niet slecht en loopt bij een willekeurige snelheid of toerental op 3 cylinders. Dit gaat daarna meestal weer snel over. Ik stop wel eens langs de kant om te kijken welke cylinder het zou kunnen zijn. Op dat moment blijft ie dus ook nog op 3 pitten lopen.
14 jaar
eerst uitlezen, dan verder gaan met de diagnose..... ding zal wel storingcodes hebben.... (de 0561 verwacht ik zomaar)
Uitgelezen:
Address 01: Engine
Controller: 06A 906 018 BB
Component: 1.8L R4/5VT MOTR HS D09
Coding: 04000
Shop #: WSC 00000
1 Fault Found:
01247 - Activated Charcoal Filter (EVAP) System Solenoid Valve 1 (N80)
26-10 - Output Open - Intermittent
Readiness: N/A
"Helaas" geen foutcode van een staafbobine.
Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen? waar kan ik dit Solenoid vinden?
14 jaar
Het kan bij dit model ook de onstekingsunit zijn, heb je dezelfde klacht (zit op het luchtfilter huis)
probeer als hij op 3 cilinders loopt een tikje met een schroevendraaier aan te geven als hij dan goed loopt weet je hoe ver het is.
Maar loopt hij dat echt op 3 cilinders of hobbelt de motor alleen?
Die eindtrap op luchtfilterhuis zou kunnen,een defecte bougie of bobine ook.
Maar die storing die je erin hebt staan kan ook zoiets veroorzaken,als je links kijkt (als je voor auto staat) dan zie je een zwarte pot met een klep erop en een slangetje,knijp dat slangetje eens in of vouw hem dubbel op het moment dat hij slecht loopt.
Okee, dat slangetje ga ik proberen.
Let op: De onderbreking op het solenoid heb ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt door de stekker hiervan eens los te koppelen. (ik wilde weten waar dat getik vandaan kwam).
Nu loopt ie weer ff een tijdje goed dus kan ik niks testen ....... :-( om gek van te worden!
14 jaar
Af en toe op 3 cylinders lopen AGU motor heeft in de stuurmodule van de bobines gezeten. Deze bevind zich op het luchtfilterhuis. LET OP: Bij de dealer is deze véél te duur, ik heb er uiteindelijk 100 euro voor betaald bij een automaterialenhandel (merk: BERU, HELLA, etc).
@vleeuwen: TOP MAN BEDANKT!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar