Volkswagen Passat: 1.8T ratelt bij gaslos

Bouwjaar: 1999

hallo,

Mijn 1.8T maakt een licht ratelend geluid bij het gas loslaten. In of uit versnelling maakt niet uit, snelheid maakt ook niet uit. Geluid is te vergelijken met het geluid dat je op de fiets hoort (zo eentje met versnellingen en de achteras) bij het doorrollen zonder te trappen.
Motor start en draait goed, trekt prima niks mis mee, alleen dat geluid is wat vaag. is uitgelezen (niks gevonden) en monteur meldde dat er niks ernstigs was. Maar ja, ben wel nieuwsgierig natuurlijk. Enig idee?

phrancus

Geplaatst door phrancus (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

aandrijf as?

aleen geratel als de druk er af is?

phrancus (0), 19 jaar geleden

ook te horen als ie stilstaat. (kap open, gasgeven, loslaten: ratel bij loslaten)

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,



de ketting van de nokkenassen.?


paul,

phrancus (0), 19 jaar geleden

uhm, hoe check ik dat? is dat de distributieriem danwel wordt dat toch nagekeken bij vervanging van die distririem? Want over een kleine 20k moet die toch vervangen worden.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,



je zou dan de kleppendeksel moeten demonteren.

deze motor heeft zowel een distributieriem
en een ketting aan de achterzijde van de nokkenassen.

aan de achterzijde van de nokkenasssen daar bevind zich de ketting

deze even gaan controleren...


paul,

phrancus (0), 19 jaar geleden

hmmm, klinkt als niet geheel mijn stukje kaas. Een portier uit- en inelkaar zetten lukt me wel maar aan de motor kom ik beter niet. Zal eens zien wie dat voor mij kan doen.
Dank voor je reactie, klinkt logisch en in lijn met het geluid.

Fredo (0), 19 jaar geleden

Indien het geluid sterker is bij het nemen van een bocht, kan het zijn dat het de cardankop is die een beetje ratelt. Heb A6 gehad waar stofkap van was gescheurd, en nadien gaf die ook een raar geluid, omdat al het vet uit de koppeling was gevlogen. Nieuwe cardankop en het probleem was opgelost.

John Doornbosch (0) PRO, 19 jaar geleden

nokkenas versteller vervangen

sander10730 (0), 19 jaar geleden

ik heb ook een 1.8T met hetzelfde geluid, het was mij ook al opgevallen.Laatst was de stang bij de vacuumklep die de turbo aanstuurt stuk en toen was het erger: stangetje vervangen en toen was het bijna geheel weg. Ik denk dus dat dit stangetje een beetje natrilt tegen een aanduw nokje dat de turbo inschakelt. kan ook de ketting zijn, maar lijkt mij niet waarschijnlijk.

phrancus (0), 17 jaar geleden

nieuwe ontwikklingen.

ik heb een jaar ongeveer met het geratel rondgereden. Het werd wat luider maar verder reed de auto uitstekend met alle vermogen (top van 220 om maar even als referentie te nemen) totdat ik op een dag stevig doorreed (180+) op een rit van zo'n 110km. Op de terugweg rammelde de auto niet meer! Echter is er ook vermogen weg. top is nu 180 en trekt niet meer als voorheen. Nader onderzoek bleek dat de katalysator tiptop in orde is (dat is het dus niet geweest het afgelopen jaar) maar er was wel een buis gescheurd (onder plastic kap luchtaanvoer)
Slang gefixt, geen resultaat, toen de LMM vervangen (geen verschil) diverse malen uitgelezen maar niks redelijks gevonden.
Nu rijdt de auto prima soepel, wil z'n hele toerengebied door en stottert niet, houdt niet in en maakt ook geen rare geluiden. Lijkt iets rauwer te klinke stationair maar dat kan verbeelding zijn. Echter wel tekort aan vermogen, alsof de turbo voor spek en bonen meedoet. Wel is het verbruik zo'n 10% afgenomen. Optrekken richting 120 is echter niet fijn in vergelijking met vroeger: onderin trekt ie als altijd maar zodra de turbo in moet komen komt die push niet.

Betreft een AEB motor uit 1999 met inmiddels 250k op de teller.

deze week hoop ik m'n kabeltje binnen te krijgen om 'm zelf uit te kunnen lezen en de logs te kunnen analyseren.

Maar wellicht herkent iemand deze beschrijving en kan een beetje richting geven aan m'n onderzoek? Uit andere beschrijvingen die richting problemen met N75 e.d. wijzen begrijp ik dat er veel duidelijker problemen zijn. Deze auto rijdt echter zoals ik denk dan teen 1.8 zonder t zal rijden (nooit gedaan). en de turbo kapot kan ik niet voorstellen: dat zou te toch horen, of in ieder geval was dat niet van de ene op de andere dag van OK naar nihil gegaan toch?

Graag uw gedachten.....

steef6 (0), 17 jaar geleden

Het is het stootstangetje (soort van plunjer) bij de aansturing van het turbohuis wat is losgeraakt van zijn voetje of geheel gebroken is, je Turbo doet dan weinig meer want hij wordt dan niet meer (goed) ingeschakeld. VW vervangt dan de gehele turbo, maar een turbo revisiebedrijf kan ook alleen het onderdeel repareren. Met je turbo zelf is niets mis mee, dit probleem komt vaker voor bij de stootstangetjes van de 1.8T garrets turbo's. Je kan het met een beetje priegelen zelf testen als je met je vinger of een schroevendraaier het stangetje beroerd als je de motor in toeren laat klimmen. Als het goed is wordt het geluid dan anders of het verdwijnt. Kijk wel uit voor de riemen!!!
Overigens is VW bekend met dit probleem...

phrancus (0), 17 jaar geleden

klinkt goed, kan ik daar zo bij? Ik heb ff gekeken maar zie zo niet direkt waar een stangetje kan zitten. Onderzijde wellicht? Voor ik nou teveel ga demonteren om er bij te kunnen dacht ik het beter eerst maar te vragen :)

phrancus (0), 17 jaar geleden

Nou ik kan er niet bij, stukje gereedschap gemaakt om te kunnen voelen maar zit muurvast lijkt het.

Iemand tips over waar/wie het kan controleren en vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.