close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 1987: 86C NZ stottert en slaat af koud

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: NZ, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 33

Hallo,

Ik ben nieuw hier dus bij deze,

Ik heb een oude polo 86C met een NZ blok mono injectie welke nogal stottert en afslaat.

dit probleem doet zich niet voor wanneer hij:
- in choke gaat bij koude start
- op bedrijfstemperatuur is

Het doet zich vooral voor wanneer hij afgekoeld is of gewoon koud tot middelwarm is.

deze onderdelen zijn vervangen een half jaar geleden omdat hij niet meer wou blijven draaien:

ECU, Bougies, Kabels, Vacuumslangetjes, Bobine, Brandstoffilter, Brandstofpomp, Alternator, Batterij,
en de luchtfilter en huis zijn uitgekuisd. ontsteking uitgekuisd en gesmeerd, hij reed echter nog steeds niet/enorm slecht.

Toen bleek dat het aan de ontsteking lag welke ik dus ook heb vervangen enkele dagen geleden.

warm rijd hij heel goed, een pak meer vermogen dan met die oude ontsteking, bougies zijn er goed uit.
de bobine hoor ik wel tikken, en als hij stationair draait ( wat alleen warm kan ) hoor ik in de motor ook een zacht getik.

als hij dan weer afkoelt kan ik hem moeilkijk draaiende houden, en stottert / bokt enorm wanneer ik optrek (vooral in lage toeren)

ik ben er nu al een week aan bezig al ken ik er niet genoeg van om volledig te weten wat ik doe :)

kan iemand mij misschien wegwijs maken??

alvast enorm bedankt!!

Geplaatst door

plaske12 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,zou aan de koelvloeistof temperatuursensor kunnen liggen,,er kan dan bij een bepaalde temperatuur een geheel verkeerde waarde doorgegeven worden,door een inwendig defect.
De meter heeft een eigen sensor (in hetzelfde huis)
Dat tikken in de bobine vertrouw ik ook niet ,dat duid volgens mij op interne vonk overslag.
Deze bobines zijn olie gekoeld,is hij niet vettig aan de onderzijde?(lekkage)

jaker 0
badge

7 jaar

Beste jaker,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben echter niet helemaal overtuigd of dit het probleem kan zijn. De brandstofregeling werkt volgens mij via een ander temperatuur-vacuüm systeem. De temperatuur sensor in de motor dient hier enkel voor het aanslaan van de ventilator dacht ik, bij overhitting? Als ik hier mis ben mag je dat altijd zeggen, het is maar een vermoeden.

De bobine is een metalen buis ter grootte van een blik redbull ongeveer, welke niet gekoeld wordt volgens mij? Of zit daar toch olie in? Het is volgens een vriend van mij normaal dat die wat vonken maakt als deze nog nieuw is, omdat de contactpunten nog niet helemaal op elkaar afgestemd zijn? Ik vind dit geen logische verklaring en ga hier dan ook de oude bobine terug plaatsen om eens te horen of dat een verschil maakt. Deze was niet defect maar ik heb alles maar vervangen omdat ik er toch mee bezig was en de kosten niet erg hoog lagen.

Kan dit eventueel gewoon te maken hebben met de voorontsteking die niet helemaal juist staat ( deze moet met stroboscoop nog correct gezet worden maar volgens mij staat die redelijk goed, en kan dat niet veel problemen geven)


Alvast bedankt voor de hulp!

plaske12 0

7 jaar

Hallo,de temperatuursensor voor de koelventilator zit onderin de radiator,een beetje een dikke knol.
De temperatuur sensor aan de motor op het watermondje bij de cilinderkop dient en voor de meter en voor de bepaling van de hoeveelheid brandstof,in combinatie met de gevraagde hoeveelheid natuurlijk.
Controleren? trek de steker eraf en laat de motor draaien,de ecu schakelt dan over op een vaste temperatuur van ik dacht 20 graden celcius,(noodloop)
Draait de motor dan veel beter dan is de temperatuursensor de fout
De bobine is meestal bij een orginele bosch bobine met olie gevuld ook voor de isolatie (de beruchte pcb Olie) die ook in transformatorhuisjes aanwezig is.
Als je hem schud,hoor je niets klotsen inwendig?
Hoop dat je hiermee verder kunt
Kijk ook eens naar dit https://www.youtube.com/watch?v=TwQ-2xp_...

jaker 0
badge

7 jaar

Dat ga ik morgen allemaal eens nakijken!
Bedankt!!

plaske12 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.