close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen GOLF-CABRIOLET: Aandrijfas/bonkend geluid achter.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Vermogen (kw): 66

Hallo alle deskundigen en anderen,

Wij zitten met twee problemen, waar wij, maar óók de garages niet uitkomen.

-a- Ongeveer 115.000 km geleden, hebben wij de beide aandrijfassen vervangen door Spidan/GKN.
Inmiddels zijn wij toe aan de vierde set (de laatste twee keren, alleen de rechter.)
Onze leverancier heeft in goed overleg met GKN t/m de derde set de boel vergoed.
Het onderdeel nummer is echt voor onze auto, maar kennelijk is er iedere keer met de revisie iets niet goed gegaan.
De leverancier heeft nu aangeraden om over te gaan op een ander merk en wel een echte nieuwe van SKF.

-b- Wij rijden achter (ook voor) met Monroe gasdempers.
Anderhalf jaar geleden hebben wij de rubbermetaalas lagers laten vervangen.
Duidelijk verschil merkbaar.
Maar nu als je over een drempel rijdt en je bent licht beladen, dan is het net alsof er ijzer op ijzer bonkt.
Een goede Bovag garage dacht aan de voornoemde lagers.
Maar de garage die deze lagers erin heeft geperst, zegt dat deze bij normaal gebruik, 6 tot 10 jaar meekunnen.

Sub -a- Hebben jullie enig idee waarom de assen iedere keer kapot gaan?
Auto is niet verlaagd, er zitten VW veren onder, draagarmen plus lagers zijn nieuw, fuseekogels ook, de banden slijten niet scheef af.
We rijden met één set voorbanden ongeveer 65.000 km, dus rustig.
Wegligging is perfect verder.

Sub -b- Hebben jullie enig idee wat dat gebonk kan veroorzaken?
Is de auto leeg, dan is het geluid ook beduidend minder.
Het lijkt wel alsof er betonpalen achter zijn geplaatst; er zit totaal geen enkel comfort meer in.
We hebben na het plaatsen nog wel de bouten van de achteras lager gelost, omdat de garage deze niet eerst op de grond heeft
vastgezet, maar met de wielen in onbelaste stand.
Na het lossen van de bouten, kwam de auto een centimeter of 6 omhoog, dat scheelt een hoop; te grote spanning derhalve.

Graag uw deskundige hulp; zelfs VW en de Bovag garage weet het niet meer.

Met vriendelijke groet Martina (vh yuri 23)

Geplaatst door

Martina (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat gaat er stuk aan de aandrijfas ?
De schokbrekers doen dus niet veel meer als ik het zo lees , lijkt er op dat ze vast geslagen zijn.
Demonteer er eens 1 en kijk hoe hij aan voelt , er zit namelijk niet zo heel veel spannends in de achterwielophanging van zo een golf , er is dan tevens het bovenste steunlager zichtbaar.

Allereerst een excuus aan alle deskundigen, die ons de afgelopen jaren hebben gesteund; op sommige problemen hebben we niet óók de oplossing geboden en dat hoort natuurlijk niet.
Ik heb alles teruggelezen en daar waar het nog kon, de oplossing geboden, nogmaals SORRY voor deze blunders.

Hoi Kaleido,

Het is tot nu toe iedere keer de buitenste homokineet die de geest geeft.
De kooien blijven intact, maar er is voortdurend sprake van overmatige slijtage aan de kogels.

Ook wij denken aan de dempers, maar vastgeslagen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
We gaan woensdag naar een hobby werkplaats en gaan de boel daar eerst maar eens inspecteren.
Wel moet ik je nog vertellen, dat je de auto aan de achterzijde nog wel handmatig kan laten veren, ook al kost dit de nodige kracht; kan dit óók als deze zijn vastgeslagen??

Kun je ook uitleggen wat je bedoelt met vastslaan??

In maart 2014 hebben wij voor de zoveelste keer de achter dempers vervangen, deze gingen regelmatig kapot.
Paul heeft toen gezegd, dat het rubbermetaalaslager weleens de oorzaak zou kunnen zijn.
Wat breng je in tegen een advies van Paul???????????????

Rubbermetaalaslagers laten vervangen en weer nieuwe dempers, zoals gezegd in maart 2014.

Zouden gasdempers voor onze auto misschien te stug zijn??

Graag je reactie.

Groetjes Martina

Martina 0

8 jaar

Ze veren dus nog wel , maar dit kan wel te zwaar gaan .
Vast slaan , wil zeggen dat de schokbreker inwendig blokkeert , dit hoeft niet persee onder alle omstandigheden te zijn, maar kan optreden bij bv. verkeersdrempels waarbij ze snel in en uit moeten veren.
De gewone Monroe gasdempers moeten gewoon kunnen functioneren onder deze golf.
Wat betreft de aandrijfas , als de auto op de wielen staat , heeft de aandrijfas in axiale richting nog speling , ook bij inveren ?
Als er teweinig of geen speling is , gaat de homokineet kapot.
Er zit lengte verschil in de diverse types , het is weinig , maar genoeg om te weinig vrije slag te hebben bij inveren.
Deze situatie is al eens voorbij gekomen dacht ik op dit forum.

Hoi Kaleido,

Idd ze veren nog wel, maar zeer zwaar.

Dat de aandrijfas kapot is, is inmiddels zeker, de as ratelt bij een stuuruitslag en een bepaalde snelheid.
De nieuwe as is gekocht en wordt komende week geleverd.
Het verschil in presentatie tussen de nieuwe as en de door GKN gereviseerde as is de enen, GKN 784,5 millimeter.
De nieuwe is 792 millimeter.
Bij navraag bij GKN, vertelde de techneut, dat de ene as zijn totale uitgetrokken lengte presenteert en de andere, GKN in dit geval, de as uittrekt en induwt en het verschil deelt door twee en dat presenteert als de lengte.

Deskundigen elders hebben dit als een broodje aap verhaal vertaald.

Wij kunnen dit niet weerleggen.

Maar zou je kunnen zeggen, dat een verschil van 7.5 millimeter deze problemen zouden kunnen veroorzaken??

Dan naar de dempers; wij denken eraan om de dempers te vervangen door gewone Sachs dempers (oliedruk) en dan eventueel de Suplex veren terug te zetten; is dit een idee???
Uiteraard met een nieuwe rep. set van Sachs; nieuwe rubbers en schotels.

Groetjes Martina.

Martina 0

8 jaar

Qua veren , als dit het probleem op lost , wat wel te verwachten is , alles origineel , dan zou het , mits op de juiste wijze gemonteerd , inderdaad opgelost moeten zijn.
Qua aandrijfas , ik heb ook zo mijn vraagtekens bij deze visie , je hebt namelijk een werkgebied van de aandrijfas qua in en uitgaande slag.
De lengte verandering vind plaats in de binnenste homokineet , de buitenste is een vaste.
7.5 mm voor het verschil in lengte is veel , zeker als hij langer is , bij het inveren wordt de lengte korter , dit kan er voor zorgen dat de as op zijn eind aanslag komt , dus niet verder wil , dan is het buigen of barsten.
Oude as is niet meer beschikbaar ?
Waarom niet alleen de defecte homokineet vervangen , was het probleem er waarschijnlijk niet geweest.

Hoi Kaleido,

Dat hebben eerst ook overwogen, maar het juist ieder keer, dat de buitenste homokineet de geest geeft.

Het vreemde is, dat als de onderdeel nummers van de GKN as om nummert, dan kom je uit op die van SKF.
En juist deze as wordt door SKF gepresenteerd met een totale lengte van 792 millimeter.

Voor alle zekerheid heb ik ook in heel nauw overleg met de leverancier gekeken naar die as van SKF, die voor onze auto geschikt zou moeten zijn.
Ook heb ik de SKF Benelux vanochtend gebeld; deze hebben me het rechtstreekse nummer gegeven van een deskundige die hiernaar zal gaan kijken.

Het wachten is op zijn mening.

We hebben voor de zekerheid ook nog even naar andere afmetingen gekeken van de SKF assen voor VW; maar dan kom je niet in de buurt van de lengte die er nu onder zit.

Het is een hele uitzoekerij, maar we willen iet weer het risico lopen om de as opnieuw in zeer korte tijd kapot te rijden.

A.s. vrijdag gaat hij naar een bevriende BOVAG garage, en dan leggen we hem alle door jou aangegeven opties bij hem voor.
Ook ben ik zeer benieuwd naar de axiale speling, ik weet precies wat je daarmee bedoelt.

Zou jij de Sachs (oliedemper) mét de standaard veren monteren of met die van Suplex, die iets stugger zijn??
Of zou jij gaan voor de gasdempers van gas en dan met de standaardveren??

Groet Martina

Martina 0

8 jaar

Beetje afhankelijk of je er vaak met meerdere personen in zit 4 bv.
Normaliter moeten de originele dempers en veren ruimschoots voldoen.
De veren bepalen de hoogte en het comfort , niet de schokbrekers of ze nu gas of olie gevuld zijn , gas zal misschien iets mee helpen maar is mijns inziens te verwaarlozen.
Dan zou ik zeggen , gas met originele veren.

Homokineet aan de buitenkant wordt zwaarder belast dan de binnenkant , zal dus eerder de geest geven.

Hoi Kaleido,

Duidelijk, dit gaan we doen.

We kopen dan ook meteen een complete repset van Sachs, dit zijn de beide rubbers, schotels en moeren.
Over de montage; jij zegt mits goed gemonteerd, maar, corrigeer me als ik fout zit hoor, de achter dempers van een Golf 3 is wat ons betreft zo super éénvoudig.
Kun je hier nog fouten mee maken, je hebt zelfs geen veerspanners nodig?

Ja, als je de rubbers verkeerd om monteert bijvoorbeeld; maar weet jij meerdere aandachtspunten??

Groet Martina

Martina 0

8 jaar

Ringetje op de zuigerstang en afstandsbusje indien aanwezig niet vergeten en alles pas vast zetten als de auto op de wielen staat.
Je kunt het inderdaad net redden met de zuigerstang in de bovenste stand en dan kun je het moertje er net op krijgen als je de veer iets indrukt , met gasdemper blijft de zuigerstang zowiezo bovenin , wordt het alleen maar makkelijker van.

Hoi Kaleido,

Bij het rep setje van Sachs zit een ringetje en ook een afstandsbusje, maar deze zou je ook goed uit de oude set kunnen halen.
We gaan morgen de bestelling maar plaatsen of wachten even de bevindingen van de BOVAG garage af a.s. vrijdag.

Zeer bedankt weer voor je reactie.

Groet Martina

Martina 0

8 jaar

Hoi Kaleido,

De gasdempers van Sachs zijn niet meer leverbaar, olie wel.

Nu hebben we van één van onze vaste leveranciers een aanbieding gekregen.
Hij kan de z.g.n. B4 Bilstein gasdempers leveren als set; en dat voor een setprijs, die zelfs goedkoper is dan de Sachs setprijs.
Nu zijn wij niet speciaal op zoek naar het goedkoopste, maar wel naar het goede.

Wat vind jij hiervan??

Het rep. setje van Sachs levert hij ook en past op de pennen.

Groet Martina.

Martina 0

8 jaar

Hoi Kaleido,

We hebben de SKF as ook binnen; de ingedrukte as lengte is 792 mm en de langste maat is uitgetrokken, 815 mm.
Er zit nogal wat verschil in.

Hoe denk jij hier over?

Groet Martina

Martina 0

8 jaar

Bilstein is ook goed.
Is lastig iets zo van te zeggen , want je moet weten wat de originele maten zijn.
Dat de as een werkgebied heeft van minimaal zoveel en max zoveel is normaal , lengte veranderingen tijdens in en uit veren moeten opgevangen kunnen worden.
Je schrijft in een vorige post , de totale lengte is 792 van skf , dit is in principe dus de minimale totale maat.
Als je er nu achter kunt komen wat deze maat origineel is , ben je er.

Hoi Kaleido,

We hebben dit bij VW nagevraagd, maar die leveren niet eens meer een aandrijfas.
Wel waren zij in staat om het OE nummer, zij het een erg oud nummer, te achterhalen.
Dit nummer, ongenummerd naar bijvoorbeeld SKF, is idd de as die wij nu hebben van SKF.
Maar dat er erg veel verschil zit in de maat van SKF én GKN is duidelijk.

Zou één van onze site deskundigen dit misschien kunnen weten??

Groet Martina.

Martina 0

8 jaar

Hoi Kaleido,

Ik heb je de mail van SKF even verstuurd via je e-mail.

Deze was niet te kopiëren naar de site van PC.
Dit is precies de as die we hebben gekregen.

Groet Martina.

Martina 0

8 jaar

Dit zou dan de juiste as moeten zijn.

THNX, Je hoort van ons.

Groet Martina

Martina 0

8 jaar

Hallo Kaleido,

Afgelopen vrijdag is de auto tóch maar voor alle zekerheid door onze bevriende BOVAG garage helemaal nagelopen.

Het hele vooronder is op alle mogelijke speling gecontroleerd en alles was in perfecte staat; behalve dan de rechter aandrijfas, maar dat was al bekend.

Het zelfde gold voor de achter zijde.

Toen zijn de twee eigenaren beiden gaan proefrijden en hebben zij inderdaad kunnen vaststellen, dat als er over een drempel werd gereden, de achter zijde bij het eraf rijden een bonkend geluid maakte.
Omdat zij geen afwijkingen op het oog konden vaststellen, maar wel duidelijk het gebonk hoorden, was hun gedachte, dat het de schokdempers wel moesten zijn, vooral ook gezien het feit dat er bij zwaardere belading het gebonk overduidelijk toenam.
Het metaalaslager aan beide zijden waren in perfecte staat.

Ook het gebonk voor werd tijdens de proefrit gehoord; meestal óók schokbreker e/o rubbers.

Toen ik de opmerking maakte, 1 millimeter gaatjes in de rubbers te boren om deze wat zachter verend te kunnen maken, was het antwoord " vroeger werd dit nogal eens gedaan, maar met de huidige kwaliteit raden we je dit af, omdat de kans op scheuren aanwezig is.

Inmiddels hebben we de nieuwe as van SKF binnen en deze is qua maat duidelijk verschillend met die van GKN.
Volgens de beide garagisten zou dit het probleem van de aandrijfassen kunnen verklaren.
Er zat, zoals jij had gevraagd geen noemenswaardige axiale speling op de as; dit zou bij rechte wielen en in de vering wel zo moeten zijn.

We hebben inmiddels andere dempers besteld en óók alle rubbers, schaaltjes en de afstandsbussen voor achter.
We hebben voor de prijs van de complete voor en achter set van Bilstein B4 hetzelfde betaald als voor één set van de dempers die er nu onder zitten.

Binnenkort gaan we aan de slag en kunnen we uiteindelijk de (mogelijke) oplossing bieden.

Mocht je nog goede tips hebben, dan horen we je graag.

Fijn weekend en groetjes Martina

Martina 0

8 jaar

Sorry voor de late reactie , maar ben inderdaad net terug van een gezellig uitstapje in zuid limburg.
We wachten het even rustig af , maar blij dat er wat gevonden is.

Hallo beste deskundigen,

Als we de aandrijfas gaan monteren, willen we graag het juiste aanhaalmoment weten.

In het VW werkplaatshandboek, staat, dat als het gaat om een gewoon onderstel, is het aanhaalmoment 265 NM aan de astap.
Maar als het een plusonderstel is, staan er hele andere cijfers over aangegeven.

Dan staat er 200 NM, dan één hele slag terug en daarna vast op 50 NM plus 30 graden.
Of er staat 90 NM en 45 graden.

Wij hebben een 'gewoon' onderstel, maar wel met plus onderdelen, bijvoorbeeld de dempers, de remschijven en de stabilisator.

Zou het kunnen, dat als je de aandrijfas te vast zet, dat deze daarom zo snel kapot gaat??
En weet iemand van u wat dan wél het juiste aanhaalmoment is??

Groetjes Martina.

Martina 0

8 jaar

[quote=Martina].Zou het kunnen, dat als je de aandrijfas te vast zet, dat deze daarom zo snel kapot gaat??[/quote]

Aanhaalmoment aandrijfas heeft niets met de as zelf te maken maar meer voor de levensduur van het wiellager.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

8 jaar

Als je dus de gewone naaf hebt is het dus 265nm.

Hoi Paul en Kaleido,

Bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Martina.

Martina 0

8 jaar

Hoi Paul en Kaleido,

Als je van onze auto de onderkant voor bekijkt, dan zie het volgende:

Een rechte fusee kogel (dit behoort bij een standaard onderstel.)
Steek 4x100, dit zou ook een standaard onderstel moeten zijn.
Maar; we hebben wel grotere remschijven en de blokken behoren ook bij een plus onderstel, een stabilisatorstang die normaal onder een plus onderstel hoort.
De voor dempers zijn ook van een plus onderstel.

Hebben jullie enig idee wat voor type onderstel er dan in hemelsnaam onder een MK 3 Cabrio zit??
En wat voor naaf dus!!

Als je ziet wat er in het VW werkplaats handboek staat, dan staan daar diverse aanhaalmomenten voor het plus onderstel.
200 NM een hele slag terug en daarna vast op weer 50 NM plus 30 graden.
Maar er staat ook plus onderstel 95 NM plus 45 graden.

Weten jullie hier raad mee.

Groetjes Martina

Martina 0

8 jaar

Dan weet ik het ook niet , misschien paul.
De naaf is bepalend in dit verhaal , wat hebben ze steeds gedaan bij alle andere assen ?
Ik denk zelf als ik het een beetje bekijk , het verschil in moment niet eens zo groot is.
Klinkt misschien raar . maar doe eens 200nm , een slag terug , 50nm en 30 graden.
Moer aftekenen tov astap , los draaien en vast zetten op 265nm , kijk eens hoe de merktekens dan staan.

Hoi Kaleido,

In het werkplaats boek staat, dat de vertanding bij een plus onderstel gestuikt is; zeg maar dat de tanden naar elkaar wijzen.
Daarmee voorkom je z.g.n. flankspeling.

Misschien dat Paul hier nog een antwoord op weet.

Maar voor jouw idee valt zeker iets te zeggen.

Overigens zijn alle andere assen altijd vastgezet op 265 NM.
De voorwiellagers zijn laatst nog door de BOVAG garage gecontroleerd; deze waren in 2009 al een keer vervangen.

Groetjes en bedank, Martina

Martina 0

8 jaar

Hoi Kaleido,

Vanmiddag bij de chef werkplaats van VW geweest en die heeft wat verdere info voor mij uitgedraaid.
Wij hebben géén plus onderstel, maar wel vele zaken, die óók onder een plus onderstel zitten; dit komt omdat het een Cabrio is, deze is zwaarder dan de gewone Golf 3.

Hij zei, 265 NM.
Red je het niet om de moer, wij hebben een moment sleutel tot 200 NM, dan proberen een kwartslag verder te zetten, dat is ongeveer de vereiste 265 NM.

Morgen gaan we het achterwerk vervangen door de Bilstein dempers.

Je hoort morgen of dit heel geleid tot het gewenste resultaat, n.l. geen gebonk meer.

Groet, Martina

Martina 0

8 jaar

Ik laat me verrassen , succes.

[quote=Martina]Morgen gaan we het achterwerk vervangen door de Bilstein [/quote]

Je investeert nogal wat in dat aardbeienbakje (bijnaam van dit type cabrio)
Zonde van het geld.....

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

8 jaar

Hoi Paul,

Als jij onze auto zou zien, dan zou je deze opmerking niet maken.
Onze auto is ruim 19 jaar oud, maar ziet er in showroom staat uit.
Wat ik overigens wel grappig vind, is, dat toen wij de beide dempers achter vervingen in een zelf sleutel hal, er werkte daar óók een techneut van de VW importeur uit Leusden.
Deze maakte de volgende opmerking; je mag je gelukkig prijzen met zo'n auto; VW maakt tegenwoordig niet meer de auto's met deze kwaliteit.
En zoals ik al eerder opmerkte, de hele Bilstein setprijs was net zo duur als twee voordempers van het merk, dat er nu onder zit.
En iedere auto heeft onderhoud nodig, óók auto's van bijna 20 jaar oud.

Trouwens; wij rijden al heel erg lang Cabrio, zijn lid van de grootste Europese Cabrio club, maar deze bijnaam hebben we nog nooit gehoord.

Hoi Kaleido,

We hebben, zoals gezegd vandaag de achterdempers vervangen, ging makkelijk, maar deze dempers zitten er nog geen twee jaar onder en we zijn behoorlijk geschrokken zoals deze onder de auto vandaan kwamen.

Nadat we de veren hadden gedemonteerd van deze z.g.n. gasdempers en de veerpen indrukte, kwamen van beide dempers de pennen niet meer vanzelf omhoog; kapot dus.

De nieuwe eronder en rijden in een bonkvrije perfect rijdende auto; zeker betreffende de achterzijde.

Nu het voorwerk nog, maar ik ben nog in gesprek met GKN; de gesprekken met dit bedrijf zijn weer geopend.
Ook liet de bovengenoemde techneut zich uit over dit merk en dit was zeer negatief.
VW gebruikt deze assen niet meer, maar SKF; als de moderator niet wil, dat we hier de naam van noemen, dan horen we dit.

Het voorwerk moet even wachten, omdat ik a.s. zondag word opgenomen voor een zware operatie op maandag.

Helaas kan ik voor wat betreft de voorkant nog niet de oplossing bieden, maar ik beloof een ieder, dat deze gaat komen.

Bedankt allen voor jullie inzet en hulp.

Tot horens.

Groetjes Martina

Martina 0

8 jaar

Alvast beterschap , en we lezen het wel , er is in ieder geval hoop .

Hoi lieve mensen,

Ben inmiddels uit het ziekenhuis en herstellend.

Eén ding kan ik hier wel weer melden, het gebonk is weer in alle hevigheid terug; we worden een klein beetje wanhopig van deze ontwikkeling.

20 Mei wordt het vooronder gedaan, want ik heb nog niet de kracht om het zelf te doen.

Zoals ik eerder aan jullie schreef, de BOVAG garage heeft echt een zeer uitgebreid onderzoek gedaan om te achterhalen waar dit gebonk vandaan komt.
Ook zij constateerden, dat bij belading het gebonk erger werd.

Zij hebben de metaalaslagers gecontroleerd en zelfs de trommels er afgehaald om de lagers te checken en opnieuw af te stellen.
Ook zij konden niets vinden.

Als jullie nog ideeën hebben, HEEL graag.

Kun je nog op een andere manier de metaalaslagers checken; de garagist zei, dat de rubbers niet waren opgestroopt, en alles goed vast zat.

We hopen dat jullie ons nog een tip(je) kunnen geven.

Met vriendelijke groet, Martina

Martina 0

8 jaar

Hallo allemaal,

Gisteren zijn de voordempers vervangen door Bilstein B4 gas.
De rechter aandrijfas is ook vervangen door een SKF.
Daarna uitgelijnd met de stuurstang én de dempers aan de onderzijde.

De dempers die er onder zaten, waren wel aan vervanging toe, zo ook de as.

Auto is duidelijk stiller en de wegligging is óók aanzienlijk verbeterd.
De aandrijfas rammelt en kraakt niet meer tijdens bochten naar links.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat de aandrijfas volgens de garagist een minimale speling liet voelen.

Het gekraak en gerammel is wél weg, dus de as was niet meer in goede staat.
As wordt tóch door GKN beoordeeld en mogelijk volgt er coulance?????????????????????????
De garagist heeft voor alle zekerheid ook nog gekeken naar de baksteun; als deze niet meer goed is, kan dit ook een oorzaak zijn voor voortijdige slijtage aan de as.
De steun was goed.

Nu nog alleen het rubbermetaal as lager; dit wordt op 9 juni gedaan.

Met deze post, is de oplossing voor 90 % gegeven.

Voor u allen, enorm bedankt voor de getoonde inzet.
Als het metaallager is gemonteerd, post ik dat hier alsnog.

Met vriendelijke groet, Martina

Martina 0

8 jaar

Hoi allemaal,

Ben op dit moment bij een garage in het Oosten van het land.
Wij wonen in Amsterdam, ben hier bij veel garages geweest, maar die deden allemaal moeilijk over het vervangen van het rubber achteras lager.
Zelfs bij VW gingen de snoetjes op onweer en om er daar dan maar vanaf te zijn, rekende zij even het luttele bedrag van
€. 650,-- bizar tóch??

Allemaal beweerden ze wel, dat het gebonk moest worden veroorzaakt door het voornoemde lager.

Maar bij de garage in het Oosten kwamen ze tot een heel andere conclusie; het was gewoon de uitlaat, die tegen de bodem bonkte; deze garage gaat het oplossen.

Vanavond schrijf ik hier hoe het allemaal is afgelopen en dan kan deze zaak mogelijk als opgelost worden beschouwd.

Tot horens, groetjes Martina

Martina 0

8 jaar

[quote=Martina] bij VW gingen de snoetjes op onweer en om er daar dan maar vanaf te zijn, rekende zij even het luttele bedrag van
€. 650,-- bizar tóch??[/quote]

Waarom vind je dat bizar ??

Je weet toch dat het werkplaatstarief bij VW rond € 80,- p/u zit en dit niet een klusje is waar iedereen warm voor loopt.
Gezien de leeftijd van de auto vallen dit soort rep. vaak altijd tegen. En het één wil je en het andere moet je, mee vervangen.

Dan alles opgeteld is € 650,- helemaal geen absurd hoog bedrag.......

Gr. Paul

P. Kelder 0
badge

8 jaar

Hoi allemaal,

Ben net terug uit het Oosten; het probleem is opgelost.

De mof die de achterdemper verbindt aan de middelste pijp, was net de bout ogen naar beneden gemonteerd en daardoor kwamen de boutuiteinden tegen de as.

Voorts was de middelste demper verkeerd met de haak aan het rubber gehangen, waardoor de uitlaat tegen de bodem aansloeg.

Dat alle garages in en om Amsterdam dit hebben gemist, is jammer, maar het missen van zaken is nu éénmaal menselijk, nietwaar??

Wij hebben nu wel de aslagers in voorraad, maar swa.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie deskundige inzet.

Met vriendelijke groet, Martina

Martina 0

8 jaar

In en om Amsterdam wordt heel wat afgeknutseld....
Mooi dat het opgelost is, bedankt voor de feedback.

Hans4040 1230
badge vip badge

8 jaar

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie commentaar; maar ik wil tóch nog even op Paul reageren.

Wij hadden zelf de aslagers bij hetzelfde bedrijf gekocht, omdat wij daar een hoge korting op de onderdelen krijgen.
Maar Paul vind jij, als het WP tarief €.80,-- is en ze vragen €. 650,-- (dit is ruim 8 uren werk,) niet bizar dan??

En idd je zegt het juist, ze hadden geen trek in deze klus; dit vind ik trouwens raar in deze tijd, wel de onderdelen verkopen, maar de werkplaats is dan ineens wel taboe.

Bij de garage in het Oosten, betaalden we eerder, ook voor dezelfde ingreep, €. 125,-- dit was in anderhalf uur geklaard, mét een eigen gemaakte pers.

Het kan dus wel.

Nu dachten we dat het wéér de aslagers waren, maar deze garagist zei dat dit niet de oorzaak van het gebonk was en loste het vervolgens op, op de manier die we eerder boven vermeld hebben.
Zie je, eerlijkheid duurt tóch het langst.

Met vriendelijke groet,Martina

Martina 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.