Beste lezer, een lang verhaal...
Ik had een Audi A4 ('97-TDI-90 - 5 versnellingen) en was gewend om zeer economisch te rijden (gem. 1:20+) en dus vaak erg laag in toeren. 355 dkm lang, zonder trillingen in het interieur. Ik heb 'm deze maart 2006 ingeruild voor een prachtige VW Passat variant (04-2002, 1.9 TDi - 130 PK sportline - 6 versnellingen - 160.000 km), ex lease ... een plaatje, als nieuw!
Na een dikke beurt (Gr. beurt met distr.riem, lagers, multiriem, koelwaterpomp) heb ik er nu enkele honderden km's mee gereden en valt mij op dat deze auto bij bepaalde toerentallen veel meer motortrillingen doorgeeft dan de A4. Vooral bij 50 in de vier, 85 km/uur in 6 vind ik het trillen van de motor goed voelbaar in het interieur, soms zelfs onaangenaam. Bij dezelfde snelheden in andere versnellingen is het probleem weg, bv. 50 in de 5 (1100 rpm) is geen trilling waarneembaar en 80 in de 5 ook niet, dan draait 'ie zo'n 2000 rpm i.p.v. 1600 rpm in de 6. Toch zijn dit wel de meest voorkomende snelheden (voor mij). Ik heb in 2005 proef gereden met een Skoda Octavia 110 PK en kan mij herinneren dat deze ook veel 'rauwer' liep dan ik gewend was van de A4, maar of de Passat erger is dan de Skoda weet ik nu even niet.
Boven de 2.000 rpm loopt de motor overigens in alle versnellingen fantastisch.
Wie weet wat dit kan zijn of loopt de VW gewoon wat 'rauwer' dan de Audi ?!
Bedankt,
Groetjes Martin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
martin
het verschil zit hem in de isolatie! audi besteed daar merkbaar veel meer aandacht aan.. kan ook niet anders de prijzen bij audi zijn daar dan ook na....
paul,
Sorry ik vind het ook geen snelheden om in zulke hoge versnellingen te rijden.
Het verbaast me niks dat de boel staat te trillen.
Hij moet ook behoorlijk wat gewicht mee nemen.
Gewoon een versnelling lager zetten.
Zoals je zelf al zegt, boven de 2000 omwentelingen loopt tie perfect.
18 jaar
Ja, primera, wederom dat Nieuwe Rijden, he...?
Martin, zonder lullig te willen doen: trek jij dan ook nog op bij 50 in de 4 en 85 in de 6? Of schakel je dan even terug?
Wanneer je op een fiets met versnellingen gaat fietsen en je wilt "demarreren" dan merk je ook direct wanneer je in een te hoog verzet zit........ Dan begin jij ook te brommen!
18 jaar
Een 90 pk TDI vergelijken met een 130 pk PD-motor is ook niet geheel een eerlijke vergelijking..
18 jaar
Tja, dat klinkt makkelijk MAAR: de gebruiksaanwijzing bij de auto beschrijft een heel hoofdstuk over 'economisch rijden'. Daarin staat letterlijk "Eenvoudige stelregel: schakel telkens voor 2.000 toeren een versnelling hoger". Volgens de computer scheelt dit ook aanmerkelijk. Bij 80 km per uur zakt het verbruik van 1:17 naar 1:20. Ook de dealer beweerd dat met deze auto gerust op zeer lage toerentallen gereden kan worden mits niet telkens vol gas, gezien de grote koppels.
Daarnaast doet het 'probleem' zich alleen rond de 1500 toeren voor, veel lager in toeren is juist geen probleem en toegegeven, ook dan trekt 'ie nog als een beer!!
18 jaar
Nog even als reactie op de reactie van Santa: Ten eerste praat ik over lange stukken op cruise-control, vlakke weg, ca. 85 in de 5e of 6e versnelling. Moet ik dan 2500 toeren in de 4 gaan rijden?
En vreemd genoeg maakt dat acceleren 'm niets uit, zelf vanaf 1200 a 1300 toeren schiet 'ie weg maar dan begint 'ie vanaf 1500 toeren pas te brommen .... iets wat de 90 pk juist niet deed. Die bromde alleen als ik vanuit 1200 toeren wou accelereren. Ik was bang voor 'iets mechanisch omdat ik de auto niet ken.
Maar goed, als ik het goed begrijp moet ik af van het nieuwe rijden, de huidige generatie diesels kunnen dat blijkbaar niet meer ..... vreemd.
Oh ja, ter info: ik rijdt ca. 55.000 km per jaar en inmiddels al 4 jaar TDI, dus niet dat ik als 'groentje' op de TDI markt kom....
18 jaar
Vergeet niet, Martin, dat de bedenkers van het Nieuwe Rijden hun lesje ook al hebben geleerd en NIET meer adviseren om al bij 2000 toeren te schakelen maar bij 2500 toeren....
Bovendien staat er duidelijk dat rijden met lage toeren in een hoge versnelling zonder problemen kan BIJ EEN CONSTANTE snelheid..!! Wanneer je dus nog accelereert, gaat deze vlieger dus niet op. Ik ben zelfs bang dat jij op deze manier je motor- en baklagers wel erg op hun donder geeft en zo ook nog eens de motor inwendig vervuilt...
18 jaar
Maaaaarrrrr, het is ook nog mogelijk dat je flexibel stuk uitlaatpijp "vast" zit.
Ik begrijp inmiddels dat je die toerentallen draait bij constante snelheid. Ok.
18 jaar
Ok, die laatste heb ik wat aan.... Niet doen is dus het advies?
Ik zal het in ieder geval aanwennen, maar vreemd genoeg heeft mijn A4 het met mijn 355.000 km in 5 jaar probleemloos volgehouden met 1 koppeling, geen revisies en een olieverbruik van 0,2 : 15000 km. Lijkt me wel netjes!
Maar ik neem je raad aan en zal er mee oppassen, vooral omdat deze veel zwaarder is.
18 jaar
Santa, wil je dat laatste nog even toelichten ?!
18 jaar
Dan heb je heel netjes gereden met die A4, Martin!
Ikzelf heb het nog niet bij het eind gehad, maar er zijn wel gevallen bekend, ook hier op Problemcar, die ook een vreemde brom in de auto hadden.
Na het flexibele stuk een hele tijd voorzichtig heen en weer gewrikt te hebben werd het flexibele stuk weer wat beweegbaar en was het brommen weg.
18 jaar
Met dank, het kan me goed voorstellen dat het zoiets is want het klinkt meer als resonantie dan echt een mechanisch iets in de motor. M.i. loopt de moter namelijk prachtig en rustig.
Maandag a.s. moet ik voor nieuwe banden naar mijn garage, dan laat ik ze daar naar kijken, hopelijk is het dan weg want na al die jaren ben ik gewend aan het 'rustige' rijden, wat overigens heel erg veel kosten (onderhoud) en brandstof heeft bespaard!
Santa, bedankt voor de tip!!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar