auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Corrado: Aanhaalmoment zelfborgende moer aandrijfas/homokineet

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9 VR6 ABV

Hallo,

Van onze VW Corrado VR6 zijn de wiellagers aan de voorzijde vervangen (fusees geheel gedemonteerd en bij een garage de lagers laten persen).
Bij die garage werd gezegd dat de (nieuwe) moer van de aandrijfas/homokineet zo vast mogelijk moet worden gedraaid. Zij doen dat met een luchtsleutel, maar een ratel met extra hefboom was ook goed.

Nu hebben we een Official Factory Repair Manual van Bentley Books (dat gele boek) en daarin worden twee aanhaalmomenten genoemd voor die moer.
Bij Corrado's met 4-cilinder motor (G60, 2.0 8v of 16v) moet de moer met 265 Nm worden aangedraaid. Voor de Corrado VR6 wordt 90 Nm opgegeven plus 45 graden.
Dat is nogal een verschil. De moeren zijn ook verschillend, bij een VR6 met een zelfborgende ring en een veeltandige buitenkant, voor 4-cilinders is het een gewone moer.

Ik heb op deze site gezocht, maar kan geen antwoord vinden op onze vraag: wat is het nu het juiste aanhaalmoment. Moeten we nu de monteur van de garage geloven die de lagers heeft geperst, of de informatie uit het boek. Is er hier iemand die ervaring heeft met het verschil tussen de 4-cilinders en VR6 ?

We hebben dit ook bij de plaatselijke VW-garage gevraagd (Zijm), maar daar wisten ze het niet (vind ik wel vreemd).

Uit de manual voor de VR6:

[url=http://img141.imageshack.us/i/moervr6.jp...][img]http://img141.imageshack.us/img141/3258/...[/img][/url]

Uit de manual voor de G60:

[url=http://img141.imageshack.us/i/moerg60p.j...][img]http://img141.imageshack.us/img141/2843/...[/img][/url]

Geplaatst door

SpeedBusterGTI (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit geld voor de VR6 - G60 - 2.0 16V etc :

[url=http://img33.imageshack.us/i/47355322.pn...][img]http://img33.imageshack.us/img33/1893/47...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

@stefan84:
Bedankt voor je snelle antwoord, maar:

Ik neem aan dat de dubbele zeskantmoer de veeltandige moer is ?
En wat is het verschil tussen standaard spiebanen en samengedrukte spiebanen ? Hoe kun je dit zien ?

Is er verder nog iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft of er meer over kan vertellen ?
We willen de Corrado graag weer aan het rijden hebben, maar twijfelen wat nu het beste is.

in de garage waar ik werk worden de aandrijfassen van wagens met hoger vermogen er altijd ingelijmd met borgmiddel (forte) en daarna blijft de wagen zeker 4h staan , borgmoer keihard vast , nog nooit problemen gehad.

Hooghe jozef 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.