Hoi allen
Zoals meer gelezen krijg ik ook (af en toe) Abgas werkstatt te zien van me golf 4 1.6 16v 2003.
nu heb ik het laten uitlezen bij een universeel garage.
1ste was er niks aan de hand werd men verteld en ze hadden me auto gereset. ik dacht prima probleem opgelost.
paar KM verder brand weer het lampje. Volgende dag ben ik weer terug gegaan weer laten uitlezen, nu zeggen dat waarschijnlijk mijn
lambdasonde kapot is en een nieuwe 183 euro kost. maar ze wisten het niet zeker.
Ik ben daarna met pijn in me buik doorgereden naar een VW dealer om me auto daar te laten uitlezen.
Daar werd mij verteld dat er niks aan de hand is en dat het geen kwaad kan omdat het sporadisch is.
nu mijn vraag wat moet ik geloven???
mijn brandstof verbruik is volgens mij wel normaal: snelweg 8.0 op 100km gemiddeld (als ik 120 rij).
hij schokt niet stinkt niet.
iemand Advies????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de exacte foutcodes die uitgelezen zijn (liefst) compleet met nummer?
Het lampje gaat niet voor niets aan en ik vind dat een opmerking als "het kan geen kwaad" niet gepast.
Het kan wel kwaad, al is het alleen maar dat het milieu er niet mee gediend is.
Inderdaad het lampje brand niet voor niets en ik ga er in juli een lange reis mee maken.
maar tijdens het uitlezen gaf het: POMPSTROOM aan. het nummer hebben ze me niet verteld.
en volgens hen gaat het om de 1ste lambdasonde voor de kat.
bedankt voor je snelle reactie.
14 jaar
Is inderdaad een fout voor een lambdasonde voor de kat. Kan wat weerstand in een stekker zijn door corrosie/vocht.
Ik zou wel een originele sensor nemen als je deze vervangt. Anders loop je kans dat de vervangende sensor weer andere fouten gaat geven.
Hier al zo vaak de eerste 5-draads lambda-sonde vervangen, en met succes! Is verder vaak niets mis mee met zulke auto's/motoren, de Lambda's van de VAG-groep gaan echter zo vaak stuk. Wel originele nemen uiteraard!
Succes ermee.....
Teun
[quote=runtoteun]Lambda's van de VAG-groep gaan echter zo vaak stuk. Wel originele nemen uiteraard[/quote]
Beetje tegenstrijdig..
Weer een originele nemen omdat ze vaak stuk gaan?
Gr. paul
serkan
Overweeg een lambdasonde van het merk Beru, deze hebben wel een behoorlijke levensduur.
Gr. paul
Bedankt allemaal voor jullie advies.
ik ga maar eens op lambdasonde jacht. Ik zit te denken om een 2de hands te kopen. tenzij een BERU goed te betalen is. weet je ook misschien de prijzen daarvan Paul?
de originele kosten 183 euro heb ik me laten vertellen.
nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp zal laten weten of het allemaal is gelukt.
mvg
serkan
14 jaar
Serkan
Wees verstandig monteer geen 2e hands hier schiet je niets mee op.
Prijzen kunnen onderling verschillen, vraag hier en daar.
Gr. paul
Ik meen dat de eerst gemonteerde Lambda vaak stuk gaan, ik heb er een goed geloof in dat VAG zijn Lamba's inmiddels heeft verbeterd. Iedereen (heel veel) rept hier trouwens over origineel.
Tweedehands niet doen inderdaad, loont de moeite vaak niet. Gewoon nieuwe monteren, hetzij Beru of origineel.
Teun
zo een paar weken verder en eindelijk de lambdasonde vervangen.
lampje brand gelukkig (nog) niet meer.
ik dank jullie allen voor alle hulp en advies.
mvg,
serkan
14 jaar
Als je normaal niet bij de dealer komt zou ik nog ff voor de zekerheid de software-versie van je regelapparaat laten controleren
want ik denk dat het motorregelapparaat wel een update nodig zou kunnen hebben.
Die update heeft te met maken met lambdasonde storingen.
ik heb het laten vervangen bij de VW dealer, dus kan ik ervan uit gaan dat dat in orde is?
14 jaar
Dat hoeft niet zo te zijn,dat word wel aangegeven als hij een update nodig heeft.
Je moet er wel bewust naar kijken.
Anders denk ik ook wel dat ze je het advies hadden gegeven om die update uit te voeren als hij er teminste een nodig heeft!!
Je kunt altijd ff de dealer opbellen en vragen of daar naar gekeken is.
Anders kun je het alsnog laten controleren.
En na een update moet altijd het gasklephuis,egr-klep in basisafstelling gezet worden en cruise-control activeren als je die heb.
Zou ook nog kunnen zijn dat je nog het advies krijgt om eerst je gasklephuis te reiningen en daarna pas je gasklephuis in basisaftelling te zetten
het ligt eraan hoe vervuild is.
oke handig tip zal ze er eens over bellen.
wat wel aan de hand was. Op de terugweg van de garage naar huis heb ik heel even flink wat toeren gemaakt.
toen ik na het rit even onder de motorkap ging kijken zag ik blauw rook komen bij me luchtfilter (luchtfilter zit onder de beschermkap)
rook kwam vanuit de rechter onderzijde van de beschermkap heeft het hiermee te maken denk je??
Ik heb hier ook een topic van geopend "blauw rook uit luchtfilter"
en hoe kan ik me gasklep reinigen?
14 jaar
Waar die rook vanaf komt durf ik je zo niet te zeggen.
Was het meer van de voorkantof de achterkant van het luchtfilterhuis???
Als het meer van de voorkant komt dan zou het kunnen zijn dat ze wat (kruip)olie gebruikt hebben om de
lambdasonde eruit te halen en dat je het verdampen van de olie gezien heb.
Als ik jou was zou ik het ff onder controle houden en als de rook blijft zou ik er toch ff iemand naar laten kijken!
Je gasklep kun je reinigen met tunap 338 (carburateur en gasklep reiniger)
Gasklep uitbouwen zijn 4x inbus 5mm of 4x torx 30 maar je moet hem
wel nog in basisaftelling laten zetten!!
Als je het zelf gaat doen spuit dan wel niet te veel reiningingsmiddel aan de zijde waar de electronica van je gasklep zit daar kan hij van kapot gaan.
inderdaad het is aan de voorkant en dan de rechter onderhoek ik heb een foto maar ben nog aan het uitpluizen hoe ik
het hier in krijg
maar ik zal het even in de gaten houden
bedankt voor je advies
ik hou je op de hoogte.
mvg
serkan
14 jaar
Hoe die foto erop krijgt weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Dan hoor ik wel van je als je wat verder bent gekomen.
Groetjes
Wel een late reactie maar wil hem toch plaatsen: 2 weken geleden heb ik de distributie vernieuwd ivm kapotte waterpomp..kan je gelijk beter alles vernieuwen als de boel toch los moet...daarna heb ik er 2 dagen mee gereden en raad eens...sochtens na het starten geen abgass werkstatt meer !!!!! en tot op heden ook nog niet meer gehad..nu is het wel raden wat de oorzaak was..misschien omdat de lambda sonde gedemonteerd moest misschien? Stekker los en weer vast gezet..maar zou het misschien kunnen dat de distributie riem 1 tandje verkeerd heeft gezeten..de motor liep overigens naar mijn meening wel goed..geen vermogensverlies ofzo..ik blijf het erg gek vinden..heb er inmiddels dikke 80.000 km mee gereden en zeker 70.000 km met "abgas werkstatt" in de display...trouwens..er ligt een 1.6 BCB motor in de Golf...
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar