Hier weer een bericht over de problems met mijn Passat (1.8T Variant - VW getuned - Comfortline - 1999 ....:-)
't is een heel verhaal geworden..
Na een dagje "googlen" ben ik erachter dat er veel ABS problemen met de Passat zijn (na 5 jaar veel storingen)..
Ook veel meldingen uit America (zie URL's hieronder)
Even kort nogmaals het probleem (dat bijna altijd optreed):
Gele ABS lampje blijft branden + rode uitroepteken gaat knipperen vergezeld van 3 x een "piep".
Het gebeurd vaak direct na starten. Maar kan ook na 10 km rijden pas gebeuren (meestal toch direct al na de start). Soms gaat tijdens het rijden de melding ook weer weg...
Mogelijke relevante extra info: sinds een maand of 6 (5 maanden voor ABS probleem) werkt de verlichting zoemer/ waarschuwing niet meer. Binnenverlichting bij open van deur vaak niet aan. Als de contactsleutel verwijderd word gaat ie wel aan..
Alarm schakelt pas in na een stuk of 3 keer op de afstandbediening te drukken (geïntegreerd VW contactsleutel)
Volgens VW dealer heeft het er niks mee te maken, maar ik weet dat nog niet zo net (ben geen techneut..maar toch)
De auto is inmiddels dus bij een VW dealer onderzocht (a 75 euro p/uur zaten we al vlot op een rekening van 200 euro's).
Wat opviel is dat - zodra de foutmelding plaatsvind - men met de VAG computer GEEN toegang tot het diagnose systeem heeft. Men heeft de autoradio uitgebouwd en de kabels doorgemeten naar de ABS regelunit. Geen kabelbreuk vastgesteld.
De dealer is er van overtuigd dat de ABS regel-unit defect is. Deze zit gemonteerd op het ABS "huis" onder de motorkap en is wel(degelijk) te demonteren, maar kan NIET los bij VW besteld worden en ook is de unit niet te repareren (c.q. de dealer heeft instructies om alleen de complete unit te vervangen).
Om mijn probleem op te lossen en weer een auto met ABS te hebben moet ik dus het volledige systeem vervangen worden (kosten minimaal 1500 euro !). Unit zelf kost 980 euro ex BTW + het is nogal wat werk om het in te bouwen + het complete remsysteem te ontluchten etc..
Ik wordt hier echt helemaal niet goed van. Klanten op die manier op kosten jagen is toch te gek voor woorden ? Een uurtarief van 75 euro is toch ook niet normaal meer ?
Afijn ...terug naar de storing zelf..
Ik heb de hele dag "ge-googled" en nu zie ik in America een firma (www.autoecu.com oder www.autoecu.com/Products)die beweerd de unit te kunnen repareren met 5 jaar garantie. Kosten ca. 200 euro (ex transport).
Ook op Ebay is het terug te vinden. Met demontage handleiding. Het is ook nog zo dat men zonder de unit de auto gewoon kan blijven rijden !) terwijl het ding in America gerepareerd word. Ik denk er sterk over om dit te gaan proberen...
Kent iemand dit ? Is er in Nederland (of Duitsland) misschien ook zoiets te vinden (ik heb het nog niet gevonden dus).
Verder lees ik nog de volgende mogelijkheden : Losse kabelklem op accu (!)moet ik nog checken, vrouw is momenteel op pad met het ding..) / versleten accu (werkt verder dan nog gewoon goed, maar geeft bij de start <10V waardoor de ABS unit "over de rooie gaat". Een of ander "X-ring" relais zou evt. ook nog vervangen kunnen worden (niet al te duur ?)..../toch de sensoren ? / combinatie van al deze factoren...
Ik wordt er gek van. Ik zie het niet zitten om de VW dealer weer uren lang te laten zoeken naar mogelijke oorzaken (ik ben al 200 euro kwijt en nog geen steek verder).
Een auto zonder ABS rijden is nog tot daar aan toe, maar ik lees ook verhalen van spontaan in werking tredende ABS systemen en ongelijk verdeelde remkracht op voor en achterwielen waardoor de auto eerder gaat slingeren. Bovendien is de auto onverkoopbaar / inruilen zal ook wel moeilijk worden..
Evt. een handige proffesional (liefst in bezit van VAG computer) in de buurt van Nijmegen - Venray - Den Bosch misschien die tegen een "normaal" tarief wil werken ?
Nieuw "X-relais" ? ->
http://forum.vag-page.de/index.php?skini...
Americanen met identieke problemen
http://www.automotivehelper.com/topic266...
Nog meer Americanen
http://www.myvwlemon.com/ubb/Forum2/HTML...
Nieuw te koop bij de Chinese (!) importeur ("businessagent") van Bosch: http://www.allworldautomotive.com/sitema...
Alleen jammer dat mijn model 8E0614111F )de meest dure is (nog steeds iets van 690 euro). Misschien past de 8E0614111B ook ("slechts" 408 euro. Maar vooruitbetalen naar een Chinees bedrijf zie ik ook niet zitten eigenlijk...)
Ik heb veel plezier van mijn Passat (gehad), maar ik moet zeggen dat de relatie behoorlijk bekoeld is ...
Tips / aanvullende info is welkom...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oh ja...vergeet deze link niet (waarom zijn links op dit forum niet "klikbaar" trouwens..?
In Nederland kun je ecu's laten repareren. Zie:
www.actronics.nl
Zo te zien alleen Japanse merken. Ik heb ze gemaild. Bedankt in ieder geval voor de tip.
Inhoudelijk nog ideeën ? Kan het de accu zijn (zit zo'n kijkglaasje op. Geeft aan dat ie goed is. Is een originele VW accu. Ik schat toch wel 4 jaar oud. Mogelijk nog origineel. Ik wil toch eens proberen eerst die accu te wisselen evt....
18 jaar
Heb je al gevonden wat het probleem is met de binnenverlichting en zoemer want ik zit met hetzelfde probleem?
Groetjes Michel
18 jaar
Heb je al is gekeken naar je wielsensoren/abs ringen(mischien ooit beschadigd met vervangen homokineet hoes)? Kun je ook vage sporadische storingen van krijgen. deze kosten de kop niet en zijn ook behoorlijk storings gevoelig.
Ik doe maar een gooi hoor, mischien heb je er allang naar gekeken gezien je al over vervangen abs unit praat...
(en idd 'klikbare' links lijkt mij een goede optie voor deze site, het komt nogal veel voor)
bied bosch deze units niet via haar eigen kanalen aan als ruilunit?? (oude inleveren, gereviseerde mee)
Het zal kunnen dat zo regelapparaat defect is,maar ik zal het eerder zoeken in voedingen en dergelijke.
Heb weleens meegemaakt bij leon dat de massa onder de accubak niet goed vast,hierdoor werkte ABS unit niet en was er dus ook geen communicatie met de instrumentenpaneel die vervolgens de ABS lamp en handremlampje aanstuurt.
Ik zal als monteur hier eerst eens grondig nakijken voordat ik een nieuwe regelunit laat monteren.Sensoren en derglijke kan het niet zijn,want de dealer had al geconstateerd dat hij niet uit te lezen is op het moment dat de fout optreedt.
Dit houdt in dat of:
- geen geschakelde
- of constante voeding meer aanwezig is op het regelapparaat.
- Slechte of geen massa verbinding is
- regelapparaat defect.
Suc6 ermee
Hoi Paul,
hoewel ikzelf inmiddels geen VW meer rijd ken ik dit probleem wel, zoals de opties die Alexander al aangaf is een voeding toch wel het meest elementaire onderdeel om geen fouten te krijgen.
Mijn auto gaf foutcodes en schakelde niet toen de accuspanning onder de 11 volt kwam.
Daar je aangeeft dat je 10 volt hebt moet je toch kijken of a klemmen nog wel goed vast zitten en je ook wel een juiste laadspanning krijgt.
bij een draaiende motor moet de spanning op de accu boven de 13 Volt zijn. In mijn geval was de doorlussing via de startmotor vanaf de dynamo gebroken contact geen contact eindresultaat stationair alles goed maaar rijdend wisselende spanningen met alle gevolgen vandien.
Eevn deze bedrading controleren en ook de spanning meten bij de ABS module. In geval van een defecte regelunit kun je vaak bij een sloper een andere krijgen met een kleine garantie datje deze kunt terugbrengen mocht hij het niet doen.
Let wel bij plaatsen de accupolen losnemen!
groetjes Danny
18 jaar
Nou, ik heb - eindelijk - de massa kabel / aansluiting eens los gehad en weer vast gezet. Deze was helemaal schoon. Klemmen zaten / zitten ook weer goed vast.
Na herplaatsen van de accu loopt de auto ineens wel wat slechter stationair (?!nou dat weer !), hij zakt af en toe naar 600 rpm stationair en gaat dan weer naar 800. Klemmen en massa zitten toch weer goed vast dus dat snap ik ook niet helemaal.
Wel geeft de accu aan (er zit zo'n kijkglaasje aan) dat ie opgeladen moet worden. Dat ga ik nog eens proberen. Wel vreemd dat de auto als een speer start (altijd in 1 keer en de startmotor draait vlot rond).
@ Danny: -> Hoe kun je het best die kabels zien die jij bedoeld (doorlussing via starmotor vanaf de dynamo). Moet je hiervoor onder de auto kruipen en waar zitten ze dan ?
18 jaar
Meest makkelijke is vanaf de dynamoaansluiting de dikke rode draad te volgen.
Meten op de dynamo voor de juiste soanning is meest makkelijke. Bij een defecte dynamo meet je hier geen 13-14 Volt
Pas welop bij het meten dat je niet tegen de ventilator van de dynamo aankomt dit geeft ernstige verwondingen!
Indien je wel de spanning meet kun je met een bypass proberen of het probleem weg is.Wel het probleem als zodanig repaeren.
groetjes Danny
18 jaar
Aloha, allereerst over de lichtzoemer/binnenlicht, dit lijkt me een defecte microswitch in je portier schakelaar. deze herkend of het portier open of gesloten is en stuurt via de comfortregeling de binnenverlichting en zoemer aan, kan ook de oorzaak van het alarm probleem zijn omdat alleen bij gesloten portier het alarmsysteem "safed" en hiermee inschakeld.
Wat betreft het ABS probleem, controleer eerst of je zekering of de houder zijn ingebrand, dit veroorzaakt wel vaker problemen.
Als je je chassisnr mailt kan ik eventueele beschikbare informatie voor je nakijken.
Zorg eerst dat je boornetspanning minimaal 12V is om storingen te voorkomen (4 tot 5 jaar is de gemiddelde levensduur van een accu).
Als je de apparatuur hebt controleer dan of je spanning krijgt op de dikke pootjes in de stekker van het ABS regelapparaat, trek niet de stekker eraf met contact aan want dat levert meer storingen op, steek een dunne naald langs de (dikke)kabels waar deze de stekker ingaan, hieraan kun je de meting uitvoeren.
Als dit in orde is kun je met een osciloscoop de aansturing controleren maar da's niet zo eenvoudig.
maar het lijkt me aannemelijk dat het regelapparaat gewoon kapot is, voor 150-250 euro moet je op de sloop een jong gebruikt regelapparaat kunnen krijgen, als je een ritje van 150 km ziet zitten wil ik m er best voor je inzetten.
Zal dan gelijk de gasklep in de basisstand zetten, dat is waarschijnlijk de oorzaak van het schommelen v/h stationair toerental, door een te lage (of geen) accuspanning kunnen de waardes in de ECU vervallen.
m.v.g.
He Willy,
Ik lees NU PAS je reply. Had het al een beetje opgegeven destijds en rijd nog steeds met zelfde problemen rond. APK staat nu voor de deur en de ABS lamp mag NIET branden heb ik begrepen...:-(.....Ik was van plan om morgen de elektronica van de pomp af te schroeven en op te sturen naar een gespecialiseerd bedrijf.....
Mocht je dit nog lezen.............Chassis nr. is WVWZZZ3BZXE021738
Info is altijd welkom....Ook nog bedankt voor je aanbod. Misschien maak ik er nog ooit gebruik van :-)...
Paul
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar