Volkswagen Passat: rubber metaallager achteras

Bouwjaar: 1992

Bij mijn passat 1.8 cl van 1992 zijn de rubber metaallagers van de achterasophanging versleten. Nu moeten die vervangen worden. Volgens de vraagbaak heb je voor het uitnemen en het plaatsen van deze rubber lagers speciaal gereedschap voor nodig, nl. VW 3111. Dat gereedschap heb ik niet. Ik weet ook niet hoe het eruit ziet, kent iemand dit gereedschap? Weet iemand een andere manier om de lagers te verwijderen? Volgens de vraagbaak is eruit tikken geen optie omdat er een gerede kans bestaat dat er teveel speling kan ontstaan in het lagerhuis en de lagers onvoldoende vast komen te zitten.
Kunnen de lagers vervangen worden zonder de achteras onder de auto uit te hoeven halen?
Ik hoor graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,
René Gijsbers

mhm.gijsbers

Geplaatst door mhm.gijsbers (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

As moet er af.

Lagers uitbouwen gaat ook zonder dat gereedschap, neem een metaalzaagbeugel, doe het blad door de bus van het metaallager heen en zaag de hele boel door midden. Goed zuiver zagen en zorgen dat je niet in het aslichaam zaagt. Is ie doormidden tik je hem er zo uit.

Nieuwe trek je er in met een zo dik mogelijke draadstang en twee dikke ringen. Bus vooraf een weinig insmeren met olie.

mhm.gijsbers (0), 18 jaar geleden

Beste Harry,
Allereerst m’n excuus voor de late reactie op je mailtje n.a.v. mijn vraag op problemcar 16-12-2005. Uiteraard dank voor je goede raad en ik heb je advies opgevolgd. Overigens ook fijn, dat je zo snel reageerde. De as heb ik eronder uit gehaald en met een ijzerzaag voorzichtig de lagers doorgezaagd tot op het lagerhuis om speling te krijgen in het eigenlijke lager bij het verwijderen. Met beleid en geduld is het me gelukt om de lagers er uit te tikken.
De nieuwe lagers monteren ging toch iets lastiger, Door inderdaad voldoende grote ringen en metalen opvullingen te gebruiken om de rubbers zelf niet te beschadigen is het mij gelukt om de lagers erin te krijgen. Geprobeerd met draadeind, veerspanner en met poulitrekker. Het eerste lager ging vrij gemakkelijk omdat er een vlakke kant op het lagerhuis zit die het aanspannen gelijkmatig laat verlopen. Het tweede lager trok bij verschillende pogingen om het lager erin te krijgen iets scheef weg. Met draadeind ging het uiteindelijk toch goed.
Nogmaals dank, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en misschien tot een volgende lastige klus.
Groetjes
René Gijsbers
Groesbeek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.