auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Caravelle: Acculaad lampje brandt

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: AAB 5cylinder diesel

Tijdens het rijden begon deze middag ineens het laadcontrolelampje op te lichten... (Bosch alternator 90A)
Dus de alternator geeft geen/te weinig laadspanning???

Ik heb de accuspanning gemeten bij stilstaande motor=> 12.45V
Gestart, accusp=> 11.24 en goed gas gegeven 11.45V.
Met zware belasting blijft de spanning op 11.4V, dus duidelijk dat de alternator niet ophaalt...

Hoe test ik de regulator, en de stator(kooborstels) zonder de alternator er uit te moeten halen?
Iemand ervaring hiermee?

Ik heb ook de getande V-riem op spanning getest, en die kan ik max 2cm bewegen.
Tijdens het rijden van Breda=>Antw heb ik het kontrolelampje uitgekregen bij 130km/u, en ging terug branden bij 120km/u... Dus dacht ik aan de V-riem die te weinig spanning had.
Als ik dan alle lampen (verstalers + mistlampen) blaasmotoren verwarming, achterruitverwarming en wissers en claxon deed werken, bleef laadcontrolelampje uit! (130/u )
Dus indien er slip op zat dan zou het lampje, als het uit was bij belasting terug aangaan door de belasting,( zou toerental v alternator en dus zijn spanning dalen, maar dat was niet het geval.
Heb dus twijfels wat het is...

Een kennis zei: "vervang de regulatorunit met de borstels en het is OK, je hoeft zelfs de alternator er niet voor uit te halen..."
Schroefjes los en je hebt het plaatje eruit met de borstels... klopt dit?

Geplaatst door

Jan4927 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt erop dat de dynamo overleden is deze vervangen hij moet ong.14 volt laden met of zonder verbruikers verschilt niet zoveel dynamo kun je laten reviseren waarschijnlijk zijn het je koolborstels die versleten zijn maar ja 100% weet je niet zal je hem moeten laten testen

poppekast 0
badge

15 jaar

Heb de regulator eruit gehaald, zag eruit als een transistor in TO-5 behuizing, op een plastik voetje...
Twee schroeven met kruiskop eruit en 'k had de regulator in de hand...
Inderdaad de 2 kooltjes waren afgesleten tot op enkele mm.
De nieuwe waren ca 5mm lang
Kostenplaatje 30€, kooltjes apart niet leverbaar (3 €)
Werktijd 30' Bedankt!

Jan4927 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.