Volkswagen Golf III : Acculampje brandt zwak...

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hi,

Sinds afgelopen vrijdagavond brandt het acculampje heel zwakjes als de auto stationair draait en warm is. Zodra ik een stroomverbruiker (lees: stadslicht, remlicht, kachel) aanzet, houdt het op met branden. Zodra ik de auto weer uitzet en vervolgens start, brandt het ook niet. Zaterdag heb ik gelijk de dynamo vervangen, echter zonder gewenste resultaat. Ik moet er echt een stukje mee rijden, waarna het weer gaat branden...

Wie weet waar het aan ligt?

Alvast bedankt!

Mvg.

VWHaf

Geplaatst door VWHaf (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ratdraaier (0), 14 jaar geleden

dan is er een veld diode stuk van de dynamo de dynamo werkt verder wel goed hoor dus die hoeft je niet te vervangen tenzei je je er aan stoort

VWHaf (0), 14 jaar geleden

[quote=ratdraaier]dan is er een veld diode stuk van de dynamo de dynamo werkt verder wel goed hoor dus die hoeft je niet te vervangen tenzei je je er aan stoort[/quote]
Is het niet toevallig dat van beide dynamo's de veld diode stuk is?

Wat is het eigenlijk?

VWHaf (0), 14 jaar geleden

Vandaag merkte ik dat de radio erg zwak was bij het aan het doen. Pas tijdens het rijden begon deze weer normaal te doen. Echter deden de kachel, lichten e.d. wel normaal...

Wie kan me aub helpen voor het erger wordt en de auto helemaal niet meer start??

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Meet eerst eens de spanning op de accupolen bij stilstaande motor. (moet minimaal 12 volt) Meet vervolgens bij stationair draaiende motor (moet in ieder geval hoger zijn dan vorige meting) en bij verhoogd toerental. (moet rond de 14 volt zijn).
Ik neem aan dat de accupolen goed schoon zijn en dat de accu goed is, anders deze even laten testen. Verder controleren of de bedrading bij de dynamo schoon is en goed vast zit. Eventuele stekkers goed controleren op vuilaanslag en draadbreuk.


vr.gr. Theo

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem al een paar keer gezien, het acculampje flikkerde dan tijdens stationair draaien heel licht op, zodra je iets gas gaf of de verlichting aanzette, ging deze uit, terwijl de laadspanning wel in orde was, ze hadden er inmiddels nog 20.000km mee gereden zonder problemen, de dynamo is na die tijd vervangen omdat de lagers kapot waren en deze veel speling hadden, wat niet meteen iets met het lampje te maken had.

Je kunt eens de laadspanning meten, is dat in orde, kun je het nog eens een tijdje aanzien, of vervang de dynamo voor een goed exemplaar.

VWHaf (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Heb hetzelfde probleem al een paar keer gezien, het acculampje flikkerde dan tijdens stationair draaien heel licht op, zodra je iets gas gaf of de verlichting aanzette, ging deze uit, terwijl de laadspanning wel in orde was, ze hadden er inmiddels nog 20.000km mee gereden zonder problemen, de dynamo is na die tijd vervangen omdat de lagers kapot waren en deze veel speling hadden, wat niet meteen iets met het lampje te maken had.

Je kunt eens de laadspanning meten, is dat in orde, kun je het nog eens een tijdje aanzien, of vervang de dynamo voor een goed exemplaar.[/quote]
Thnx!

Hoe meet ik de laadspanning?

En het feit dat de radio vandaag wat zwakker en even geen geluid produceerde? Hoe zit het daarmee? Wilt het zeggen dat het nu al erger wordt?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Al de motor uit staat en de radio wat kuren vertoond heeft dat niks te maken met de dynamo, eerder met de accu ( ver leeg ) maar dat lijkt me hier niet het geval, anders kreeg je hem ook niet meer gestart..Dat zal los van je probleem staan.

Als je een simpele multiemeter hebt, kun je hem even op Volt zetten en zo de spanning op de accu meten.

VWHaf (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Al de motor uit staat en de radio wat kuren vertoond heeft dat niks te maken met de dynamo, eerder met de accu ( ver leeg ) maar dat lijkt me hier niet het geval, anders kreeg je hem ook niet meer gestart..Dat zal los van je probleem staan.

Als je een simpele multiemeter hebt, kun je hem even op Volt zetten en zo de spanning op de accu meten.[/quote]
De motor stond aan, was gewoon tijdens het rijden dat ik de radio aan deed. Hoe langer ik er mee reed, hoe minder de radio kuren vertoonde...

Ah oke, en wat voor waarde(n) dient de meter aan te geven?

Nogmaals, auto start in één keer, kachel/lichten doen het perfect...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Wat de waardes moeten zijn staat al vermeld in bericht #5

VWHaf (0), 14 jaar geleden

Heb de accu dus gemeten;

Motor uit => 12/13 V
Stationair/toeren => 14,5 V (zodra ik een stroomverbruiker aanzet, zakt ie terug naar 14,2 V)

Heb de accu gemeten gelijk nadat ik van mijn werk afkwam, heb er dus ongeveer 35 km mee gereden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat is dus perfect!

Je kunt nog eens bij lopende motor meten maar dan als je accu lampje licht flikkerd, maar verwacht hetzelfde.

Zou er voorlopig nog niks aan doen.

VWHaf (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Dat is dus perfect!

Je kunt nog eens bij lopende motor meten maar dan als je accu lampje licht flikkerd, maar verwacht hetzelfde.

Zou er voorlopig nog niks aan doen.[/quote]
Heb de accu ook gemeten als 't lampje licht flikkerd, met dezelfde waarden als resultaat.

Hoef me dus geen zorgen te maken dat ie spontaan niet meer wilt starten?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Spontaan niet starten zal hij niet doen in deze omstandigheden...Het acculampje moet dus niet fel oplichten, want dan word de accu niet meer bijgeladen en sta je zo aan de kant met een lege accu..

VWHaf (0), 14 jaar geleden

Kwestie van de boel gewoon in de gaten houden. Zal ik zeker doen! Thnx!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.