Hallo,
Al een tijd heb ik het volgende probleem:
Voor een half jaar geleden heb ik de thermohuis vervangen omdat deze lek was. Ook heb ik de thermostaat vervangen en de temp sensor, nieuwe kvs in het systeem gedaan en alles ontlucht met de kachel aan. (niet de blower)
Als de motor op temp is en ik het expansievat dop eraf laat na tijdje draaiende motor komt het vloeistof omhoogzetten dan slaat de vin aan en zakt het vloeistof weer naar zijn max streep.
Dus alles goed op pijl en goed ontlucht te hebben wachten tot de vin uitslaat dop erop als kvs op max streep staat. Ook worden alle slangen goed warm na opengaan van de thermostaat. De slangen worden wel wat hard als het kvs systeem gesloten is, kan deze nog wel indrukken. (logisch gezien warmte zet uit!!) Motor temp is constant 90 graden bij volledig warme motor, dit blijft zo tot kvs weer beneden pijl is. merkbaar aan de kachel die geeft dan geen warmte meer af. Er is nergens lekkage in het kvs systeem alles heb ik meerdere malen gecheckt. Het kvs loopt wel rond maar niet erg snel, tijdens het gasgeven loopt het wel sneller maar het spettert niet uit het vaatje.
De motor hapert en stoot rond 2000 rpm als ik de koppeling loslaat en gas geef valt hij even stil en pakt het hem weer op. Ook de pakking van het gasklephuis naar inlaat spruitstuk heb ik reeds vervangen het is iets beter geworden kwa haperen. Na een beetje gespeelt te hebben met onsteking werd het steeds beetje beter. De lambda is ook vervangen hierdoor werd het ook weer iets beter, niet te vergeten heb ik het gasklephuis ook grondig schoongemaakt. met stapjes word het beter. Ook heb ik de distributie riem laten vervangen.
Wat mij opvalt is dat het na een tijdje rijden weer erger begint te worden. Als ik dan alles weer schoonmaak en afstel is het weer een tijdje goed, en kan na tijd rijden weer opnieuw beginnen. Wat mij het meest in de weg zit is dat ik erg vaak kvs moet bij vullen ikzelf kan hier geen logische reden voor vinden waar het kvs steeds blijft. De cylinder druk zit rond de 9 a 10 bar en daar blijft het ook staan, op alle vier cylinders. wat ik wel verneem is dat aan de distributie kant bij stationair een donker piepend geluid weg komt niet altijd soms bij warme motor soms bij koude motor, net of er iets zwaar draait ofzo. Ik kan niet vinden waar het wegkomt. (dit is niet voortdurend zo)
Wie o wie kent het probleem en helpt mij op een goed spoor te komen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het piepen kan ook wat de waterpomp komen, die loopt over de distributie.
Als je telkens koelvloeistof verliest en hij nergens uitwendig lekt, laat dan eens met een CO snuffelaar boven het koelvloeistof reservoir controleren of er geen uitlaatgassen aanwezig zijn, ook een cilinderlektest kan handig zijn.
Iets van druk op de slangen is wel normaal, maar ze moeten niet keihard worden.
Rookt hij ook bij warme motor uit de uitlaat ?
Het kan ook de kop of koppakking zijn die je probleem veroorzaakt!
Gr Stefan
Stefan bedankt voor jou reactie!!
Vraag, waarom blijven mijn cylinders wel op druk staan een hele nacht? kheb ze stuk voor stuk getest een nacht lang, bij een lekke kop zou hij toch zeker wat druk moeten verliezen???
De pomp ga ik laten vervangen!! hoe dat is gegaan hoor je van mij :D!! Nogmaals bedankt voor je reactie.
14 jaar
Wat bedoel je precies met : mijn cilinders blijven op druk staan ?
Ik bedoel dat bij een lekke koppakking of kop er compressie druk het koelsysteem in kan komen, waardoor de druk op de slangen teveel word en eruit gedrukt word.
Gr Stefan
14 jaar
Hey stefan
Ok dan doe ik het anders ga de cylinders nogmaals testen kvs eruit halen en dan slangen los halen, als er dan druk verlies is moet het wel de kop of pakking zijn.
De pomp is besteld zit levertijd op bij de vw dealer :S.
14 jaar
Ohja voor ik het vergeet hij dampt idd wel wat met dit koude weer bij stationiar heel veel maar als ik gaat rijden gaat de damp of rook wel weg.
14 jaar
Als hij koud rookt is normaal, denk aan condensvorming..Maar als hij dat nog doet na een lange rit bij warme motor, is dat natuurlijk niet normaal.
Je moet de koelvloeistof er niet uithalen, gewoon laten zitten en de cilinders 1 voor 1 op druk zetten, je kan er een tool voor kopen, of als je een draaibank hebt, kun je dat zelf maken, je draait een bougie eruit en draait de tool erin en zet er pers lucht op ( 8 bar ongeveer ) Zet de cilinder die je test op BDP en blokkeer de motor zodat deze niet rond gaat draaien als je er perslucht opzet.
Ook zou je het kunnen laten testen, dat is waarschijnlijk goedkoper, bij die test zie je gelijk wat er aan de hand is, inlaat of uitlaat lekkage etc etc..
Met een CO snuffelaar hoef je enkel de dop van het reservoir af te draaien om te controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.
Kwam het geluid nu van de pomp af dat je hoorde ?
14 jaar
Waar het geluid wegkomt weet ik niet zeker willen de dynamo's ook wel eens zwaarder gaan draaien bij deze auto's ? en een nieuwe pomp op de auto lijkt me niet verkeert het beestje is tenslotte al 15 jaar oud.
Maar ik zelf betwijfel het toch van de kop of pakking het is maar een 1.4i als je begrijpt wat ik bedoel :D. ik heb zelf het vermoeden dat het de pomp is als het kvs te langzaam rond gaat word hij te warm waarnaar hij toch kvs gaat morsen uit het vaatje hij stinkt soms ook erg naar kvs bij het vaatje. nogmaals het is maar een 1.4 de motor is nooit aan de kook geweest het lijkt mij zo sterk dat de pakking of kop dan stuk gaat. maar ik ga het zowieso laten testen je weet natuurlijk maar nooit. het is en blijft tot slot materiaal hea!!
Stel het zeer op prijs dat je met me meedenkt tnx!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar