Geachte forum lezers,
Mijn Golf 3 diesel, zonder turbo, wil niet meer op temperatuur komen. Hij haalt met moeite iets tussen de 70 en 80 graden, als ik de snelweg op ga duikt 'ie soms zelfs onder de 70 graden. Ik heb me laten vertellen dat dit door de thermostaat klep komt die stuk is of in ieder geval niet goed werkt. Ik heb voor een deel de radiateur afgedekt zodat er minder koude wind doorheen kan en dat helpt een beetje. Maar ik wil het probleem goed oplossen.Ik ben redelijk handig maar weet niet hoe of waar te beginnen. Kan iemand mij wegwijs maken?
Ook wil ik de gloei bougies vervangen. Ook daar wil ik als 't kan graag wat info over krijgen. Is er iemand die hier iets vanaf weet? Als 't kan graag vóór vrijdag want ik heb er vrij voor genomen..
Groetjes, Rem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Rem
Het probleem met het niet op temperatuur komen komt door een slecht werkende thermostaat.
Als je deze vervangt, zal dit weer normaal werken.
Wat is het probleem met de gloeiers ? Start hij s'morgens slecht ?
Het kan zijn dat er een of meerdere gloeiers defect zijn.
Het beste was als je met een ampere tang de stroom kan meten die erdoor loopt bij koude motor, zo zou je kunnen uitsluiten of er iets kapot is, anders zou je ze moeten demonteren en ze apart moeten testen op de accu, je komt er nog redelijk goed bij, alleen die bij de eerste en tweede cilinder heb je wat weinig plaats omdat de brandstofpomp ervoor zit.
Als hij helemaal niet gloeit, kan de zekering onder de motorkap ( schutbord ) defect zijn, of het gloeirelai / temp sensor.
Gr Stefan
Hallo Stefan,
Dankjewel voor je bericht. Die thermostaat kan ik morgen zo ophalen bij Autotechnica, alleen is mijn vraag; is dit een moeilijke klus? Zit 'ie op een moeilijke plaats? En vooral; waar moet ik 'm zoeken? Hoeveel koelvloeistof moet ik aftappen?
Wat de gloeiers betreft; ik moet normaal al twee keer gloeien 's morgens, maar met dit weer zeker drie of vier keer. Maar als de motor aanslaat loopt 'ie wel 'mooi', een beetje langzaam (9000 rpm), als 'ie warm is zo'n 10.000rpm. Lijkt mij dat 'ie wel echt op 4 cil. loopt. Zo'n ampere tang heb ik niet.
Dan nog ff; betekent 't dat ik de brandstofpomp los moet halen voordat ik erbij kan?
Een heleboel vragen dus.
Nog m'n excuses voor 't brutaal 'inbreken' op jouw 'gesprek met Geo, maar ik was onder de indruk van je advies; blij dat je wil reageren!
Hoor graag van je,
Groetjes, Rem.
15 jaar
Hallo Stefan,
Zo, dat viel ff vies tegen allemaal. Eerst 't verkeerde onderdeel meegekregen.Zag ik pas toen ik thuis kwam, want t stond al klaar toen ik kwam. 't Bleek voor een Ford te zijn. Terug en gekeken,ander onderdeel mee, man wees op zijkant blok, ik dacht al '...da's toch kachel?'Maar toch gedaan. Was inderdaad kachel; pakking bijna stuk, toch terug gemonteerd -> zonder lekkage!! Ben naar VW dealer gegaan voor explosie tekening en uitleg, overigens meer dan uitstekende service!!!Maar nu blijkt die aansluiting op m'n waterpomp te zitten, voor zover heb geconcludeerd.., die op zich onder m'n dynamo zit. Moet hij dus op de brug? Want da's ff een probleem.
Heb de gloei bougies maar ff laten zitten.
Ik hoop dat je me nog ff mailt, ajb?
Bvd, groet,
Rem.
15 jaar
Hallo Rem
Nee aan de zijkant zit hij inderdaad niet, hij zit daar bij de waterpomp, en je komt er redelijk goed bij, ook zonder brug hoor, je kan hem rechtsvoor omhoog krikken, dan lukt het ook..
Sommige hebben onder het motorblok zo'n plastice bak / plaat zitten, deze moet je ( indien aanwezig ) wel even eraf halen, volg dan de onderste slang die van de radiateur afkomt, deze loopt naar de waterpomp toe, als je de slang eraf haalt, zie je als het goed is een plastic mondje zitten die met 2 boutjes vast zit gedraait, als je deze los haalt, kun je hem eraf halen en heb je gelijk de thermostaat in je handen.
Zie ook bij de pijl op de tekening :
[url=http://img697.imageshack.us/i/16032082.p...][img]http://img697.imageshack.us/img697/3689/...[/img][/url]
Succes ermee..
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar