Volkswagen Passat: achterwielremmen vervangen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 tdi

Mijn Passat heeft schijfremmen achter en laatst zat het handremmechanisme aan de rechterkant vast. Bij de sloop een klauw gehaald, gemonteerd en het euvel was verholpen. Enige tijd later deed zich hetzelfde probleem aan de linkerkant voor. Die komt nu ook niet goed meer terug.
Ik ben het wat zat en ik denk erover om de schijfremmen te vervangen door trommels want voor hetzelfde geld gaat zich het probleem zich weer voordoen en nieuwe klauwen zijn me veel te duur voor zo'n oude auto. Ik heb gehoord dat ze wel 275 euro per stuk zijn.
Passen de onderdelen zoals ankerplaat en handremkabel (bedoeld voor trommels) enzo er zo op?

Lodio

Geplaatst door Lodio (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Lodio

In de beginselen moet het voertuig blijven voldoen aan het type goedkeuring, dat was met schijfremmen, niet met trommels.
Om een hoop malheur te voorkomen zou ik toch andere / nieuwe klauwen monteren.

Gr. paul

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Doe het gewoon goed.Gewoon een nieuwe of goede gebruikte klauw halen,het gaat wel om de remmen.....

Lodio (0), 13 jaar geleden

[quote=ricky]Doe het gewoon goed.Gewoon een nieuwe of goede gebruikte klauw halen,het gaat wel om de remmen.....[/quote]
Dat is het hem juist. Ik ben het afgelopen jaar al 3 keer door de remmen heengegaan. Een keer met een Volvo 440 waarvan achteraf de oorzaak niet was te achterhalen, een keer met een Megane, 9 jaar oud en 30.000km op de teller, oorzaak een remleiding achter defect en een keer met deze Passat. Na de montage van de rechter remklauw is ie voor APK gegaan en werd bij hetzelfde bedrijf een stukje remleiding achter vervangen. Bij de montage is een fout gemaakt waardoor een remslang binnen een week is doorgeschuurd.
Toen heb ik bij een andere goede garage alle 4 de remslangen achter laten vervangen, met een toestel ontlucht, getest op de bank en klaar was ie weer.
Nu dus weer een probleem met de andere remklauw, vandaar mijn idee om de schijven te vervangen door trommels.
Het probleem met een sloopklauw is natuurlijk dat je niet echt weet wat je erop zet, vandaar mijn ideetje van de trommels.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Lodio]Het probleem met een sloopklauw is natuurlijk dat je niet echt weet wat je erop zet, vandaar mijn ideetje van de trommels.[/quote]
Soms kun je inderdaad pech hebben.
Dan is misschien nu de tijd aangebroken om het toch anders te gaan doen.
Monteer een nieuwe frisse klauw, kost natuurlijk wel iets maar dan ben je er ook vanaf.

Gr. paul

Mausx (0), 13 jaar geleden

het is ook niet alleen ff trommels erop zetten. de naaf op de achteras is anders, de handremkabels, remslangen
en dan is ook de remdruk anders dus dat moet ook veranderd worden.

met het juiste onderhoud gaan de remtangen van de achterzijde jaren mee. dat ze vastlopen is een combinatie van gebrekkig onderhoud en te weinig gebruiken.

Lodio (0), 13 jaar geleden

[quote=Mausx]met het juiste onderhoud gaan de remtangen van de achterzijde jaren mee. dat ze vastlopen is een combinatie van gebrekkig onderhoud en te weinig gebruiken.[/quote]
Juiste onderhoud? Half jaar geleden nog helemaal schoongemaakt en nieuwe blokken erin. Verder staat ie altijd op de handrem behalve wanneer die rijdt. Tis typisch een kwaal van die dingen, ik hoor het van veel mensen.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Tuurlijk,VW heeft zoveel andere kwaaltjes,maar het is echt niet zo dat als je hem nu vervangt dat hij weer binnen 1 jaar stuk is.

Mausx (0), 13 jaar geleden

met weinig gebruiken bedoel ik ook het zachtjes remmen, waarschijnlijk bijna nooit lading in de kofferbak en voorzichtig achteruit rijden zodat je de rem ook amper gebruikt.
kun je verder ook weinig aan doen maar het heeft er wel mee te maken.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Het probleem is dat men de handrem te weinig of zelfs niet gebruikt. Juist het handremmechanisme is de boosdoener.
Het probleem komt het meest voor bij voertuigen die zijn uitgerust met een automaatbak, daarvan wordt de handrem het minst gebruikt.

Het heeft totaal niets met hard of zachtjes remmen te maken, in beide gevallen zal de remzuiger altijd in beweging zijn.

Gr. paul

Lodio (0), 13 jaar geleden

Voor de duidelijkheid, de remzuiger zit niet vast, de hevel van het handremmechanisme komt niet goed terug. Toen ie nog wel goed was kwam hij tegen de aanslag aan.
Nu komt ie nog wel zover terug dat de remmen niet aanlopen, maar hij blijft een millimeter of 4 voor de aanslag steken.
Zelfde euvel als de inmiddels vervangen rechterklauw.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.