Volkswagen Golf: Afslaan na starten/stationair toerental

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 66kW/90pk (ADZ)

Beste mensen,
Ik heb een Golf 3 variant en sinds vandaag heb ik problemen met starten. Moet veel gas geven anders slaat hij af. Toerental loopt rond de 900 en normaal is dit bij koude motor na starten rond de 1000. Hij loopt ook niet echt lekker. Tijdens stationair hoor je zachte plofjes. Ook tijdens het rijden, bij gas geven neemt hij dit niet soepel over maar schokkerig. Is het afslaan na het starten misschien te verhelpen door het stationair toerental (te laten) verhogen (afstellen) of is er meer aan de hand? Kan dit afstellen evt. zelf of moet dit via de apparatuur in de garage?

Ronald10414

Geplaatst door Ronald10414 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Benny1078 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij deze motor kun je het stationaire toerental helaas niet afstellen.
Dus er is wat anders aan de hand en als je geluk hebt is je vacuumslang lek van het inlaatspruitstuk naar je rembekrachtiger maar tijdens stat. draaien hoor je hem daar dan wel zuigen en loopt de motor op 3 cilinders.
Anders zou ik toch even naar een specialist gaan om te beoordelen wat er aan de hand is en evtueel even storing laten uitlezen.

Ronald10414 (0), 17 jaar geleden

Benny,
Bedankt voor je bericht. Ik rij niet zo vaak met de auto. Op 3 cilinders loopt hij denk ik niet, want als hij warm is is het probleem, v.w.b. het afslaan over. De motor loopt dan naar mijn idee best rustig. Het vreemde is ook dat het soms een tijdje over is. Misschien een domme opmerking, maar kan het aan de lambdasonde liggen? Ik heb begrepen dat die iets met de brandstof toevoer regelt. Kan het ook aan de katalysator liggen? Deze bromt erg bij koude motor.

cossie (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou ff naar de verdeelkap en rotor laten kijken met dit rare weer van de laatste weken. wij zien veel problemen met deze voornoemde artikelen ook de bougie kabels kunnen problemen geven .

Zeker ff bij je garage laten checken.

danny

Ernst Tempel (0) PRO, 17 jaar geleden

Ronald
ik zou eerst de temperatuursensor controleren / vervangen

veel succes gr. Ernst

Ronald10414 (0), 17 jaar geleden

Ik heb de motor inmiddels laten uitlezen en hij gaf foutcode 00515 Hall sensor. Navraag gedaan of deze los te leveren is, maar het blijkt dat voor dit type auto de complete verdeler vervangen moet worden.
Het is de bedoeling dat dit volgende week gaat gebeuren.
Wat denken jullie? zal hiermee het probleem afslaan en stotteren tijdens rijden opgelost zijn?
Groeten, Ronald

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Is die storing uitgelezen met draaiende motor? of met motor uit?.
De storing hall gever zit altijd in het geheugen met de motor uit,dat is normaal bij deze auto's,maar moet echter verdwijnen als de motor loopt,dus let op wat ze je zeggen.
Succes,

Ronald10414 (0), 17 jaar geleden

Ricky,
Bedankt! Hij is uitgelezen met contact aan en motor uit. Het zou dus kunnen dat er helemaal geen probleem is met de hall gever, maar dat er gewoon iets anders aan de hand is.
Als de motor soms op de meest onverwachte momenten slecht start en neiging heeft tot afslaan en ook tijdens rijden soms stottert, dan denk je dat het daar wel mee te maken heeft, maar het kan dus ook wat anders zijn.
Gr. Ronald

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Het probleem kan natuurlijk zitten in de onsteking(verdelerkap,rotor,hall gever),maar meestal de verdeler of rotor.Let ook op de bougiedoppen,kijk of er geen scheurtjes zitten in het rubber aan de buitenkant van de dop,de vonk kan dan overspringen naar het metalen deel van de bougiedop,zeker met vochtig weer,en heeft dan een slechte vonk.
Wat hier al gezegd is,let op vacuumslangen,vooral die van je inlaat naar je rembekrachtiger gaat.
Is het een multipoint of een monopoint?Dat weet ik even niet uit mijn hoofd,maar als het een monopoint is moet je letten op de voetpakking,er ontstaan daarin vaak scheurtjes,en de motor zuigt dan valse lucht.

Ricky,

Ronald10414 (0), 17 jaar geleden

Ricky,
Het is een monopoint, dus een iets ouder type. Nog iets over de bougiedoppen. Als hier een scheurtje in zit dan denk ik dat je er altijd last van moet hebben, want dan slaat ie toch constant over. Het probleem doet zich juist heel weinig voor. Soms heb ik er een week of twee weken geen last van. Ik heb trouwens al 2 jaar dat ie tijdens rijden af en toe wel eens licht inhoud, dus iets schokt. Kan dat er ook mee te maken hebben.
gr. Ronald

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Ronald10414]Ricky,
Het is een monopoint, dus een iets ouder type. Nog iets over de bougiedoppen. Als hier een scheurtje in zit dan denk ik dat je er altijd last van moet hebben, want dan slaat ie toch constant over. Het probleem doet zich juist heel weinig voor. Soms heb ik er een week of twee weken geen last van. Ik heb trouwens al 2 jaar dat ie tijdens rijden af en toe wel eens licht inhoud, dus iets schokt. Kan dat er ook mee te maken hebben.
gr. Ronald[/quote]
Het hoeft niet zo te zijn dat vonk dan altijd overspringt,probeer dit eens,laat de motor stationair draaien,en spuit een beetje water over de doppen heen,luister dan of de motor slechter gaat lopen of dat je een vonk hoort overspringen,doe dit ook op de verdelerkap en de bobine en de kabels.
Je zou ook een viergastest kunnen doen,daar zou je ook eventueel wat uit kunnen halen,valse lucht of een slechte lambdasonde.enz.
Ik heb 1 keer gehad dat het gasklephuis defect was,maar toen schokte de motor wel heel erg.
Ik zou adviseren om in ieder geval de verdelerkap+rotor te vervangen,en eventueel de bougie's,dan is dat uitgesloten en het kost ook niet zo veel.
De eerder genoemde temperatuursensor kan ook voor veel problemen zorgen.
Het gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren zou ook veel goeds kunnen doen.

Ricky,

Ronald10414 (0), 17 jaar geleden

Ricky,
De motor heb ik laten uitlezen met draaiende motor. Nadat de storing Hall gever gereset was kwam er geen enkele storing meer uit. Inmiddels heb ik ruim twee weken geen last meer. Misschien een hele domme vraag, kan het aan de olie liggen. Ik ben overgestapt van Valvoline Turbo 15W40 naar Valvoline Max-life 10W40.
Overigens heb ik er voorheen nooit last van gehad.
Groeten, Ronald

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.