Aan wie het interesseert,
Graag zou ik het volgende probleem willen voorleggen. Een VW Golf IV 1.6 uit 2001 heeft een airco met ECC, waarbij het aircosysteem niet meer functioneert. Als eerste heb ik het systeem uitgelezen (motorstuurapp. en HVAC mbv VCDS), maar er zit geen enkele foutmelding in. Data bekeken en daar wordt aangegeven dat de compressor niet wordt aangestuurd, helaas geen verdere reden waarom niet. Het systeem afgetapt en van de 750gr vulhoeveelheid zat er nog 500gr in het systeem. Systeem gevacumeerd en opnieuw gevuld met de juiste hoeveelheid. De druk in het systeem was op dat moment zo'n 8,5 bar (hoge en lage drukzijde) met het systeem in rust, buitentemperatuur 30 graden. Motor gestart en ECC aangestuurd voor airco activatie. Helaas levert dat niets op, de compressor wordt niet ingeschakeld.
Bedrading naar de compressor gecontroleerd, die was in orde. Massa-aansluiting is correct, de spanning loopt via het ventilatorrelais, deze vervangen door een goede gebruikte ook dat levert niets op. Compressor handmatig aangestuurd en dan functioneert die wel, zowel de magneetkoppeling als de compressor zelf.
De drukschakelaar gemeten, 12v is ok, massa is ok, uitgaande signaalspanning is in rust 3,6v. Helaas heb ik geen data van deze sensor en weet dus niet of dit goed is. De compressor ge-by-passed voor handmatige aansturing buiten het systeem om en drukmeters aangesloten op de hoge- en lage-drukzijde. Motor gestart en de compressor handmatig bekrachtigd. Wat opvalt is dat de hoge druk binnen 10 sec oploopt naar boven de 25bar en de lage druk dalende is naar zo'n 5 bar, maar dan moet ik stoppen om de hoge druk niet te hoog te laten oplopen. Ventilatoren komen niet in, maar dat zal mogelijk komen omdat ik buiten het systeem om aanstuur (overigens functioneren de beide ventilatoren wel). Anderzijds zou ik toch reactie verwachten als gevolg van de output van de drukschakelaar. Mijn twijfel van functioneren ligt dus bij de drukschakelaar, maar ook bij de expansieklep agv van de heftige stijging van de systeemdruk of een verstopping ergens.... Graag uw commentaar.
MVG Martijn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Martijn,
Zijn de zekeringen die boven op de accu zitten ook goed?
Ook wil het zekeringkastje die boven op de accu zit wel kapot gaan.
Hoop dat je er wat mee kunt succes.
Mvg,
Marcel
Hallo Marcel,
Helaas die had ik ook al gecontroleerd, ziet er zelfs nog heel goed uit. Massa-aansluitingen onder de accu heb ik ook al gecontroleerd.
Gr. Martijn
Maar werd de airco ook koud op dat moment toen je hem handmatig aanstuurde? Dat zou wel moeten, zo ja dan is het circuit wel in orde en ligt het idd aan de aansturing van de magneetkoppeling. Zou dan op de gok de druksensor vervangen maar ik zou ook de bedrading van magneetkoppeling en van de druksensor gaan doormeten op onderbrekingen oid, ook kijken of er wel een signaal vanuit regelapparaat komt. Ik zelf denk ik iets mis bij de druksensor of de bedrading daarvan. Deze kan je waarschijnlijk ook uitlezen in de meetwaarden denk ik. Wat ook wel eens gebeurde was nadat het voorfront eraf is geweest voor een reparatie oid en dat dan de bedrading van die sensor ertussen kwam dus je weet nooit.
Ja de airco werd dan snel koud, dus de compressor doet zijn werk wel. De bedrading heb ik al doorgemeten en daar zit niets verkeerds in. Zal nog wel eens naar de uitsturing van het regelapparaat kijken, dat heb ik nog niet gedaan. In ieder geval bedankt voor de input!
Welke code staat er in je meetwaardeblok voor de aansturing van de compressor (groep1 --- blok1) ?
Dan weet je tenminste ongeveer in welke richting je moet zoeken, zie onderstaande codes.
VAG Airco-Compressor uitschakel codes
A/C cut-off Codes
0 = Compressor on (no shut-off requirement of the A/C compressor detected)
1 = Compressor off (refrigerant pressure was or is too high)
2 = Compressor off (blower motor circuit)
3 = Compressor off (refrigerant pressure was or is too low)
4 = Compressor off (display not currently intended)
5 = Compressor off (no engine start or no engine speed detected)
6 = Compressor off (A/C system switched off, ECON-mode activated)
7 = Compressor off (A/C system switched off, blower switch in position 0)
8 = Compressor off (outside temperature was less than 1.5°C and is still less than 2.5 °C)
9 = Compressor off (display not currently intended)
10 = Compressor off (Low voltage)
11 = Compressor off (display not currently intended)
12 = Compressor off (shut-off request from Engine Control Module (ECM) via CAN)
13 = Compressor off (voltage supply terminal 30 too high)
14 = Compressor off (Evaporator Temperature)
15 = Compressor off (display not currently intended)
16 = Compressor off (activation A/C Compressor Regulator Valve -N280- implausible)
17 = Compressor off (no signal or implausible signal from High Pressure Sensor -G65-)
18 = Compressor off (engine speed too high at standstill)
19 = Compressor off (shutoff request from Vehicle Electrical System Control Module via CAN)
20 = Compressor off (refrigerant loss-currently V8 Touareg only)
21 = Compressor off (Outside Temp < 2 degrees C, without recirc mode on)
22 = Compressor off (Outside Temp < 2 degrees C, Inside Temp. < 10 degree
De code die ik uitlees is 11, ik was nog op zoek naar het code overzicht! In ieder geval dank hiervoor. Alhoewel de betekenis nu nog weinig zegt, een bekende voor u?
Zou probleem toch zoeken in ventilatoren, de airco pomp wordt ook door de ventilatoren aangestuurd.
Als deze niet werken geeft hij geen storing aan, ga er vanuit dat de kachelventilator in de auto werkt.
Als je de airco pomp handmatig aanstuurt loopt de druk hoog op dat komt omdat het sijsteem niet wordt gekoeld,
zet je de ventilatoren hierbij aan , gaat de druk omlaag.
Heb het probleem al verder gelokaliseerd. A/C cut-off 11 is bij Audi een te hoge koelvloeistoftemp. boven de 118 graden. De temp. opgehaald uit de HVAC controlunit en inderdaad die is boven de 118 gr., ook al is de motor koud... Sensor gecontroleerd die is in orde, nu bedrading checken, anders zal er een defect aan het stuurapp. zijn
Probleem is opgelost, mbv een andere Golf de climatronic uitgewisseld en het probleem was gelijk verdwenen. Andere unit gehaald en alles doet het weer prima! Iedereen bedankt voor zijn input.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar