Volkswagen Passat: airco koeling onvoldoende

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdi 140 pk

Ivm onvoldoende koeling is de airco leeggehaald,gevacumeerd en opnieuw gevuld want dat zou het waarschijnlijk zijn.Systeem zat helaas gewoon vol(600 gr) en dus nog niet goed.109 euro aftikken en meer onderzoek nodig.Probleem:Als airco volledig op koud(LO) wordt gezet gaan kleppen dicht en komt er geen luchtstroom.Op Econ wel dus kleppen bediening is ok. Alleen als ik paar graden onder de werkelijke temp. ga zitten komt er koude lucht in bescheiden hoeveelheid.Zet ik de temp. dan stapsgewijs graad voor graad lager dan gaat de eerst nog constante luchtstroom eerst varieren (meer,minder,meer ,minder etc.) en uiteindelijk de kleppen weer dicht. Er is dus wel airco koeling maar met weinig capaciteit. Probeer nu te zien of de fan op de condensor ook gaat draaien als de airco wordt gestart. Zie op de radiateur voor motorkoeling 2 fans zitten.Is de kleine rechts dan voor de condensor en zit de condensor dan voor de grote radiateur? Wie kan zeggen waar dit precies zit? Alvast bedankt.

Geplaatst door

Hendrik1928 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ga een beetje denken dat er een temperatuursensor in het interrieur niet goed meer meet. Meestal is die bij de verdamper stuk (achter paneel rechterkant middenconsole daar waar je je voeten hebt liggen, binnen 5 min vervangen). Stel hij geeft te lage temp. aan (lager dan werkelijk) dan gaat de climatronic daarop aanpassen dus in dit geval geen koude lucht meer geven want hij meet al heel laag.
Dit kan je laten testen met de testkast en dan zie je het gelijk.
Als je aircoleiding heel erg koud wordt dan denk ik een temp. sensor.
P.S. beide fannen moeten gaan draaien als je airco aan hebt staan.

ricky 10
badge

11 jaar

Nee, beide fans moeten niet draaien...is er maar 1 en dat is de kleine.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Heb temp.sensor bij de verdamper eruit gehaald en weerstand gemeten. Bij kamertemp. ca. 750 ohm. Even onder de warme kraan 540 ohm en even in de vriezer 1800 ohm.Ntc reageert dus wel. Ook even zonder deze voeler gereden.Geen verschil merkbaar.Aircowerking doet nog steeds zelfde zoals hierboven omschreven.Vreemd,als voeler het wel doet zou je toch verandering verwachten als je zonder rijdt? De lage druk leiding nog even gevoeld,die is wel koud,maar wat is koud genoeg. Wanneer moet de kleine ventilator eigenlijk gaan draaien.Alleen als je stilstaat met of zonder draaiende motor of ook tijdens rijden bij lage snelheid of altijd?

Hendrik1928 0

11 jaar

Wat zijn de drukken in het systeem , als de airco aanstaat ?
Systeem al eens uit laten lezen ?

kaleido 1 6060
badge vip badge

11 jaar

Bij uitlezen voor apk geen aircomelding. Probeer uiteraard eerst wat dingen uit te sluiten die eenvoudig te controleren zijn voordat ik kosten ga maken. De garage waar ik geweest ben wekte ook niet echt de indruk er veel kennis van te hebben. Wie kan zeggen hoe het nu zit met de kleine fan?

Hendrik1928 0

11 jaar

idd, wat zijn de drukken en dan nog kan de nakoeling/oververhitting berekend worden...de nakoeling, oververhitting kunnen te laag of te hoog zijn.
De kleine fan gaat draaien indien je stilstaat (stationair) bij draaiende motor, wordt uitgeschakeld onder het rijden indien er voldoende rijwind is.
Als er niet voldoende rijwind is, springt de lage stand van de fan weer aan, indien deze niet in staat is om de druk te verlagen, treed de tweede snelheid van de fan in werking.

Kijk ook eens naar je interieursensor, zit achter een klein roostertje van het bedienings paneel, als daar stof in zit zet zich dat ventilatortje vast wat achter de sensor zit, en meet deze een verkeerde temperatuur waarde.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Naar mijn weten moet de beide fannen altijd tegelijk draaien en beiden tegelijk op variabele snelheid maar zit nu aan et bier dus ben niet 100% zeker hahaha, nee beiden tegelijk...
Interieursensor is een voeler bij deze auto, geen ventilatortje en zit in kachelpaneel.
Gewoon ff zoals ik al zei met de testkast alle interrieur temperatuursensoren controleren en dan zie je gelijk of er 1 afwijkt, kan ook een stelmotor zijn die hapert.
En wat is koud? Nou deze moet zo koud aanvoelen als je vriezer, dus gewoon aanvoelen als ijs. Als dat het geval is dan zit het goed met de compressor e.d.

ricky 10
badge

11 jaar

Had airco-bedieningspaneel er net uitgehaald zie/lees ik dat hier dus geen fannetje in zit.Maakt niet uit weten we dan ook weer. In elk geval draait de kleine fan dus nooit.Grote trouwens ook nog niet zien draaien. De lagedruk leiding is wel koud maar niet diepvries koud voor mijn gevoel.Wordt dus al wat tricky. Ga nu eerst nog even de kleine fan proberen rechtstreeks te laten draaien en kijken wat er gebeurd.

Hendrik1928 0

11 jaar

Heb al genoeg Paasaats gehad, de kleine ventilator wordt electrisch aangedreven en de grote heeft een visco koppeling.
Bij de meerde systemen met ecc zit altijd een ventilatortje achter de sensor die de lucht aantrekt, maar goed dan ben ik verkeerd en zie niet goed dan.

Het is geen diepvries, en moet niet diepvries koud zijn!! dan ontstaat rijp.
Komt veel veelvuldig voor dat de kleine ventilator naar de vaantjes gaat, dus is er geen druk verlaging en betekent dus ook nagenoeg geen nakoeling.
Zouden beide fans moeten aanslaan zou je koeling moeten hebben, die is er dus niet voldoende! dan zou de grote fan moeten inspringen, en dat doet die ook niet.

Fan kapot, relais kapot (267) noem maar op.

Alleen als die ijs en ijs koud is.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Fanstekker op radiateur zit rechts onderop kun je dus niet bij van bovenaf.Dat wordt dan eronder kruipen en bodemplaat verwijderen neem ik aan.Zonder schema ook lastig om een makkelijker punt te vinden om spanning op te zetten.Morgen maar even weer kijken.In zekeringkast onder motorkap helaas geen kapotte zekering gezien,zou ook te mooi zijn.

Hendrik1928 0

11 jaar

Zie aantal relais's zitten naast zekeringkast maar achter sluitbaar opbergvakje.Kun je het opbergvakje eruit klikken om bij de relais's te komen wil hem niet afbreken natuurlijk,en welk relais is het dan of staat er 267 op/onder? Kan ik nu nog niet goed zien.Trek nu eerst alle zekeringen 1 voor 1 eruit om te checken.( Vroeger stond nog op dekseltje binnenkant waarvoor welke zekering was nu helaas niet meer.)

Hendrik1928 0

11 jaar

Is dit niet gewoon normaal,airco hoeft nu toch ook nog niet volle bak aan te slaan.
Zo warm is het nog niet.
Tenmisnte,bij mij springt de airco ook nog niet volle bak aan.
Blaast rustig en is ook geen ijskoude lucht,weliswaar climatronic.

primera p11 0

11 jaar

Nee "t is echt te weinig dat vond de vakgarage ook.Heb nog wat zitten tikken op de airco fan om te zien of er nog enig leven in zit, maar mogelijk koolbosteltjes op zijn.Hoe kan ik de fan nu het beste voeden om te zien of hij uberhaupt wil draaien .Mocht hij dan draaien kan ik meteen zien of airco nu wel goed werkt.Zoniet kan ik een nieuwe kopen.

Hendrik1928 0

11 jaar

[quote=Hendrik1928]Hoe kan ik de fan nu het beste voeden om te zien of hij uberhaupt wil draaien[/quote]
D.m.v de (VAG) testkast aansturen...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Hoe heeft de vakgarage dat gemeten dan?.
Kleppen zijn te testen,aansturing is te testen er er zijn verschillende zelfdiagnose testen.
Maar dan moet je wel een testkast hebben om dit te kunnen controleren.
Handje ervoor houden is tegenwoordig niet meer voldoende.

primera p11 0

11 jaar

Niet gemeten maar geconstateerd dat er geen koude lucht kwam op LO en toen advies vullen. Heb fan frame losgehaald in de verwachting dat aircofan wel stuk zou zijn,maar met voeding erop draaien beide fans. FanStekker vanaf autozijde gemeten met airco aan en hier staat spanning op zowel beide grote als beide kleine contacten.Frame weer gemonteerd en fans draaien nu.Nog wat zitten bewegen met de stekker want lijkt nu toch op kabelbreuk? Maar fans blijven nu wel aanslaan en lagedrukleiding voelt nu wel wat koeler. Echter op LO blaast ventilator in auto volgas maar gaan de kleppen nog steeds dicht. Met het weer van vandaag komt er koele lucht bij ca. instelling van 20 graden.Ga ik lager gaan de kleppen geleidelijk weer dicht en stopt de luchtstroom weer. Ondanks dat de fans nu draaien zal het toch wel ritje naar airco specialist worden. Eerst maar een goede opzoeken.

Hendrik1928 0

11 jaar

Theo, klopt wat jij zegt alleen is dat zo bij de 3B Passat en 2006 zou een 3C Passat (net het nieuwe model) moeten zijn en dan werkt het anders en zonder visco koppeling. Dan gewoon 2 fannen die altijd tegelijk draaien en binnen paar minuten aan te sturen zijn met idd de testkast.

ricky 10
badge

11 jaar

Theo kun jij mij even PB-en.
Je e-mail adres van jou PB werkt kennelijk niet.

martijn v o 0

11 jaar

Las net dat je airco niet goed koelde en had precies de zelfde probleem .Ben zelf naar de garage geweest van de VW en uitgelegd wat er aan de hand was, het bleek dat de sensor die bij de radiator zit het probleem was . nu geen probleem , koelt zoals het moet doen.

mvr: Rachid

rachid1971 0

11 jaar

Nu beide fans het weer doen heeft de airco het deze zomer qua koeling goed gedaan. Alleen als het buiten iets van 30 graden is moet ik beginnen op instelling van plusminus 28 graden en kan ik geleidelijk verder temp.inst. verlagen naarmate het gaandeweg in de auto ook koeler wordt. Als de stap te groot wordt stopt de luchttoevoer terwijl de aanjager dan wel volgas gaat draaien.
Als de temp. sensor op de verdamper wel goed is er dan nog een andere temp.sensor die de regeling niet toestaat dat ik de temp.inst. ineens op LO zet?
Rachid heeft het over temp.sensor op de radiateur, dat is dan een andere dan op de verdamper?

Hendrik1928 0

11 jaar

Passat 3c airco pomp draait continu mee deze pomp wordt in werking gesteld door kleppen die in de pomp zitten.

Kijken of de airco pomp wel wordt aangestuurd kan alleen met testkast aansturing ivm lagere spaning .

Airco vinnen slaan aan als de airco pomp een hogere druk levert

vrg Bert

bert klein 255
badge

11 jaar

Wil je hiermee zeggen Bert dat de pomp mogelijk niet genoeg druk opbouwt om max. te koelen en daardoor de vent.kleppen dichtgaan als de temp. knop ineeens op LO wordt gezet?

Hendrik1928 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.