vaak lees en hoor ik berichten van kapotgedraaide airco compressors. Oorzaak smeringprobleem door lekkage koelmiddel (en dus de hieraan toegevoegde smeer"olie").
Naar mijn weten bevat het airco circuit een lage en hogedruksensor (ik dacht gecombineerd). Vraag aan de specialisten is nu hoe het komt dat de compressor toch stuk kan lopen.Bij lage druk(lekkage koelmiddel) zal de sensor toch de airco uitschakelen en bekrachtiging van de airco koppeling uitschakelen?
Of zit er geen lage druk sensor in? en/of is die dan wel in te bouwen?
Dank voor info
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit geen lage drukschakelaar en kan je ook niet zo gauw zelf monteren.
Vandaag nog een systeem gehad met 40 gram in het systeem en hij sloeg hier nog op in,Dit natuurlijk te laag om te werken.Waarom ie toch nog insloeg moet je bij de leverancier zijn.Zelf zal ik hem ook eerder laten afslaan.
Toch lees ik in de Bentley repair manual dat F129 het systeem kan afschakelen. Groep 001, veld 1 geeft dan code 3.
Op het display van een climat control kun je deze code ook krijgen onder kanaal 19. (om de climat control deze codes te laten weergeven moet je de knoppen ventilator-langzamer+kouder+ECON tegelijkertijd indrukken en daarna met de kouder/warmer knop naar het kanaal gaan)
F129 is een gecombineerde hoge druk/lage druk schakelaar.
In plaats van F129 kan ook G65 aanwezig zijn: deze stuurt een blokgolf signaal naar de control unit welke de druk in het systeem aangeeft.
In m'n '98 Golf zit een F129 waar ik eens aan gemeten heb, maar ik werd hier niet wijzer van.
Alexander: heb je meer info hierover?
20 jaar
A + D Dank voor info.
Speciaal voor A : Heb je info over uitlezen van de Climate Control Unit? en mogelijke instellingen hiervan?
Ik neem aan dat VAGCOM bij uitgeschakelde airco in groep 1, veld 1 dan code 3 geeft.
F129/G65 zit op de droger?
Indien dus geen lagedrukschakelaar gemonteerd is en zoals Alexander aangeeft het systeem nog bij 40 gram kan inslaan dan is compressorschade voorgeprogrammeerd en lijkt het systeemdesign wel erg ouderwets te zijn. Vreemd ?
Overigens de vraag aan Dutch of de Bentley repair manual ook aandacht besteed aan mijn Sharan(98-tdii) en waar zo'n manual te koop is. De info over uitlezing van de Climate Control Unit interesseert mij zeer.
Groet
20 jaar
De lagedruk schakelaar blijft me toch nog bezighouden.
De reden dat niet zo'n ding gemonteerd is lijkt me, nu ik erover nadenk, wel logisch. Het koelmiddel is in evenwicht met de koelmiddeldamp, lees koelmiddeldruk. Indien de druk minder wordt (verlies) dan zal het evenwicht zich herstellen en vloeistof in dampvorm overgaan totdat de dampdruk weer gestabiliseerd is. Dit proces herhaald zich bij damplekkage waardoor de dampdruk gehandhaaft blijft. Dit proces blijft natuurlijk doorgaan totdat er geen vloeistof/koelmiddel in vloeibare vorm/ meer aanwezig is. Dan pas zal de druk niet meer opgebouwd kunnen worden en zal waarschijnlijl de F129 of G65 het systeeem uitschakelen. Echter is het dan reeds te laat want hieraanvoorafgaand heeft het systeem reeds gedraaid met een steeds minder wordende vloeistof hoeveelheid lees smeermiddel. Waarschijnlijk is dan reeds de compressor zodanig beschadigd dat hervullen slechts een tijdelijke korte oplossing biedt.
Kortom een lage drukschakelaar zal niet het gewenste effect hebben omdat de lage druk pas optreed als het systeem leeg is en de schade reeds aanwezig is.
Een lagedruk schakelaar heeft dus niet de functie die ik graag zou willen nml. indicatie van afnemende vloeistofhoeveelheid.
groet
Jos
20 jaar
F129 zit bij mijn Golf onder de motorkap tegen het schutboard aan. (dus net voordat de leiding de passagiersruimte binnengaat)
Bentley repair manual is te koop via www.BentleyPublishers.com
Hier is wat info:
http://www.audi4ever.at/faq/pdf/klimacod...
En met eMule heb ik ook diverse zaken kunnen downloaden.
Onderstaande komt uit 'VOLKSWAGEN CLIMATRONIC.doc'
OnBoard Diagnose
*****************
Aktivierung : Die Einleitung der HELLA-Diagnose geschieht durch gleichzeitiges Betätigen der Tasten "ECON, SW-, FAN-" . Mittels der Temperaturtasten (SW+/-) werden die Diagnosekanal hoch- bzw. her-untergezählt. Die -grau unterlegten- Kanäle können über die Gebläsetasten (FAN+/-) eingefroren werden.
DIAG.-KANAL ANGEZEIGTE GROESSE DIMENSION
0 Programmnummer Dig.
1 Innentemperatur °C
2 Sonnenintensität verzögert * 10 W/m2
3 Sonnenintensität * 10 W/m2
4 Außentemp. verzögert °C
5 Außentemp. Stoßstange °C
6 Außentemp. Ansaugkanal °C
7 Ausblastemp. Fußraum °C
8 Ausblastemp. MAS °C
9 SOLL-Gebläsespg. * 0,1 V
10 IST-Gebläsespg. * 0,1 V
11 SOLL_Temp.-Klappe Dig.
12 SOLL_Zental-Klappe Dig.
13 SOLL_Uml./Staul.-Klappe Dig.
14 SOLL_Fußr./Def.-Klappe Dig.
15 Motorlaufzeit S
16 Fahrgeschwindigkeit km/h
17 START_AP Dig.
18 Uml./Frischluft-Schwelle Dig.
19 Kompressor-Aus-Code siehe Anlage
20 PI_STELLMAX Ausbl-Reg. Dig.
21 INT_STELL Ausbl-Reg. Dig.
22 Epsilon Ausbl-Reg. Dig.
23 Ist-Ausblastemp. °C
24 Soll-Ausblastemp. °C
25 - Endanschlag Temp.-Klappe Dig.
26 RMP_Temp.-Klappe Dig.
27 + Endanschlag Temp.-Klappe Dig.
28 - Endanschlag Zentral-Klappe Dig.
29 RMP_Zental-K. Dig.
DIAG.-KANAL ANGEZEIGTE GROESSE DIMENSION
30 + Endanschlag Zentral-Klappe Dig.
31 - Endanschlag Uml./Staul.-Klappe Dig.
32 RMP_Uml/Staul.-Klappe Dig.
33 + Endanschlag Uml./Staul.-Klappe Dig.
34 - Endanschlag Fußr./Def.-Klappe Dig.
35 RMP_Fußr./Def.-Klappe Dig.
36 + Endanschlag Fußr./Def.-Klappe Dig.
37 Standzeit Min. (255= kein Telegramm)
38 Kompressor-PWM Dig (0...200)
39 Soll-Verdampfertemp °C
40 Ist-Verdampfertemperatur °C
41 I-Stell Verdampfer Dig.
42 Epsilon Verdampfer Dig.
43 Kältemitteldruck bar
44 BiLevel/MAS-Schwelle Dig.
45 Motortemperatur °C
46 Ist-Kompressorstrom mA
47 Soll-kompressorstrom mA
48 Kompressor-Max.-Strom mA
49 Kompressordrehzahl 100/min
50 Kühlerlüfter-Ansteuersignal %
51 Scheibenwischer-Mode 0 = aus; 1 = Intervall; 2 = ein
52 Fdk-Korrektur in Abh. vom Scheibenwischer - Dig.
53 Gebläsespg.-Korrektur in Abh. vom Scheibenw. * 0,1V
54 Grund-Nummer
55 VW-Nummer
56 HELLA-Nummer
57 Test-1
58 Test-2
59 Test-3
60 Test-4
Erweiterte Diagnosekanäle für CAN-Varianten
DIAG.-KANAL ANGEZEIGTE GROESSE DIMENSION
Empfangsdaten
61 frei
62 Klemme 15 Bit
63 Heissleuchte Bit
64 Aussentemp. gefiltert °C
65 Klimaabschaltung Bit
66 Motordrehzahl x10 U/min.
67 Dimmung %
68 Kennfeldkühlung Bit
69 Ländervariante 2 = USA / 1 = Japan / 0 = Rest
Sendedaten
70 frei
71 Zuheizer (PTC ein) Bit
72 Kompressor (Kompressor ein) Bit
73 Heizung aus Bit
74 Aussentemp. Wasserkasten ungefiltert °C
75 Kompressorlast Nm
76 Gebläselast %
77 Kühlerlüfter %
78 Kundendienstfehler Bit (Fehlerspeicher)
Name : Kompressor-Aus-Code (Anlage zu Diag.-Kanal 19)
Ausschalt-Code Kompressorausschalt-Bedingung
0 Keine
1 Hochdruckereignis
2 Gebl. def + Uist < 3V
3 Niederdruckereignis
5 4s nach Motorstart
6 ECON-Betrieb
7 OFF-Betrieb
8 Funktion der Außentemp.
10 Unterspannung
11 Motortemp. > 118°C
12 Motronicschnittstelle
13 Überspg. KL_15 > 17V
14 Funktion Verdampfertemp.
15 keine Fahrzeugcodier.
16 Kompr.-Strom
17 Drucksensor def. (nur mit ext. gereg. Kompressor)
18 Motordrehzahl (nur bei B5W8)
20 jaar
Inderdaad heeft een sharan een F129 schakelaar.Is de druk echt te laag dan zorgt hij ervoor dat de compressor wordt uitgeschakelt.Maar grote probleem is dat zoals ik had met 40 gram in het systeem dat de druk in het systeem nog hoger dan 4 BAR was.Deze druk is hoog genoeg om de schakelaar F129 te bedienen.
Ik had zelfs een keer een alhambra die ook niet mee koelde.De compressor sloeg nog wel in.Na het leegmaken van systeem had ik 0 gram koudemiddel.Er zat dus alleen maar lucht in het systeem.Dit was dus genoeg om de compressor in te laten slaan.
Er zijn denk ik maar weinig systemen waar systeem uitschakelt als er veel te weinig koudemiddel in het systeem zit.Uitstroomtemperatuur geeft denk ik een betere indicatie aan hoe de vulling van het systeem is.
Vandaag een chevrolet transpoort koeling probleem,zat nog maar 100 gram in i.p.v. 1050 gram.Is dus te weinig,maar ook sloeg gewoon nog in.Ook hier waren de drukken ook boven de 4 BAR.Elk systeem heeft hier dus last van.
Drukschakelaar controleren is uit me hoofd groep 4 veld1.dit zijn 2 bits getallen (0 of 1).bijvoorbeeld 00 is het systeem leeg en 10 was volgens nog goed.Weet dit zo goed meer uit me hoofd.
groeten
De schakelaar werkt dus mogelijk alleen als je een echte lek in je systeem hebt, en er absoluut geen druk opgebouwd kan worden (?)
Is er iets te zeggen van de uitstroomtemperatuur? Op welke stand zet je de airco etc. en welke temperatuur zou je ongeveer moeten meten?
20 jaar
Nieuwe gedachte:
Volgens mij geld hier dat door afregeling van het systeem het verdamperoppervlak ergens tussen de 2 en de 5 graden zal zijn.
Volgens mij wordt dit gehandhaaft door in- en uitschakeling van de compressor.Wanneer het koelmiddelniveau afneemt zal de handhaving van die 2 - 5 graden verdamperoppervlakte temperatuur steeds moeizamer worden, de compressor zal steeds vaker inkomen om het niveau van 2-5 graden te kunnen handhaven.
Aan de uitstroomopening ergens boven aan uit het dashboard zal gedurende deze periode steeds bij volledige koeling een uitstroom temp worden gemeten van (ik weet het niet) 7 graden??.
In feite zou je dus aan de frequentie van inkomen van de compressor kunnen afleiden hoe het met je koelmiddelniveau gesteld is. Moet ie steeds vaker inkomen dan neemt je koelend vermogen af met als oorzaak een afnemende hoeveelheid koelmiddel.
Begint de uitstroomtemp aan het dashboard echter te stijgen dan kan de installatie niet meer het benodigde koelende vermogen leveren en heb je een tekort aan koelmiddelin je systeem.
groeten
20 jaar
en wat doe je dan met een variabele compressor ?????
als er te weinig druk in het systeem is kan men gemakelijk van de meters vulstation aflezen voor de rest regelmatig onderhoud
van het systeem vooral ivm.vochtindringing filterdroger alle twee jaar vervangen en vergeet niet nieuwe olie in het systeem te doen natuurlijk eerst de oude verwijderen garantie veel minder problemen maar wel doen he.
Tsja, ik zou het niet weten. Ik wil het echter wel graag weten en als je info voor mij hebt over de functionaliteit van dat systeem dan graag!
Overigens dacht ik dat een variabele compressor altijd meeloopt en totaal anders geregeld wordt. meerdere druksensoren zitten er volgens mij in dat systeem en is niet te vergelijken met een aan uit regeling van het "simpele" systeem waarover in de voorgaande mails gesproeken werd.
gr
20 jaar
dit is het grote voordeel van R134a een heel kleine hoeveelheid kan heel hard uitzetten. daarom zal bij 40gr de druk in het systeem nog hoger zijn dan 4 bar en zal de lage druk schakelaar of sensor de compressor niet uitschakelen.
het klassieke systeem verschilt niet zo veel van het systeem met variabele compressor.
Inplaats van de compressor uit te schakelen gaan ze het debiet regelen.
hiervoor gaan ze de temperatuur van het koelmiddel meten, is de temperatuur van het koelmiddel na de verdamper nog zeer laag(dit betekend dat er weinig koude lucht gevraagd wordt) dan gaat men het debiet verminderen en omgekeerd
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar