Sinds kort doet mijn airco het niet meer, althans hij wordt niet koud. Ik heb de B161 sensor doorgemeten met als resultaat:
Druksensor B161 :
( 1 ) Bruin - Zwart > Accu -
( 2 ) Wit >
( 3 ) Zwart - Blauw > +
Tussen 1 en 3 rond 12 volt en tussen 1 en 2 rond 1,9 volt.
Dit alles bij ingeschakelde airco, de pomp werkt ALLEEN wanneer de airco op Automaat staat (climate uitvoering).
Kortom, bij stand AUTOMAAT werkt de pomp maar hij wordt niet koud. Ik dacht te mogen concluderen dat de spanning van rond de 1.9 volt bij de sensor B161 er op duidt dat de airco voldoende gevuld is.
Zekeringen zijn goed.
Wat kan er aan de hand zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij temperaturen zoals nu zal je airco niet voelbaar koelen, wat je kan doen is de auto in een verwarmde ruimte zetten en dan de uitstromende luchttemperatuur meten, die moet als de airco werkt lager zijn dan de omgevingstemperatuur.
Gr John
Dank John, doordat ik niet direct een verwarmde ruimte heb kan ik jouw voorstel niet direct uitvoeren maar zal t.z.t. laten weten hoe de auto gereageerd heeft. Ik werd een beetje op het verkeerde been gezet omdat de pomp in eerste instantie helemaal niet wilde aanslaan. Na eenmaal direct de pomp met 12 volt te hebben gevoed werkte de pomp daarna wel op AUTO maar de aircoileidingen werden niet koud.
Ik heb tevens nog eens de climate getest, die gaf de bekende 4FA fout: "Stelmotor van de luchtinlaatklep". Betekent dat een elektrisch bediende klep vastzit en/of gedeeltelijk zijn kanaal kan sluiten/openen? Kan ik ook met deze fout nog redelijk gebruik maken van de climate? Is het mogelijk om de klep te repareren of gangbaar te maken?
13 jaar
@Ad, dat betekent i.d.d. dat de klep/motor vast zit van de luchtinlaatklep, in het ergste geval kan de motor kapot zijn !
De mogelijkheid bestaat dat de klep/motor weer gangbaar gemaakt kan worden middels een aantal handelingen die jezelf kunt uitvoeren.
Je dient eerst de opgeslagen foutcode te wissen, daarna bedien je alle mogelijke blaasrichtingen van het systeem, (voeten,voorruit,links/rechts, middenroosters, enz) daarna kijk je of de foutcode is terug gekomen.
Mocht de foutcode terugkomen, dan kun je met vag-com een output test en een basis setting uitvoeren, bij de output test worden alle motoren/kleppen aangestuurd van het systeem, bij de basic test worden alle kleppen/motoren in de basis afstelling op positie gezet.
Je moet wel altijd voordat je beide tests doet eerst de opgeslagen foutcodes wissen.
Bij deze tests kun je het geluk hebben dat de kleppen/motoren los schieten en de foutcodes niet meer terug komen, als dat niet het geval is moet je de motor (V71) gaan controleren.
De motor (V71) zit onder/achter het dashboardkastje (demonteren) en zie je de V71 zitten, je kunt proberen deze gangbaar te maken of als dat niet lukt een nieuwe bestellen.
Theo: na het resetten, wissen foutcodes, heb ik alle mogelijke blaasrichtingen van het systeem uitgeprobeerd. Nadien heb ik het systeem opnieuw getest met als resultaat een foutloos systeem. Kortom het probleem lijkt opgelost. Dank voor de tips.
13 jaar
John, nu de temperatuur buiten weer een beetje is toegenomen kon ik de airco weer testen. Het werd een beetje kouder maar toch niet het niveau van voor de winter dus ik laat toch maar eens controleren of er voldoende koelmiddel.
13 jaar
uiteindelijk onvoldoende koelmiddel aanwezig. Bij laten vullen en probleem verholpen. Probleem kan worden gesloten.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar