Goedemiddag,
Opweg naar huis is mijn Golf III 1.4 benzine uit 1997 uitgevallen en slaat niet meer aan.
Heb nog niet goed kunnen kijken, maar naar mijn gevoel is een dus iets mis met de ontsteking of benzinetoevoer.
Hoe kan ik het ene en het andere uitsluiten?
Relais, hoe meet/test ik of deze stuk is?
Benzinepomp, hoe test ik of deze stuk is?
Hallgever, hoe test ik of deze stuk is?
Bijna is een jaar geleden vervangen.
Als iemand tips heeft, laat maar horen.
Alvast bedankt.
Mvg
Timmy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Met een bougie aangesloten op een van de bougiekabels en even starten kun je achterhalen of er een vonk is.Dan is dat gecontroleerd en kun je evt verder zoeken.
Ja pcies dus ff een dop los trekken en er een bougie in doen en de bougie tegen iets van metaal aan leggen en dan starten (niet vasthouden op dat moment) en kijken of die bougie vonkt.
Heb je bobine tegen het schutbord aan dan is dat vaak de 1e verdachte
Of de hall-gever, die gaan ook wel vaker stuk.
Benzinepomp moet je 1-2sec horen lopen wanneer je auto op contact zet.
Bedankt voor de reacties, morgen staat de golf opnieuw thuis en kan ik beginnen kijken.
Is het niet vreemd dat de auto gewoon plots stopt met draaien?
Niets gestotter of dergelijke, effectief van 120km/u draaien en rijden naar niets.
Doet de benzine pomp iets tijdens het draaien of is deze enkel als hulp bij het starten als er nog geen vaccuum is opgebouwd?
Indien niet dan kan ik dat eventueel (tijdelijk) uitsluiten.
Dan denk ik meer aan een ontstekingsgericht probleem of benzinetoevoer, filter is ook nog niet vervangen door mij, dus kan eventueel ook dat zijn.
Eerst testen of er nog vonk is, indien positief, probeer ik eens te testen met iemreiniger.
7 jaar
Benzinepomp loopt heel even als je auto op contact zet, zodra motor aanslaat loopt deze constant, hij krijgt zijn signaal ook van de hall gever. Dit heeft niks met vaccuum te maken. Ik zou eerst kijken of je vonk hebt.
Ook belangrijk is welk geluid maakt de motor tijdens een startpoging ?
Hoor je compressie-slagen of gaat de motor wel heel makkelijk rond.??
Deze motor heeft nog een verdeelkap met daarin een rotor die tijdens het starten mee moet draaien .
Doet deze dat ook . Wat ook voorkomt is dat de meenemer van de ontsteking af breekt .
Als dit zo is kan je de rotor ronddraaien .
Probeer het een en ander uit, Succes.
Auto staat thuis, door de regenbuien door het een en ander geprobeerd.
Dus, bougiekabel die van de bobijn naar de verdeler loopt aan de verdeler losgehaald, contact aan en kabel tegen het motorblok gehouden, geen vonk, niets. Voor de zekerheid alles opnieuw aangesloten en een bougiekabel van de bougie gehaald, verlengd met een draad, mijn vriendin laten starten, kabel in de buurt en tegen de motor gehouden, vonkt niet, dus ik veronderstel nu dat de bobijn opnieuw de boosdoener is.
Benzinetoevoerkabel losgehaald, in een fles, contact aan en er spuit een mooie hoeveelheid benzine uit de leiding, tijdens het starten zie ik wel geen benzine meer spuiten, enkel bij contact aan.
Alles wijst nu naar de bobijn, deze bestel ik dus nieuwe, maar dit maal van een A-merk. Alsnog koop ga ik eens groot onderhoud doen en benzinefilter, hallgever, rotor, verdelerkap, bougiekabels, bougiekabels,... vernieuwen, mijn auto verdient het om nog eens goed onder handen genomen te worden.
Rare geluiden hoor ik niet.
Contact aan en ik hoor een zoem uit de motorruimte en een klik, starten en de motor draait mooi consistent door.
Is mijn veronderstelling dat het de bobijn zou zijn goed of kan het alsnog iets anders zijn, vanuit gaande dat het maar 1 enkel iets is?
7 jaar
Dat kan ook hallgever zijn, dus onderzoek verder waardoor er geen vonk is.Kijk of er constante stroom naar de bobine komt alsook pulssignaal vanaf verdeler.
7 jaar
En hoe zoek ik dit juist uit?
3 kabels lopen er naar de bobijn, 1 geschakelde 12V, 1 signaal (hoe is dat te meten?) En 1 (?)?
7 jaar
Als je tijdens het starten geen benzine krijgt denk ik ook al eerste aan de hall gever.
Maar haal de verdelerkap eens los en start dan even, als rotor draait is dat in elk geval in orde, ik heb namelijk al eens met een ouder type polo (1994) gehad dat distributieriem zo oud was dat er enkele tanden vanaf waren.
Heb even gezocht op het net en een test gevonden:
-Bougiekabel van de bobijn naar de verdeler loshalen aan de verdeler
-Stekker van de verdeler loshalen (3 polen)
-De middelste aansluiting (signaal (groen)) verlengen met een draad
-Contact aan
-Bougiekabel in de buurt van het blok houden
-Kabel van de signaaldraad tegen het blok houden
-Bij vonk-> hallgever stuk, geen vonk-> bobijn stuk
Ik krijg dus een vonk dus het is dan toch de hallgever.
Bedankt voor de hulp, weer een ervaring rijker!
7 jaar
Controleer of de rotor wel draait bij het starten !! Die meeneempen breekt makkelijk af .
Teken de verdeler voor demontage even af met een krasje , dit spaart je later de afstelling.
De hall gever is te vervangen maar handiger is wellicht een andere ontsteking (gebruikt) op de kop te tikken.
De diverse tests kun je ook doen met de ontsteking gedemonteerd , contact AAN is dan voldoende maar wel het huis van de ontsteking massa laten
maken tegen metaal van het motorblok.
Prettige zondag.
Mooi dat het opgelost is.
Opgelost nog niet, maar er is een vermoeden wat het probleem zou zijn, nu is het afwachten tot wanneer mijn bestelling toekomt.
De pen, is het de pen die het tandwiel vasthoud op de verdeler as?
Rotor draait wel nog rond.
7 jaar
Verbinding tussen verdeleras en nokkenas is van plastiek en wil wel eens breken . Gewoon even demonteren en controleren.
Wel even aftekenen VOOR demontage. Dit spaart je het opnieuw afstellen.
We horen vast meer.
Bij deze is het probleem, denk ik, opgelost, positie gemarkeerd,, verdelerborgpen er uit, bovenste roterend deel er uit, hallgever gedemonteerd, nieuwe er in (was wel een ander uitvoering maar het past), alles terug gemonteerd en 1 tik en hij was vertrokken.
Nu heb ik wel, bij snel gas geven (neutraal, nog geen testrit kunnen doen) dat hij de neiging heeft om stil te vallen, bij rustig gasgeven geen hapering, draait ook gewoon netjes neutraal en op toeren.
7 jaar
Toch de ontsteking maar even met de testkast de ontsteking af laten stellen .
De ontsteking wordt door de ECU geregeld dus deze eerst in de "basis stand"zetten .
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar