Techneuten,
Het volgende probleem doet zich voor met onze golf plus.
Koud loopt de auto prima, schakelt zeer netjes en vloeiend zonder schokken of wat dan ook.
Na een kilometer of 25 gereden te hebben beginnen de problemen, de automaat schakelt dan zeer slecht.
Vanuit stilstand optrekken gaat redelijk tot aan de 2e versnelling, als deze over wil schakelen naar 3 schiet het motor toerental ineens omhoog, net of de bak in zn vrij staat. Vervolgens schiet deze met een flinke klap in zijn 3.
Van 3 naar 4 geeft weinig problemen, wel schakelt deze ook dan niet zo soepel.
Van 4 naar 5 is het zelfde verhaal als van 2 naar 3, bak valt even in vrij om vervolgens met een schok in zn 5 te schieten.
Van 5 naar 6 gaat redelijk, maar verdient geen schoonheidsprijs.
Wat is er al aan gedaan:
Bakolie is vernieuwd. Heeft een paar weken prima gewerkt, maar de problemen kwamen daarna weer terug.
De auto heeft rijdend aan een laptop gehangen om op deze manier de bak opnieuw in te leren. (kan zijn dat ik dit niet helemaal goed verwoord).
Beide reparaties zijn bij een garage uitgevoerd.
Kilometer stand van de auto is 202.000 km.
Nu hebben we enkele vragen:
-Kan het zijn dat de bak gereviseerd moet worden?
-Zijn er eventueel andere dingen die het slecht schakelen kan verklaren?
-In geval van een revisie, wat gaat dit dan ongeveer kosten?
-De auto wordt niet heel veel gebruikt, wekelijks een ritje van zo'n 60 kilometer, de rest is het vaak wat binnendoor rijden. Als de auto wat meer kilometers per week maakt lijkt het schakelen wat beter te gaan, maar optimaal is het zeker niet.
Kan het er mee te maken hebben dat de korte stukjes rijden de bak als het ware sloopt?
Onze zoon neemt de auto af en toe mee naar zijn werk om de motor eens fatsoenlijk warm te rijden, dan worden er ritten gemaakt van zo'n 85 kilometer per dag.
Het is niet dat we er geen geld aan uit willen geven, maar als dit een kostbare operatie wordt is het misschien beter om de auto weg te doen en een andere te kopen.
Op zich is het zonde, de auto ziet er uit als nieuw, ook van binnen heeft deze niets geleden. De vorige eigenaar heeft er goed voor gezorgd en wij ook.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het klinkt als oververhitting of slijtage.. maar kan ook anders zijn ben geen specialist.
Ik zou eerst even op internet zoeken naar een automaatspecialist en daar een afspraak mee maken voor je kosten gaat maken.
Revisie is erg kostbaar, goedkoper zou een ruilbak zijn maar verkijk je ook daar niet op.
Km stand kan idd gewoon einde bak zijn al hoop ik dat niet voor je.
Wees idd blij dat het geen DSG is... daar is menig eigenaar op leeggelopen
We zullen eens contact opnemen met een automaat specialist.
Zijn hierin nog bekende bedrijven in de regio Eindhoven?
Verder schrijft u dat bij deze km stand einde bak kan zijn?
Zijn auto's tegenwoordig al zo snel versleten?
9 jaar
De auto is niet versleten,maar de bak moet gereviseerd worden.
DSG of niet,een automatische bak is na zo'n 2 a 250.000km wel aan revisie toe,de uitzonderingen daar gelaten.
9 jaar
Heel soms kan dit liggen aan de kabelboom in de versnellingsbak maar denk het niet eigenlijk.
Vandaag bij een revisiebedrijf geweest, het probleem is een onderdeel wat het schakelen vloeiend zou moeten regelen.
Voor zover ik het begreep werkt het met elektromagneten en een aluminium huis waarin stalen kogels zitten.
Nu is de coating van dat aluminium huis blijkbaar kapot waardoor het schakel mechanisme niet meer fatsoenlijk kan werken.
Hier is vast wel iemand die nu weet wat ik bedoel. :)
Revisie kost 1700,-.
Het is best wel een bedrag, maar aan de andere kant, de auto is voor de rest 100%. Voor 1700 Euro kunnen we geen andere kopen, dus laten we de bak gewoon repareren.
Aanstaande woensdag gaat de auto er heen, als het goed is kunnen we deze 's avonds weer ophalen.
Mijn bevindingen post ik hier nog.
9 jaar
Spreken we hier over de mechatronica
9 jaar
Ik mag geen reclame maken,maar steek je licht eens op bij de DSG dokter.
Even googlen en je vind em wel.
Deze jongens doen niks anders als sleutelen aan deze bakken.
Hebben ook veel tweedehands onderdelen.
Ik denk dat je dan een stukgoedkoper uit zult zijn.
9 jaar
Het is géén DSG bak, maar een normale automaat.
De bak is in ieder geval weer gemaakt. Regelblok is vervangen. Schakelt als nieuw en rijdt heerlijk.
Een enorm verschil, we zijn blij met het resultaat.
Iedereen hier verder bedankt voor het meedenken.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar