Volkswagen Passat: Automaat schakelt met schok en klap

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 85 kw

Hallo allemaal,
Even een korte introductie : mijn naam is Rob en ik kom uit Rotterdam.
Ik heb een Volkswagen Passat 1.9 TDI 85KW met een 5 traps tiptronic automaat.

Nu heb ik het volgende probleem.
Als ik de auto start en van P naar R of D schakel dan is er in eerste instantie niets aan de hand.
Wanneer ik echter een minuut of 10 aan het rijden ben dan begint de automaat bij het op en/of terugschakelen een schok te geven.
Zodra dit begint dan geeft de bak ook bij het inleggen naar R en/of D een hevige schok.

Heb vervolgens de bakolie en de filter vervangen ( zonder testkast ), maar het probleem blijft.

Het vreemde is dat het probleem soms een hele dag niet voorkomt, en dat de bak gewoon vloeiend schakelt.
Een dag ( of een rit ) later komt het probleem weer terug en schakelt de bak weer met schok en klap

Ik ben bij de dealer geweest om uit te laten lezen, maar die kan geen foutmeldingen vinden ( De dag dat ik naar de dealer ging, schakelde de automaat juist op dat moment weer gewoon normaal).
Er werd mij verteld dat het probleem zich in de bak bevind, en dat zij wel een ruilbak voor mij hadden …kosten € 3000,-

Heb vervolgens Ganzeboom Transmissies gebeld en het probleem beschreven.
Zij vinden het heel vreemd dat het probleem soms wel en soms niet voorkomt.
En zij denken toch eerder aan een aansturingsprobleem ( dus niet gelijk een dure revisie proberen aan te smeren ).

Heeft iemand hier misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, of hoe kom ik daar achter ?

En is er misschien een goedkoper alternatief dan ?
- ruibak bij dealer : kosten € 3000,-
- revisie v/d bak : kosten € 2250,-

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Geplaatst door

Greenhorn (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is het niet zo dat de motor soms inhoudt?
Want de bak reageert op het gevraagde motorvermogen,maar dat zou alleen kunnen verklaren waarom hij schokt tijdens het schakelen,niet bij het inleggen van de D of R.
Ik weet eigenlijk niet zeker meer of je deze bak ook in weer basis kunt zetten,zo ja,dan moet je dat eens proberen.
Maar ik denk zelf ook dat het aan de bak ligt.

Ricky

ricky 10
badge

17 jaar

Kijk eens naar luchtmassameter. De schakeldruk is daarvan afhankelijk. Als de meter kapot is dan schakelt de bak te heftig in. En dat is echt zo'n storing van af en toe wel en af en toe niet. suc6

weet u inmiddels de oplossing voor dit probleem?

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem: zie topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Greenhorn ik ben ook benieuwd wat je er uit eindelijk aan hebt laten doen.

Leechman 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.