Hallo, allemaal, ik heb een volkswagen passat 1.9 tdi automaat, de automaat is zich de afgelopen weken steeds vreemder gaan gedragen, af en toe schoot deze door in zijn 2 en 4 todat hij niets anders meer deed dan 'doorschieten'ik heb hem eronder uitgehaalt en de frictieplaten zijn duidelijk versleten/verbrand deze bak heeft 140.000 km gelopen en nou wilde ik overwegen om alle frictieplaten, en pistons te vervangen, echter hoor ik links en rechts dat er een oorzaak moet zijn waardoor de frictieplaten in eerste instantie zijn gaan slippen, nou is de vraag hoe groot is het risico dat er nog iets anders mee aan de hand zal zijn, of is de kans vrij groot dat met het vervangen van de platen en piston's het probleem ook weer voor langere tijd verholpen zal zijn.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is inderdaad wel snel maar heb je de auto nieuw gekocht?
Als je hem tweedehands gekocht heb is misschien de kilometerstand wel wat hoger.
Zit er een trekhaak onder?
Hans
het is wel snel, maar de een rijdt ook langer met banden dan de ander, dus het is mogelijk. zou meteen de hele boel vernieuwen het is immers geen leuke klus die bak er onderuit. weet je zeker dat alles nieuw is en hoeft je hopelijk niet weer. succes
Wat de kilometerstand betreft, het betreft hier een leaseauto, die vanuit de lease gelijk bij mij terecht is gekomen, nap is correct en heb persoonlijk geen redenen om iets anders aan te nemen, ik hoor verhalen dat veel van deze bakken het begeven(het feit dat ze niet aan te komen zijn ondersteunt dat), waar ik zelf aan zat te denken, is dat als de auto lange tijd stil heeft gestaan, deze niet meteen schakelt, omdat de pomp zich moet vullen, misschien is het mijn fout dan geweest dat ik hem dan al in zijn achteruit of drive zet zonder dat deze voldoende druk heeft, misschien is dit de reden dat vanwege te lage druk de platen toch enigzins over mekaar lopen?, het is maar een idee
20 jaar
Paco,
Dat over de kilometerstand was niet negatief bedoeld,maar soms is dat wel een verklaring waarom er iets kapot is gegaan bij een schijnbaar lage stand.
Dat de auto na langere tijd stilstaan niet direct wil schakelen was denk ik al een voorbode van alle ellende.
Een fout van jou daar geloof ik niet in,het is gewoon een slechte versn.bak geweest.
Hans
als de auto nu een dag of een week staat maakt niks uit de bak moet meteen kunnen schakelen dus jou fout geloof ik ook niet in. in ieder geval succes.
o, hans dat pak ik helemaal niet negatief op hoor, alle reacties/hulp is welkom, maar wat dat schakelen betreft, het is echt zo dat bij een vw de pomp even op druk moeten komen, dit hebben tenminste meerdere mensen me vertelt, en mijn fout is waarschijnlijk geweest dat ik die tijd wilde forceren door de bak in zijn achteruit te zetten en dan wat met het gas te spelen dus misschien een tip voor een ander: niet doen
20 jaar
laatste update bak heb ikzelf geheel gereviseerd alle frictieplaten zijn vervangen, koppelomvormer zit er een nieuwe in en een nieuw ruilbrein, achteraf was de oorzaak een kapotte koppelomvormer(lock up) daardoor is er veel slijpsel in de olie gekomen en mijn brein uitgesleten daardoor krijgt men drukverlies en zijn mijn frictieplaten verbrand.
Een laaste tip voor iedereen met deze bakken, er zit speciale longlife olie in waardoor de bak onderhoudsvrij zou zijn, maar mensen neem van mij aan dat het verstandig zou zijn om deze olie toch elke 60 tot 100.000 km te vervangen, kost je misschien 150/200 euro )als je het zelf kunt 80 euro, maar je bak gaat er waarschijnlijk 2x zo lang mee.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar