Volkswagen Passat 1.9 D: Gereutel in inlaatcollector Passat Diesel

Bouwjaar: 1991

Motor (atmosferische diesel) werd +/- 50.000km geleden goed gereviseerd en voorzien van een krukaspoelie die vast zou moeten blijven zitten.
Nu enkele weken en verergerend een gereutel tsn +/- 1800 en 2200 rpm (geschat), eerst vooral tijdens remmen op motor, nu ook tijdens optrekken. Het geluid deed denken aan een klein gaatje in de uitlaat of iets van plastic dat flappert.
Geen vermogenverlies. Als ik (op ralenti) één voor één de injectieleidingen losdraai merk ik geen opvallend verschil bij één van de cylinders.
Als ik de leiding tsn inlaatcollector en luchtfilter loshaal merk je duidelijk dat het geluid uit de inlaat komt en door de luchtfilter gedempt wordt.
Ik voel geen terugblazen maar weet niet of ik dat zou kunnen voelen.
Kan me niet goed voorstellen dat een klep slecht zou afsluiten op middentoeren en wel goed afsluiten op ralenti of op hogere toeren.
Probeer dit weekend de distributie en timing te controleren maar denk dat het iets met een klep te maken heeft maar hoe kan ik nu iets meten aan die kleppen als het maar fout loopt tsn 1800-2200 rpm???

dupl-u-14181-5dd14840be0fd+Jozef Neefs

Geplaatst door dupl-u-14181-5dd14840be0fd+Jozef Neefs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

dupl-u-14181-5dd14840be0fd+Jozef Neefs (0), 19 jaar geleden

Probleem lijkt opgelost, lijkt een resonantie geweest te zijn in het systeem luchtinlaat-luchtfilter-inlaatcollector. Ik moet blijkbaar alle bevestigingsrubbers vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.