Volkswagen Passat tdi: Distributieriem

Bouwjaar: 1999

Goedemiddag,
Heb sinds kort een Passat 1.9 tdi. Bevalt prima! De km.stand is 187 tkm en ik heb vernomen dat de distributieriem aanstonds vervangen moet worden. Is dit iets wat je zelf kunt doen, maw ouder eraf, nieuwe erop en rijden? Of vereist het na montage opnieuw afstellen van blangrijke componenten?
mvg, Maurice

Maurice7560

Geplaatst door Maurice7560 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

asx (0) PRO, 19 jaar geleden

als je de merktekens gebruikt kan er weinig fout gaan
vliegwiel op o; bout in brandstofpomp; lat in uitsparing nokkenas
vervang zeker de centrale bout van de krukas

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

En natuurlijk de brandstofpomp dynamisch af (laten) stellen.

Jos.

Maurice7560 (0), 19 jaar geleden

Dag Adrie,
Is die centrale bout los te krijgen met 'normaal' gereedschap (zit 'ie niet met 500 nM en Locktite vast ofzo)? Laat me verder even samenvatten: vliegwiel op merkteken; brandstofpomp en nokkenas vergendelen; rolspanner losmaken; riem eraf; nieuwe riem erop; nieuwe spanrol monteren en klaar. Correct? Is het nog nodig om met een speciaal gereedschap de kracht van de spanrol in te stellen? Laatste vraag: het is een model 3b. Kan ik deze werkzaamheden uitvoeren zonder demontage van radiateur en daar in de buurt zittende onderdelen?
mvg, Maurice

asx (0) PRO, 19 jaar geleden

die bout maak ik altijd los met een luchtsleutel en ik haal de radiateur er uit.
als alles gemonteerd is de motor manueel ronddraaien ( een tweevoud van twee omwentelingen) en opnieuw merktekens en riemspanning controleren, kracht van de spanrol meet ik nooit

Audifreak763 (0) PRO, 19 jaar geleden

Die bout waar jullie het over hebben hoeft er toch niet uit om de distributieriem te vervangen?. Bij een TDI met verdelerinspuitpomp in ieder geval niet.

Pim 328 (0) PRO, 19 jaar geleden

Naar mijn weten hoeft die bout er nooit uit alleen bij een 5 cilinder diesel/benzine (t4), en bij de 16v motoren in de golf/lupo/polo.

De enige reden waarom je deze los zult halen is als de krukas kering lek is.

Tevens zul je het front wel in sservice moeten zetten.
Bumper demonteren en dan de bouten (torx 45) van het voorfront losdraaien. Wel een langere bout er in draaien. Anders valt het front naar onder, dan kun je deze over de lange bout naar voren trekken.

Pomp blokkeren dit is een speciale pen ik meen 25,6 mm dik
Teken op krukas is makkelijk te vinden dit is een 0
Nokkenas achter op de nokkenas (klepdeksel ervan halen, gebruik altijd een nieuwe pakking daarna). Hier is officieel ook speciaal gereedschap voor maar kan ook met een steeksleutel 18/19 (hazet), deze kun je dan in de lange weg ertussen leggen en kun je de nokkenas ook op tijd zetten.

Nokkenas tandwiel kun je daarna loshalen (Aantrek moment = 60Nm).
Spanrol moet je spannen met een speciaal gereedschap. Dit is een automatische spanrol dus aandraaien op de tekens en dan is het goed.

Maurice7560 (0), 19 jaar geleden

Heren, ik dank u zeer voor de waardevolle tips en ik begrijp uit de manier waarop u antwoordt dat u deze klus meerdere malen hebt uitgevoerd. Daar ik slechts een amateur sleutelaar ben graag uw (eerlijke) goede raad: is dit iets voor de DHZ'er of ben ik beter af door de zure appel heen te bijten en de klus door een professional te laten uitvoeren. Mijn locale vakgarage schat ong. 5 uur arbeid á ¤45,-/uur en ¤130,- onderdelen. Is dit reeel, of heeft iemand een betere prijs (omgeving Gouda).

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit is zeer reeel en zeker goedkoper dan een dealer.

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoeveel...? 5uur...? mag het ook max 3 uur zijn. er zij er wat die er grof geld aan verdienen..dat komt om dat ze het juiste gereedschap er vaak niet voor hebben en er dus langer over doen tja.. daar valt over na te denken..ook kennis speelt toch vaak een grote rol..

paul,

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

kan in makkelijk in 2 uur hang er vanaf of hrt pomp verst. of oude tdi is

Maurice7560 (0), 19 jaar geleden

Wietse, het is een Passat 3B uit augustus 1999. Motor is een 1.9 tdi 81 kW (110 pk). Kun je hiermee je vraag beantwoorden (hrt pomp verst. of oude tdi)? Twee uur volgens jou versus vijf uur volgens de vakgarage (geschat weliswaar) is nogal een verschil. Waar kan ik het in 2 uur laten uitvoeren? (of kosten deze uren dan ¤112,- per stuk :-))
mvg, Maurice

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

nee voor 150,euro zet ik hem er wel voor je op als je wil mag je er bij blijven dit bedrag is ex,riem en de spanrollen,

paul,

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

ik hou me niet groot. maar ik doe er zeker 4, per week ik doe alleen maar vw en audi,vandaar weet ik hoelang ik er mee bezig ben.bij mij gebeurd er niks achter dichte deuren. ik speel open kaart.. overgens heb alle respect voor de dealers. want ook ik val daar wel eens binnen voor raad..

paul,

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zet (controleer) jij de pomptiming dan ook in die tijd? Vervangen van event. keerring(en)? 3 uur vind ik ook redelijk maar dan moet er verder niets aan de hand zijn.

Jos.

asx (0) PRO, 19 jaar geleden

die centrale bout hoeft er inderdaat niet uit, maar er zijn al genoeg beschadigde krukassen doordat de bout een beetje rekt en de poelie ruimte op de krukas krijgt

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

jullie hebben gelijk. tuurlijk kom je andere dingen tegen.bv. de waterpomp,spanrol multieriem.?,die staat nog al eens krom tegen over de rest. vaak zeg ik dan ook vervang wat echt nodig is dan ben je er af en laat geen dingen zitten.. al deze dingen worden vaak bij vakgarages over het hoofd gezien.. net al de poptiming..
zelf heb ik al het gereedschap t.b.v vw/audi alleen dan van hazet.. maar toch..ook ik koop maar door.
ook heb ik de auto niet gezien..? maar normaal ga ik van 3 uur uit,

paul,

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik heb vandaag een riem vervangen van een Passat (AFN) en daar moest de onderste keerring mee vervangen worden en ik heb incl. op tijd zetten van de pomp (dynamisch) 3,5 uur gedaan. Ik heb er eens extra op gelet maar kan het normaal gezien niet sneller.

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

jos, werk je bij een dealer...? normaal gezien redt ik het in 3 uur maar dan wel door gaan he..ik heb ook wel eens pech natuurlijk,whahahaha, had eens ook zo iets. was zo aan de praat met een klant dat ik had alles al dicht wil net de motorkap dicht doen kijk ik me,,, toch op zij zie ik de koelvin nog tegen de muur staan... neeeehe... heb ik weer.... nou dan weet je het wel he......maar we hebben er wel om gelachen.

paul,

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Precies dat heb ik ook ooit eens gehad. Ik heb een eenmansbedrijfje en ben dan blij dat er dan niemand naast me staat. Dit moet je dan nog weken horen...........

Jos.

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

ach,,, dat zijn dan weer de leuke dingen van het vak.. ik ben ook alleen. dus met dat gezeur is mij mee gevallen...haha ik ben zo ze mogen er altijd wel bij blijven. het geeft ook een stukje vertrouwen.en soms gaat het gesprek niet eens meer over auto's ook wel eens fijn..

paul

jos_br.5980 (0) PRO, 19 jaar geleden

Wat je zegt....

Jos.

Maurice7560 (0), 19 jaar geleden

Geachte Lezers,
Nav deze thread heb ik contact opgenomen met Paul Kelder, die deed destijds het aanbod om de riem er voor 150 Euro om te leggen. Dit, in combinatie met zijn ervaring met de materie, deed mij besluiten een afspraak te maken om de riem te laten vervangen. Eenmaal aangekomen in Zwolle reed ik de goed geoutilleerde werkplaats van Paul binnen. Al het vereiste speciale gereedschap hangt aan de muren. Binnen niet te lange tijd had Paul het gehele front van de auto gedemonteerd. Dit bleek nodig om bij de distributie te kunnen komen. Het feitelijke vervangen van de riem was snel geklaard. Toen het front weer teruggezet en begon het weer op een auto te lijken. De motor werd gestart, alles gecontroleerd en hij kan er weer minimaal 90.000 km tegen. Ook heeft Paul m.b.v. de speciale software alle functies van de auto gecontroleerd. Interessant om te zien. Ook heb ik de gehele tijd met mijn neus er bovenop mogen staan. Niet ter controle, maar nu zou ik het de volgende keer wellicht zelf kunnen uitvoeren. Want inderdaad het is niet bijster ingewikkeld alleen relatief veel (demontage/montage) werk. Resumerend: Paul is absoluut aan te bevelen voor werk aan Audi/VW. Hij heeft alle gereedschappen voorhanden, is een gezellige vent en de koffie smaakt goed. Paul bedankt!
mvg aan allen,
Maurice

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, maurice


bedankt voor jou positieve reactie.


veel rij plezier naar en in spanje en veel zakelijk geluk daar.


groeten



paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.