Volkswagen Passat: automatische transmissie rammelt na aanrijding van achteren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: V6 TDI 4motion

Hallo,

Een paar weken geleden heb ik een aanrijding gehad met mijn passat variant 4motion (tiptronic) uit 1999 (3B5).
Ik ben van achteren aangereden met ongeveer 30km/h door iemand die ongeveer 50km/h reed.

Sinds ik de wagen van de hersteller terug heb, rammelt en schud de auto regelmatig bij een laag toerental, en vooral bij het optrekken / dooraccelereren.
Als de auto dan in de N of P staat, en ik wat gas geef is de trilling zo erg dat zelfs het dashboard rammelt.
Het geluid van de motor klinkt dan alsof er een scheur van een meter in mn uitlaatsysteem zit.

Na de motor uit/aan hebben gezet is het probleem nog niet opgelost, maar als de auto een dag of een nacht stil heeft gestaan is het rammelen voor 90% weer weg (totdat het ineens weer naar voren komt).

Ik denk zelf dat mn koppel-omvormer defect is, een onbalans in de stator.

De schade-expert gooit het nu op de hoge kilometerstand (294.000). Dit komt mij voor als 'de wereld andersom', want hij heeft het niet gedaan vóór de aanrijding.

Kan een dergelijk defect door een ongeval komen?


Mvgr,

Jurgen.

JurgenGP

Geplaatst door JurgenGP (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

vervelende zaak, toon maar weer is aan dat dit probleem voor de aanrijding nog niet aanwezig was.. in vele gevallen de wereld op z'n kop......

jurgen, lijkt het je niet verstandig het probleem voor te leggen aan een automaatbak specialist. een probleem beoordelen met daarbij de auto, maakt het schouwen vaak makkelijker, ook kun je dan evt wat op papier laten zetten.

paul,

JurgenGP (0), 17 jaar geleden

Probleem is voorgelegd aan een transmissiespecialist.
Deze bevestigd dat het niet uit de bak komt, en dus ook niet koppelomvormer.

Ik heb een paar gegevens meer:
Het doet zich voornamelijk voor tussen de 1500 en 2000rpm, de ene keer is het een 10-voud erger dan de andere keer.

Op een duits forum wordt gesproken over een sensor (Nadelbewegungsfühler) in een injector die defect zou zijn, of ingelopen nokkenassen.

?

JurgenGP (0), 16 jaar geleden

Ondertussen is het een en ander gebeurt, en wil ter info deze topic bijwerken.
Bovenstaand probleem is in relatie / hetzelfde als beschreven in een eerder topic van me: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Na een aantal onderdelen te hebben gewisseld (toerentalsensor krukas, motorsteunen, olie vd bak afgetapt en op juiste wijze bijgevuld, N75 klep vervangen, brandstofpomp vervangen, mapsensor vervangen, ...en vergeet ik iets?) zijn we tot de conclusie gekomen dat de storing tussen de motorsteunen en de ECU zit.

Wanneer de stekkers van de motorsteunen worden gehaald is het probleem opgelost (stekkertje rechts geeft al 85% minder gerammel).
Maar een oplossing is het niet, want hij spuit gewoon niet goed in. De computer krijgt immers geen reactie van de motorsteun en zal in een soort van noodloop gaan.

De computer geeft aan dat er een open verbinding is met de steun als de stekker eraf is, dus een draadbreuk is het niet.

Zou het toch zo kunnen zijn dat deze computer stuk is? Hoe kan ik dit het makkelijkst testen?
Het probleem doet zich niet altijd voor, maar het wordt steeds frequenter. Zelf dacht ik nu aan vocht, maar zelfs met 2 weken warm weer doettie het (wel minder vaak, maar toch).

Iemand die even een ECU voor een AFB tiptronic-5 te leen heeft???? ;-)

Groet,

Jurgen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=JurgenGP]Zou het toch zo kunnen zijn dat deze computer stuk is? Hoe kan ik dit het makkelijkst testen?
.[/quote]
http://www.actronics.nl/

hun kunnen hem testen.............

Gr. paul

JurgenGP (0), 16 jaar geleden

Net contact met ze gehad.
Met deze ECU kunnen ze niets. Helaas.

Rosse (0), 16 jaar geleden

Mij lijkt het eerder aan de motorsteun te liggen dan aan de ECU... Zeker als het pas na de aanrijding begonnen is...

JurgenGP (0), 16 jaar geleden

motorsteunen zijn 2x vervangen, 1x door een gebruikt setje en vorige maand door nieuwe. Geen verschil.

Ik merk wel dat als je een paar keer gestart hebt (contact uit/starten/uit/starten...)
Dat het dan voor een poosje weg is. Mijn vermoeden gaat steeds meer richting die electronica....

Peter Schouten (0), 16 jaar geleden

Je had 't over stekkertjes op de motorsteunen voor een of andere sensor. Zou het kunnen zijn dat een van je steunen geen goede massaverbinding maakt waardoor die sensor de weg een beetje kwijt raakt?
suc6
Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.