close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: autoradio (sony xplod) verliest geheugen + geen stroom op gele k

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Beste,

Ik ben nieuw op dit forum maar ik heb al enkele positieve dingen gehoord hierover dus bij deze :)

Heb me een 2e handswagen aangeschaft (VW polo van 1993) en wou mijn radio (sony xplod - CDX-S11) erin plaatsen, dus ik haal de oude radio eruit, en ik sluit de sony aan.... hij werkt maar telkens wanneer ik mijn contact afzet verliest hij het geheugen (radiozender maar ook de plaats waar de cd gestopt was met spelen). Al eens op internet zitten rondzoeken en toen hebben ze mij verteld van de rode (constante) op de gele kabel te plaatsen en omgekeerd.... ik doe dit met als gevolg dat de radio heel even werkt, maar de rode kabel kwam los van de gele, dus ik sluit deze opnieuw aan maar radio werkte niet meer.... ik heb de stroom zitten meten op de constante plus (dus zwart en rood) en krijg +12V, wanneer ik nu meet op de geschakelde plus (zwart en geel) krijg ik 0V .... terwijl ik voor de aansluiting welk +12V kreeg als het contact aanstond....

Iemand enig idee hoe ik terug stroom kan krijgen op de geschakelde draad?

Heb al eens naar de zekeringen gekeken maar er is geen enkele zekering kapot...tenzei dat er nog ergens zekeringen zitten die ik niet weet....

Grtz,

Dj vibri

Geplaatst door

djvibri (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wil je de radio geschakeld hebben via het contact... dan komt normaal constant 12v op de gele draad, de geschakelde voeding komt dan aan rood.. je kunt ook rood en geel op constante voeding aansluiten ''alleen'' dan moet het toestel handmatig worden uitgeschakelt...

er zijn gevallen waarbij het toestel zoals (tekst boven) zijn aangesloten het toestel zijn geheugen verliest.. in dat geval komt constant 12v op rood en geschakelt weer op geel.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder]wil je de radio geschakeld hebben via het contact... dan komt normaal constant 12v op de gele draad, de geschakelde voeding komt dan aan rood.. je kunt ook rood en geel op constante voeding aansluiten ''alleen'' dan moet het toestel handmatig worden uitgeschakelt...

er zijn gevallen waarbij het toestel zoals (tekst boven) zijn aangesloten het toestel zijn geheugen verliest.. in dat geval komt constant 12v op rood en geschakelt weer op geel.

paul,[/quote]
Paul,

ik zie dat je een professional bent dus ga helemaal niet discussiëren (integendeel zelfs) maar mijn vader heeft me altijd verteld: meten is weten. Dus heb op voorhand al gemeten en de constante 12V zit inderdaad op de rode en de geschakelde op de gele. Mijn radio heeft geen aan/uit knop, klinkt raar maar is zo :)

maar heb je mss een idee waarom ik ineens geen stroom meer heb op mijn gele ? Deze stroom is weg gevallen nadat ze me gezegd hebben dat ik de constante 12V op de geschakelde moest aansluiten en omgekeerd... Daarvoor was de zekering al kapot van de constante, heb deze vervangen maar nu blijkt er geen zekering kapot te zijn (toch niet wat ik zie) .... Het grote probleem dat dus best eerst opgelost zou moeten worden is dat ik terug geschakelde stroom heb.

Groetjes,

Dj vibri

djvibri 0

18 jaar

discussiëren mag altijd vibri.. ben ook maar mens hoor...:))

je vader heeft inderdaad gelijk.. meten is weten.. zorg eerst voor spanning op de benodigde draden, eerste vereiste. indien de gele draad orgineel? is zal er een zekering (bij de rest) stuk zijn.. ook zou het goed kunnen dat men ooit zelf een draad heeft getrokken? en er ergens een zwefende zekering aanwezig is (draad volgen) of maak/trek een nieuwe draad (niet te dun) vanuit de zekeringskast...

tegenwoordig zijn de radio's voorzien van een hoogvermogen (4x45 of 4x50 zelfs alpine 4x60) dit zou een reden kunnen zijn waarom er een zekering is stuk gegaan...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

De gele draad is origineel, alsook het aansluit stuk voor de radio normaal, maar sony heeft een speciale aansluiting (welke ze bijleveren bij de radio), maar die moet je gewoon inklikken op de iso-stekker van de auto en de iso-stekker van de boxen, zodat je uiteindelijk 1 grote aansluiting hebt voor in de radio te steken. Alles van kabels is origineel...

net nog eens naar de zekeringen gekeken maar tevergeefs... geen enkele is kapot... en probeer om direct vanaf het contact te meten, maar lukt niet zo goed, kan mijn meet-pennen van de meter er niet inkrijgen...

en de stroom is pas weggevallen nadat ik het advies had opgevolgd om de rode op de gele aan te sluiten en omgekeerd...

djvibri 0

18 jaar

je moet ook niet bij het contactslot meten... er zijn genoeg draden (meten) bij de zekeringskast waar je een geschakelde 12v kunt weghalen

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder]je moet ook niet bij het contactslot meten... er zijn genoeg draden (meten) bij de zekeringskast waar je een geschakelde 12v kunt weghalen

paul,[/quote]
waar plaats je dan de zwarte-meetpen? Wil echt niets kapot maken en heb gemerkt dat je hier echt wel geholpen wordt, dus sorry voor de vele vragen... maar van auto-zekeringen enzo ken ik jammer genoeg niets... :(

djvibri 0

18 jaar

de zwarte van de meetpen is de massa (aan metaal leggen) de rode daar meet je spanning mee.. wees gerust er gaat niks stuk..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

dus eigenlijk elke zekering 1 voor 1 afgaan met het contact aan? en als ik stroom krijg, contact uitzetten en nog eens meten zodat ik zeker weet dat het geen constante stroom gaat zijn?

als ik fout ben, zeg het me maar, geluid staat vrij luid dus als er een reactie is hoor ik het wel. :)

djvibri 0

18 jaar

juist... vind je een zekering die via het contact werkt, en je meet dus spanning! dan kijk je even om welke draad het gaat en pak je de spanning weg van die draad... (alleen gebruiken indien je gaat aansluiten op de rode draad aan de radio dit ivb met het vermogen van de radio)

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

*nu ga je denken: oh my god* maar heb dus net even geprobeerd met de zwarte pen aan het chassis te houden en de rode op de +-pool van de batterij maar tevergeefs... rechtstreeks meten op de batterij lukt dan weer wel...

djvibri 0

18 jaar

het volgende om het iets duidelijker te maken...

de zwarte pen.. altijd aan massa houden hoe dan ook, vervolgens de sleutel om, nu meten op welke zekering je spanning meet! meet je spanning? das dan mooi! indien je nu de sleutel weer terug draait en de spanning wegvalt heb je de juiste te pakken.. zoniet? ga je een zekering verder en zo telkens weer opnieuw tot je er wel 1 vind....

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ga het morgen proberen, alhoewel mijn meetpennen helemaal niet zo lang zijn om van batterij naar zekeringenkast te geraken.

Als ik er 1 gevonden heb, moet ik dan van die zekering een kabel naar binnentrekken en van daar aftakken?

djvibri 0

18 jaar

http://support.sony-europe.com/manuals/m...
http://pdf.crse.com/manuals/2661102111.p...

De hanleiding voor de radio, staat ook in hoe je de rode en gele draad zou moeten aansluiten (rechts onder pagina 2)

buzzin 0

18 jaar

heb eens terug de rode op de gele aangesloten en omgekeerd en nu krijgt hij wel stroom (neemt cd aan) maar geen display te zien... dus ook geen geluid enzo, neemt enkel cd aan.

Heb het terug in de normale stand geprobeerd (geel op geel en rood op rood) en dan neemt hij geen cd aan (dus geen stroom) ....

djvibri 0

18 jaar

Er zit als het goed is ergens een zekering in de draad vlak achter de radio, is deze niet defect?
Dit is (als ik het me goed herinner, heb zelf ook een sony xplod ding) een staaf zekeringetje in de gele kabel (zo'n dikke zwarte knobbel in de kabel).

buzzin 0

18 jaar

[quote=buzzin]Er zit als het goed is ergens een zekering in de draad vlak achter de radio, is deze niet defect?
Dit is (als ik het me goed herinner, heb zelf ook een sony xplod ding) een staaf zekeringetje in de gele kabel (zo'n dikke zwarte knobbel in de kabel).[/quote]
er zit een zekering op de radio zelf maar niet in de gele kabel (enkel zo een 2-voudig aansluitingke voor gele kabel en desnoods nog een andere kabel) maar geen aparte zekering...

djvibri 0

18 jaar

ah, sorry, zie inderdaad dat deze dat niet heeft.....
Overigens zou ik zelf om te meten gewoon een massapunt in de buurt pakken. Op de iso stekker zit ook een aarde.
Om bij de zekeringen te meten zou ik een chassis punt pakken (mocht je twijfelen kun je met een weerstand meting even kijk of dit inderdaad naar de min punt van de accu gaat, lage weerstand is ok)

buzzin 0

18 jaar

denk dat ik een mogelijke oorzaak gevonden heb (nu nog de oplossing )

wanneer ik sleutel erinsteek gebeurt er niets met de stroom, wanneer ik op de sleutel duw krijg ik ineens 12V ... wanneer ik achteraan het contact op de aansluiting van de kabels duw, krijg ik 12V .... maar wanneer ik sleutel loslaat of kabels loslaat valt hij terug tot 0V ....

zou het aan het contact van de kabels liggen of echt binnenin mijn contact? ....

en weet iemand de prijzen ongeveer voor een nieuw contact ...

of hoe ik ervoor zorg dat mijn radio dan altijd van constante stroom is voorzien, dat ik hem handmatig moet in en uitschakelen (klote maar ja...)

djvibri 0

18 jaar

volgens mij gebeurt het vaak dat bij volkswagen de contactblokjes in het contactslot kapot gaan. Vervang deze maar eens en ga dan verder. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

[quote=sjaak10918]volgens mij gebeurt het vaak dat bij volkswagen de contactblokjes in het contactslot kapot gaan. Vervang deze maar eens en ga dan verder. Sjaak[/quote]
en hoe vervang ik deze? ...

djvibri 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.