Hallo, hier ben ik weer.
Ik heb deze week de distributieriem vervangen van deze passat (wagen is voorlopig nog uitgeschreven, dus gelukkig tijd genoeg). De krukasbout heb ik dus maar laten zitten, op aanraden van Paul.
Motor heb ik meermaals manueel rondgedraaid, spanrol bleef mooi staan zoals het moest, dus ik was zeker dat alles in orde was. De motor startte ook meteen van de eerste slag, maar nagelt behoorlijk sterk. Bij wat gasgeven begon hij ook te stotteren.
Nu denk ik dat ik misschien een fout gemaakt heb bij het op BDP zetten van de krukas. De reparatiehandleiding geeft volgende plaatje:
[img]http://www.roelz.be/info/BDP_AFN.png[/img]
Bij mij is het gat in de bak echter niet zo ovaal, maar eerder vierkant, en ik zie op het vliegwiel een 0 en een | op ongeveer een centimeter of 2 van elkaar. Ik heb de 0 genomen als BDP en dit teken zoals in het plaatje rechts laten aanleunen aan de rand van de opening in de bak.
Als ik nu echter naar het plaatje kijk, dan vermoed ik dat bij deze passat het vierkant in de bak ongeveer even groot is als het ovaal op het plaatje. Dit zou betekenen dat ik de streep moet laten aanleunen aan de rechterkant, en dan komt de 0 ongeveer in het midden van het gat (zoals in het plaatje). Ik vermoed dus dat ik er een tand naast zit :(
Kan er een van de pro's even bevestigen dat ik de 0 of de streep moet gebruiken? Of moet ik me geen zorgen maken, en komt alles goed als ik de pomp afstel?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Rosse]Ik vermoed dus dat ik er een tand naast zit[/quote]
Dat denk ik ook......
Gr. paul
Dag Paul,
Bedank voor de snelle reply. Ik weet vandaag weer wat te doen...
16 jaar
[quote=paulkelder][quote=Rosse]Ik vermoed dus dat ik er een tand naast zit[/quote]
Dat denk ik ook......
Gr. paul[/quote]
Gelukkig zat alles toch juist. Als ik de streep rechts liet aanleunen kwam de 0 toch niet in het midden terecht, dus ging ik er van uit dat alles toch in orde was. Na starten, warmdraaien en pomp afstellen klinkt hij nu perfect. Ik denk dat de combinatie te vroege pomptiming en lang stilstaan (ongeveer een jaar) ervoor gezorgd had dat hij even zeer slecht draaide, en stotterde.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar