Volkswagen Transporter: Beste manier om te jumpstarten

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L

Alle verhalen omtrent ontploffende batterijen, met als mogelijk gevolg blindheid of doofheid, maken mij wat ongerust als ik mijn auto moet jump starten, wat wel regelmatig eens moet gebeuren. Zelfs al ontploft er maar één op de honderd of nog veel minder, maar je zal maar degene zijn die dit tegenkomt, he?

Nu weet ik dat je best als negatieve terminal van de auto met platte batterij een ground ergens aan of rond de motor neemt, om geen vonkvorming te krijgen dicht bij de batterij (waterstof gassen + vonk = boem). Probleem is, geen flauw idee waar ik die moet halen in mijn Transporter, ik vind daar niet meteen iets geschikt. Alles is ook super vettig, auto is bijna 20 jaar, dus dat helpt de elektrische geleiding ook niet echt. Vorige keer dacht ik wel een mooie ground te hebben, maar na 5 minuten kon ik de motor nog steeds niet cranken. Toen ik hem, wat aarzelend, rechtstreeks op de batterij aansloot, kon ik hem wel cranken.

Dus, mijn vraag, weet iemand waar ik best de negatieve kabel aansluit in mijn Transporter? En, wat doen jullie meestal als je een auto jump start?

HyperBaton

Geplaatst door HyperBaton (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je zorgt voor een goede massa op bv de motor moet het goed zijn, en heb je ook geen vonken bij de accu.

Laat het hulpvoertuig een aantal minuten lopen alvorens te gaat starten, zorg ook voor goede startkabels, die dunne en goedkope kabels worden meestal warm en werken niet goed.

Maar nog beter, zorg gewoon voor een nieuwe accu, dan hoef je ook niet telkens over te starten.

HyperBaton (0), 14 jaar geleden

Goede massa vinden is natuurlijk net het probleem. Vorige keer dacht ik wel een goeie gevonden te hebben, multimeter gaf goeie verbinding weer tussen batterij terminal en die massa, maar na 5 minuten kon ik dus nog steeds niet cranken. Rechtstreeks aan de batterij lukte het dan wel. Ik zal nog eens met multimeter in de aanslag onder de "hood" duiken.

De batterij loopt trouwens leeg omdat er een versterker in zit die manueel wordt ingeschakeld. Soms wordt dan vergeten van die uit te schakelen, en dan is een platte batterij het gevolg. Stom natuurlijk, moet ik binnenkort eens anders gaan regelen voor mijn batterij er effectief kapot aan gaat.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een slechte massa op de motor kan natuurlijk ook het gevolg zijn van slecht contact in de kabels..Controleer de massa punten eens, of haal ze los en schuur ze even op..

HyperBaton (0), 14 jaar geleden

Ik heb dat massapunt wat opgeschuurd om de vettigheid weg te krijgen, verbinding van kabel via massapunt naar batterij was dan minder dan 1 Ohm weerstand. 5 minuutjes laten draaien en ik kon zonder problemen de motor cranken! Ben blij dat het zo lukt, zonder rechtstreeks aan de negatieve terminal te moeten verbinden. Bedankt voor je tips Stefan!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen,

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.