auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen T4 AJT: Bij koude motor blauwe rook

Bouwjaar: 1999

Bij een T4 TDI 88pk uitvoering rookt de motor bij een koude start, dit wordt minder en is pas over als de temperatuurmeter op 90 graden staat. Bij temperaturen boven 12 graden is dit veel minder. De luchtsensor is al vervangen, gloeibougies zijn goed en is aan de kast geweest en geen afwijkende waarde's gevonden. De auto heeft 93.000 km gelopen en gebruikt geen olie.Contact gehad met Pon maar volgens hun geen bekend probleem maar ik weet dat er meer in deze uitvoering er last hebben. Vreemde is dat de ene wel last van heeft en de andere gelijkwaardige uitvoering niet.

Geplaatst door

T4 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Loopt netjes stationair en normale diesel wordt getankt

T4 0

21 jaar

Voor de goede orde, 88 pk motor is een AJT motor, geen ACV, die is 102 pk

PeWe8940 0
badge

21 jaar

Ga toch de timing maar eens controleren.En inderdaad is het een 5 cilinder met ACV?Daar hebben we kortgeleden ook mee gezeten en hebben de timing afgesteld en probleem opgelost.Komt zeer kritisch.

Siem Bijman 690
badge vip badge

21 jaar



Acv is een 102 pk versie, maar dat van de timing is dezelfde en komt inderdaad zeer kritisch.

Pas nog een bus gehad waarvan ze zelfs bij de dealer melde dat de pomp op tijd zou staan (binnen tolerantie's)maar de pomp moet zelfs een beetje vroeg staan(waarde 0ng. 65).

Deze stond op 42.



jos_br.5982 0

20 jaar

Sorry, is inderdaad een AJT motor, de pompwaarde stond bij mij inderdaad ook te laag en is hoger gezet en het resultaat is iets beter maar blijft toch nog steeds roken.

T4 0

20 jaar

Hebben dit probleem ook vaker aan de hand gehad bij andere diesels. Vaak opgelost door de pomp iets vroeger te zetten, maar wel binnen de tolerantie. Heb trouwens ook wel eens meegemaakt dat er te veel speling was op de klepgeleiders. Lijkt me gezien de km-stand van deze auto niet echt waarschijnlijk. Los van de oplossing zou ik wel eens willen weten waardoor dit probleem kan ontstaan.

Jansonius 0
badge

20 jaar

Op wat voor waarde is 'ie nu afgesteld?



jos_br.5982 0

20 jaar

De tolerantie weet ik niet meer precies maar als ik het goed heb stond de waarde eerst op 34 en nu op dacht ik 64. Ik weet wel dat de waarde nog net binnen de tolerantie viel en dat ze hoger is bijgesteld naar de maxium.

T4 0

20 jaar

Dick,



Wanneer de pomp tussen 60 en 70 staat (warme motor) staat deze nu goed.

De motor zal als het goed is nu beter aanslaan en onderin ook beter trekken.

Ik heb er hier twee rondrijden met hetzelfde probleem en deze heb ik tegen de 70 aangezet om een zo gunstig mogelijk resultaat te krijgen en dat is ook gelukt.

Deze afstelling komt bij alle vag tdi's zeer precies.



jos_br.5982 0

20 jaar

Vandaag op een andere kast uit laten lezen en de waarde staat op 70. Verder alles weer gecontroleerd maar geen afwijkingen gevonden.Voor de rest loopt de auto netjes stationair en pakt goed op. Denk maar dat ik hier bij laat en maar mee moet leren leven, ben al bijna een jaar mee bezig en verder is het een probleemloze wagen.

T4 0

20 jaar

Ben toch verder gaan zoeken, het lijkt erop zolang de motor koud is dat het teveel diesel ingespoten wordt. Ik weet dat je dit softwarematig in kan stellen en kan aanpassen maar dat bijna niemand weet hoe dit moet.Het lijkt erop dat de brandstofpomp een te lage signaal geeft aan het motorsturing afgeeft waardoor deze motorsturing juist weer een hogere dosering in laat spuiten. In de software zijn een bepaalde waarde's te verstellen ( beperkt) en hiermee kan het probleem opgelost worden. Alleen nog iemand vinden die het mij kan vertellen welke waarde's veranderd moet worden.

T4 0

20 jaar

De wagen heeft nu 95.000 en laatst is de distributieriem vervangen, de gehele history is bekend en is nog niet eerder een riem vervangen.

T4 0

20 jaar

mijn lt ook 5 cilinder had dezelfde verschijnselen als die van jou. Vaak aan comp. geweest veel afgesteld, veel vervangen,

Uiteindelijk blok uitelkaar, drijfstang en klep eerste cilinder vervangen. Waarschijnlijk ooit distributieriem geknapt oid ??



brouwer 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.