Volkswagen Passat 3BG: bonk geluid/gevoel tijdens schakelen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 20V ALT

Ik heb een Passat benzine, een 2.0 20v, 60.000 km gelopen en tijdens het schakelen van 1 naar 2 en in mindere mate naar 3 hoor/voel ik een bonkend geluid. Heel zacht en het valt een ander bijna niet op. Als ik rustig de pook van 1 naar 2 beweeg, hoor/voel ik het niet. Het lijkt een beetje erop of er vanonder ergens tegenaan "geslagen" wordt.
Als ik fors op de motor afrem en weer gas geef, hoor ik niets. Dus het 2-massavliegwiel en de motorrubbers zouden het eigenlijk niet kunnen zijn. Ook in bochten hoor ik niets, dus m.i. ook niet de aandrijfassen. Uitlaat loopt ook vrij, dus ook niet. Maar wat dan wel?
Als je zachtjes rijdt, en je beweegt de pook van vrij in een versnelling, zeg twee, hoor je dat geluid soms wel. Achteruit rijdend/rollend en de koppeling in-uit hoor je het zeker. Kan het de pookoverbrenging zijn? Of wat is jullie mening?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Odie2

Geplaatst door Odie2 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

denk zo ook de pookoverbrenging of zelfs erger in de bak zelf
maar van 2003 geloof ik het niet al moet ik wel zeggen dat er sommige niet nadergenoemde bedrijven met deze passat alles voor elkaar krijgen

Odie2 (0), 15 jaar geleden

Dank voor je reactie. De bak schakeld soepel en stil, dus die verdenk ik eerlijk gezegd niet zo. De pookoverbrenging, gaat dat met stangen of met kabels? Zou dat iets kunnen raken tijdens lastwisselingen, denk je/ Als je de pook vasthoudt, voel je tijdens dat bonkgeluid de bak bewegen. Toch ophanging?

Even eronder kunnen kijken, vriendelijke dealer in Zeist, echt gevonden is het euvel niet (niet motorsteunen, 2massa vliegwiel of assen) maar bij de versnellingsbak zitten een tweetal stangen. Eén om de versnellingen in te kunnen leggen en een vaste. Deze vaste stang is gebogen en dient ervoor om de afstand pook en bak gelijk te houden. Tussen de knik en de tunnel zit ongeveer een centimeter ruimte. Zou het kunnen dat bij lastwissel die stang de tunnel raakt? Klinkt dat plausibel?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Als dit heel zacht is,dan denk ik dat het normaal is,bij heel veel auto's hoor je dit wel eens.
Zijn gewoon de assen in de bak die zich synchronisren en dit geluid veroorzaken denk ik,maar wat zei de garage ervan? Vond hij het normaal of toch te hard?
Want geluiden zijn moeilijk te beoordelen op een forum.

h.c. grootenboer (0) PRO, 15 jaar geleden

heb ook wel eens de binnenste homokineten van links naar rechts verwisseld bij een volkswagen lupo probleem opgelost

Odie2 (0), 15 jaar geleden

Ricky: geluiden zijn inderdaad moeilijk op afstand te beoordelen, helemaal mee eens. Het geluid hoor je op het moment dat de koppeling pakt, net of er ergens iets aanslaat. Bij synchroniseren zou ik meer aan een gierend/slepend geluid denken, toch?
Het zou met de veren in het vliegwiel te maken kunnen hebben, maar bij gas los/intrappen hoor je niets bijzonders. Of met het kantelen van de motor, maar ophangrubbers zijn allemaal in orde. Wat zou kunnen is die vaste stang van de schakelpook die de tunnel raakt, maar dat weet ik zo net nog niet. De garage trouwens ook niet, de monteur heeft ermee gereden, op de brug gehad en niets bijzonders aangetroffen. Op zich is dat al een geruststelling en het kan heel goed, wat jij al zegt, dat dit normaal is. (het is alleen mijn eerste auto die dat doet en ik heb er toch al verscheidene gehad).

h.c.grotenboer: bij een cirkel rijdend uiterst links en uiterst rechts hoor je niets bijzonders, dus volgens de garage waren de assen in orde.

Het enige dat ik nog kan doen is zorgen dat die vaste stang wat meer ruimte krijgt, of er voor zorgen dat het nergens tegenaan kan komen. Dan zijn de opties op en weet ik dat het vermoedelijk tussen de oren zit. En daar kan geen monteur wat aan doen :-)
Wat de monteur wel wist te melden is dat er in het verleden verschillende soorten 2massavliegwielen zijn gemonteerd. Er zou een regeling zijn geweest om e.e.a. op te lossen maar aan de buitenzijde kom hij niet zien wat er gemonteerd is. Overigens verdenkt hij het vliegwiel niet, want geen motortrillingen of zo, Weet iemand iets meer over die regeling en wordt er ergens (importeur) bijgehouden of de auto is langsgeweest ter controle?

Maar de drie heren alvast bedankt voor het meedenken.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Odie2]Bij synchroniseren zou ik meer aan een gierend/slepend geluid denken, toch?
en wordt er ergens (importeur) bijgehouden of de auto is langsgeweest ter controle?[/quote]
Als de assen synchroniseren,dan wil dit door de speling van tandwielen/aandrijving wel eens een soort bonkend geluid geven.
En als de auto bij de dealer is geweest in het verleden dan is dit allemaal terug te vinden in de computer bij de dealer.

Odie2 (0), 15 jaar geleden

Ricky: De enige actie die de dealer kon achterhalen was in 2004 de 42e3, bout schokdemper. Ik zou zo denken dat er per model een overzicht bestaat met te nemen/genomen acties die geraadpleegd kan worden. Kennelijk niet. Op mijn vraag hoe het nou zat met die vliegwielen werd eerst bedenkelijk gekeken en vervolgens kon men zich flauw iets herinneren maar het fijne wist men er niet meer van, iets van 130 pk diesels wel en benzine niet ofzoiets. En dat bij meerdere garages. Overigens, de monteurs deden hun best om mij ter wille te zijn, dus daar geen kwaad woord over. Het zou natuurlijk kunnen dat ik nu net een model heb waarbij de spelingen overal op de max toleranties zitten en dat bij elkaar krijg je bijgeluid(jes). Dan is dat zo en kan/moet ik zolang ik hem heb ermee leven. Geen straf overigens.
Ook is mij door de monteur(s) gezegd dat het waarschijnlijk niets bijzonders is en dat mijn auto daar stokoud mee kan worden. Wat nog wel zou kunnen is dat ik de auto een dag(deel) achterlaat zodat ze met z'n tweeën kunnen pogen te achterhalen waar het zit. En als jij gelijk hebt zou het toch in de bak moeten zitten. Maar ik heb een GGF versnellingsbak en die staan nu niet als slecht bekend. En het bijgeluid is nu ook weer niet zo erg dat ik er honderden euro's of nog meer voor over heb. Als ik nu van 1 naar 3 schakel, puur om te testen, en je hoort het niet of minder, zou dat betekenen dat het inderdaad in de bak zit? Of is dat geen optie.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Blijft toch lastig om t beoordelen,zou dit geluid eigenlijk moeten horen om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik d8 dat je de history van de auto bedoelde,want die is terug te vinden in de computer.
Je kan ze natuurlijk even de tijd geven om er beter naar te kijken,zeg je gewoon maximaal 2-3 uur.
Je kan het natuurlijk ook even aankijken,maar wordt het naar verloop van tijd steeds harder,dan zou er zeker iets mis kunnen zijn maar is het wel beter te vinden wat het nou is.

Odie2 (0), 15 jaar geleden

De onderhoudshistory had ik min of meer al, want een keurig bijgehouden onderhoudsboekje. Waar het mij om ging is of er terugroepacties geweest zijn, en of mijn Passat die ondergaan heeft. Alleen die schokdemperbout (42e3)staat in het boekje. Hoe dat nu zit met die vliegwielen weet ik nog niet precies. Er blijken Sachs en Luk 2massavielgwielen te zijn, maar welke er bij mijn auto gemonteerd is wordt niet duidelijk. De Luk schijnt problemen te geven maar welke ik nu heb? Kennelijk moet er dan het e.e.a. gedemonteerd worden.

Nu is het ook weer niet zo dat het bijgeluid overheersend is, het valt mij gewoon op. Ik heb de auto nu 10 maanden en in het begin dacht ik dat het gewenning moet zijn. Vergeleken met mijn vorige auto moest ik erg wennen aan de koppelingsbediening. Voor mijn gevoel zat/zit er een hele lange slag in. Andere Passats hebben dit ook dus dat hoort bij het model.
Ik denk dat ik het voorlopig maar bij laat. Mocht het geluid erger of anders gaan klinken laat ik er wel onderzoek naar doen. En als er dan resultaat uit komt laat ik het hier wel weten.
Bedankt voor je adviezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.