close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: bonken tijdens rijden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ARL

Hallo iedereen op het forum. Ik ben nieuw en wil me eerst even voorstellen. Mijn naam is Jay en ik kom uit Enschede.
Ik heb een probleem en hoop op deze manier antwoord te krijgen hierop.

Zal eerst een uitleg geven over de auto. Heb een Golf 4 TDI 150pk (ARL) uit 2001. Kmstand 230000. De auto is ook gechipt naar ongeveer 195 pk. Heb onlangs veel onderhoud moeten uitvoeren. Zo heb ik de hele koppeling vervangen, nieuwe turbo erop, nieuwe draagarmen voor, nieuwe veren schokdempers achter, nieuwe veren voor, nieuwe wiellagers voor en misschien nog wel wat waar ik nu niet zo snel op kom.

Nu heb ik het volgende probleem. Voordat ik al deze reparaties uit heb gevoerd, is mijn linkervoorwiel losgeschoten en kwam die op 1 bout te lopen. Gelukkig is het wiel niet afgeschoten anders was ik nog verder van huis. Ik heb toen van elk ander wiel een bout gepakt en hiermee dit wiel weer vastgemaakt. Ik reed dus tijdelijk met 4 bouten op elk wiel. Ik zag ook dat mijn remklauw linksvoor hierdoor een beetje losser was dan normaal. Hierna heb ik dus de auto voor groot onderhoud gebracht en heb ik daarna ook alles wat hierboven staat uitgevoerd en vervangen. De remklauw lijkt nu wel weer vast te zitten. Nu zijn we ongeveer 2 maand verder.

Het enige probleem wat nog steeds speelt sinds het loslopen van mijn wiel is dus dat er een heel raar gebonk van onder mijn auto komt. Dit hoor en voel je ook. Ik dacht eerst zelf dat het van de wielen afkwam en mijn garage ook, dat deze cupvorming hadden. Ik heb dus nu ook 2 weken terug nieuwe velgen en banden erop gedaan. Maar het geluid is dus toch gebleven.
Dit gebonk hoor ik het hardst in de 4de versnelling en vooral bij het gas loslaten, maar het zit in elke versnelling en ook bij gas geven alleen veel minder. Ik heb opgemerkt dat het geluid versnelt met snelheid en niet met toerental. Je voelt het ook in het stuur en bij hoge snelheden trilt deze ook. Het rare aan dit verhaal is dat wanneer ik de koppeling intrap het geluid (gebonk) wel weg is. Het stuur trilt wel nog steeds.
Nu heeft mijn garage een nieuwe homokineet rechts geplaatst (als je binnen de auto zit rechts, dus rechtsvoor) en nieuwe remschijven voor, maar dit mocht niet baten. Er zitten dus ook al nieuwe wiellagers in.
Hij heeft hem ook op de brug gezet en alles nagegekeken, wielen laten draaien op de brug, maar kon helemaal niets horen of zien. Het is dus alleen als de auto rijdt. Hij heeft echt grondig onderzoek gepleegd met meerdere monteurs. De auto is daar ook 2 dagen gebleven.

Een heel lang verhaal maar wie herkent hier iets in of wie kan hier iets mee. Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken.
Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

jayyc (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien de aandrijfas? Deze zou je eraf kunnen halen, op een vlakke ondergrond rollen om te kijken of hij nog recht is..

Groeten Chris

chslab 0

13 jaar

Je zegt gebonk maar dat zie ik als 1 bonk als je bijvoorbeeld over een drempel rijdt of hobbel. Maar je zegt later dat het geluid meegaat met de snelheid van de auto (dus waarschijnlijk asfalt en geen hobbels) dus dan denk ik eerder aan een slepend/schurend/ratelend geluid wat hoger wordt kwa frequenty naarmate je harder gaat rijden. Dan denk ik aan een probleem inwendig in de versnellingsbak of als je een 4-wd hebt een probleem in de cardan aandrijfing. Zoja dan zou heel misschien het tussenlager of rubber van de cardanas die naar achteren gaat versleten kunnen zijn, maar dat is lastig te zeggen vanachter de pc.

ricky 10
badge

13 jaar

Wat je zegt bonken, kan het ook knakken of schuren zijn ?
Wat wel vaker verslijt zijn de stabilisator stang rubbers (en/of verbindings stangen), vrij simpel te vervangen.
Is de achterste draagarm rubber niet uitgescheurd ?

Audidriver73 65
badge

13 jaar

Bedankt voor de antwoorden.
Allereerst excuses voor het niet vermelden. Het is een voorwielaangedreven auto. Het geluid wat hij maakt is ook niet slepend/schurend/ratelend. Je kunt het meer vergelijken met het geluid dat de uitlaat maakt als die tegen de onderkant van je auto bonkt.

Ik denk ook dat mijn garage de stabilisatorstang rubbers heeft nagekeken, maar ga dit zeker navragen
En de gehele draagarmen zijn niet langer dan 2 maand geleden vervangen.

Trouwens het staat ook een beetje onduidelijk in dat lange verhaal hierboven, maar na intrappen koppeling is het gebonk weg. Het stuurgedrag blijft wel vaag.

jayyc 0

13 jaar

Oke dan is dit in elk geval al uitgesloten.

Audidriver73 65
badge

13 jaar

Ook even over het vage stuurgedrag. Ik heb opgemerkt dat ik als langzaam rij (40-50km/u) het lijkt alsof ik telkens als het wiel rondgaat over een klein hobbeltje rij. Natuurlijk manifesteert dit in trillen in het stuur bij hogere snelheden. Wielen zitten goed vast. Nieuwe velgen en nieuwe banden. En dit probleem was er ook al met mijn andere set wielen. Dus dat is ook uitgesloten. Uitgesloten zijn ook remschijven, draagarmen, wiellagers en homokineet aan de rechtervoorzijde. Ik probeer zoveel mogelijk informatie te verschaffen, waardoor het probleem dus zo duidelijk mogelijk is voor degenen die dit lezen. Alvast bedankt

jayyc 0

13 jaar

Even een update.
Het is opgevallen dat wanneer ik achteruit rij en dan op de rem trap, hij ook een geluid maakt. Het geluid komt alleen naar voren tijdens het intrappen van de rem. Of het nu rustig is of hard intrappen. Het lijkt alleen wel alsof het geluid iets hoger is. Geen bonk maar een tonk? Het geluidsverschil is minimaal en ik voel wel alsof de auto dezelfde klap krijgt als tijdens het probleem van hierboven. Nu vind ik zelf dat het geluid en de trilling linksvoor of zelfs centraal ligt, maar de garage vond zelf van rechts. Ik ga vandaag langs een andere garage om het te laten horen. Alle bevindingen zal ik hier wel vermelden en een eventuele oplossing hopelijk.

jayyc 0

13 jaar

aandrijfas defect. Dit kan zowel de binnenste alswel de buitenste homokineet zijn. Links en/ of rechts. Dit zou verklaren waarom het meegaat met de voertuigsnelheid.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga dit voorleggen bij de garage. Zal hier dan neerzetten wat ze vonden.

jayyc 0

13 jaar

Dit is wel interessant. Je weet toch dat de as zelf best een heel klein beetje gebogen kan zijn.

Het gaat voornamelijk om de homokineten ofwel binnenzijde ofwel de buitenzijde. Is de flens vanuit de bak niet licht gebogen?

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Kom net van de garage. Te horen gekregen dat het aan de bak ligt. Differentieel. Zou het geluid hiervan niet toerental afhankeilijk zijn in plaats van snelheidsafhankelijk?

jayyc 0

13 jaar

diff. is snelheids afhankelijk, want die zit immers achter de versnellingsbak

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Excuses voor de late reactie. Probleem is opgelost. Bij mij kwam dit geluid van de aandrijfas. Het rare hieraan is dat een kennis van mij bijna hetzelfde geluid had en dit kwam omdat de bouten van zijn wiel los waren geraakt. Ik hoop dat degenen die met hetzelfde probleem zitten hier wat aan hebben.

jayyc 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.