close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Zekering nr3vast (ventilator klapt eruit)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2800

Ik heb het volgende probleem.

3 maanden geleden kwam er een klant van mij met de klacht dat zijn motor warm liep. Na een diagnose bleek de vaste zekering bovenop de accu kapot te zijn(NR3). Deze auto heeft twee ventilatoren 1 van de airco en een voor het koelsysteem. Allebei de stekkers hebben 3 aansluitingen. Waarschijnlijk 12volt, massa en eentje met een weerstand? Ik heb de ventilator van de airco aangesloten los van het circuit met 12v en massa. Hierdoor ging hij volop draaien(is dus goed). De ventilator van het koelsysteem heb ik ook zo aangesloten en de zekering klapte eruit die ik ertussen had gezet(ook los van de auto aangesloten). Nu kwam ik tot de conclusie dat de ventilator van het koelsysteem defect moet zijn. Na deze vervangen te hebben is deze klacht 3 maanden niet voorgekomen. Nu liep hij weer warm. Weer zekering eruit. Zelfde verhaal weer opnieuw gedaan en weer klapt mijn zekering eruit die ik los van het circuit had aangesloten bij de koelventilator van het koelsysteem.

Heb wederom een nieuwe ventilator besteld maar het probleem blijft zich voordoen ook bij de nieuwe ventilator(zou deze nu ook defect zijn?. Het lijkt erop dat de nieuwe door een of andere reden ook kapot is gegaan. Lijkt mij als ik deze ventilator 12 volt geeft dat hij gewoon vol moet draaien en als ik de spanning omdraai dat hij de andere kant op gaat draaien. Wie kan mij verder helpen met deze storing? Heb nu de stekker van de airco ventilator op het circuit van die van het koelsysteem gedaan en ventilator werkt perfect. Zodra ik de koelventilator van het koelsysteem aankoppelt klapt de zekering eruit. Het lijkt me haast onmogelijk dat beide nieuwe ventilator allebei defect zijn gegaan??

Hoeveel spanning moet er normaal op staan? 12volt lijkt mij??
Wie heeft dit probleem eerder gehad?
En door wat wordt het aangestuurd, ecu of iets dergelijks?
Is het uberhaubt mogelijk een ventilator kapot te krijgen door een defecte ecu?

Geplaatst door

Toyota11662 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien een rare vraag maar hoeveel ampere zekering heb je gebruikt en hoeveel ampere zekering zit er in de zekeringkast? Misschien zat er al een te lage zekering in? Ze zijn dacht ik iets van 40 tot 110 A wat in die zekeringkast zit.
Het wordt als het goed is aangestuurd vanaf een kastje wat onder de langsdrager gemonteerd zit net onder de accu en vanaf daar gaat ook bedrading naar de motor ecu.

ricky 10
badge

13 jaar

Onder de accubak onder de linker chassisbalk zit een regeleenheid voor de koelventilator, deze gaan vaker kapot. Ik heb bij een Bora meegemaakt dat er een diode los inlag (was losgeraakt van de printplaat) en die maakte af en toe kortsluiting.

Je kunt er niet heel makkelijk bij maar het is wel de moeite waard om na te kijken.

gerrit01 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.