Ik heb een Confortline Volkswage Bora TDI 1.9 90 Pk met het volgend probleem.
4 maanden terug reed ik in een plaswater met mijn auto omdat het heel veel heeft geregend.
Kortom, water is in motor gekomen door luchtfilter (motor zuigt water naar binnen).
Auto stond stil en kon niet meer starten!, bij Volkswagen dealer gebracht hij heeft geconstateerd dat motor stuk is, omdat ie maar op 3 cilinders loopt en heel veel zwart rook maakt.
Ik heb gekozen motor te laten reviseren, heb gedaan en na revisie loopt motor perfect maar hij trekt niet meer goed op, hij rijdt max 160 km/u na 45 sec vol gas geven met 5de versnelling terwijl ik vroeger heel snel 190 km/u kon halen.
Snelheid verlies is niet mijn enige probleem!, in de stad trekt de auto ook niet meer goed op vergelijkbaar met vroeger.
Wat zou het probleem zijn, ik heb heel veel betaald voor die auto voor en na de motor revisie en wil niet meer zomaar geld uitgeven zonder dat mijn probleem opgelost is.
Wie kan mij a.u.b. helpen met mijn probleem?
Ik heb tot nu toe de volgende gedaan :
Motor gereviseerd.
2 keer olie verversen en alle! filters vernieuwen
15.000 km meegereden
BrandstofPomp laten afstellen.
Computerbord uitgelezen en resetten, hij geeft geen fouten meer
Luchtmassafilter ook nagekeken door Volkswagen dealer, Ok
Bij 5de versnelling max snelheid van 160 km/u gaat de motor torental niet boven 3500 rpm en 11.3 % diesel verbruik terwijl bij de vierde versnelling rustig boven de 4500 rpm en diesel verbruik boven 18 %.
Auto pas gebracht bij een ander garage die zei dat VaccumPomp van Turbo Kapot is omdat zijn regelaar niet beweegt bij het gas geven!
Zou de turbo kapot kunnen zijn door die waterschade?
Sorry voor dat lang verhaal.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een turbo is na de luchtmassameter onderdeel nummer 2 dat overlijd aan waterdrinken. Moet je voorstellen, het asje met de schoepen waar de lucht door naarbinnen wordt gejaagd en op druk gebracht wordt draait zo´n beetje tussen de 15.000 en 100.000 rpm...... Daar komen de waterdruppels, die slaan bij dit soort snelheden als kogels in de turbinebladen...
Oftewel, turbo inspecteren en druk controleren.
Is de LMM vervangen na de waterdrinkaktie==
Eerst de luchtmassameter vervangen voordat je ook maar iets anders doet. DE oorzaak van de omschreven klacht is gewoon de luchtmassameter. Voor een paar tientjes heb je bij de dealer een nieuwe.
Laat je niet gek maken en doe dit eerst.
Peet S
Dus ik zou eerst een LMM moeten vernieuwen, mocht het niet helpen dan pas de turbo druk nakijken.
Dank u wel en u hoort van mij binnenkort.
16 jaar
[quote=PeetS]Eerst de luchtmassameter vervangen voordat je ook maar iets anders doet. DE oorzaak van de omschreven klacht is gewoon de luchtmassameter. Voor een paar tientjes heb je bij de dealer een nieuwe.
Laat je niet gek maken en doe dit eerst.
Peet S[/quote]
Normaal gesproken stellen we altijd als eerst een diagnose, alvorens we overgaan tot het vervangen van..... Ook indien het om slechts een paar tientjes gaat. Ieder tientje dat achteraf niet nodig bleek is er een te veel..
Gr. paul
En die paar tientjes zijn er toch al gauw een stuk of 7-8.......
16 jaar
En een luchtmassameter is ook perfect uit te meten, dus meten en indien nodig vervangen.
16 jaar
mee eens eerst LMM vervangen. Maak anders even een scan met VAG COM dan zie je het meteen. Turbo stuk is echt iets waar ik als laatste aan zou denken gezien het feit dat je al stil stond. Als je Turbo stuk is en niets meer doet of nauwelijks wat dan zou je dat na zo'n 100-110km/u echt wel merken. Het begint dan te stotteren. Zue eerst je vacuum leiding controleren op lekkage.
Succes.
Beste Paul Kelder,
Aan de ene kant heb je gelijk om eerst een diagnose te stellen. Aan de andere kant lees ik uit het verhaal van User 2008 dat er al wat afstellingen en controles zijn geweest waarvoor natuurlijk de nodige tijd c.q. kosten zijn gemaakt. Het is een optie om bij een VW dealer een meetwaardenblok van de luchtmassameter uit te laten lezen bij de goede meetomstandigheden (pas meten bij 3000t/m in zijn 3e versnelling met gaspedaal compleet ingetrapt), maar deze zal een gemiddeld tarief van ongeveer 60 a 70 euro berekenen. Het lijkt mij dan ook beter om dan direct een luchtmassameter te vervangen voor datzelfde geld.
Met vriendelijke groet,
PeetS
jongens, ffe goed lezende in het verhaal; de lmm is uitgelezen bij vw, die zou dus goed moeten zijn. (of zouden ze dat ook al niet meer kunnen??)
Ik moet de eerste turbo nog tegen komen die zonder schade een waterslag overleeft. Daarom; ga eerst diagnose stellen zoals paul en ik al aan hebben geven. Meet de turbodruk, inspecteer de turbo en controleer nogmaals de LMM.
Wat die turbo aangaat, het zou jammer zijn als er als gevolg van beschadiging en dus onbalans over een aantal maanden een stuk van een inlaastschoep in je motor zit. Dan begin je in ieder geval weer van voor afaan met geld uitgeven.
Nog iets, te laat voor deze maar voor de volgende die dit topic leest. Een motor die water heeft gezopen moet je afscheid van nemen. Er zijn voldoende jonge gebruikte motoren uit schadeauto's voorhanden die vele malen minder kosten dan de revisie en gewoon zonder gelazer nog jaren hun werk kunnen doen. Oftewel, bij mij gaat dit soort spul van toch al weer 8 jaar oud regelrecht zum schotplatz.
Laptop op schoot.... [url=http://imageshack.us][img]http://img510.imageshack.us/img510/5807/...[/img][/url] [b]FF loggen = meten = weten .. Kind kan de was doen[/b]
Gr. paul
ja, en over computeren en rijden tegelijk staat niets in de wet :-)
[quote=audia4]ja, en over computeren en rijden tegelijk staat niets in de wet :-)[/quote]
Daggutwel, Harry.......
Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994 ligt ALTIJD op de loer................................!
Gewoon de klant ZELF laten rijden en de monteur met laptop als een prins achterin de auto plaats laten nemen.....
16 jaar
idd santa, staat ook in de veiligheidinstructie die Volvo over haar uitleesapparatuur opgeeft.
Indien het nodig is tijdens een testrit de Vcads computer te bedienen, dan is het noodzakelijk dat deze proefrit met 2 personen wordt uitgevoerd.
Groeten Marcel
Ik heb morgen een afspraak met Vw dealer, zij gaan LMM nakijken, mocht het probleem niet verholpen zijn dan gaan ze verder de Turbo nakijken!
Wat ik ook goed begrijp als de turbo niet doet hoe kan mijn auto 150 km/u gaan rijdden? en nog iets anders als ik vol gas geef bij de 4de versnelling b.v. dan trekt de auto gewoon door tot nog verder dan die rood gebied bij toerental. alleen bij de 5de gaat ie niet verder dan 3500rpm en het verbruik +/- 11.3%.
Alle voorstellingen zijn van hard welkom. en bedankt allemaal.
16 jaar
Over veiligheidinstructie die Volvo over haar uitleesapparatuur heeft weet ik echt niets van. ook bij Vw weet ik niet.
16 jaar
turbo heb je niet nodig om hard te gaan rijden, maar WEL om hardc te kunnen optrekken, en een relatief gunstig verbruik te geven aan een motor.
Dat het motortoerental in 5 niet verder oploopt is een natuurkundig feit, dat met elke kilometer dat je harder gaat rijden, de luchtweerstand kwadratisch toeneemt, dus, op gegeven moment kom je gewoon vermogen tekort, om alle weerstanden ( lucht/rol/wrijving/mechanisch) te overwinnen.
Wees gerust, dat geldt voor bijna alle auto's vanaf ongeveer bouwjaar 1900.
Groeten Marcel
Dank je wel voor die uitleg, wat zou ik als eerst moeten doen?
Trouwens, het verbruik van de motor is gemiddeld 1 bij 19 en het olie verbruik is ongeveer 1 litter bij 5000 km.
LMM testen?
Dan Turbo druk en de rest van Turbo onderdelen nakijken? of iets anders?
16 jaar
Ik heb vandaag mijn auto gebracht bij Vw dealer en hij heeft de volgende gedaan :
Turbo druk gemeten = Ok
Klein afstandje gereden met auto om ( weet ik veel) ui te lezen = alles = Ok
Bovengedeelte van turbo waar hij lucht zuigt negekeken en is een verstopping geconstateerd :
een leiding van lucht is verstopt bijna dicht ( zwart en vies ) ook bovengedeelte van de motor moet ook los om alles te reinigen hij zei als je neus is vertopt kun je niet adem halen toch, dat wordt veroorzaakt doordat de vorig eigenaar van mijn auto geen auto snelwegen maar klein afstandjes rijdt!!! en dat is pressies wat met mijn motor is gebeuren. na het reiniggen en het zetten van een nieuw onderdeel ( regelaar van autogassen) moet het probleem volgens hem 99.9 % opgelost zijn. Maar ik moet dan +/- 700 euro daarvoor betalen.
Morgen ga ik kijken of de auto klaar is.
Bedankt allemaal. en ik wacht af.
16 jaar
[quote=User 2008]autogassen) moet het probleem volgens hem 99.9 % opgelost zijn. Maar ik moet dan +/- 700 euro daarvoor betalen[/quote]
Men spreekt hier over de EGR-klep. Die moet je niet vernieuwen maar afdoppen dmv van een alu plaatje. ipv 700,- had je voor 30,- klaar kunnen zijn........................................
Gr. paul
Ik ben helaas geen professional iemand in dat gebied, ik heb gehoord dat er een vertopping is in die leidingen en in de motor zelf daarom heb ik gekozen om te laten reinigen door de dealer zelf!.
En over die ERG-klep de delear die heeft mij aangeraden om dat te doen anders als je hem schoonmaakt heb je kans dat die van binnen nog dicht blijft en is niet 100 % schoon.
Ik heb gekozen om dit onderdeel te vernieuwen omdat ik ook altijd een extra lawaai hoor van die ERG-klep bij koud start van de motor, dat doet hij altijd als de motor nog koud is, ik weet niet of dat normaal is, maar daarom wil ik ook vanaf.
Dank je wel voor je reactie.
16 jaar
Ben vandaag geweest bij Vw dealer om mijn auto op te halen, hij heeft de volgende handlingen uitgevoerd :
* Turbo leidingen en bovengedeelte van motor schoongemaakt.
* Turbo druk gemeten voor en na het schoonmaken = OK
* EGR-Klep vervangen
* nieuw diesel filter
* Timing van dieselpomp nagekeken, staat goed = OK
Ik heb het gevoel dat mijn auto een stuk beter is geworden maar nog niet optimaal zoals vroeger. Ik heb in Duitsland vandaag mijn auto op snelheid getest, zij rijdt nog steeds max 160 km/u niet harder!
Ik heb een iets geprobeerd, stekker van LMM eraf gehaald en vol gas gegeven, de toerental van de motor gaan geleidelijk omhoog niet echt snel zoals vroeger.
Kan iemand mij nog helpen! a.u.b.?
Ik heb het gevoel dat Lucht Massa Meter niet doet, want als ik zijn stekker eraf haal en auto rijd merk ik bijna geen verschi kan dat ???l!!!!
16 jaar
als er iemand je hier kan helpen is paul het.
Mijn idee, ik denk dat de wastegate van je turbo kuren heeft.
Groeten Marcel
ik deenk dat die toerbo overleden is
maar idd
PAUL
maar pas na kerst
er loopter een met een koekepan van 2mtr doorsnee
en weer 700 lichter bij de dealer????
wordt een duur karretje zo langzamerhand...harry heeft het al aangehaaldt..een auto die watergehapt heeft...niet meer in investeren..daar ga je slapeloze nachten van krijgen..
of in 1 keer radicaal
alles er af slopen en dan vervangen
eventueel 2e hands
En toch is zo'n probleem vrij simpel te vinden. Zoals ik al eerder zei : [b]maak een log[/b] Indien de basis goed is 1) lmm 2) turbodruk 3) pomptiming en natuurlijk de bijbehorende sensoren moet zo'n motor gewoon goed kunnen functioneren.
Gr. paul
Paul {maak een log Indien de bassis goed is 1} hoe moet ik dat maken?
En wat voor Sensor en wat moet ermee gebeuren alsjeblieft?
16 jaar
[quote=User 2008]Paul {maak een log Indien de bassis goed is 1} hoe moet ik dat maken?
En wat voor Sensor en wat moet ermee gebeuren alsjeblieft?[/quote]
Ben je zelf in het bezit van software ?
Gr. paul
Wat voor software?
16 jaar
[quote=User 2008]Wat voor software?[/quote]
Vagcom......
Gr. paul
Ik heb helaas geen idee over die software
16 jaar
breng m eens naar iemand met verstand van vw
laat de dealer links liggen
en rij desnoods een dorp om
want wat je verhaalt is lekker
en wat goed is moet je wat voor omrijden
dit had allang opgelost kunnen zijn
Is de motor wel goed gereviseerd?? Wat is het resultaat van de compressie- en lektest van de cilinders? Laat die test eens uitvoeren.
Bij revisie bedrijf heb ik mijn auto een maand terug gebracht, reden was niet goed optrekken. Zij hebben een motor compressie test gedaan. Ze beweren dat alles ok is!, maar ik zou niet weten of dat klopt is?
En over lektest van cilinders heb ik nooit wat over gevraagd of gehoord. Zou ik dat moeten vragen te doen bij dat revisiebedrijf?
16 jaar
als de uitslag van de compressiemeting goed is ( jammer dat je geen uitdraai hebt, misshien dat je die alsnog kunt opvrgagen), is er geen reden een lektest uit te voeren.
Het verschil is, een compressiemeting wordt gedaan op alle 4 ( 6-8 ) cilinders, om te kijken of de compressie in orde is, en en geen onderlinge afwijking is tussen de cilinders. Als deze meting GOED is, dwz, de metingen zijn ruim boven de slijtagetolleranties van de fabrikant, dan is de motor gezond.
Een lektest wordt uitgevoerd als de compressiemeting onregelmatigheden vertoont, er wordt dan druk gezet in 1 cilinder tegelijkertijd, en aan de mate van drukverlies, en op te sporen dmv luisteren waar de lucht naartoe ontsnapt, kan worden vastgesteld wat precies het probleem is.
alleen aan de hand van de gegevens van een compressiemeting, kan worden bepaald of een lektest al dan niet geldverspilling is.
Groeten Marcel
dit probleem is zo gevonden
je moet alleen systematisch werken
een stappen plan volgen endan stuk voor stuk de dingen beoordelen op werking
en dan niet bij de 1e afwijking denken van vervng dat deel en het probleem is opgelost
je zal alle controles moeten doen VOOR j iets vervangt
alleen dan kan jegericht repareren
als je compressie meet en een lektest doet ok
maar als je dan zegt 1 cilinder heeft minder compressie en dan de zuigerveren vervangt kan je best een goede compressie hebben terwijl t probleem niet opgelost wordt om dat er een ander defect of afwijking is die het eigenlijke probleem is
dus beginnen met controles is doorgaan met ALLE controles
pas dan kan je ook gericht t probleem oplossen/repareren
en de kosten voor die controles zullen uiteindelijk de kosten van (overbodige)reparaties minimaliseren
als je waste gate defect is en je gaat de kleppen reviseren blijft t probleem en daarom
dit had allang opgelost kunnen zijn met een juiste werkwijze en diagnose (per onderdeel)
en dan in het totaal kijken wat de oorzaak is/kan zijn
en dit moet je doen VOOR er nutteloos veel geld aan uit te geven
je kan anders net zo goed alles vervangen tot er een nieuwe auto staat
Bedankt iederien,
1) ik zou alle eerst een uitdraai van compressie test vragen van revisie bedrijf, is OK dan ga ik verder.
2) Wastegate late nakijken bij dealer,
3) uitgebreide test
4) ik heb een vraag nog, bij de eerst keer toen ik dat probleem kreeg moest ik van de dealer motor reviseren en de uitlaat uitdrogen! moet dat eigenlijk i.v.m. die waterschade!??
Bedank voor jullie hulp.
16 jaar
Wat een drama is dit aan het worden. Ik ben het eens met Paul. Een log maken en kijken wat er gebeurt. Zie ook website van tdiclub nederland voor de technische details.
Vervangen of los maken van onderdelen is nu echt een willekeur...kost je alleen maar onnodig veel geld. De genoemde stappen zijn inderdaad nog benodigd, zou geen andere meer weten: meten is weten. Alhoewel ik niet direct vermoed dat een gereviseerde motor (als het uitgevoerd is door een goed revisiebedrijf) compressie problemen heeft, het moet binnen de toleranties liggen en vwb topsnelheid niet zo veel uitmaken.
Ik heb een tijdje geleden autos met waterschade, benzine en diesel, na wat werk weer in orde gekregen. Geen enkele reden om te twijfelen dat het niet net zo goed wordt als voor de waterschade. Mechanisch was het een eitje echter elektrisch/elektronisch was het in het begin een drama. Bijna alle sensoren vervangen die vervangen konden worden. Deze auto's rijden nog steeds probleemloos rond.
Succes.
Man man, wat een ellende, bel Paul. Dan heb je de auto nog dit jaar goed rijden, of in ieder geval de oorzaak.
Sytze
Van dit soort acties zakt mijn broek ook wel af, wel en makkelijke manier, domweg alles vervangen.
Jos.
Ik heb vandaag Paul gebeld om zijn advies te vragen, het wordt niet opgenomen, het is ook zondag!, ik zou hem morgen nog eens bellen.
Bedankt Sytze voor de tip.
16 jaar
Paul heeft vrij
Wat doet eigenlijk een wastegate?
Ik vraag het omdat ik een maand terug mijn auto bij een ander garage heb gebracht en die heeft mij gezegd dat een (Vaccum regeling) of zoiets van turbo beweegt niet bij het vol gas geven. kan dat het probleem zijn?
16 jaar
[quote=User 2008]Wat doet eigenlijk een wastegate?
Ik vraag het omdat ik een maand terug mijn auto bij een ander garage heb gebracht en die heeft mij gezegd dat een (Vaccum regeling) of zoiets van turbo beweegt niet bij het vol gas geven. kan dat het probleem zijn?[/quote]
Je kunt je het probleem wel blijven afvragen. Dit probleem had allang opgelost kunnen zijn. Wat houd jou tegen om de auto een keer rijdend uit te laten lezen ??
Gr. paul
Het is eindelijk opgelost, mijn auto trekt nu echt heel snel op zoals vroeger voor die waterschade.
Bij Vw dealer na veel onderzoek was alles in orde behalve verstuivers die kunnen ze niet testen, ze hebben ze gestuurd naar een bedrijf in Nijverdaal die heeft ze gestest en geconstateerd dat alle 4 te weinig diesel uitgespoten doorlaten naar de motor en hebben ze gereviseerd. de vermogen van mijn auto is ongeveer zo'n
40 % opgestegen bij het optrekken.
Het heeft mij in totaal 1350 gekost om achteraan te komen wat het probleem was, want de meest collega's denken dat de Turbo heeft begeven en dat was niet zo!
Bedankt allemaal voor jullie tijd en jullie hulp en tot het volgend probleem!!! hahahaha
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar