611 bezoekers online

Volkswagen Golf II: Bosch brandstofpomp 16 TD

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Diesel, Motorcode: 16 TD

Wie kan me vertellen hoe ik de brandstofpomp van mijn Golf 2 16 TD uit 1985 kan ontluchten. ik heb het bovendeel los gehad in verband met een lekke pakking. pakking vervangen en weer teruggeplaatst. de brandstof leidingen zijn los geweest.

klinkt het iemand bekend in de oren het is een bosch dieselpomp nr 0460 494 138. Heeft er iemand misschien een schema van dit ding.

alle suggesties zijn welkom. ik heb altijd een leger T3 gereden met een 17 diesel, en hier zat volgens mij een andere pomp op

klusser52

Geplaatst door klusser52 , lid sinds 9 jaar geleden

6 Reacties

berendonck PRO, 9 jaar geleden

Je vriend start de auto en jij draait de brandstofleidingen 1 voor 1 los bij de verstuivers tot er brandstof uit spuit dan vast.

Suc6 Gr. Harry

stefan84, 9 jaar geleden

Die pompen van de TD zijn allemaal uitwisselbaar, zelfs die van de Golf 3 werken er perfect op.

Maar ik lees dat je het deksel los hebt gehad om de pakking te vernieuwen, ben je er zeker van dat het asje weer exact zo terug geplaatst is zoals hij stond ? Dus niet klakkeloos erop gezet ?

Anders kan het zijn dat hij niet loopt, slecht op het gas reageerd of zelfs hoge toeren stationair blijft draaien.

Heb je ook de roetstop eruit gehad ? Zo ja, staat deze ook weer goed ? Anders krijgt hij namelijk teveel of te weinig ( geen ) brandstof!

Probeer de truck van Harry even.

Gr Stefan

audia4 PRO, 9 jaar geleden

Beste stefan,

op de 1.6 TD zijn 3 types bosch pomp geleverd, alle met hun eigen karakterestiek. 44 kw, 51 kw en 59 kw.

het veschil is niet alleen de afstelling van de roetstop......... Zijn niet uitwisselbaar als je hetzelfde motorvermogen wilt houden.

en een 51 kw pomp op een 44 kw motor geeft ook problemen, turbo heeft lagere druk, verstuivers zijn anders.

De topicstarter vraagt niet naar een pomp of dat hij die uitwisselen kan, hij wil ontluchten.....



nu even on-topic,

Als deze pompen geheel leeg geweest zijn is het wel eens lastig. Meestal red je het niet op de startmotor. (die verbrand je of de accu houd het niet uit)

Boeren oplossing: Gewoon de wagen aantrekken, net zo lang totdat hij loopt, kan soms best even overheen gaan.

Correcte oplossing: retourleiding loshalen en met vacuumapparaat de pomp voltrekken, daarna starten met geopende verstuiverleidingen, koude start uitgetrokken en volgas. Bij lekken door de wartels deze dichtdraaien en de motor starten.

stefan84, 9 jaar geleden

Harry,

Ben het niet helemaal met je eens,

Pompen zijn wel uitwisselbaar, en indien je de roetstop standaard laat, dus origineel, dan walmt hij niks en loopt exact hetzelfde, ook is de turbodruk bijna gelijk, dacht bij 1 type ( RA /SB ) iets hoger 0,1 bar.

Verstuivers zijn van de TD motoren ook gelijk, 155 bar, de gewone diesel heeft andere erin..

Je kan zelfs een ECO TD op een standaard Golf 3 pomp laten lopen, dan nog trekt hij de frinkandel niet van de tafel :)

Heb al veel lopen klooien aan die oude diesels die niet kapot te krijgen zijn..

Ik begon over die pomp vanwege de laatste zin van de TS, en de roetstop had betrekking op het feit dat de deksel los is geweest.

Maar even on-topic en eens kijken wat de TS meld.

klusser52, 9 jaar geleden

heb vanmorgen de wagen kunnen starten met behulp van een bus autostart, maar hetgeen stefan vertelde is dus gebeurd hij draait dus stationair op volle toeren. ik dacht dat ik het asje er toch exact zo in gezet had als ie zat. is er iemand die een schema van die pomp heeft?, zodat ik kan zien waar alles voor dient? en hoe het erin moet zitten?.

klusser52, 6 jaar geleden

probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.