1059 bezoekers online

Volkswagen Golf II: Golf 2 NZ: loopt op 3 poten, tikken, valt uit

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: NZ (digijet)

Hallo,

Ik heb mn koppakking vervangen en zo'n beetje alles vernieuwd wat je dan gelijk kan vernieuwen

Hij loopt weer, maar echter niet lekker

Ik heb het idee dat ie op 3 clinders loopt (trilt meer, en klinkt anders)(weet niet zeker)

Ook valt ie na een tijdje stationiar lopen uit

Als ik gas geef en dan los laat, valt ie ook bijna uit

Ook tikt ie als de ziekte, maar dat zijn ws de klepstoters waar nog geen olie druk op staat

Ik had zo het idee dat het iets met de onsteking is, ik heb de 1e clinder in bdp gezet (dus merktekens op krukas en nokkenas uitlijnen) en daar de kabel voor cilinder 1 aangesloten (waar de rotor naar wijst)

Daarna tegen de klok in 3, 4, 2

Als het goed is stond de onsteking nog op tijd (merktekens op verdeler en lagerkap), maar zeker weet ik niet het (heeft garage gemonteerd)

Ik heb verder niks veranderd aan de afstelling

Heeft iemand een nog een idee?

iig bedankt,

Stephan

stephanteelen

Geplaatst door stephanteelen , lid sinds 9 jaar geleden

33 Reacties

Punt PRO, 9 jaar geleden

Stephan ;alle vacuumslangen goed aangesloten ?? Als de motor traag reageert en bijna niet stationair loopt staat zeer waarschijnlijk de nokkenas/ontsteking een tandje te laat. Controleer dit even. Op het vliegwiel staat een merkteken (wel 6 kant dop er uit draaien uit de versn.bak) als je de verdeelkap los neemt moet de rotor al een paar mm voorbij het inkepinkje staan wat aan de omtrek staat. De onsteking is immers al geweest. Staat de map sensor wel op z'n juiste aansluiting?? Bij opel kan je daar ook de fout mee in gaan. Dat tikken van stoters mag na demontage een halve minuut duren . Als het langer duurt is er duidelijk wat fout. We horen vast wel wat van je. Groeten.

stephanteelen, 9 jaar geleden

De merktekens staan er nu zo bij:


[url=http://img267.imageshack.us/i/merktekens...][img]http://img267.imageshack.us/img267/2849/...[/img][/url]

Slechte tekening, maar vooral de bovenste is belangrijk (krukaspoelie)

Staat ie zo goed?

De map sensor zit op het luchtfilter? die kan je toch maar op een manier aansluiten?
Na een tijdje wordt het tikken wel minder, maar dan gaat ie minder lopen

Als hij koud is loopt ie ongeveer 5 min goed, daarna verlaagt het toerental en uiteindelijk valt ie uit

De riem trilt wel aardig tussen de nokkenasriemwiel en waterpomp, maar de spanning is goed (kan nog net een kwartslag draaien tussen duim en wijsvinger)

stephanteelen, 9 jaar geleden

ohja en zo zijn de onderdruk slangen aangesloten

[url=http://img517.imageshack.us/i/onderdruks...][img]http://img517.imageshack.us/img517/2069/...[/img][/url]

slang naar de rembekrachtiger heb ik weggelaten
de gekleurde zijn de onderdruk slangen en bij de blauwe zit een Y splitsing

stephanteelen, 9 jaar geleden

Ik ben na de garage geweest(met auto), en zij zeggen dat het waarschijnlijk de afstelling is (mengsel, stationair)
Hij reed wel lekker, trok wel aardig, maar zodra ie stationair moet lopen valt ie uit

Gelukkig is het tikken veel minder geworden, dus dat is igg goed :D
Iemand die de mening van de garage deelt?

iig gaat ie vrijdag naar de garage

stefan84, 9 jaar geleden

Met die tekeningen kun je niks, daar word ik niet wijzer van, maar als de bovenste tekening ( bovenste plaatje ) je krukaspoulie is, dan staat die al compleet verkeerd, als je die dop eruit draait, zie in je de schroefdraad een pijltje staan, die moet in lijn liggen met het merkteken op het vliegwiel.

Plaats anders eens een foto van je merktekens ( krukas en nokkenas ) of wacht even af tot hij terug is van de garage.

Dat tikken is ook niet normaal, zeker niet als hij het ervoor niet deed, de riem zien klapperen is ook niet normaal, blijkbaar staat deze iets te slap.

Hoe reageerd hij op het gas ? Traag of vliegt hij gelijk de toeren in als je gas geeft en hij stationair loopt ? Als hij traag reageerd dan kan ook de ontsteking te laat staan.

Het is vanzelfsprekend ook belangrijk dat je de vacuumslangen weer goed hebt aangesloten en niks bent vergeten.

Gr Stefan

johndoornbosch PRO, 9 jaar geleden

[quote=stefan84]Met die tekeningen kun je niks, daar word ik niet wijzer van

Gr Stefan[/quote]
Vreemd, zoveel postings en ervaring in de autobusiness dan moet je ook goed zijn in tekeninglezen.............



Gr John

Hans4040 PRO, 9 jaar geleden

"slang naar de rembekrachtiger heb ik weggelaten"...

dat is inderdaad beter, nu is het nog overzichtelijk..

mvg,
Hans.

stefan84, 9 jaar geleden

In #3 vind ik het bovenste plaatje een beetje op een toilet lijken met aan de linkerkant de afvoer ( zwanenhals ) eraan.

Het plaatje eronder lijk wel een band waar een spijker in gereden is..Aangeduid met een pijltje :)

Gr Stefan

Denman, 9 jaar geleden

Hoe staat de verdeler qua stelbereik, vrijwel in het midden? Zo niet, dan klopt waarschijnlijk de afstelling van de onsteking niet.

Is het membraam van de onderdrukverstelling van de ontsteking nog goed?
Kun je controleren door aan slangetje te zuigen. Voel je geen weerstand: membraam lek -> valse lucht.

Mercury PRO, 9 jaar geleden

[quote=stefan84]In #3 vind ik het bovenste plaatje een beetje op een toilet lijken met aan de linkerkant de afvoer ( zwanenhals ) eraan.

Het plaatje eronder lijk wel een band waar een spijker in gereden is..Aangeduid met een pijltje :)

Gr Stefan[/quote]
Dat is het, want wij dachten dat het een oma van 83 was met een navelpiercing......

Punt PRO, 9 jaar geleden

Maar nu even weer serieus .Als je dit op het scherm kan krijgen moet een foto met de merktekens duidelijk in beeld toch ook mogelijk zijn. Of misschien heeft een VAG-man een schets uit de werkbeschrijving van B......h. Groeten.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Lol :P

Het slechte lopen werdt veroorzaakt door een beetje vocht (wat een beetje water al niet kan)

Heb de distributie riem ook wat aangespannen, zodat je hem net kan een kwartslag kan draaien tussen duim en wijsvinger (tussen waterpomp en nokkenasriemwiel)

Nu "resoneerd" (trillend zoemend geluid) de riem echter een beetje, dus ik denkt dat ie weer te strak staat:S (of is dat nieuwigheid?)

Hij reageerd vlot en trekt goed, ook tikt ie niet meer, enige resterende probleem is dat ie afslaat bij stationair

Ik ga er vanuit dat dat een kwestie is van afstellen en dat mag de garage morgen doen :D

bedankt voor al het meedenken

Punt PRO, 9 jaar geleden

Hooguit dat de stappenmtor voor de stationaire loop gereinigd /vervangen moet worden . Sinds +- '86 valt er niets meer af te stellen. Dat moet nu de ECU zelf doen d.m.v. de stelelementen. Succes.

Denman, 9 jaar geleden

Zitten alle slangen weer aangesloten? Ook carterontluchting? Moet allemaal luchtdicht zijn.

Stappenmotor heeft NZ niet, stationair is in te stellen met schroef achterop gasklephuis.
CO is gewoon af te stellen met schroef op luchthoeveelheidsmeter.

Riemspanning bij warme motor controleren. Zal nu te strak zitten.
Controleren moet aan lange zijde, tussen krukaspoelie en nokkenaspoelie.
Zou het nog even controleren, door te strakke riem slijt de waterpomp extra.

Zou gasklephuis ook eens van binnen schoonmaken incl. stationair-kanaaltje.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Beste mensen,

ik heb er vandaag de dop (een rubber dopje) van het vliegwiel open gehaalt en ik zie idd een pin
auto staat dan op tijd
deze pin staat echter niet in het midden van het gat van het dopje

ook heb ik foto's van de merktekens gemaakt hoe ik zo nu heb staan:

[url=http://img203.imageshack.us/i/2011012816...][img]http://img203.imageshack.us/img203/617/2...[/img][/url]
[url=http://img204.imageshack.us/i/2011012816...][img]http://img204.imageshack.us/img204/4467/...[/img][/url]


zou hij dan toch niet helemaal op tijd staan??

voor de duidelijkheid, ik heb hem uitgelijnt met de binnenkant van het rechter "uitsteekseltje"

als ie niet op tijd staat, hoe moet ie dan wel?

moet ik hem tussen de twee "uitsteeksels zetten" of uitlijnen met de binnenkant van het linder "uitsteekseltje" (tja hoe noem zo'n ding?)

Punt PRO, 9 jaar geleden

Stephan zo staat hij goed . Het rotortje van de ontsteking staat nu iets voorbij de kerf aan de omtrek. Groeten.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Beste mensen,

bedankt voor alle reacties, de onsteking en de distributie staan idd toch keurig op tijd

ik ben na een aantal garages geweest, en zij zeiden me dat het niet aan het stationair toerental/mengsels instellingen kon liggen
ze zeiden dat ie waarschijnlijk ergens valse lucht aanzuigt

nu weet ik dat de vacuumvervroeger in ieder geval kapot is (kan aan het slangetje zuigen tot ik een ons weeg, en geen klik)
en ook mn carterontluchtingsslang heeft betere tijden gekend (scheurtje in en veel vettige rommel in de slang)

ook heb ik tijdens het vervangen van de koppakking het gasklephuis los gehad, moet die pakking vervangen worden als je hem losmaakt? (de gaten voor de inbus boutjes waren wel uitgescheurt, maar verder was de pakking wel ok volgens mij

Ik ga morgen kijken of ik het lek kan vinden, waarschijnlijk is het de carterontluchting

Maar heeft iemand een idee waar die dingen te krijgen zijn? Ik kon ze niet op internet vinden
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een nieuwe, anders heb ik misschien straks weer last van het zelfde gezeur

ook moet ik een aantal nieuwe vacuumslangentjes hebben, sommige zijn net iets te kort, of de rubberen mofjes hebben zijn uitgehard, deze kan ik gewoon bij de brezan halen?

is het ook een idee om het brandstoffilter preventief te vervangen? is dat ook gelijk gebeurt en misschien lost dat wel een deel van het probleem op

stefan84, 9 jaar geleden

Stephan,

De carterontluchting ( slang ) kun je gewoon bij de dealer bestellen, die zal brezan niet kunnen krijgen, als je dan toch naar de dealer gaat, kun je gelijk die kleine vacuumslangen mee bestellen.

Anders deze bij de automaterialenzaak halen..

Brandstoffilter kun je gelijk meenemen indien je hem zelf nog nooit vernieuwt hebt.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst gereageert heb, dit in verband met toetsweek en financieën (zonder geld geen onderdelen :P)

Ik heb zoeven de vervroeger + carterontluchting los gehaalt en daarbij vielen de volgende dingen op:

als ik aan de vervroeger zuig hoor ik dat het membraam gewoon lek is (ik hoor dat er lucht wordt aangezogen bij de vervroeger)
dus die moet vervangen worden

de carter ontluchtings slang ziet er toch nog wel aardig uit, wel uitgehard, en erg smerig (soort blubber (olie + rubber?)),
echter bij het verbindingsstuk aan het onderblok trok ik hem zo kapot, waarschijnlijk zat er al een scheur in.

die grote plastic + rubberen "pot" die tussen de carterontluchting slang zit, was ook erg smerig (ik heb hem schoongespoeld met water), maar wat doet zo'n ding nou eigenlijk en moet ik hem vervangen?

ik ga in iedergeval morgen naar de dealer en dit bestellen:
* carteronluchtingsslang (T-stuk + tussenstuk "pot"-inlaatslang)
* onstekingsvervroeger
* vacuumslangetjes

brandstoffilter en deurgreep (deur vastgevroren -> handvat kapot getrokken :S) bestel ik via i-net


NB: ik heb altijd de luchtinlaatslang vastgemaakt met trekbandjes, maar echt goed vast zit ie dan niet, hoe vast moet die slang zitten om te voorkomen dat ie valse lucht trekt?

Punt PRO, 9 jaar geleden

Die pot in de slang dient als olie-afscheider . Wat er in zat was ook de bedoeling. Maar veel water wil zeggen dat er te veel korte stukjes mee wordt gereden. In de winter kan dat problemen geven door ijs.(verstopping) Groeten.

stephanteelen, 9 jaar geleden

carterontluchtingsslang is vervangen, ook heb ik een nieuwe onderdruk doos
ook heb ik de ondrukslangen vervangen

hij reageert nu lekker snel op het gas (nieuwe onderdruk doos natuurlijk), maar het probleem met slecht stationair lopen is nog niet opgelost

als ie warm is loopt hij niet/slecht stationair, hoger afstellen met stationair toereltal afstelschroef helpt niet
morgen zet ik er een nieuw brandstof filter in, misschien is het dan opgelost

kan het ook de pakking van het gasklephuis zijn? (die valse lucht aanzuigt)? (die heb ik namelijk wel losgehad)

En nog ff een domme vraag:

mijn distibutie riem zoemd nog steeds, na hem een aantal keer verstelt te hebben.

ik kan de riem tussen nokkenasriemwiel en waterpomp nog met duim en wijsvinger een kwartslag draaien draaien

maar zit ie nou te strak of te los? (hij flabbert een beetje)

stephanteelen, 9 jaar geleden

het rare is juist dat hij het voordat ik de koppakking heb vervangen prima deed! (behalve de lekke pakking dan:P)

Punt PRO, 9 jaar geleden

De meting doe je bij het langste deel van de snaar. Ook als de motor warm is mag je de snaar niet horen. Die manier van meten is een indicatie . Je moet het eigenlijk doen met een spanning -meter . Ieder merk auto had er een maar niet iedere garage heeft ze allemaal. Nu met die zelfspanners is dat niet meer nodig.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Ik heb net de stekker van de lambda-sonde los gehaalt en hij doet het perfect??

lambda sonde stuk?

stephanteelen, 9 jaar geleden

-> voordat ik de ontluchtingsslag had vervangen liep hij zoals vermeld hierboven wel aardig

maar vanmiddag:

de auto loopt erg slecht en stottert/slaat over/inhouden, soms kan ik zelf geen 50 km/u rijden met plakgas

als ik hem afzet, komt er een damp uit de uitlaat, ik denk dat ie verzuipt

ALS ik echter de stekker van de lambda sonde los trekt, rijd hij weer als een tiet

vermoeden: de lamda laat hem verzuipen, maar door de ontluchtingslang word ter compensatie extra lucht aangezogen, echter nu die slang weer dicht is verzuipt ie

de lmm kan ik vrij en soepel bewegen, ziet er ook mooi schoon uit
ben vanmiddag met wd40 rond de vacuumslangetjes, gasklep, ontluchtingsslang en luchtinlaat gaan spuiten -> geen verandering (dus geen lek)

klopt mijn vermoeden van de lamda?

Punt PRO, 9 jaar geleden

De motor draait nu met een verrijkt mengsel als noodloop . De katalysator vindt dat niets en werkt ook niet meer. Groeten.

stephanteelen, 9 jaar geleden

dus andere lambda erin -> weg noodloop en karre maar?

Punt PRO, 9 jaar geleden

Loop eerst de stekker -verbinding na. Vaak is er vocht in gekomen met gevolg oxide.

stephanteelen, 9 jaar geleden

Schiet me trouwens net te binnen, sinds ik hem heb "ploft" de uitlaat af en toe. Ook een gevolg van een niet werkende sonde?

stefan84, 9 jaar geleden

Ploffen kan komen van een te rijk mengsel ( onverbrande benzine in uitlaat ) of een verkeerd ontstekings tijdstip bv..

stephanteelen, 9 jaar geleden

Ja dan moet het dus wel de sonde zijn.

Met sonde verzuipt ie, motor dampt ontzettend, slecht stationair en houd in (50 km/u met volgas met moeite)
Zonder sonde loopt ie eigenlijk best wel goed,

Ik ga morgen connectors poetsen, en als het nodig is nieuwe sonde hale

stephanteelen, 9 jaar geleden

Ik heb vandaag het brandstof filter vervangen, en hij loopt nu wat slechter (koud te laag stationair) met én
zonder aangesloten lambda sonde.

Misschien wat lucht in de leiding?
Ik heb het filter gemonteerd met het pijltje naar voren ik neem aan dat het de juiste richting is?

Ik heb hem nog maar kort laten lopen ivm nattigheid uit de lucht (regen :P),
dus misschien lost het vanzelf op.

Ik ga morgen in ieder geval de sonde doormeten met een multimeter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.