Volkswagen Passat TDI: Chiptuning

Bouwjaar: 1998

Is chiptuning nefast voor de levensduur van de motor? Heeft het veranderen van het inspuitmoment en dus een andere manier van verbranding (hogere temperatuur?) geen gevolgen voor de motor?
En waarom varieëren prijzen tussen 200 en 700 Euro?

sPo-One

Geplaatst door sPo-One (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi,
De vermogenswinst moet inderdaad ergens vandaan komen. Natuurlijk heeft het wat invloed op de levensduur van je motor, Drijfstangen etc. worden nou eenmaal wat zwaarder belast als je meer vermogen hebt, cq. de motor wat warmer wordt. Feit is echter wel, dat er bij de constructie van de motor allerlei marges aangehouden worden. De software die nu in je motorsturingsapparaat zit, is een compromis op verlei gebieden. De grenzen van de techniek, De kwaliteit van de brandsstof, Verbruik , Emissie en vast nog wel een paar andere.
Door nu op bepaalde gebieden wat meer naar de grens te gaan, kun je een aardige vermogenswinst behalen.
Hoe dat precies gebeurt, is afhankelijk van degene die de software 'herschreven' heeft. Meestal gebruiken ze turbodruk en inspuitmoment.
Misschien verkort je de levensduur van de motor daarmee wel een paar procenten, en krijg je problemen als je wat minder goede brandsstof tankt. Maar ik rijd nu ruim een jaar met een gechiptunede TDI rond en moet zeggen dat het prima bevalt. De roetmeting was geen enkel probleem en heb verder ook geen problemen ondervonden. Ik vermoed dat de NOx-uitstoot niet helemaal meer aan de fabrieksspecificaties voldoet, maar dat wordt bij diesels niet gemeten.

Wat betreft prijzen: Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er mensen zijn die iets proberen te verdienen aan de chiptuning :)

Groet,

Guido Priemus

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi,
De vermogenswinst moet inderdaad ergens vandaan komen. Natuurlijk heeft het wat invloed op de levensduur van je motor, Drijfstangen etc. worden nou eenmaal wat zwaarder belast als je meer vermogen hebt, cq. de motor wat warmer wordt. Feit is echter wel, dat er bij de constructie van de motor allerlei marges aangehouden worden. De software die nu in je motorsturingsapparaat zit, is een compromis op verlei gebieden. De grenzen van de techniek, De kwaliteit van de brandsstof, Verbruik , Emissie en vast nog wel een paar andere.
Door nu op bepaalde gebieden wat meer naar de grens te gaan, kun je een aardige vermogenswinst behalen.
Hoe dat precies gebeurt, is afhankelijk van degene die de software 'herschreven' heeft. Meestal gebruiken ze turbodruk en inspuitmoment.
Misschien verkort je de levensduur van de motor daarmee wel een paar procenten, en krijg je problemen als je wat minder goede brandsstof tankt. Maar ik rijd nu ruim een jaar met een gechiptunede TDI rond en moet zeggen dat het prima bevalt. De roetmeting was geen enkel probleem en heb verder ook geen problemen ondervonden. Ik vermoed dat de NOx-uitstoot niet helemaal meer aan de fabrieksspecificaties voldoet, maar dat wordt bij diesels niet gemeten.

Wat betreft prijzen: Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er mensen zijn die iets proberen te verdienen aan de chiptuning :)

Groet,

Guido Priemus

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi,
De vermogenswinst moet inderdaad ergens vandaan komen. Natuurlijk heeft het wat invloed op de levensduur van je motor, Drijfstangen etc. worden nou eenmaal wat zwaarder belast als je meer vermogen hebt, cq. de motor wat warmer wordt. Feit is echter wel, dat er bij de constructie van de motor allerlei marges aangehouden worden. De software die nu in je motorsturingsapparaat zit, is een compromis op verlei gebieden. De grenzen van de techniek, De kwaliteit van de brandsstof, Verbruik , Emissie en vast nog wel een paar andere.
Door nu op bepaalde gebieden wat meer naar de grens te gaan, kun je een aardige vermogenswinst behalen.
Hoe dat precies gebeurt, is afhankelijk van degene die de software 'herschreven' heeft. Meestal gebruiken ze turbodruk en inspuitmoment.
Misschien verkort je de levensduur van de motor daarmee wel een paar procenten, en krijg je problemen als je wat minder goede brandsstof tankt. Maar ik rijd nu ruim een jaar met een gechiptunede TDI rond en moet zeggen dat het prima bevalt. De roetmeting was geen enkel probleem en heb verder ook geen problemen ondervonden. Ik vermoed dat de NOx-uitstoot niet helemaal meer aan de fabrieksspecificaties voldoet, maar dat wordt bij diesels niet gemeten.

Wat betreft prijzen: Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er mensen zijn die iets proberen te verdienen aan de chiptuning :)

Groet,

Guido Priemus

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoi,
De vermogenswinst moet inderdaad ergens vandaan komen. Natuurlijk heeft het wat invloed op de levensduur van je motor, Drijfstangen etc. worden nou eenmaal wat zwaarder belast als je meer vermogen hebt, cq. de motor wat warmer wordt. Feit is echter wel, dat er bij de constructie van de motor allerlei marges aangehouden worden. De software die nu in je motorsturingsapparaat zit, is een compromis op verlei gebieden. De grenzen van de techniek, De kwaliteit van de brandsstof, Verbruik , Emissie en vast nog wel een paar andere.
Door nu op bepaalde gebieden wat meer naar de grens te gaan, kun je een aardige vermogenswinst behalen.
Hoe dat precies gebeurt, is afhankelijk van degene die de software 'herschreven' heeft. Meestal gebruiken ze turbodruk en inspuitmoment.
Misschien verkort je de levensduur van de motor daarmee wel een paar procenten, en krijg je problemen als je wat minder goede brandsstof tankt. Maar ik rijd nu ruim een jaar met een gechiptunede TDI rond en moet zeggen dat het prima bevalt. De roetmeting was geen enkel probleem en heb verder ook geen problemen ondervonden. Ik vermoed dat de NOx-uitstoot niet helemaal meer aan de fabrieksspecificaties voldoet, maar dat wordt bij diesels niet gemeten.

Wat betreft prijzen: Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er mensen zijn die iets proberen te verdienen aan de chiptuning :)

Groet,

Guido Priemus

Guido Priemus (0) PRO, 20 jaar geleden

Siem,

Ik weet al wat er verkeerd gaat, als ik na het posten op de back-button druk, wordt het bericht nog een keer geplaatst. Het was niet de bedoeling het bericht 4x te plaatsen. Sorry! Kun je het 3 x weghalen?

Groet,

Guido

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.