Hi,
Sinds 2 weken maakt mijn Polo een geluid alsof in in een race-auto rijd.
Het tegendeel is echter het geval, hoog verbruik ( 1-5)en weinig vermogen vervolgens een enorme stank en rookpluimen.
De garage belde net: loopt op 3 cilinders ipv van 4, 3 boegies hebben ze er uit gekregen, de 4e lukt niet.
Ik opperde voorzichtig: kan het ook de verstuiver zijn?
Over de egrklep heb ik het maar niet gehad.
Nu ben ik een "leek"in moterland, maar wel een kei in opzoeken.
De garage beschouw ik als betrouwbaar.
Ze denken toch mee met de moeder zonder centen.
Wat kan ik verwachten? Vooral de kosten etc.
En hebben jullie dit weleens meegemaakt, zo ja, wat was bij jullie de oplossing?
Dank je wel , een optimistische groet van mij, Jolieke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als die 4e bougie kapot is, ploft die zuiger niet, dan ijdelt hij mee als een lamme arm en heb je - logisch geredeneerd - 1/4 onverbrande beniznedampen in de uitlaat. De eneorme stank moet dan naar benzine ruiken. Verstuiver zit bij een diesel, bij benzine gebeurt dat in de carburateur. Geluid van een race-auto kan misschien komen van een gebroken uitlaatpijp, misschien dicht bij de motor. Eerst kijken of nieuwe bougies het verschil maken.
Ik moet mezelf corrigeren, zoals Punt hierna zegt is verstuiver ook mogelijk bij de 1.4 benzinemotor. Hier lees ik meer info
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_V...
JJ zo oud is die motor nu ook weer niet . Het was wel handig geweest als Jolieke het typec blok er bij had gezet. Volgens mij is het AEE en nog multipoint ook . Een niet werkende verstuiver is wel degelijk mogelijk . Was het uitlaat geluid ook meer dan normaal ? We horen er nog wel van. Is de auto het nog wel waard ? Groeten.
Nou de garage belde net.
Tis de injector, de remleidingen moeten ook vernieuwd worden en de handrem.
Uitlaat aan de beurt......tel maar op 1060 euro zei de meneer.
Ik vroeg: kan ik er dan van op aan dat ik minimaal 2 jaar door kan rijden zonder kosten?
(want voor 500 euro per jaar heb ik ook geen andere auto denk ik)
Dat gaat ie nu uitzoeken.
Ondertussen heb ik de afgelopen 4 jaar 1200 euro kwijt geweest aan kosten, met deze erbij een dikken 25oo euro
Ik ging bijna van mijn stokje.
12 jaar
de auto heeft 152.000 op de teller en ik heb hem nieuw gekocht.
12 jaar
Als je dus 10kkm per jaar rijdt is 400 euro niet eens zo veel . Bedenk wel hoe ouder de wagen wordt hoe meer kosten . Succes met de beslissing.
Ik deed alle onderhoud aan mijn VW auto altijd zelf, maar ook de vier VW Golf benzine of diesel van mijn kinderen.
De kosten van het onderhoud aan materialen, dus niet de verzekering, wegenbelasting, brandstof en arbeidsloon, maar wel de banden, uitlaten, filters, olieën, distributieriem, remmen enz., varieerden per jaar tussen 350 en 490 euro per auto. In vier jaar 2500 Euro aan garagerekeningen, oftewel 425 per jaar, is in mijn beleving dan juist goedkoop. Misschien moeten de periodoieke beurten en apk er nog bijgeteld worden, maar dan nog vind ik het niet duur.
12 jaar
auto gisteren opgehaald..rekening 830 euro.
Hij trekt weer fel op, maar de stank is niet weg en de uitlaat maakt nog steed een sportief (haha) geluid.
2009 uitlaat vernieuwd tot eindstuk,dat kon nog gelast worden.Nu eindstuk vernieuwd,gedeclareerd voor de uitlaat:
uitlaatdemper(69,50)uitlaatpijpverbinder(13,60)uitlaatVWpolo iv 10/94 (88,60 30% korting 62,03)uitlaatpijpklen (3,55) uitlaat rubber (12,20).
Ijector vernieuwen 76,70, gebruikte injector 20,00. de rest is kleinwerk wat ook oploopt.
Heb ff de rekening van 2009 erbij gehaald, daar werd de uitlaat vernieuwd zonder eindstuk:
uitlaatdemper ;82,70
uitlaatverbinder;13,00
Snap er geen bal van, wat hebben ze nu eigenlijk vernieuw in 2009 en waarom is het restant vernieuwing van de uitlaat in 2012 zo hoog?
De uitlaat maakt nog steeds lawaai en stinkt als een otter, ik vraag mij af of het rpobleem met de 4 cilinders wel is opgelost.
3 Bougies hebben ze vervangen de 4 kregen ze niet los.
groetjes en dank voor het meedenken
uitlaatrubber;3.90
12 jaar
[quote=jolieke]Hij trekt weer fel op, maar de stank is niet weg en de uitlaat maakt nog steeds een sportief (haha) geluid.
3 Bougies hebben ze vervangen de 4 kregen ze niet los.
groetjes en dank voor het meedenken[/quote]
Ik zou eens een second opinion aanvragen bij een andere dealer (BOVAG) garage; een bougie niet los kunnen krijgen en het daarbij laten; is merkwaardig op z'n zachts gezegd.
Een deskundig gerepareerde uitlaat hoort helemaal geen "sportief" geluid te maken en ik ben benieuwd wat er nu "gerepareerd" is...
Succes!
12 jaar
Kan het van hier uit moeilijk beoordelen maar van die uitvoering ging vaak het flexibele deel stuk van de uitlaat. Als de motor stationair loop is het geluid normaal maar bij optrekken kantelt het blok achter over en door breuk van dat deel is het geluid sportief . Omdat dit deel VOOR de katalisator zit komt er nu ook zuurstof naar binnen en dat ontregelt het brandstofmengsel. Een garage die vaak aan deze polo's werkt moet daarmee bekend zijn.Wat de vorige schrijver al opperde ,vraag raad bij een andere garage. Het voornoemde deel is omvlochten met staaldraad. Zwarte aanslag is verdacht. Succes.
Hoi, daar ben ik weer.
Inmiddels ben ik 2 x teruggegaan naar de garage, 1e keer voor rookvorming en stank.
2eKeer voor de uitlaat.
De uitlaat was gemonteerd met een te kort tussenstukje, zou verholpen moeten zijn.
De rookvorming komt (zegt men) omdat de auto lang op 3 cilinders heeft gelopen en de olie + de filters eigenlijk vernieuwd zouden moeten worden.
Als de auto stationair loopt ( beetje hoog afgesteld 0,8) en deze is warmgedraaid, komt er iets anders dan waterdamp uit de uitlaat.
Nl gekelurde rook met benzinelucht ( de kleur is enigszins blauw) Ook zit er een tikje in de moter.
Ik rijd al 15 jr in deze auto dus weet precies hoe de moter moet lopen.
Gatver nu moet ik weet contact opnemen met de garage, ze krijgen een sik van mij.
Maar ik wil dat het goed gerepareerd wordt.
wat te doen?
Dank alvast ;-)
12 jaar
allereerst die bougie vernieuwen,zo kun je iemand toch niet wegsturen,als deze niet goed functioneert heb je ook deze klachten van roken en motorproblemen dat weet toch iedere monteur,hij moet eruit hoe dan ook,misschien is hij wel goed maar omdat je nu problemen hebt moet je dit toch uitpluizen,en die bougie kun je ook veel aan zien als deze zwart geblakerd is met veel aangekoekte resten heb je in die cilinder een probleem,dus nieuwe erin en dan verder kijken.
12 jaar
dj Robby,
Ze hebben 3 van de 4 bougies vernieuwd, de 4e kregen ze er niet uit, en om schade te voorkomen hebben ze die laten zitten, zo zeiden zij.
Wat nu als zij wederom alles gaan berekenen? Ik heb dat geld gewoon niet.
12 jaar
hij zal toch ooit eruit moeten,heeft niet het eeuwige leven,gewoon doen misschien komt ie toch nog los bij warme motor,moet gewoon, misschien zijn dan al je problemen opgelost niemand weet hoe de staat van die bougie is,dit is gewoon een belangrijk onderdeel van je motor.
12 jaar
[quote=jolieke]dj Robby,
Ze hebben 3 van de 4 bougies vernieuwd, de 4e kregen ze er niet uit, en om schade te voorkomen hebben ze die laten zitten, zo zeiden zij.
Wat nu als zij wederom alles gaan berekenen? Ik heb dat geld gewoon niet.[/quote]
Een professionele monteur kan een bougie gewoon loskrijgen; er zijn daar allerlei technieken voor; tenzij b.v. een ondeskundig persoon de bougie er scheef met grof geweld heeft ingedraaid. Maar dan is de bougie er ook nog uit te krijgen, maar zal b.v. het schroefdraad vernieuwd moeten worden anders blijft u problemen houden.
U zei:
"De rookvorming komt (zegt men) omdat de auto lang op 3 cilinders heeft gelopen en de olie + de filters eigenlijk vernieuwd zouden moeten worden.
Als de auto stationair loopt (beetje hoog afgesteld 0,8) en deze is warmgedraaid, komt er iets anders dan waterdamp uit de uitlaat.
Nl gekleurde rook met benzinelucht ( de kleur is enigszins blauw) Ook zit er een tikje in de motor".
Onzin gepraat van de garage: Dit heeft helemaal niets met de motorolie te maken (en het luchtfilter moet wel heel erg vuil zijn voordat een dergelijke storing zich voordoet); immers als de motor is warmgedraaid hoort er geen gekleurde rook met benzinelucht uit de uitlaat te komen; tenzij b.v. de automotor aan het einde van de levensduur is.
Ik vermoed sterk uit de door u verstrekte informatie dat de 4de bougie defect is en dat daardoor deze problemen ontstaan.
Ik begrijp dat u weinig geld heeft, maar het niet vernieuwen van de 4de bougie levert op termijn veel meer kosten op dan het niet later vervangen van de 4de bougie. Tevens zorgt een sterk vervuild luchtfilter (hoogstens een paar tientjes) ook voor een verhoogd brandstofverbruik.
Ik krijg niet de indruk dat deze (goedkope) garage waar u nu uw auto laat repareren deskundig genoeg is om met beleid de 4de bougie te vervangen en/of het beschadigde schroefdraad te repareren...
12 jaar
Heb weer de garage gebeld en gezegd dat de auto niet "lekker"loop met een tikje in de moter, wat er overigens vooheen niet was.
Bovendien heb ik aangegeven dat de uitlaat stank en blauwe stoom laat zien.
Ook zei ik: die 4e bougie kan dat het probleem niet zijn?
Antwoord: ja dat kan, maar als die bougie afbreekt (hij is nog nooit vernieuwd) kost je dat 1000 euro aan niewe cilinderkop ;-(
Ik : ja hoor eens ffkes, ik ben u 1000 euro kwijt voor een volgens mij niet goed uitgevoerde reparatie, wat moet ik dan? nog eens 1000 euro neerleggen? lijkt mij niet.
Vanmiddag om half 2 kan ik terecht en de moter moet warm gedraaid zijn, dan kunnen ze goed zien en meten werd er gezegd.
Dank voor het meedenken, wordt vervolgd, Jolieke
12 jaar
Als de wagen de laatste jaren daar in onderhoud is geweest moeten ze bij zichzelf te rade gaan . Beetje grafiet op de schroefdraad doet wonderen . Maar dit is achteraf. Heb ook eens bij de eerste beurt van een auto bij 2 van de 4 bougies de schroefdraad er uit gedraaid. Ik kon er makkelijk bij dus snel 2 helicoils in de gaten en de schroefdraad is sterker dan nieuw. Bougie met een lange sleutel losdraaien om zo min mogelijk de bougie te buigen. Niet de bougie verzwakken door deze heet te stoken. Ze moeten wat proberen. Succes.
nieuwe cilinderkop is wel heel erg drastisch,dat is echt het laatste redmiddel er zijn zoals punt al zegt wel andere oplossingen om er een bougie uit te krijgen en weer in te krijgen daar zijn reperatie middelen voor,helicoil of nieuwe draad intappen en overmaat busje op de bougie steken.
12 jaar
[quote=jolieke]Heb weer de garage gebeld en gezegd dat de auto niet "lekker"loop met een tikje in de motor, wat er overigens voorheen niet was.
Bovendien heb ik aangegeven dat de uitlaat stank en blauwe stoom laat zien.
Ook zei ik: die 4e bougie kan dat het probleem niet zijn?
Antwoord: ja dat kan, maar als die bougie afbreekt (hij is nog nooit vernieuwd) kost je dat 1000 euro aan nieuwe cilinderkop ;-(
Ik : ja hoor eens ffkes, ik ben u 1000 euro kwijt voor een volgens mij niet goed uitgevoerde reparatie, wat moet ik dan? nog eens 1000 euro neerleggen? lijkt mij niet.
Vanmiddag om half 2 kan ik terecht en de motor moet warm gedraaid zijn, dan kunnen ze goed zien en meten werd er gezegd.
Dank voor het meedenken, wordt vervolgd, Jolieke[/quote]
Een deskundig monteur weet PRECIES hoeveel Newtonmeter = (los/vast draaikracht) hij MOET gebruiken met een momentsleutel om onder de grens te blijven zodat de bougie NIET afbreekt en/of het schroefdraad in de cilinderkop onherstelbaar beschadigd raakt.
Verder weet een deskundig monteur allerlei (o.a. verhit/koel) methode om het losdraaien van een vastzittende bougie meestal zonder schade te verhelpen.
Als de monteur MEER los draaikracht moet gebruiken met een momentsleutel om de bougie te verwijderen dan veilig is, dient hij met u te overleggen!
Wat de heer Punt al zei; schroefdraad in de cilinderkop kun je ook vervangen/vernieuwen door Helicoils (zei link met uitleg), dus als uw garage meteen begint over een nieuwe cilinderkop en reparatiekosten van 1000 Euro heb ik mijn bedenkingen...
http://www.prostreetholland.com/10a/Arti...
Als de monteur GEEN momentsleutel kan of wil gebruiken, zie afbeelding, dan weet u meer dan genoeg...
http://www.google.nl/search?q=hazet+mome...
Als in het verleden iemand de bougie er met grof geweld scheef heeft ingedraaid veranderd dit de zaak en is uw garage niet verantwoordelijk voor schade ontstaan bij het vernieuwen van de 4de bougie; Soms is dit wel te zien als de bougie verkeerd gemonteerd is, doordat de bougie iets schuiner in de cilinderkop staat dan de andere bougies.
Om de motor nu helemaal warm te krijgen zou ik als ik u was ongeveer 45 minuten rustig rijden.
12 jaar
Mijn ervaring is dat de motor nooit warmer wordt dan de koelvloeistof dus dat loonde de moeite niet bij b.v gloeiers in dieselmotoren. Als er een originele ngk van VW in zit ,deze zijn bij de schroefdraad dikwandig dus zet er een sleutel op met een lange arm. Ik duim voor je. Groeten.
[quote=Punt]Mijn ervaring is dat de motor nooit warmer wordt dan de koelvloeistof dus dat loonde de moeite niet bij b.v gloeiers in dieselmotoren. Als er een originele ngk van VW in zit ,deze zijn bij de schroefdraad dikwandig dus zet er een sleutel op met een lange arm. Ik duim voor je. Groeten.[/quote]
Off Topic:
Zeg dat de koelvloeistof 90 graden wordt en je koelt die bougie zelf snel af naar 0 graden met vriesspray... Een aardig temperatuurverschil om voorzichtig mee te beginnen.
En inderdaad, de bougie warm maken en er proberen uit te draaien heeft volgens mij weinig zin omdat die dan nog meer uitzet; hoogstens weer af laten koelen en kijken of de uitzetting van de bougie "ruimte" heeft gemaakt in de cilinderkop.
Bij ALLE bougies en gloeibougies staat precies vermeld hoeveel Nm je moet gebruiken... Uiteraard is het vaak veel te veel moeite om een momentsleutel te pakken en de aanwijzingen op te volgen...
Immers, als er een (gloei)bougie afbreekt en/of het schroefdraad beschadigt kan de klant (meestal) fors betalen...
12 jaar
.
12 jaar
Hi daar ben ik weer.
ben gisteren naar de garage geweest.
De slang van de katalysator zat niet helemaal goed, hij heeft ff met de lamp gekeken en de slag er op geduwd, waarop ik zei:
is het wellicht een idee om ook het systeem van de katalysator ff schoon te maken? DWZ de slangen?
Nou hij keek mij toch raar aan..............was niet nodig zei hij.
Vervolgens kwam de eerste monteur met de mededeling dat de 4 bougie wel degelijk vernieuwd was. hahaha
Blij en opgetogen zei ik : kijk das nou eens goed nieuwd, dj.
Maar thuis gekomen dacht ik : slimmerikken zijn het, want stel dat dit niet zo is, dan hebben zij de zich nu ingedekt, de 4 e bougie staat nl niet op de rekening.
Na en nachtje slapen, ben ik er uit wat betreft de 4e bougie, zij hebben deze niet in rekening gebracht en mogen ga ik die betalen en vraag gelijk de rekening die ik vervolgens toevoeg bij de eerste rekening.
ik word een beetje achterdochtig, blijkt, maar geloof en geen "@@@"meen van.
groetjes van mij
12 jaar
De katalysator is de eerste dikke bus in de uitlaatpijp !? Aan het luchtfilter zitten wel diverse slangen en in de haast wordt er wel eens vergeten.en/of de voorverwarmingsslang (aluminium met fiber). Dat filter moet er af want de bougies zitten wel in de cilinderkop maar ook onder dat filter. Is de reparatie nu geslaagd en hoe zit het met het "sportieve" geluid. Groeten.
rehi,
Nou dat sportieve geluid, is grotendeels weg, maar niet helemaal dus, als ik een dot gas geef (bij warme moter en in stilstand) hoor ik nog steeds brbrbrbr .
12 jaar
De middendemper wil inwendig door een los schot of pijp bij 2200 Toeren per minuut een ratel laten horen .Niets aan doen . Groeten.
Dank je wel voor het meedenken, tot een volgende keer. ;-)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar