Motor heeft 110.000 km gelopen en auto is van 2006. Ik ben 2e eigenaar vanaf 48.000 km. Altijd dealer onderhouden
Na een reis naar Italië en tanken in Luxemburg Euro 98 kreeg ik storingsmelding motormanagement bij afremmen voor een file. Het lampje knipperde en bij gas geven ging het continue branden. Dit herhaalde zich steeds weer als de motor werd ontlast. Belast liep de motor verder uitstekend en we zijn voorzichtig door blijven rijden. Bij aftanken na thuiskomst bleek het verbruik uitstekend, 1 op 15 op het laatste traject, mede doordat we zeer rustig naar huis zijn gereden. De motor bij de plaatselijk autobedrijf aan de computer. Uitslag cilinderoverslag van voornamelijk cilinder 2 en in mindere mate ook cilinder 3. Bougies vervangen, geen resultaat. Bobines verwisseld, geen resultaat. Hier en daar wat slangetjes vervangen, geen resultaat. Garage raadde aan naar VW dealer te gaan en daar dieper in de computer te duiken. Daar werden de eerste bevindingen bevestigd en verder onderzoek openbaarde dat de EGR klep niet helemaal afsloot. Klep werd gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd. Geen resultaat. Compressie gemeten, in orde. Met endoscoop het inwendige van de cilinders bekeken, zag er allemaal goed uit. Geen resultaat. Tot dan toe diagnose kosten VW dealer 258, en plaatselijke garage 142 voornamelijk door het vervangen van de bougies. Daarna werd gevraagd of ze de verstuivers mochten wisselen. om te kijken of daar de oorzaak moest worden gezocht. Kosten 285. Op mijn vraag wat er dan zou gebeuren als bleek dat het aan de verstuiver lag, werd mij medegedeeld dat dan de zaak opnieuw los moest om de verstuiver te vervangen kosten 495. Ik heb toen de zaak op hold gezet, omdat deze logistieke manier mij niet beviel.
Nader informatie leerde mij, dat de verstuivers gemakkelijk op een testbank zijn te testen en schoon te maken. Kosten 25/per verstuiver.
Verder rijd ik er nu weer gewoon mee en heb ik Forte reinigingsmiddelen aan de brandstof toegevoegd om zo te proberen het brandstofsysteem, inclusief de verstuivers te reinigen, behalve natuurlijk het inlaatgedeelte, omdat de brandstof langs directe inspuiting in de cilinders plaats vindt.
Je voelt en hoort, dat de motor stationair, dus onbelast, niet lekker loopt. Zodra je gas geeft gaat het prima en de motor loopt bijzonder zuinig. De gehele vakantie ruim 3000 km gereden naar Italië via Zwitserland is het gebruik inclusief bergpassen, heuvels en files 1:13,5 geweest en dat is mi heel goed, het verbruik is ook hier heel goed, 1:14.
Vermeld moet worden, dat ik in Frankrijk 1 maal E10 heb getankt. Zodra er 20 liter was verbruikt heb ik verder Octaan 98 getankt en dat verder de gehele vakantie gedaan. Het beviel mij uitstekend en ik blijf verder altijd deze brandstof gebruiken. VW zelf geeft aan, dat mijn motor geschikt is voor gebruik E10, maar ik zal het nooit meer tanken en blijf octaan 98 gebruiken.
Voordat ik besluit om de verstuiver(s) te onderzoeken (minimale kosten 300) zou ik gaarne via dit forum enige suggesties ontvangen, die goedkoper zijn om te onderzoeken.
Bij navraag blijkt, dat de toegepaste smeerolie bij de laatste beurt 5W30 vol synthetisch te zijn geweest, is dat de juiste oliesoort?? Ik heb wel een gehoord, dat deze olie te dun is .
Gaarne ook daar op uw commentaar
Medeforumgenoten alvast bedankt voor jullie eventuele suggesties
lensyadem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik raad je aan om eerst eens een tank leeg te rijden met de injectiecleaner. Verstuiverz zijn wel verdacht en kunnen wat vervuild zijn als je bedenkt dat het na het tanken is gebeurd.
Als de olie wel de goede specificatie heeft is dat geen enkel probleem hoor, wij verversen hier alleen wat vaker dan de 30.000 km die is voorgeschreven.
Bedankt Memos voor je reactie. Ik ben de tank aan het leeg rijden en zie dan wel verder. Ik hoop dat het zo lukt. De smeerolie heeft het juiste VW code nummer.
9 jaar
Ik heb een prachtig artikel gevonden m.b.t. verstoring van de inspuiting door defecte verstuiver of injector in AutoMotive. Even nog het probleem op een rijtje. Terugkomend uit Italië in Luxemburg getankt. Ik moet zeggen, dat we de tank nagenoeg leeg hadden gereden. Ik vermoed, dat tijdens het tanken in de lege tank minuscule vuildeeltjes van de bodem zijn losgekomen en zo twee verstuivers hebben vervuild, of althans de zeefjes in de verstuiver zelf, waardoor deze een beetje minder doorlaten. Dat vertaald zich in overslag bij ontlasting van de motor en laag toerental. Ik heb, zoals door Memos Duany hierboven is aangeraden, een reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd, maar dat heeft niet veel geholpen. Ik ga nu toch maar de verstuivers laten demonteren en bij n.v. Peijl in Goes laten testen en zo nodig reinigen. De kosten van testen en reinigen komen op 25 / verstuiver. Het reinigen gebeurt ultrasoon.
De - en montageloon 250,-.
9 jaar
Sorry, lukt niet met het internet adres.
https://automotive-werkplaats.nl/nieuws/...
9 jaar
Inmiddels is er weer het (on)nodige onderzocht en getest.
1. Inlaatspruitstuk en kanalen naar de inlaatkleppen waren vervuild. Die zij schoongemaakt. Tenminste voor zover dat juist kan worden beoordeeld.
2. Verstuivers zijn getest en schoongemaakt. Daar mankeerde in principe niets aan.
3. EGR klep nogmaals gecontroleerd. Is dik in orde.
4. Diverse sondes gecontroleerd. Zijn allemaal in orde.
5. Diverse slangen op scheuren gecontroleerd. Geen defecten gevonden.
6. De storing doet zich alleen voor bij ontlaste motor. Belast loopt hij uitstekend en is zuinig.
De storing is door experts niet te vinden.
Dan ga je zelf nog een nadenken. In principe hoeft het brandstoffilter nooit vervangen te worden. Maar het filter zit er niet voor niks. We hebben in Italie en Frankrijk steeds benzine getankt van mogelijk de meest uiteen lopende soort oa ook E10. Op de terugweg in Luxemburg was de tank nagenoeg leeg (zuinige Hollanders, lekker goedkoop) en konden we bijna. Kan het zijn dat er daardoor een beetje vuil van de bodem de brandstoftank in het brandstoffilter is terecht gekomen, zodat die min of meer dicht is gaan zitten?
Heeft iemand van dit prachtige forum nog een suggestie wat tot nu toe over het hoofd is gezien? Gaarne nog eens jullie aandacht en expertise. bij voorbaat dank
9 jaar
Ik ben zelf nog een na gaan denken.
Het probleem doet zich voor bij ontlaste motor, als er dus weinig brandstof wordt gebruikt. Ik heb geconstateerd, dat bij stationair draaiende motor de uitlaatgasrecirculatieleiding tot de EGR klep behoorlijk heet wordt. Na de klep is de leiding behoorlijk kouder. Kennelijk wordt het uitlaatgas gekoeld, getuige ook de koelvloeistofleidingen die er doorlopen. De EGR klep wordt dan kennelijk open gestuurd bij stationair draaiende motor, of de klep lekt nog steeds een beetje. Dus op dat moment weinig brandstof en lucht die bezwangerd wordt door uitlaatgassen. Het weinige brandstof moet ontmoet zuurstofarme lucht en je hebt een natuurkundig probleem. Is allemaal heel subtiel en er hoeft maar weinig afwijking te zijn, die de ontsteking min of meer verstoort. Het motormanagement is zo ingesteld, dat je de EGR klep zomaar niet af kan sluiten. Daarom mijn vraag: is het niet mogelijk de toevoerleiding van de uitlaat aan de EGR klep los te koppelen, af te dichten en door de klep gewoon via een restrictie van bv Ø 3 of 4 mm door de motor lucht aan te laten zuigen. Deze lucht is weliswaar niet gefilterd en daar zou je wat op moeten verzinnen, maar dat worden de EGR gassen ook niet. Maar om uit te proberen heb je even geen filter nodig dunkt mij. Beste trouble shouters, laat jullie gedachten eens gaan over deze suggestie.
9 jaar
Heb je al uitgesloten dat je niet ergens valse lucht trekt?
Kan zo maar een gescheurde slang of pakking zijn na je gasklep.
Bij stationair en deelast heb je veel onderdruk in het spruitstuk, waardoor je dan meer valse lucht binnen trekt en meer "effecten" kan verwachten..
9 jaar
Bedankt OFSTONE voor je meedenken. Alle slangen zijn door de experts nagekeken en in orde bevonden. Het inlaatspruitstuk is door hen twee maal verwijderd, waardoor alle slangaansluitingen vanzelfsprekend werden gecontroleerd.
Maar wat denk je (en ook anderen natuurlijk) van mijn eigen suggestie om door de EGRklep lucht aan te laten zuigen ipv uitlaatgas. Uitvoering: ERG leiding aan toevoerzijde van de EGRklep loskoppelen en afblinden. De toevoerflens van de EGRklep ligt dan gewoon open en bij geopende klep wordt lucht uit het motorcompartiment aan gezogen uiteraard door een afdichtingsplaatje met een restrictie gaatje van bv Ø 3 of 4 mm tegen de toevoerflens van de EGR klep gemonteerd. Als dit helpt dan verdere voorzieningen treffen om deze "modificatie" definitief te maken. Het lijkt mij sterk, dat die vervelende voelsprieten in het systeem merken of er lucht of uitlaatgas passeert. Volgens de experts kan je de EGR zomaar niet af afblinden, omdat het motormanagement dan verkeerde conclusies zo kunnen trekken. Er is kennelijk nog geen software ontwikkeld om deze klep ook elektronisch te kunnen uitschakelen, zoals dat wel bij dieselmotoren kan worden uitgevoerd. Of is er ergens toch wel software voor dit euvel??? Is er iemand die dat weet?
Een ander optie is wellicht om een orifice (vernauwing) in de ERG leiding plaatsen tussen de flensaansluiting aan toevoerzijde van de EGRklep in de vorm van een afdichtingsplaatje voorzien van een gaatje. Hoe groot dat mag zijn kun je in de praktijk uitproberen door met een klein gaatje te beginnen en dit steeds iets op te boren als de motor vreemd gaat doen. Deze suggestie kwam van de moderator van dit forum, die ik laatst telefonisch heb gesproken. In geval ERG huishouding cilinferoverslag door te rijkmengsel in geval van valse lucht door te arm mengsel.
Tot nu heeft niets geholpen en ik zelf ben er bijna van overtuigd dat het met de EGR huishouding heeft te maken (of toch nog ergen valse lucht, zoals OFSTONE doet vermoeden en ook anderen). VW beweert, dat in geval van valse lucht hun uitlees apparatuur dat zou weergeven met de daarvoor bestemde code en dat is niet het geval.
9 jaar
Hallo beste Lensyadem,
Waarom zou men de EGR niet kunnen afdoppen?
Ik heb dus bij mij A6 2.5 TDI ook de EGR afgedopt, met als resultaat een hogere verbrandings temperatuur, en geen zwarte rookpluimen meer bij het vol gas geven.
Monteer bij de blinde plaatjes ook voldoende pakkingen!! Aan weerszijde van de blinde plaatjes, en monteer het blinde plaatje zo dicht als mogelijk is, bij de uitlaat, of de turbo, het flensje dus van de EGR of de leiding.
De motor word dus wel schoner, maar eigenlijk gezegd, de inlaatspruitsuk met de aanzuigleidingen na de EGR leiding!
Beter nog, maak het inlaat traject schoon, de motor kan nu veel beter ademen, er zit geen vettige rommel en aanslag in deze aanvoer!
Waarom een EGR in het inlaat traject!
Dat is de schuld van die milieu freaks, die wilden immers de NOX mee laten verbranden, een goed recht natuurlijk, hoe minder schadelijke stoffen uitgestoten, hoe beter.
Men heeft dus zitten nadenken, bij de auto fabrieken, hoe kunnen we de verbrandingstemperatuur laten dalen, bij de verbranding.
Een simpele oplossing, door uitlaatgassen te mengen in de inlaat van de motor.
Dit geschiedt dus middels de EGR klep en de EGR leiding, die tussen de turbo, indien aanwezig, en de uitlaat van de ongeblazen motoren en het inlaat traject.
Bij het afdoppen, geen bedrading en vacuümleidingen los maken!
Dit zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, er volgen dus ook geen foutmeldingen van de boardcomputer.
Ik zou de EGR nooit geen verse lucht laten aanzuigen, want dan gaat de motor vollast draaien, nooit doen dus!!
Dan word de EGR een gasklep!
Bij de BMW kan men de EGR uitschrijven in het board computer systeem, dan werkt de EGR klep de helemaal niet meer.
Volgens mij, moet dit gewoon toepasbaar zijn, bij elk merk.
Het wegschrijven van de EGR klep, in het boardcomputer systeem.
Wat in het computersysteem is gekoppeld, dat kan dus weg geschreven worden, of anders gezegd, afgekoppeld of afgesloten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
9 jaar
egr bij benzinemotor afdoppen heeft niet veel nut
Hallo beste Audidriver,
Het ging er om, dat er werd gesuggereerd, dat deze niet afgedopt/weg geschreven zou kunnen worden.
Maar benzine of niet, dat maakt hier weinig uit.
Nut heeft het altijd, want er komen geen vervuilde uitlaatgassen meer in het inlaat traject, en inde motor.
Met vriendelijke groet,
Ad
9 jaar
Op dit moment heeft afdoppen van de egr weinig nut, enkel als diagnose middel, om te kjken of de egr het probleem is.
Origineel liep de motor prima met egr, dus dat moet nu ook kunnen.
Er zal toch nog ergens een afwijking zitten.
Afdoppen heeft als voordeel dat het inlaattraject schoner blijft en een iets zuiniger verbruik. Maar als nadeel dat je een milieudelict begaat door te veel stikstof dioxiden (NOx) uit te stoten.
Daar zal niet snel iemand achter komen, maar toch.
Die cylinder overslag kan ook ergens anders door komen.
Cylinderoverslag wordt gedetecteerd door de krukassensor. Die meet behalve toerental ook versnelling en vertraging van het toerental. Bij een goede ontbranding zal het toerental miniem toenemen, bij slechte of geen verbranding zal het toerental iets afnemen.
De computer bekijkt welke cylinder en schakeld uit bescherming de betreffende cylinder uit.
Als er vuil op de sensor zit of de sensor versleten is, dan kan hij verkeerde/verstoorde metingen doen. Bij hoger toerental geeft zo een sensor afhankelijk van het type een beter signaal, waardoor het probleem dan minder kan zijn.
Hekaas zijn er nog vele andere mogelijkheden, mar als je ontsteking, injectie en valse lucht in orde zijn, moet je het ergens anders gaan zoeken.
9 jaar
Hallo beste forum leden,
Ik denk dat er eens gedegen uitgelezen dient te worden.
Dan zal het euvel wel boven water komen.
Met vriendelijke groet,
Ad
9 jaar
Allereerst bedankt voor jullie suggesties.
Eerst even een review van wat er tot nu toe is onderzocht, nadat zich een storing openbaarde getuige het gaan knipperen van het motormanagement alarmlampje op 14 juli jl op de terugweg vanuit Italie na het tanken in Luxemburg. Getankte benzine V-power Shell in een vrijwel leeggereden tank, er ging 69 liter in.
1. Motor aan diagnose bij Plaatselijke garage. Geconstateerde storing: "cilinderoverslag in voornamelijk cilinder 3 en ook in mindere mate cilinder 2.
2. Bougies vervangen, waren toch bijna aan de beurt. Geen resultaat.
3. Bobines uitgewisseld, geen resultaat.
4. Zover als mogelijk slangaansluitingen na de gasklep op lekkage gecontroleerd, geen lekkage, voor de zekerheid enkele slangen vervangen.
5. Plaatselijke garage kwam er niet verder uit en raadde mij aan om dieper te laten kijken door VW dealer.
6. Alle voorgaande handelingen werden nogmaals verricht. Geen resultaat.
7. Compressie gemeten. Dik in orde
8. Met endoscoop de cilinders en kleppen bekeken. Zag er allemaal goed uit.
9. ERG klep geopend, bleek door vervuiling niet helemaal meer te sluiten. Klep schoongemaakt. Geen resultaat.
10. Men wilde de injectoren uitwisselen. Dat betekent inlaatspruitstuk er af, er weer op, er weer af en er weer op enz. Elke keer kosten 250. Deze logistiek wijze beviel mij niet en de zaak op "hold" gezet en even de zaak laten rusten en om verder mijn licht op te steken, ik rijd er intussen gewoon mee. Ik kwam er achter, dat de injectoren gemakkelijk zijn te testen en schoon te maken, zodat het de- en monteren wat betreft de injectoren maar 1 maal uitgevoerd hoefde te worden.
11. Zelf heb ik twee maal wat brandstof reinigingsmiddelen (Forte) toegevoegd op een halve tank brandstof. Heeft niet geholpen.
12. Daarna op advies van de plaatselijke garage naar een goed bekendstaand Auto Diagnosebedrijf, waar ik direct aan vroeg allereerst de EGRklep uit het systeem te programeren
en de leiding af te blinden.
13. Kreeg bericht dat het daar niet aan ligt en dat er ernstige vervuiling in de inlaatluchtkanalen aanwezig was en dat die gereinigd moesten worden.
14. Kanalen werden met oplosmiddelen twee aan twee gereinigd (met gesloten kleppen). Heeft niet geholpen.
15. Dat was het diagnose bedrijf zijn eer te na. De goede man is toen op eigen initiatief verder gaan zoeken en heeft zelfs de injectoren er uitgehaald en laten testen. Deze bleken dik in orde te zijn. Hij laat mij voor de gehele operatie in ieder geval niet betalen behalve de gebruikte pakkingen en nog wat ander uitgewisselde onderdelen.
16. Zelf ben de mening toegedaan dat de bron van de problemen toch gezocht moet worden bij de vervuiling van de inlaatkanalen. Dat kan alleen veroorzaakt worden door dat vervloekte EGR systeem. Het schoonmaken is mogelijk niet afdoende geweest. Ik ben gaan informeren wat de consequentie is van het afblinden van het EGR systeem. Daar lopen de meningen over uiteen. De een zegt, dat kan zonder meer, een ander zegt dat de motor in noodloop komt, VW zelf zegt dan blijft er steeds alarm komen. De moderator van Problemcar suggereerde dat er in het blindplaatje een klein gaatje aangebracht kon worden, om de sensoren toch maar het idee te geven dat er doorstroming plaats vindt.
17. Ik heb een blindplaatje geplaatst met een gaatje van 5 mm. Het storingslampje gaat af en toe nog wel knipperen, maar anders dan voorheen. Het gebeurt nog steeds als de motor wordt ontlast, maar niet meer als er stilstaand stationair wordt gedraaid. ook komt het nu herhaaldelijk voor dat bij ontlasting van de motor bij rijdende auto het lampje niet gaat knipperen. Ik ga nu toch ook nog proberen een geheel dicht plaatje te plaatsen. Dan ben ik in ieder geval verlost van het smerige EGR systeem. Mogelijk, dat dan de nu nog eventueel aanwezige aanslag of vervuiling door Erosie van de passerende schone inlaatlucht op den duur verdwijnt. Met werkende EGR lukt dat natuurlijk nooit en wordt het allen maar erger.
Verder moet ik nog wel vermelden, dat ik in Frankrijk een keer E10 benzine heb getankt. Kan dat ergens nog invloed op hebben?
Ik tank nu uitsluiten V-Power benzine in ieder geval Octaan 98. De extra kosten haal ik er wel uit, want het rijdt simpelweg zuiniger. Trouwens aan het brandstofgebruik is de overslag niet te merken, ook niet aan het mooi rond lopen.
Wat betreft de suggestie betreffende de krukassensor, dat ga ik nader onderzoeken.
Ook zou ik graag horen, of de EGR klep uit het systeem is te programeren, zodat daardoor geen alarm meer kan komen zoals VW suggereert. Voor dieselmotoren kan dat kennelijk wel.
Wat is de invloed, als je door rijdt, met overslag op de katalysatoren?
Ik blijf het forum op de hoogte houden van mijn bevindingen en hoor graag van jullie of er nog meer suggesties zijn.
9 jaar
Hoeveel verschillende garages hebben er nu naar gekeken? Met alle respect, het bezoeken van verschillende adressen heeft meestal geen gunstig effect op het oplossen van dit soort lastig op te lossen storingen. De oorzaak is nu eenmaal moeilijk te achterhalen en kost daardoor als je pech hebt veel geld.
Deze auto moet gewoon goed kunnen lopen met werkende egr klep. Overslag kan inderdaad veroorzaakt worden door vervuilde inlaatkanalen en het goed reinigen hiervan is lastig, tijdrovend en daarmee duur. Het is dus de vraag of dit wel goed is uitgevoerd. Het afdoppen van de egr gaat je probleem in ieder geval niet oplossen en de vervuiling zal al helemaal niet vanzelf verdwijnen als de egr is afgedopt. Dat is een illusie en focussen op de egr heeft dus ook geen zin.
Verder kan overslag er toe leiden dat er onverbrande benzine in de katalysator terecht komt en daar verbrandt, de katalysator wordt daardoor veel te heet en gaat stuk. Ook kan de kwaliteit van de motorolie nadelig beïnvloed worden als er onverbrande brandstof in terecht komt.
Probleem moet dus worden opgelost. Controleer de krukassensor met een scoop en controleer ook of de timing van het blok nog goed staat (distributie). Is dit allemaal in orde dan zou ik toch eens een nieuwe verstuiver proberen.
9 jaar
Geachte van Werven.
Bedankt voor uw aandacht en uw adviezen. Eerst uw advies betreffende verstuivers. Deze zijn, zoals ik reeds heb gezegd, alle vier getest en in orde bevonden. Vervolgens uw opmerking over de EGR klep en het afdoppen er van. De EGR klep is om milieu technische reden aangebracht, om de verbrandingstemperatuur te verlagen, waardoor de vorming van Stikstofoxyde (NO of NO2 dus NOx, een giftig gas) wordt gereduceerd. Een loffelijk streven voor het milieu, maar voor de motor is het niet zo fijn om voor een deel weer uitgeademd gas met de verse lucht binnen te krijgen, getuige ook het vervuilde inlaatlucht traject. Ik ben in deze materie wat dieper gedoken en ben zelf redelijk deskundig op dit milieu aspect, mbt kolencentraletechniek. Wij reduceerden de vorming van NOx door in kolencentraleketels getrapt te verbranden dwz eerst verbranden naar CO door bewust minder lucht toe te voeren bij de primaire verbranding om vervolgens verderop in de vuurhaard meer lucht toe te voeren en zo dus in twee stappen tot volledige verbranding te komen en er CO2 wordt gevormd. Wij reduceerden de verbrandingstemperatuur naar zo'n 1350 graden Celcius, meer dan 300 graden lager. Stikstof oxideert bij ongeveer 1600 graden C. Dit even stukje natuur - en scheikunde.
Nu terug naar mijn probleem. Het heeft mij verbaasd, dat de rookgaasrecirculatie in de autotechniek plaats vindt bij deellast en dat bij vollast de EGRklep gesloten is, juist als de vebrandingstemperatuur het hoogst is. Het doet mij voorkomen dat men deze voorziening heeft aangebracht om de binnensteden te vrijwaren van NOx, als de motor in deellast opereert en dat het in de buitengebieden niet zo erg meer van belang is. Ik heb het gevoel dat om het milieu te sparen een voorziening is bedacht die voor het milieu in de stad goed uitpakt maar funest is voor de motor, zeker als je weinig kilometers maak. Eigenlijk het zelfde als een elektrische - of hybride auto's. De door kolen opgewekte energie vervuild het buitengebied terwijl de steden worden gevrijwaard. Per saldo is de vervuiling van elektrische auto's groter dan van bezine - of dieselauo's. Ik kolen zit veel meer koolstof dan in benzine dus is de vorming van CO2 substantieel hoger, zolang het merendeel van de elektriciteit door kolen wordt gegenereerd. De autofabrikanten worden voor problemen gesteld, die ze niet volledig beheersen. Daar komt nog bij, dat de problemen zich openbaren na de garantieperiode waar de dealers dan weer baat bij hebben om voor honderden euro's diagnose kosten te kunnen factureren, zeker als je weinig rijdt en vooral in deellast. Wat mij ook enorm heeft teleurgesteld, is de gebrekkige diagnose apparatuur.
Wat geeft de computer aan: cilinderoverslag. Wat de oorzaak daarvan is komt er niet uit en dan is het zoeken geblazen. Volgens mij zou de diagnose de oorzaak direct moeten kunnen openbaren in deze huidige tijd van techniek en computers.
Verder is in het begin al geconstateerd door VW dat de EGR klep was vervuild en niet helemaal meer sloot, dus ook bij vollast was de klep wel dicht gestuurd, maar liet wel rookgas door en volgens mij heeft dat tenslotte deze enorme vervuiling veroorzaakt en de inlaatkanalen min of meer afgesloten. Om nu erger te voorkomen ben ik de mening toegedaan om de EGRklep af te doppen en maar hopen op het langzaam weg eroderen van de vervuiling uit de inlaatkanalen. Mogelijk moeten er daarvoor nog extra maatregelen getroffen worden, maar schaden kan dat volgens mij niet als het motormanagement daaruit tenminste geen verkeerde conclusies trekt. Daarom zou ik graag nog iets vernemen omtrent het uitprogrameren van de EGR regeling en natuurlijk ook andere suggesties die mogelijk bijdragen om dit probleem op te lossen zijn van harte welkom.
9 jaar
Het doel en werking van de egr klep is mij wel duidelijk. Het probleem van vervuiling door de egr klep geeft echter vooral problemen bij dieselmotoren, bij benzine is dat minder. U heeft overslag in een tweetal cilinders. Dat probleem moet worden opgelost en dat gaat niet lukken door het afdoppen van de egr. Als er al sprake is van vervuiling, dan is deze wel zo hardnekkig dat dit niet vanzelf oplost. Mi is het daarom nu niet interessant om aandacht te besteden aan het afdoppen en/of wegschrijven van de egr, eerst het daadwerkelijke probleem oplossen.
Dit is nu typisch een voorbeeld van een storing die meerdere oorzaken kan hebben. Uitlezen geeft dan enkel een richting waarin gezocht moet worden en verder komt het dan aan op de vaardigheden en het inzicht van de monteur. Overigens komt dat niet door gebrekkige diagnoseapparatuur, maar door het simpele feit dat uit de verschillende gemeten en vastgelegde waardes geen eenduidige oorzaak kan worden afgeleid. In de praktijk komt het er dan op neer dat stapsgewijs de mogelijke veroorzakers moeten worden uitgesloten. Meten en testen dus en soms ook vervangen van onderdelen als dat goedkoper is.
Ik zou daarom beginnen met het nogmaals goed reinigen van het inlaattraject en het controleren van de timing van de motor en de krukassensor. Als het probleem er dan nog is, dan zou ik toch eens een verstuiver vervangen. Testen is niet altijd waterdicht, omdat tijdens de test nooit de normale bedrijfsomstandigheden kunnen worden gesimuleerd.
Doorrijden zou ik in ieder geval niet doen, want dat gaat een katalysator kosten met een beetje pech.
Tenslotte is het natuurlijk een feit dat er concessies worden gedaan aan de betrouwbaarheid in verband met het behalen van milieueisen. Dat zie je ook met de huidige trend naar steeds kleinere en lichtere motoren, waar meer vermogen uitgehaald moet worden. Betrouwbaarder wordt het daardoor niet.
9 jaar
Geachte heer van Werven.
Bedankt voor uw aandacht. Ik ben ook wel bang voor mijn katalysator als de overslag blijft bestaan. Kunt u mij uitleggen wat invloed de timing van de krukas is op de cilinderoverslag en wel alleen op de cilinder 2 voornamelijk en cilinder 3 in mindere mate?? Ik begrijp het verband niet helemaal of liever helemaal niet.
Het inlaat traject was heel erg vervuild met roetaanslag en werd reeds min of meer gereinigd.
Wat wel direct door VW werd geconstateerd was dat de EGR klep wel werd dicht gestuurd, maar niet helemaal afsloot. Daardoor is de verontreiniging ontstaan, die het euvel van overslag zeer waarschijnlijk heeft veroorzaakt. Wat is er op tegen om de EGR klep af te sluiten?? Als er een inlaatluchtrestrictie is door de vervuiling, wordt het aanbod van O2( zuurstof) alleen maar extra verminderd bij ontlaste motor als er ook nog eens rookgas met de toch al geringe hoeveel inlaatlucht wordt gemengd. De uiteindelijke oorzaak moet natuurlijk wel verholpen worden, dat ben ik met u eens, maar waarom kan dit niet met een afgedopte EGRklep?? Dan wordt de vervuiling verder in ieder geval niet erger. De vervuiling kan tenslotte alleen maar veroorzaakt zijn en worden door het EGR systeem
De onderzoeken die u opnoemt zijn allen zeer kostbaar. Heb je die onderdelen even voor handen en je kunt het allemaal zelf doen dan doe je dat natuurlijk maar als afdoppen eventueel niet baat en ook niet schaadt voor de motor dan dop ik die toch graag af, afgezien van de concessie van het niet helemaal halen van de milieu problematiek.
9 jaar
Het motormanagement meet d.m.v. de krukassensor of er een ontsteking plaatsvindt in een van de cilinders. Bij elke ontsteking in een cilinder versnelt de krukas namelijk en deze versnelling wordt gemeten. Als er geen of onvoldoende versnelling plaatsvindt, dan wordt dit gekoppeld aan de cilinder die had moeten ontsteken en verschijnt de melding cilinderoverslag.
Zowel de krukassensor als de timing zijn dus van belang bij deze storing. Als de krukassensor bijvoorbeeld afwijkende waardes geeft, kun je dit soort storingen krijgen en ook wanneer de distributie niet helemaal op tijd staat. Dat het probleem zich dan alleen op twee cilinders voorkomt, is dan minder waarschijnlijk maar zeker niet uit te sluiten. Toleranties kunnen natuurlijk per cilinder verschillen.
Maar goed, als u er van overtuigd bent dat de storing in eerste instantie is veroorzaakt door de vervuiling in het inlaattraject, dan zou de oplossing ook bestaan uit het verwijderen van de vervuiling. Dat is dan kennelijk niet goed gebeurd en zou dan nogmaals zorgvuldig moeten worden uitgevoerd. Als it het probleem niet oplost, dan ontkom je er niet aan om verder te zoeken en dat kost zonder meer geld. Een gesmolten katalysator is echter ook niet goedkoop.
Verder ben ik van mening dat het geen zin heeft om aandacht te besteden aan het afdoppen van de egr zolang het eigenlijke probleem niet is opgelost. Dit kost namelijk ook geld en het gaat uw probleem niet oplossen. Of het verder zinvol is om de egr af te doppen ivm toekomstige vervuiling staat daar overigens los van.
9 jaar
Heer van Weren, bedankt voor de heldere uitleg mbt tot de krukassensor, ik snap het en bij het wakker worden vanmorgen vroeg, had ook al 'n beetje bedacht dat het met de timing van de ontsteking te maken moest hebben. De bijbehorende versnelling van de krukas is geheel nieuw voor mij maar klinkt heel plausibel. Wat betreft de inlaatkanaal vervuiling: "Waar moet de vervuiling van het gedeelte voor de inlaatklappen anders vandaan komen dan uit de rookgasrecirculatie???". Dus als het niet schaadt, waarom dan niet afdoppen. Je kunt er gemakkelijk bij en als proef heb ik de flens aan de klep al een paar keer los gehad en het is een fluitje van een cent om er een blindplaatje tussen aan te brengen. Dat heb ik al gedaan voorzien van een gaatje van 5 mm. Dit om het management in ieder geval de indruk te geven, dat er een flow van EGR plaats vindt.
9 jaar
Nog even iemand aan de telefoon gehad, die opperde, dat mogelijkerwijs de bron van het vervuilingsprobleem bij de Lamdasonde zou kunnen liggen. Als die de niet juist functioneert en een te rijk mengsel genereert, kan dit ook tot escalerende vervuiling leiden. Gevolg, vervuiling EGR klep, klep sluit niet meer goed af en dat gaat dan langzaam van kwaad tot erger. De behoorlijk beroete uitlaat wijst ook wel een beetje in die richting. De overslag is met het vervangen van de sonde niet over, echter de vervuilingsescalatie wel. Voor de overslag zou nog eens extra aandacht aan het schoonmaken van de kanalen moeten worden besteed. Gaarne nog even jullie mening over deze suggestie.
9 jaar
Ik heb het restrictie plaatje met het gaatje van 5 mm uit de flens aan de EGR klep weggenomen en vervangen door een volledige afgedicht plaatje. Resultaten alarmering heel anders en veel minder vaak. De echte oorzaak moet natuurlijk nog wel weggenomen worden. Wat wel te zien was, dat het plaatje beroet was. De diameter van de doorlaat tekende zich door het neergeslagen roet heel scherp af. Eerst de alarmering maar een laten resettten, zodat we de nieuwe situatie beter kunnen beoordelen. Dus zolang de oorzaak van de beroeting niet is op gelost laat ik het blindplaatje zitten om de vervuiling van de inlaat kanalen niet nog erger te maken. Misschien zal ik nu twee alarmen hebben, 1. overslag en 2. geen ERG flow. De zwarte uitlaat heb ik heel lang geleden geconstateerd eigenlijk al van het allereerste begin dat ik de auto heb gekocht, maar er geen aandacht aan besteed. Als de Lamdasonde niet goed heeft gefunctioneerd, zonder dat het motormanagement dit heeft geregistreerd dan kan de cirkel wel een rond zijn. Hoe maak ik de inlaatkanalen schoon, zonder de hele motor te moeten demonteren???? Wat wel bijzonder is, als de motor nog koud is, is er geen alarm. Vanaf redelijke belasting tot vollast ook niet. Wat betekent dat bij dit probleem???? Intussen heb ik in druk bezochte parkeergarage andere VW Passats van het zelfde type en motor de uitlaten bekeken. Ze vertoonden allemaal gelijksoortige roetaanslag en dat vond ik wel geruststellend
9 jaar
Nog even een toevoeging op de opmerking van Ad Zandee gedaan in zijn betoog op 7 augustus van wie ik even alleen deze zin citeer: "Bij het afdoppen, geen bedrading en vacuümleidingen los maken! Dit zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, er volgen dus ook geen foutmeldingen van de boardcomputer".
Het is het ook geen probleem denk ik, maar de boardcomputer geeft wel alarm en foutmelding, in de diagnose tot uitdrukking gebracht met code 0401 ERG klep. Overslag heeft als code 0301 Overslag met cilindernummer erbij. Dit heb ik geconstateerd na opnieuw het diagnose apparaat aan te sluiten na eerst het resetten van de foutcodes en 50 km te hebben gereden. Cilinder 2 geeft nog steeds overslag aan, cilinder 3 niet meer. De foutmelding "EGR klep" is vervelend en het zou mooi zijn als je dat niet meer zou krijgen, want EGR buiten werking is mi alleen maar goed voor de motor. Ik merk verder absoluut geen verschil aan de motor met afgedopte EGR. We gaan gewoon verder met het praktische onderzoek en komende ervaringen die nog volgen.
Voorst heb ik nog een vraag aan Christaan van Werven betreffende de krukassensor. Stel dat die iets zou zijn ontsteld, is er dan alleen sprake van een loze foutmelding of heeft dat als gevolg dat er werkelijk sprake is van Overslag???? Ik kan mij nl nauwelijks voorstellen, dat bij een geringe ontstelling van de sensor de ontsteking zou kunnen worden verstoord, zeker bij een laag toerental en dat dat bij een hoger toerental niet meer het geval zou zijn.
9 jaar
Je komt er echt niet uit op deze manier. Er kunnen meerdere oorzaken zijn en je moet beginnen met de meest waarschijnlijke/goedkoopste optie. Verdacht zijn in eerste plaats bobines, verstuivers en inlaatkanaal. Bobines wisselen heeft geen effect, dus die kun je uitsluiten. Dan blijft dus vervuiling of een verstuiver over. Losmaken dus, reinigen en een nieuwe verstuiver erin. Grote kans dat het probleem dan opgelost is.
Het zou best eens kunnen dat de verstuiver het bij koude motor wel goed doet, maar op temperatuur bij lage belasting niet meer. Zo'n probleem komt dan ook niet naar voren bij een testje van de injector. Tenslotte komt dit probleem geloof ik wel eens meer voor en dan is de oorzaak dikwijls een verstuiver.
Dat het probleem wordt veroorzaakt door een niet goed werkende krukassensor is niet heel waarschijnlijk, maar ook niet uit te sluiten. Probleem is niet voor niets lastig te vinden.
9 jaar
Christiaan, ik snap ook wel dat ik er met het afsluiten van de EGR klep ook verder niet uitkom, maar ik verontreinig het inlaatgedeelte ook verder niet en schaden doet het volgens mij ook niet. De bobines is hetgeen ik nu onder handen gaa nemen. Er is in 2011 een terugroepactie geweest in Duitsland mbt de bobines. Kom daar nog op terug.
9 jaar
Begrijp me niet verkeerd, maar in mijn optiek is het niet verstandig om de egr af te doppen als je nog aan het storing zoeken bent. Je krijgt er een extra foutmelding van en je weet nooit 100% zeker of dat nog niet toevallig iets anders triggert. Vandaar dat ik er zelf niet voor zou kiezen om bezig te gaan met het afdoppen van de egr, terwijl het eigenlijke probleem nog niet is opgelost.
Verder is er ook in NL een terugroepactie geweest op bepaalde 2.0 fsi motoren. Je geeft aan dat de auto dealer onderhouden is, dus dan zouden de bobines, tenminste als ze onder de betreffende terugroepactie vallen, reeds vervangen moeten zijn. Je schrijft verder dat de bobines gewisseld zijn van cilinder en dat de storing desondanks in dezelfde cilinder blijft. Dan kun je normaal gesproken de bobines wel uitsluiten als oorzaak.
Ik gok op vervuiling, dan wel een kapotte verstuiver.
9 jaar
Christiaan, ik ben het 100% met je eens met betrekking tot vervuiling van de foutcodes. Ik heb echter een diagnose apparaat dicht bij tot mijn beschikking, waar ik desnoods iedere dag even in kan kijken welke foutcodes zich voordoen en resetten. Zolang de storing niet onder controle is, houd ik de EGR dicht, om ergere vervuiling van het inlaattraject tegen te gaan. De vervuiling kan tenslotte alleen langs deze weg hebben plaatsgevonden. Ik begin ook te nijgen naar een verstuiver en of vervuiling, maar toch zonde van de 's als dit niet het geval blijkt te zijn. Een verstuiver vervangen kost met arbeidsloon 500. Aan beiden is reeds de nodige aandacht besteed, dus wat is wijsheid. Omdat het diagnosebedrijf ook op dit spoor zat, maar hun actie geen resultaat heeft opgeleverd wordt mij niets in rekening gebracht dan wat verbruiksartikelen en een klein defect als bijvangst wat is opgelost middels een vervangen relais en niets heeft te maken met dit hardnekkige euvel. Eerst ook nog eens kijken of een ander type bobine helpt. Tenslotte is er in 2011 daarop een terugroepactie geweest. VW beweert, dat bij aflevering van mijn wagen in 2011 daarop is geanticipeerd. Er staat echter niets van vermeldt in het serviceplan. Dat zou wel moeten op de laatste bladzijde, waar ruimte is om dit soort acties te waarborgen.
9 jaar
Het vervangen van de Bobines is inmiddels in het Serviceboekje verwerkt en is op 9-5-2011 uitgevoerd volgens de VW dealer administratie. Terugroepcode 28FS
9 jaar
Iets wat in het verleden is gebeurd, is geen garantie voor de toekomst.
Een bobine kan defect raken > slechte of geen enkele werking meer,.
Al weer ruim twee weken geleden dat de laatste reactie binnen kwam. Inmiddels lijkt het probleem verholpen. Even alles op een rijtje:
1. Na het tanken in Luxemburg in een nagenoeg lege tank (Vpower benzine Shell) presenteerde zich storingsmelding motormanagement bij ontlasten van de motor.
2. Storingsmelding verdween weer bij gasgeven. Kwam steeds terug. Na enige keren melden bleef het lampje branden. Er was verder niet veel te merken en we zijn voorzichtig naar huis gereden.
3. Plaatselijke garage diagnose constateerde overslag in voornamelijk cilinder 2 en in mindere mate cilinder 3.
4. Bougies, die toch bijna aan de beurt waren, vernieuwd. Geen resultaat.
5. Bobines onderling uitgewisseld. Geen resultaat.
6. Voor zover mogelijk gecontroleerd op valse lucht. Een verdacht slangetje vervangen. Geen resultaat. Kan ook niet, want diagnoseapparaat geeft melding "Valse Lucht" als er daadwekelijk sprake is van valse lucht.
7. Plaatselijke garage kwam er niet uit en verwees mij naar VW dealer.
8. Daar alle boven geschreven onderzoeken nogmaals gedaan. Geen storing gevonden.
9. VW garage compressie gemeten, in orde.
10. Cilinders inwendig bekeken men endoscoop, zag er prima uit.
11. EGR klep bekeken, was zeer vuil en sloot daarom niet helemaal. Klep schoongemaakt. Storing overslag niet verhopen.
12. Men stelde voor de verstuivers onderling te verwisselen. De - en montagekosten 280,-. Op mijn vraag wat het vervolg zou zijn, werd geantwoord: "Dat als dan een verstuiver diende te worden vervangen met opnieuw de de - en montagekosten + een nieuwe verstuiver, kosten 495,- inclusief nieuwe verstuiver.
13. Deze logistiek beviel mij niet en heb pas op de plaats gemaakt en ben gaan shoppen oa bij Problemcar en heb brandstofreinigingsmiddelen gebruikt om evt vervuiling tot en met de verstuivers op te lossen. Geen direct resultaat.
14. Op advies van plaatselijke garage naar gespecialiseerd diagnose bedrijf.
15. Alle voorgaande inspecties nogmaals verricht en zij kwamen met zekerheid, dat de inlaatkanalen ernstig vervuild waren. Voorstel: "Inlaatkanalen reinigen door demonteren inlaatspruitsuk en het reinigen van de inlaatkanalen tot de inlaatkleppen, door de motor zo te tornen dat de kleppen van steeds twee cilinders gesloten waren en de kanalen vol te spuiten met oploschemicalien. Na reinigen geen resultaat.
16 Op nieuw spruitsuk los en de verstuivers getest, geen resultaat. Als bijvangst werd een kapot relais vervangen. Diagnosebedrijf gefrustreerd en leverde de auto met storing weer af. Moest alleen de onderdelen betalen, onderzoekskosten werden niet in rekening gebracht in totaal en kleine 200,- voor de gebruikte onderdelen en schoonmaakchemicaliën. Zeer coulant, kan VW een voorbeeld aan nemen.
17. Toen zelf maar eens aan de slag. De vervuiling van het inlaatsysteem moest toch ergens vandaan komen en dat kan alleen via het EGR systeem. EGRklep afgesloten, geen resultaat.
18. EGR afvoer via een bypass leiding naar onder de auto afgevoerd, om storingsmelding daarvan uit te schakelen. Geen resultaat.
19. Dacht even aan te weinig lucht en bewust wat extra valse lucht gecreeerd. Geen resultaat.
20 Zelf een diagnoseapparaat aangeschaft en uitgelezen. Nu overslag in cilinder 2 en 1 en niet meer in 3. Ook foutcode EGR systeem en valse lucht.
21. Alles weer terug in oorspronkelijke staat gebracht en EGR systeem weer operationeel gemaakt. Alle foutcodes weer weg behalve overslag cilinder 2 en 1. Tot dan was het 1 september.
22. Op 2 september voerde ik het toerental bij stationair draaien steeds een beetje op om te kijken wanneer het storingslampje ophield met knipperen. Dat gebeurde bij ongeveer 2000 toeren. Tot mijn verbazing hield niet alleen het knipperen op, maar ging het storingslampje ook uit.
23. Nu, 4 dagen later, geen storing meer voor gekomen en lijkt het probleem uit de wereld. Diagnoseapparaat geeft geen storingen meer en het lampje blijft gelukkig uit.
Mijn conclusie is, dat er ergens wat vervuiling door de getankte brandstof in het systeem is gekomen en dat dat tenslotte, mede door de brandstof reinigingsmiddelen, is opgelost. Dat is een veronderstelling en nooit helemaal te bewijzen. Wat mij frustreert is dat het diagnosesysteem van VW niet de conclusie kan trekken of de "overslag" wordt veroorzaakt door brandstof, lucht, vonk of compressie, zodat je ongeveer weet in welke richting je het moet zoeken. Ik hoop in ieder geval dat het probleem is opgelost. Voor de zekerheid doe ik nog een keertje reiningingsmiddel in de brandstof.
Alle mensen die gereageerd hebben, bedankt voor jullie inbreng. Vooral Christiaan van Werven, die vast bleef houden, dat het EGR systeem nooit de oorzaak kon zijn. Aan de andere kant ondersteun ik de suggestie van Ad Sandee om het EGR systeem uit te schakelen, maar dan wel langs electronische weg, zodat het motormanagement niet op het verkeerde been wordt gezet. Het inlaat systeem blijft dan in iedre geval gevrijwaard van vettige roetvervuiling. Kan iemand mij vertellen waar ik dat kan laten doen? Voor dieselmotoren is het geen probleem, maar voor mijn wagen met benzinemotor is daar kennelijk nog geen programma voor.
Wat ik tenslotte nog wel doe is het brandstoffilter vervangen.
9 jaar
opgelost
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar