👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Wie kan mij helpen met het volgende verhaal. Ik heb al jaren last van een niet werkende kachel in mijn Passat B5 TDI 1.9 Comfortline uit 2000 met Climatronic.
Met deze klacht ben ik afgelopen winter naar een garage gegaan en met uitlezen kwam de volgende foutcode naar voren: 025B Voetruimte/defr.-klep stelmotor / Component defect
Hierop heeft garage zelf besloten de klep welke te bereiken is bij de voetenruimte vast te zetten in een stand waarbij er zoveel mogelijk warmte doorgegeven zou moeten worden en er zo min mogelijk koude lucht van buiten kan komen. Ze konden er moeilijk bij komen, omdat daar weinig ruimte is om te werken en te kijken. Ze gaven aan dat deze klep normaal gesproken bedient wordt met een stelmotor, maar dat het stangetje waarmee deze aan elkaar bevestigd horen te zijn was afgebroken.
Deze aanpassing heeft helaas minimaal tot niet geholpen met het volgende vreemde resultaat:
Buiten rond 7 graden >> bij warmer zetten dan 22 graden stopt het systeem met lucht blazen uit roosters (wel is een ventilator duidelijk hoorbaar) en komt er koudere lucht de cabine in. Bij kouder zetten dan 22 graden wordt er wel warme lucht de cabine in geblazen.
Buiten 2 graden of kouder >> alleen koude in de cabine.
Toen ik hoorde dat deze aanpassing was gemaakt, vroeg ik me meteen af wat dit zou betekenen in de zomer: "wordt het dan niet veel te warm in de auto?" Daarop werd aangegeven dat ze de vastgemaakte klep weer gemakkelijk los konden maken en zorgen dat deze weer in de positie zou komen zoals deze was vóór de aanpassing.
Mijn zorg was gegrond, want toen het weer warmer weer werd merkte ik dat het op een gegeven moment onhoudbaar warm wordt in de auto. Of ik de Climatronic nu in stand OFF of 18 graden of 28 graden heb staan. Bij een temperatuurinstelling van 18 graden wordt er veel hete lucht de cabine in geblazen en bij een instelling van 28 graden voel je geen wind, maar wordt het wel heet.
De airco heeft net onderhoud gehad incl. bijvullen, maar als ik deze aan zet dan merk ik dat deze niet kan opboksen tegen de hitte die meekomt.
Bij een gepland onderhoud in juni heb ik bovenstaande aangegeven en men gaf na het onderhoud aan dat de klep weer terug gezet is in de originele positie, maar dit heeft geen graad geholpen. Hierna ben ik nogmaals met deze klacht terug gegaan en ze gaven aan dat ze de klep toch echt terug gezet hebben, maar de enorme hitte houdt aan…
Ik baal hier enorm van, want met buitentemperaturen van 18 graden en hoger is het werkelijk niet meer uit te houden. Tussendoor kan ik nog ramen opendoen, maar op de snelweg is het natuurlijk helemaal niet te doen om uren met de ramen ver open te moeten rijden. In de winter kan je nog een trui extra aan doen..
Mijn vraag is of iemand hier wellicht ervaring heeft met Climatronic/kachelhuizen/kleppen etc. en mij hierbij zou kunnen helpen. Of een garage weet die hier wél kundig in is. Dit is een specifiek klusje en als een monteur hier geen ervaring mee heeft zal het alleen uitmonden in te duur prutswerk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.