Volkswagen Golf III: CO te hoog

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABD

Deze auto loopt en start goed alleen, krijgen we de CO niet onder de 0,5 en 0,3 bij verhoogt toerental.
De 4 gas meter geeft de volgende waardes CO 0,5 HC 274 CO2 13,8 02 0,86 EN LAMBDA 1.01
Dus hij heeft te veel brandstof of een onvolledige verbranding.
We hebben de volgende dingen al gewisseld / vernieuwd:

Temp sensor (geeft in de computer de goede waarde)

Kat ( de oude zat niks meer in maar vervangen door een gebruikte maakte geen verschil)

Lambdasonde is 3 maanden geleden vernieuwd door een orginele

Injectorhuis (incl injector en drukregelklep)

Bougies en kabels en verdeler

Computer

Compressie gemeten (is perfect)

inlaat helemaal met remmenreiniger op lekkage gecontroleerd

Uitlaat geen lekkages

Weet iemand wat we nog over het hoofd zien???

Roland10251

Geplaatst door Roland10251 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

wat zeur je nou.

De gegevens, 0.5 bij stationair toerental, niet afregelbaar.
0,3 bij verhoogd stationair toerental, niet afregelbaar.
Lambdawaarde 0,97-1.03

Met andere woorden, niet meer aankomen.

Groeten Marcel

Roland10251 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb het misschien niet duidelijk omschreven maar ik bedoel dat de waarde te hoog blijft. stationair is het net goed maar bij verhoogd toerental is het 0,4 - 0,5 en dat krijg ik niet lager.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

hc ligt te hoog, mag rond 100 liggen 02 ligt voor het mooie iets te hoog, en co2 voor het mooie weer iets te laag. voor een auto van 15 jaar oud echter geen slechte waarden.

HC lijkt me dus het probleem, ik weet niet welke oorzaak dit heeft, ik ben meer een dieselmonteur.
Probeer anders eens wat de ontsteking te verdraaien.

Groeten Marcel

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zo te lezen is ook je gebruikte KAT niet goed. Je hebt O² over en lambda is 1,01. Houdt in dat de KAT geen reactie laat plaats vinden tussen CO en O². Een andere KAT monteren.

Roland10251 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat van die kat dat had ik ook al gedacht.
Kan een kat niet werken ook al zit het binnenwerk erin?
Ik weet niet wat er bij de vorige eigenaar mee gebeurd is misschien hebben ze wel loodhoudende benzine getankt.
Zou ik een vervuilde kat schoon kunnen maken? met een gasbrander ofzo?

De ontsteking heb ik al wat verdraaid maar dat heeft geen enkel effect.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

hc te hoog ligt niet aan de kat maar meer aan de verbranding die niet optimaal is of vervuiling van de olie. ik zou eerst het ontstekingstijdstip checken. controleer de carterventilatie op verstopping.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, of de kat. werkt kun je nagaan door het co voor en na de kat. te meten. Kat. schoon maken zal denk ik niet gaan; in het binnenwerk zitten edelmetalen (oa Rodium, Palladium), deze verliezen na verloop van tijd hun werking door slijtage maar ook evt door lood uit loodhoudende benzine, of extreme temperaturen in de kat. agv brandstof in kat. als er een bougie defect zou zijn. Deze edelmetalen zetten diverse schadelijke uitlaatgasbestanddelen om naar minder of niet schadelijke bestanddelen.

Groet Jan227

Roland10251 (0) PRO, 15 jaar geleden

De carterventilatie zal ik morgen inderdaad eens controleren. maar volgens mij moet dan de O2 lager zijn

Als ik de co voor de kat meet zou die hoger moeten zijn als na de kat dat kan ik ook nog controleren.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je het ontstekingstijdstip al gecontroleerd?

Roland10251 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ontsteking is gecontroleerd en staat goed, we hebben ook de distributie gecontroleerd die staat ook goed, ook geen speling op de spie.

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een 3-weg katalysator zet zoals ie al zegt 3 gassen om in mindere schadelijke gassen.

Hij oxideert:

CO + O² in CO²
HC + O² in CO² en H²O

Hij reduceert:

NOx in N² en O². Dit gebeurt in de voorste gedeelte van de KAT zodat O² weer gebruikt kan worden voor oxideren.

Je hebt een te hoge HC en CO omdat de KAT niet de O²(0,86%) kan laten reageren met die gassen. Lambda is goed, dus je hebt een goeie mengverhouding lucht/brandstof. Wat blijft er over dan. In mijn ogen maar één ding en dat is de KAT zelf. Lambdasonde zal je nog even kunnen meten of ie netjes pendeelt tussen 0,1 á 0,9V ook is ie nieuw toch altijd controleren.

Roland10251 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het probleem is opgelost het was inderdaad de kat
We hebben een andere gehaald en de waardes zijn perfect.
Iedereen bedant voor het meedenken en reageren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.