Volkswagen Golf III: Inhouden en weer oppakken.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Golf III, 1994, 1.6 benzine, Motorcode ABU, 257.000 km

Vanmiddag op de snelweg:
1 / Bij iets gas terugnemen (1 mm voetbeweging) van gas houd de motor even in en pakt dan weer op.
Bij ietsje gas bijgeven hetzelfde. Dat rijdt nogal 'bokkig'.

2 / Bij stilstand gaat de vacuümmeter helemaal in het rode (geen vacuüm) deel als een gek heen en weer als of de gasklep snel maximaal open en weer dicht gaat. De motor sloeg tijden het parkeren 1 x af. Met slim gas geven verder niet.

3 / Op de terugweg, voor ik weg ging, heb ik even aan de 2 of 3 stekkers aan de Mono-Motronic carburateur gefriemeld om te voelen of daar iets los zat. Daarna zonder problemen 100 km naar huis gereden.

Welke oorzaak kan dit hebben ?

wmuller

Geplaatst door wmuller (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

eerst uit laten lezen

wmuller (0), 15 jaar geleden

[quote=john5686]eerst uit laten lezen[/quote]
Van mijn VW Dealer heb ik begrepen dat dit model niet uit te lezen valt. ABU motor 1994.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Snap ik niet.
Volgens mijn gegevens heeft mono-motronic een zelfdiagnosesysteem.
De diagnosestekkers moeten achter een afdekkapje onder de verwarming/ventilatieregeling in het dashbord zitten.
Uitlezen met VAG-tester 1551

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Deze heeft als goed is een OBD2 stekker, naast asbak of boven sigarettenaansteker.
Het meest rechter klepje naar links schuiven.

wmuller (0), 15 jaar geleden

Dat zou VW Dealer toch moeten weten, kennelijk weinig vertrouwen in het oude spul.
Inmiddels heb ik om te beginnen alle stekkers los gemaakt en met contactspray ingespoten.
De kop van de MonoMotronic los gemaakt, de kop was wel vet van binnen, beneden bij de gasklep nauwelijks aanslag of vuil te zien, alles verder mooi laten zitten.
Slangetjes gecontroleerd en luchtbuis vanaf het luchtfilter vetvrij gemaakt, daar lag wel een laagje olie in (van de carter ontluchting ? kan nergens anders vandaan komen).
Hij rijdt nu prima.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Losgenomen stekkers worden ook in de zelfdiagnose herkend en opgeslagen, maar na +/- 10 starts weer automatisch gewist.

wmuller (0), 15 jaar geleden

Inmiddels ca. 4500 Km's verder. Af en toe bokt hij wat, stationair gaat de vacuümmeter helemaal in het rode (geen vacuüm) deel als een gek heen en weer als of de gasklep snel maximaal open en weer dicht gaat of alle toevoer ineens afgesloten wordt.
Soms na motor uitgezetten en opnieuw starten over, geen probleem tot 1e stoplicht, hij gaat dan tussen 700 en 1500 tpm schommelen. Motor uitgezet en opnieuw gestart: geen probleem, keurig ca. 900 stationar en normaal rijden. Later op de dag wel af en toe problemen, vooral bij gevarieerde (lage) snelheden, op de snelweg niet.
Duitse VW dealer zei dat je bij deze storing wel de gaskleppotentiometer kan vervangen maar a/ da's duur (€ 500) en b/ dat het dan nog niet zeker is dat dat de oplossing is. Uitlezen leverde niets (?) op.

Daarom zijn we maar eens naar de Bosch AutoElectronicaSpecialist geweest, uitlezen met Bosch KTS 550, 'harde fouten' in de stationair-steller gevonden. nieuwe gemonteerd, problemen lijken nu opgelost, draait keurig 800 tpm stationair en start vlotter en bokt niet meer tijdens het rijden.
Waarom kan VW dit zelf niet ? Autootje te oud ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.