APK keuring afgekeurd wegens CO te hoog!.
Ik had eind vorig jaar(november 2008) wegens regelmatig afslaan van de motor + NIET goed stationair draaien in toeren De volkswagen golf 3 laten uitlezen.
De Gaskleppositiesensor of andere benaming Regelunit moest vervangen worden!.
De oude is uitgebouwd en de nieuwe ingebouwd,het probleem afslaan komt NIET meer voor,stationair loopt ie nu rond de +/-800 toeren
verbruik is perfect 1 op 14!.
*Wat kan er versteld danwel gesteld worden aan deze golf 3 m.b.t. CO- waarde?.
*Kan er meerdere oorzaken zijn waar het aan zou kunnen liggen?.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan er Überhaupt iets gesteld/versteld/afgesteld worden? NEE, Is wettelijk verboden om ergens schroefje te hebben.
Kunnen er neerdere oorzaken zijn? JA, vele tientallen, eerst maar weer eens uitlezen. Dan de sensorwaardes controleren.
Hij is afgekeurd zeg je, maar weet je toevallig de waardes van de gas-meting stationair en op toeren?
Nee toevallig weet ik de waardes niet!.
ga deze week herkeuren,morgen langs ervaren monteur kijken wat hij zegt.
veelal mbt onder de motorkap is vorig jaar allen vervangen,ingeleerd..
Ik kan zelfs niets bedenken waardoor de CO te hoog is/zou zijn is milieu eis geloof ik te veel uitstoot??.
Idd er kan niks aan gesteld/versteld worden maar de APK station heeft vermeld op afkeurraport CO stellen??.
Dus als er niets aan gesteld kan worden daar dit aut.word geregeld snap ik er eigenlijk helemaal niks van!.
15 jaar
Dat er staat CO stellen is een beetje raar, dat kan inderdaad niet. Maar dat CO te hoog is kan makkelijk hoor.
Belangrijk is van belang dat je de waarde's weet. Hieruit kan je bijvoorbeeld bepalen dat de katalysator niet meer werkt en als dit nog de eerste is kan dit makkelijk het geval zijn.
APK gekeurd..stationair loopt ie nog steeds erg beroerd schommelend tussen de 600rpm & 800rpm.
bij 2500 toeren is de CO onder 0.50 (gemeten).
de gaskleppositiesensor(regelunit) Nieuw gekocht November 2008,verders bougies,bekabeling,verdeelkap etc..allen vervangen..
Auto slaat gelukkig niet meer af,het vervangen van de gasklep heeft WEL geholpen alleen waarom loopt ie zo beroerd?.
vandaag gezocht in de garage niets kunnen ontdekken,ook het uitlezen van de ECU leverde niks op..wel ff gereset..
wat kunnen de oplossingen zijn daar dit een bekend probleem is bij de Golf-3 benzine varianten..
15 jaar
Stationairregelaar zal wel ingeleerd moeten worden wanneer de gedemonteerd of vervangen is.
Van een lekke vacuumslang (rembekrachtiger komt veel voor) gaat ie ook slecht stationair lopen en loopt de CO waarde op.
Nog zoekende naar een oplossing...
15 jaar
Na schoonmaken van de gasklep of vernieuwen moet hij inderdaad ingeleerd worden. Dat doe je met een uitleeskast. Mocht je er morgen niet uikomen is het van belang dat je alle waarde's eens goed noteert zoals.
CO
HC
O²
en de lambda waarde
Dit dus stationair en op toeren (2500rpm)
Dit zijn belangrijke gegevens om je verder te kunnen helpen.
Auto is inmiddels gekeurd..
Uit me hoofd was de CO stationair 0.400 - 1.400 schommelend
bij 2500 rpm perfect onder de 0.500
De andere waardes waren goed..HC geen idee wat het was....O2 eveneens de Lambda was onder de 1.
Nu de auto gekeurd is,zit het mij wel gescheten,ik kan morgen alsnog meten en printen als het echt belangrijk is om HET probleem NIET lekker stationair lopen te verhelpen!.
De gasklep is voorzover ik weet (ik was er niet bij!)..de oude eruit nieuwe erop gezet,daarna startte de auto meteen werd destijds in november-2008 door de garage monteur tegen mij verteld,hij is gereset + uitgelezen...de ECU gaf geen storingen cq. meldingen meer AAN!!!.
De oude gasklep heb ik bewaard,ik zie geen verschillen tussen de oude en nieuwe niks is stuk heb de oude opengemaakt...Ik snap zowieso NIET waarom de golf-3 het probleem heeft LAAG in toeren stationair te blijven +/- 600rpm (wel lekker voor het gebruik 1 op 14!!)..maar de motor loopt niet zoals het behoort!.
Wat er aan valt af te stellen niets eigenlijk,we hebben gecontroleerd op lekkage etc..etc..niks kunnen vinden..
resterende verdeelkap,bougies,bekabeling etc..etc.. alles wat er mee te maken zou hebben is OK!.
ook de gasinlaat en koelwatertemp.waardes zijn allen OK..
Bij uitlezen is alles zichtbaar en geheel normaal....
Na investering van ruim 400 euro in deze NIEUWE gaskleppositiesensor vind ik het abnormaal dat her probleem NIET is opgelost..JA hij slaat niet meer af,maar dat zal wel weer komen!!.
Schoonmaken GASKLEP deed ik ruim 1 jaar lang elke week bij de oude klep hielp wel,,werd het spuugzat toen de auto niet meer starte heeft na uitlezing de monteur dus alles vervangen waaronder ook de gasklep positie sensor(Regelunit)!.
Je zou zeggen en denken 13 jaar oude golf is niets meer waard,maar is zuinig rijd goed investeren maar zo gezegd zo gedaan maar echt lekker lopen dit ie niet.
Moet op te lossen zijn..Los van de waardes die uitsluitend gelden voor APK keuring,want de CO is niet zomaar HOOG..te HOOG..overschrijd de grenzen die zijn gesteld
wat is de Top-10 wat met deze golf-3 stationair irritaties te maken hebben en welke echt de oplossing bieden..ik ga namelijk de GOLF niet na investering door ergenis inruilen of verkopen een ander ermee opzadelen en helemaal NIET naar de sloop brengen!!.
Elk probleem heeft en moet een oplossing hebben...we moeten er toch uit kunnen komen helemaal gezien het feit dat ik er al ruim jaren last van hebt sinds aanschaf in voorjaar v/h jaar 2006!!!.
Bvd
15 jaar
Auto was afgekeurd op CO maandag 25-5-2009
Auto is Goed gekeurd op CO op woensdag 27-5-2009
Gaskleppositiesensor vervangen in November 2008
Bougie's,kabels,rotor/stator,verdeelkap etc..etc..eveneens vervangen in November 2008
Woensdag heb ik samen met de monteur gekeken,gezocht,uitgelezen,gereset niets kunnen vinden.
CO was redelijk Hoog..maar bij 2500rpm OK..ik heb motor warm gehouden..flink gereden..zo de keuring in was redelijk tot OK en APK gekeurd!.
Morgen Vrijdag gaan we wederom uitlezen,echter ECU geeft niets aan wat op storing(en) duid,wel alle waardes die zijn OK!.
We gaan dieper erop in...Jullie horen van mij ik neem alle tips morgenochtend die ik nog ontvang mee..
15 jaar
Dus als ik goed begrijp is de auto goed gekeurd terwijl ie dat niet is. Op toeren moet CO onder de 0,39 zitten en stationair onder de 0,59. Hij had dus ook afgekeurd moeten worden.
Denk dat je stationair probleem gecheckt moet worden door iemand met juiste kennis en tools.
APK gekeurd..CO gemiddeld(gaan ik vanuit) was gewoon goed!.Heb geen printje van de waardes!.
Omdat de toeren stationair schommelen,varieerd de CO ook.Ik wil voormezelf dat de motor in de gangbare toeren komt en blijft +/- 900rpm
Daarom straks naar de garage...verder onderzoeken...doordat de motor stationair niet naar behoren draait is de CO niet constant!.
Bij 2500rpm is deze wel OK..zoals eerder ook vermeld onder de 0.50..Probleem zit/zat hem in stationair rpm en CO..
Wat de eisen zijn bij APK keurstation weet ik niet..ik weet alleen dat het probleem niet 100% is opgelost..in 1ste instantie was de auto op CO gehalte afgekeurd..we hebben het e.e.a. uitgesloten,gecontroleerd,gechekt maar niets vervangen of gesteld daar we niets konden vinden!.
Dat de Auto alsnog is gekeurd is wellicht niet correct,daarom gaan ik samen met ervaren monteur zoeken tot we een ons wegen...
15 jaar
M.b.t. juiste kennis en tools:
De kennis is aanwezig,de monteur heeft jaren gewerkt voor dealer (ruim 15 jaren!).
Is nu sinds ruim 4 jaren voorzichzelf bezig,de tools zijn allen aanwezig...we kunnen wel blijven uitlezen op alle waardes en resetten als het niet helpt ben je snel klaar met uitlezen,er word ook niets bijzonders of afwijkends gevonden mbv tools en apparatuur!.
De dealer cq. fabrikant heeft voorzover ik heb kunnen vinden op het internet zelf ook geen directe aanwezig cq. oplossingen kunnen aandragen!.
wat betreurend is..er zijn heel wat vw-golf en golf-3 berijders!.
Dealer is voorlopig uitgesloten daar het tarief mij te fors is,en ze onnodige dingen vervangen wat heel veel geld kost en het probleem cq. euvel niet oplossen(dit komt vaker voor namelijk!).
Ism ervaren monteur zoeken.. uiteindelijk het e.e.a. zelf uitstellen is relatief goedkoper en bied voor mezelf resultaten daar ik er bij bent!.
bij de dealer MOET je de auto achterlaten,de rekening accepteren!.
word vervolgd.
15 jaar
[quote=Marcus33]M.b.t. juiste kennis en tools:
De kennis is aanwezig,de monteur heeft jaren gewerkt voor dealer (ruim 15 jaren!).
Is nu sinds ruim 4 jaren voorzichzelf bezig,de tools zijn allen aanwezig...we kunnen wel blijven uitlezen op alle waardes en resetten als het niet helpt ben je snel klaar met uitlezen,er word ook niets bijzonders of afwijkends gevonden mbv tools en apparatuur!.
De dealer cq. fabrikant heeft voorzover ik heb kunnen vinden op het internet zelf ook geen directe aanwezig cq. oplossingen kunnen aandragen!.
wat betreurend is..er zijn heel wat vw-golf en golf-3 berijders!.
Dealer is voorlopig uitgesloten daar het tarief mij te fors is,en ze onnodige dingen vervangen wat heel veel geld kost en het probleem cq. euvel niet oplossen(dit komt vaker voor namelijk!).
Ism ervaren monteur zoeken.. uiteindelijk het e.e.a. zelf uitstellen is relatief goedkoper en bied voor mezelf resultaten daar ik er bij bent!.
bij de dealer MOET je de auto achterlaten,de rekening accepteren!.
word vervolgd.[/quote]
Ja, en dan is de auto nu dus nog steeds niet goed, maar wel APK gekeurd, ja zo kun je het ook doen....
Ook bij een dealer werken ervaren monteurs, je bent wel erg negatief!.
Uiteindelijk ben je na 3 jaar prutsen nog niks opgeschoten.
Het lijkt me dat als iemand 15 jaar ervaring heeft dit toch wel op kan lossen.
Monteur heeft voor vw dealer gewerkt begrijp ik?.
Heb je ook de mogelijke oplossingen die hier aangedragen worden na gelopen?.
Ik zou deze auto toch eens door een dealer laten checken, want ook al ben je er zelf nu elke keer bij, het heeft ook geen bevredigend resultaat opgeleverd.
En dit heeft ook genoeg gekost, al was het alleen al de ergernis.
15 jaar
bedankt voor de reactie's zover.
zolang er nog opties zijn gaan ik NIET naar de dealer.
vandaag 3 uren doende geweest..oude gasklep erop gezet opnieuw ingeleerd..stationair nog steeds beroerd.
bleef over katalysator,lambda sensor.ECU.
diversen sloperiijen gebeld en bezocht op zoek naar een ECU van hetzelfde type en bouwjaar helaas zonder succes!.
de lambda sensor is ok.katalysator ook.er is ook geen lekke vacuumslang.
Blijft over ECU,Ik heb een reparateur gevonden helaas erg druk volgende week gaat hij ernaar kijken..we weten het anders niet meer!.
Tijdens uitlezen viel ons het volgende op:
temp koelvloeistof = +/- 30 graden celcius
temp luchtinlaat = +/- 90 graden celcius
Dit klopt niet,echter niet kunnen vaststellen hoe dit nou weer kan,zou andersom moeten zijn
alle kabels gecheckt..zo ook temp sensor vervangen..
Opnieuw de gasklep gereset,ingeleerd..schoongemaakt met remmenreiniger..motor loopt iets beter maar na paar dagen zal ie wel weer
schommelen in de stationaire toeren!.
Kan er iets defect zijn aan de ECU?.
Uiteindelijk gaan ik uiteraard naar de VW dealer ik moet het namelijk oplossen!>
In afwachting op bedankt voor alle reactie's zover...het ligt m.i. niet echt voor de hand..
Betreft de monteur doet alle merken en typens auto is 1e monteur,heeft jarenlang voor motorhuis gewerkt dus geen VW maar OPEL dealer
en is sinds 4 jaren voorzichzelf bezig waarvan de clienten zeer tevreden zijn!.Hij heeft alle apparatuur in huis hij doet zijn best!.
to be continued...
15 jaar
Sensorwaardes zijn allen OK.
De CO blijft schommelen omdat de Motor stationair beroerd draait,dit proberen we dus stap voor stap te onderzoeken
De VW-dealer gaf JUIST aan na uitlezen Gaskleppositiesensor vervangen,hebben ze gedaan kosten excl.btw euro 370 + cxl.arbeidsloon
Ik heb in November 2008 bijna Euro 600 contant betaald!.
Probleem houd gewoon aan.oude gasklep ingebouwd waar niks mis mee is,stationair hetzelfde probleem conclusie voormezelf:
Ik ga NIET meer direct naar de VW-dealer ivm te hoge kosten + onnodig laten vervangen van onderdelen om zgn. het e.e.a. uit te stellen!.
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen,budget...ik wacht het rustig af......
Wie advies heeft mag het laten horen..
15 jaar
De betreffende auto loopt een aantal kilometers prima maar begint dan ineens te horten en stoten. De garage waar de auto was heen gebracht had al van alles geprobeerd, verwisselen van de ECU, vervangen van een Hall-sensor en omdat de ECU soms een foutcode had op de lambda-sensor, ook dit onderdeel. Ook bij de dealer wist men zich geen raad en gaf de auto ongerepareerd weer terug. De auto werd toen naar GMTO gebracht voor een grondig onderzoek.
15 jaar
Zoals gebruikelijk zijn we met de auto gaan rijden terwijl de oscilloscoop de meest vitale stuursignalen registreerde: die voor de bobine en de injectoren. Al zou de motor maar één verkeerde klap geven, dan zouden we dat direct kunnen vastleggen met de scope en analyseren.
Duidelijk is te zien dat het primaire bobinesignaal gebreken vertoont en naast het missen van een vonk ook een variërende contacthoeksturing laat zien. Het aansturen van de injector gaf geen problemen en was, ook over een langere periode, netjes regelmatig en stabiel van lengte. Maar een motor moet wel tijdens elke compressieslag een vonk krijgen anders gaat het fout. Als dit overslaan vaker voorkomt, kan de lambda-sensor te veel zuurstof in de uitlaatgassen aantreffen en is het denkbaar dat de ECU een slecht werkende lambda-sensor ziet. Dit kan verklaren dat deze storingscode eerder voor was gekomen.
15 jaar
Conclusie
Na deze constatering hebben we nog wat metingen gedaan op de stuurdraad en de vaste plus van het relais maar daar waren geen afwijkingen te vinden. De conclusie moest zijn dat in dit geval het relais zelf de boosdoener was (zie figuur 5). Na het relais te hebben vervangen functioneerde de motor weer naar behoren.
Het lijkt achteraf een simpele storing maar het blijkt in de praktijk soms toch moeilijk de oorzaak te achterhalen gezien het feit dat men er niet uitkwam. Door de complexiteit van de systemen en de veelheid van componenten is het ook niet aan te bevelen alle onderdelen lukraak te vervangen. Gericht meten lijkt in eerste instantie tijdrovend maar verdient zich op het eind dubbel en dwars terug als men maar volgens het juiste patroon te werk gaat. Kennis van de systemen is natuurlijk onontbeerlijk.
15 jaar
http://www.tiepie.com/nl/automotive/4/11...
WELK RELAIS WORD HIER BEDOELD,KAN IEMAND MIJ SVP HELPEN???
DAN BEN IK OOK V/H PROBLEEM AF,EN BEHOEF IK DE ECU NIET TE LATEN REPAREREN?!.
15 jaar
Waarschijnlijk bedoelen ze nr 3 of 4 maar zeker weten doe ik het niet.
[url=http://img43.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img43.imageshack.us/img43/5625/go...[/img][/url]
15 jaar
Nr: 3 of 4 Ok bedankt zal morgen ism de monteur kijken of ze defect zijn..
Voor de (mee)lezers,probleem is nog steeds niet gefixt...word vervolgd..
De meting van GMTO en de URL website verwijzing heb ik in deze topic zelf vermeld,omdat het zeer sterk leek op het probleem wat ik heb..
Morgen weet ik of het overeenkwam en is opgelost met mijn volkwagen golf-3..Er blijft namelijk op deze 2 punten niets meer over voor mij:
1)ECU vervangen cq. latewn repareren OF
2)Relais 3 en/of 4 checken en vervangen.
We moeten morgen meer weten,mag ook wel na lang zoekwerk
Voor de mensen die reageerden met wellicht vw-dealer toch brengen wil ik iets mede delen:
ALvorens GMTO in te schakelen,heeft deze jongeman 6 specialisten bij 6 verscheidene vw-dealers bezocht welke van alles onnodig hadden vervangen,om het e.e.a. maar uit te stellen..ze wisten het gewoon niet...
Deze jongeman bezitte ook een golf-3 uit het jaar 1996...via Google vond ik in een andere topic zijn verhaal,hij heeft werkelijk echt alles vervangen wat mogelijk is en probleem hield aan tot GMTO kwam met het onderzoek en het aan de relais lag!!!.
Het is fantastisch als we alle golf-3 benzine rijders hiermee van dienst kunnen zijn,besparen ze heel veel kosten zoals ikzelf..
Uiteraard kan het ook aan al het andere liggen,maar het checken van de relais is toch wel snel gedaan lijkt mij...
ik hou U op de hoogte van mijn Problematiek
15 jaar
ECU zoek ik,daar alle relais OK waren!.
kan iemand mij helpen aan een gebruikte ECU voor golf 1.6 bouwjaar 1996?.
Het e.e.a. na uren zoeken heeft helaas niets opgeleverd!.
Vreemde zaken:
1)Koelwatertemp word aangegeven als 30 graden celcius
2)Gasinlaattemp word aangegeven als 90 graden celcius
3)Als er contact word gemaakt,blijft de gasklep zoomen,dit was voorheen (met oude gasklep) niet het geval.
15 jaar
wellicht dat de onderdelenlijn uitkomst bied. gr john
[quote=Marcus33]Nr: 3 of 4 Ok bedankt zal morgen ism de monteur kijken of ze defect zijn..
Het is fantastisch als we alle golf-3 benzine rijders hiermee van dienst kunnen zijn,besparen ze heel veel kosten zoals ikzelf..
Uiteraard kan het ook aan al het andere liggen,maar het checken van de relais is toch wel snel gedaan lijkt mij...
ik hou U op de hoogte van mijn Problematiek[/quote]
Dit probleem met deze auto is vrij bijzonder, omdat dit relais bij meerdere motorcode's wordt gebruikt. Bij al die andere doet de motor niks meer, alleen bij deze motorcode (zolang ik weet) heb je dit probleem. Bij GMTO lopen echte experts rondt die weten hoe ze moeten meten. Is ook eigenlijk een onderwijs instelling waar ik veel van geleerd heb door alleen al hun verhalen te hebben gelezen. Zelf ook dit probleem ook een paar gehad en door hun vrij snel opgelost.
Je zoekt een ECU voor je auto, maar een 1.6L golf uit '96 is tegenwoordig al niet voldoende hoor. Je hebt namelijk veel 1.6l motoren. Je moet toch even je ECU nr. noteren en dit op de onderdelenlijn zetten.
Toch vind ik wel jammer dat je dealers in verkeerd daglicht zet, terwijl jouw mannetje het voorlopig ook nog niet voor elkaar hebt gekregen om je probleem op te lossen.
[quote=Marcus33]ECU zoek ik,daar alle relais OK waren!.
kan iemand mij helpen aan een gebruikte ECU voor golf 1.6 bouwjaar 1996?.
Het e.e.a. na uren zoeken heeft helaas niets opgeleverd!.
Vreemde zaken:
1)Koelwatertemp word aangegeven als 30 graden celcius
2)Gasinlaattemp word aangegeven als 90 graden celcius
3)Als er contact word gemaakt,blijft de gasklep zoomen,dit was voorheen (met oude gasklep) niet het geval.[/quote]
kijk eerst eens serieus naar deze problemen; goed is het niet en kan motorproblemen veroorzaken (koude motor geeft andere brandstofinspuiting dan een warme)
SERIEUS???.
We zijn X-aantal uren dagelijks bezig geweest..we weten het NIET!.
De reden waarom ik ECU zoek,is omdat al het andere of is gechekt of vervangen..er blijft niets over m.i.
Ik heb GEEN motorproblemen,heb de auto ruim 3 jaren(destijds gekocht bij VW-dealer)..
de VW-dealer kwam na uitlezing & onderzoek met vervanging van de gaskleppositiesensor(regelunit)..de monteur gaf ook aan dat in 90% van de gevallen
probleem dan opgelost is!.
Soortelijke probleem was van een vw-golf bj:1996 gti model,die heeft maar liefst 6 verschillende vw-dealers bezocht + diversen specialisten naar laten kijken
alles vervangen en toch bleef hij met probleem zitten,toen is GMTO ingeschakeld,bij hem was het probleem verholpen na vervangen van Relais!!!.
Ik zal onderdelenlijn mijn zoekopdracht voor ECU plaatsen..
De monteur heeft diepgaand gezocht,alles nagelopen,niets over het hoofd gezien...alle tips die hier zijn genoemd + welke ik vond via google + die van GMTO
zijn allen bekeken..probleem houd aan..Omdat de temperatuur NIET correct word aangegeven is het vervangen van de ECU de oplossing,reperatie is geen optie aldus de monteur!.
De inlaattemp geeft aan 90 graden,terwijl koelvloeistof dit moet aangeven deze geeft 30 graden aan...
Het zoomen van de gasklep is ook NIET goed,daar bij de vorige(oude gasklep) dit geluid er niet was!!.Oorzaak NIET kunnen vinden..
Ik zal toch een ECU moeten vinden.....
15 jaar
magneti marelli AEE 1600 benzine motor.
Ik zal de code vermelden op de onderdelenlijn...Ik hou U allen op de hoogte..
bedankt zover...
15 jaar
sorry :-S ik geloof echt wel dat je er serieus naar gekeken hebt, maar vreemd blijft het en afwijkende waarden kunnen problemen geven. Zou je de juiste waarden niet kunnen simuleren (zodat koelwatertemp wel 90 graden wordt en gasinlaattemp 30 graden wordt) of domweg bedrading wisselen?
Zit net deze draad te lezen: een defecte ecu komt inderdaad nog wel eens voor. Zelf ook gehad bij een AEE motor.
Ook bij die auto werkte de stationairregeling niet goed. Ecu toen vervangen en het probleem was opgelost.
Succes.
Gr.
Ps: wel even het onderdeelnummer vermelden bij het zoeken op de onderdelenlijn. Er zijn nogal wat diverse soorten.
Onderdeel Computer Motormanagement (Gebruikt)
Merk Volkswagen
Model Golf
Onderdeel nr 6160025608
Bouwjaar 1996
Internet ID 30
Prijs Op aanvraag
Cl -
Mot Benzine
LPG -
Inh. 1.598
M-code AEE
Km. 195.869
Toelichting Magneti marelli
Mijn ECU nummers: 61600.256.08 en 032.906.030K
Als alle cijfers en letter(s) overeenkomen,kunnen we ervanuit gaan dat het identiek is neem ik aan?!.
Wat ik vond is WEL een gebruikte,dus er kan hier ook het e.e.a. mis mee zijn toch?!.
gezien de prijzen wat ze ervoor vragen lijkt het mij wel de moeite waard om het te proberen ?!.
Ik hou U op de hoogte word per post bezorging of zelf afhalen in Den Haag wachten is op reactie van de aanbieder.
aansluiten(verwisselen) en dan hopen....hopen...dat het de ECU is geweest!!!.
15 jaar
En......als wat wijzer geworden?
Via Onderdelenlijn gevonden.waarbij ECU gegevens exact dienen overeen te komen (de nummers die erop staan)!.
anders werkt het niet namelijk aldus conform de specialisten cq. VW-dealer(s)!.
Besteld kost Euro 75,- is verzonden,ik was NIET thuis,hopelijk komt TNT vandaag nogmaals langs,ff inbouwen oude loskoppelen en deze aansluiten
dan weet ik of er verschil is..daar het e.e.a. al was uitgesloten moet dit wel de oplossing zijn..ik weet het anders ook niet meer!.
Word vervolgd...
15 jaar
ECU eindelijk ontvangen,meteen zelf aangesloten maar helaas slaat meteen af.
Op naar mijn vriend de monteur,uitgelezen gaf geen meldingen maar wel geblokkeerd moest naar de VW dealer.
afspraak gemaakt voor morgenvroeg 1 uurtje werk kosten a Euro 80,- wat gaan ze doen:
1)Ik moet alle auto sleutels meenemen
2)Ze gaan de code uit mijn ECU halen en deze programmeren in de ECU die ik had besteld via onderdelenlijn
3)ze gaan alle sleutels inlezen,programmeren
Daarna hopen dat de auto start en het probleem is opgelost,zowel de dealer als de monteur gaven al eerder aan dat er weinig kan worden
afgelezen uit een golf-3.er blijft m.i. niets meer over dan dit laten uitvoeren!.
Wegens anti-diefstal schijnt er een chip te zitten in de sleutels,eigenlijk vrij logisch dat de auto na uitwisseling met een andere ECU waarvan alles identiek is niet start!.
Dus morgen weet ik meer,vind het wel prijzig code uitlezen en programmeren van 2 sleutels wat ik heb,en dit afstemmen op de ECU die ik had besteld via de Onderdelenlijn maar er is geen andere optie NU ik zo ver ben gekomen en we niks anders konden vinden!>
Conform de monteur(mijn vriend) is het 90% van de gevallen indien het zoeken niets oplevert gaskleppositiesensor(Regelunit) vervangen kost dus a euro 370 excl.de Btw..of als dit niet helpt in 10% van de gevallen ECU stuk,defect of het vervangen door een andere met dezelfde type en codes een bindende oplossing!.
Als het morgen rond is en OK ..dan kom ik met een conclusie,samenvattende begripvolle slot conclusie voor alle lezers en geinteresseerden
met balans van tijd en kostenpost!.
Uiteraard als al het andere het probleem van vele golf-3 benzine bezitters NIET heeft geholpen is dit dus aan de orde...
Niet in ale gevallen is de oorzaak en het probleem dus opgelost na vervanging van de dure gasklep cq. ECU waarbij het vinden van een ECU niet zo makkelijk is en daarna toch de dealer het e.e.a. moet herprogrammeren!.
Er komt dus nogal wat bij kijken en de kosten lopen op..het resultaat moet er dan ook zijn morgen weet ik meer..
Ik hou U allen op de hoogte ...
word dus vervolgd....
15 jaar
De ECU hoeft alleen maar ingeleerd te worden door de leerwaarden te wissen.
Sleutels hoeven als goed is niet opnieuw ingelezen te worden.
Daarbij, het inleren van de ECU is geen uur werk.
Quote
1)Koelwatertemp word aangegeven als 30 graden celcius
2)Gasinlaattemp word aangegeven als 90 graden celcius
Heb je geen draden verwisseld?
Zit er geen sluiting in de kabelbundels?
Zijn de contacten en de massa van de ECU OK?
Hij heeft nu toch al een andere ECU, dus laat hem die maar proberen. Inleren ECU is zo gedaan. Je moet inderdaad leerwaarde wissen en daarna start ie al. Alle sleutels zijn niet nodig. De gasklep moet wel ingeleerd worden.
Mijn vriend(monteur) kan alleen storing uitlezen met zijn apparatuur,gasklep resetten,zijn apparatuur gaf aan geblokkeerd dus advies opgevolgd en naar de vw-dealer gestapt is 500mtr verder op..Ik weet NIET exact welke apparatuur men moet bezitten om inteleren en wat hieronder word verstaan,sorry!.
De dealer zei letterlijk: Alle sleutels meebrengen we gaan uit je ECU de zgn.code halen,deze brengen we in de andere ECU en programmeren ook je sleutels..kost 80 euro 1 uurtje werk!.
De auto start wel maar slaat direct af,meerdere keren geprobeerd..er zit gewoon een Chip in de sleutel voor anti-diefstal...
Alle kabels ook van de ECU aansluitpunten zijn gecheckt..alles is zowat vervangen/vernieuwd..ook alle relais en zekeringen..heb zelfs de accu polen losgehaald,zoveel gedaan niets over het oog gezien..gasklep inleren oftewel resetten zodat computer deze goed zet is meerdere keren gedaan..niets verbeterde het stationair toerental en/of afslaan van de motor!.
Ik heb al een conclusie mbt vervangen van de gasklep deze had ik NIET hoeven vervangen,maar 90% van de problemen werden hierdoor wel opgelost,bij mij sloeg de motor NIET meer af na vervanging ,maar stationair erg beroerd nu zeer slecht zakt tot 200rpm en klimt naar 800rpm.
de oude gasklep ingebouwd hetzelfde,dus het probleem ligt niet aan de gasklep,het inlezen/inleren.resetten maar aan iets geheel anders.
Nogmaals apparatuur is getest op werking en geeft alle gegevens correct aan..waarom bij mij gasinlaat & koelwatertemp.contra dus verkeerd worden aangegeven is een grote raadsel...de monteur heeft deze draden niet verwisseld daar dit gescheiden is en hier niets aan is vervangen dan wel gedaan!...de ECU is de oorzaak moet de oorzaak zijn...nog even slapen morgen weet ik het..
de berichten reacties zijn tegenstrijdig....wat de VW-dealer exact gaat doen in 1 uurtje weet ik echt exact niet,ik zal proberen erbij te blijven als het mag,meekijken....
15 jaar
Waar ik bang voor was is toch geschied!.
Probleem houd gewoon aan!!!.
Vw-dealer heeft ECU codes ingebracht op de "nieuwe"ECU ik ben er niets mee opgeschoten,ja 80 euro armer.
Vw wist het ook niet,moest diagnose stellen m.a.w. enkele uren storing zoeken en de rekening is dan voor mij!.
Weer terug naar mijn vriend(de ervaren monteur)..ff alles besproken:
1)Gasinlaat temperatuur en koelwatertemperatuur worden NIET correct weergegeven dit is al NIET goed,ook na vervangen ECU zit dit probleem
er nog steeds in.
2)Gasklep zoemt bij contact,blijft zoomen ook dit is NIET goed,want met de vorige gasklep had ik dit probleem niet!.
3)De sensorwaardes zijn conform de monteur allen OK.
4)de katalysator ,uitlaat is gecheckt en ook OK.
5)Er is GEEN sprake van een lekke vacuumslang.
6)De CO,HC,O2,lambda waardes zijn ácceptabel waarbij de CO dus fluctueerd dit komt doordat stationair de motor dus erg beroerd loopt,bij 2500rpm zijn alle waardes OK conform de eisen die gelden!.
7)Alle relais zijn gecontroleerd dit n.a.v. iemand die ook erg lang problemen had,en heel veel had laten onderzoeken door diversen VW-dealerspecialisten er niet uit kwam en GMTO uiteindelijk zijn probleem had opgelost door relais te vervangen,bij mij zijn ze allen gecheckt en OK.
De kosten zijn aanzienlijk opgelopen zo heb ik de gaskleppositiesensor laten vervangen,waarom omdat na uitlezing deze storing naar boven kwam en de auto NIET wilde starten destijds.
De verdeelkap is vervangen,de bougies zijn vervangen,de bobine is gemeten,de dynamo is gemeten,etc..etc..
De ECU is gevonden en besteld via onderdelenlijn op advies van de monteur,omdat na uitwisselen de auto NIET wilde starten heeft VW dealer zijn bijdrage geleverd en de "nieuwe"ECU codes ingebracht cq. gewist / sleutels ingeleerd ivm antidiefstal beveiliging.
Na uren en uren zoeken,en het consequent melden van alle werkzaamheden hierzo,en alle tips wat ik meekreeg via deze site(mijn dank hiervoor)
is er nog steeds geen resultaat!.
A.s. donderdag gaan we de hele dag alle kabels nogmaals checken,nalopen om de uitlezing van de waardes voor gasinlaat en koelwatertemp.
correct te krijgen de gegevens die het regelapparaat NU binnen krijgen zijn niet correct en hierdoor draait de motor stationair erg beroerd kunnnen we vaststellen,en doordat dit probleem voortduurt is de CO waarde welke tijdens de APK naar boven kwam gewoon afwijkend!.
Diagnose stellen terwijl er zeer weinig kan worden uitgelezen mbv apparatuur is moeilijk,omdat er weinig uit een golf 3 kan worden gehaald
aldus de vw-dealer!.
Het probleem heerst bij vrijwel alle golf 3-tjes benzine motoren,ik las op diversen sites en forums dat zelfs de fabrikant het niet kon verklaren dan wel oplossen!.
Voor ons als eindgebruikers,rest niets dan het e.e.a. nalopen en vervangen of je moet het accepteren..zo hebben wij her e.e.a. bijna alles vervangen waar de oorzaak in zou kunnen zitten resultaat tot op heden is en blijft NIHIL!.
De kosten zijn al aanzienlijk opgelopen,dus ik geef NIET op we gaan gewoon verder zoeken,ik MOET oorzaak de achterhalen...
Of mijn volgende auto wederom een golf zal worden betwijfel ik ten strengste...
Mbt de VW-dealer(s)/specialisten ik heb niets tegen deze vakmensen allen vakkundig,maar ze lossen het ook NIET op
het uurtarief is mij te duur en mijn keuze is dan bij een ander die zoekt ook uren maar het kost mij aanzienlijk minder!.
De VW-dealer heeft namelijk de gaskleppositiesensor gewisseld,daar dit noodzakelijk zou zijn,echter na uitwisselen met de oude (die heb ik bewaard)
zien ik GEEN verschil,en gezien het bedrag is mijn mening over de VW-dealer(s) negatief,ik scheer niet direct alle dealer(s) over een kam!.
Zo nu weer vandaag,men doet wat ik vroeg mbt de ECU,inlezen,inleren omdat het noodzakelijk is conclusie is dat er niets verbeterd men zegt Sorry!!!..ff aftikken..als ik dan verifieer met hoe nu verder zegt men dat de auto enkele uren moet blijven staan om diagnose te stellen?.
verder te zoeken?.
Uiteindelijk vinden ze gerust wel de echte oorzaak,maar tel hierbij het aantal zoekuren dit geld heb ik er niet voor over gezien de huidige marktwaarde van een golf 3 uit bouwjaar 1996!!!.
Dus dan is mijn keuze in alle andere ervaren monteurs dan de VW-dealer specialisten snel gemaakt!!!.
Ik ben eerlijk en oprecht....iedereen doet dit trouwens uiteindelijk kijken we toch naar het eindbedrag wat we moeten voldoen!.
Ik hou U allen op de hoogte,ik heb alvast hierbij gereageerd op alle reacties van mensen die mij wilden helpen,er kwamen zowel goede positieve als negatieve reacties binnen maar alles is welkom!.
Uiteindelijk moeten we er samen uitkomen daar is deze site voor bedoeld!.
15 jaar
Ik verzeker alle lezers bij voorbaat NU al dat het echt iets simpels en goedkoops is wat resultaat zal geven!.
simpel omdat wij(ik en mijn vriend de monteur) + de VW dealerspecialisten het over het oog hebben gezien!!!.
goedkoop omdat als er iets moet worden vervangen om tot een resultaat te komen het relatief veel goedkoper is/zal zijn dan onnodig vervangen van een gaskleppositiesensor,ECU,en al het andere!!.
>>>>>WORD VERVOLGD<<<<<
15 jaar
Heb ik er overheen gelezen, of heb je de temperatuursensor nog niet vervangen? Of zit er misschien ergens een draadbreuk, raar dat je namelijk dergelijke waardes afleest? Zijn deze koud of op temperatuur afgelezen? En als je de motor koud uitleest, geven beide temperatuursensoren dan ongeveer de omgevingstemperatuur weer?
Mark
15 jaar
[quote=Marcus33]Zo nu weer vandaag,men doet wat ik vroeg mbt de ECU,inlezen,inleren omdat het noodzakelijk is conclusie is dat er niets verbeterd men zegt Sorry!!!..ff aftikken..als ik dan verifieer met hoe nu verder zegt men dat de auto enkele uren moet blijven staan om diagnose te stellen?.
verder te zoeken?.[/quote]
Maar serieus wat voor antwoordt had je verwacht? Ze hebben gedaan waarvoor je kwam en hoe het nu verder moet is toch jouw probleem. Of je laat dit probleem door hun oplossen en ja dan moet je de auto achterlaten voor onderzoek. Ik zie niet wat de dealer hier verkeerd doet of zegt. Betreft die gasklep verhaal snap ik ook niet helemaal. Als de dealer hem heeft vervangen en het heeft niet geholpen ga je hiermee toch terug. Als ik deze klacht krijg(werk bij een dealer) en kom tot een conclusie dat de gasklep stuk is en na vervangen niet geholpen heeft zal ik verder moeten gaan met zoeken en deze kosten zullen/kunnen dan niet echt meer verhaald worden op de klant. Of ze moet de oude gasklep er weer terug opzetten, dat die in ieder geval niet berekend wordt. Persoonlijk vind ik dat je dealers in te negatief daglicht zet, terwijl jouw vriendelijke ERVAREN monteur dit probleem ook nog niet verholpen heeft en hoe veel uren heeft hij er al in zitten?
Ik lees dat de koelvloeistof- en inlaatluchttemp.sensor verkeerd aangeeft. Misschien zit het probleem wel in de uitleessoftware. Heeft die monteur bijvoorbeeld de sensoren al eens doorgemeten met bijvoorbeeld een voltmeter. Kijken wat de spanning op die NTC-weerstanden staat of desnoods zelf een vervangingsweerstand monteren van bijvoorbeeld 500 ohm(dit is ongeveer de waarde die koelvloeistofsensor heeft als ie warm is). Je hebt zelf gelezen hoe GMTO met een scoop achter een storing kwam betreft slecht lopen. Sommige probleem gevallen los je alleen op met zo scoop in combinatie met goeie vakkennis.
Ik zal zeker als ik die monteur was verder zoeken in die verkeerde waarde's. Ligt het aan ze uilteesapparatuur of aan de auto zelf? Dat moet dus eerst uitgesloten worden en daar vandaan weer verder gaan zoeken.
Suc6
Ik kan me ook wel vinden in het antwoord van alexander.
Een dealer weet niet wat jij allemaal met die auto gedaan hebt.
Het is net als wat storingsmonteurs tegen mij altijd zeggen: wij komen er pas bij als alles geprobeerd is en verkloot is (sorry voor de benaming)en dan verwachten ze van ons dat het binnen 5 min opgelost is.
Het enigste wat over blijft is de koelvloeistof en inlaaluchttemp.
Die zijn vanaf het begin al keihard verkeerd, dat had ik toch als eerste goed willen hebben.
Of in ieder geval willen manipuleren of er verandering optrad.
Het mengsel kan namelijk ook bijv veel te rijk zijn bij stationnair omdat tie meer benzine krijgt dan die nodig heeft bij warme motor.
15 jaar
Marcus, met betrekking tot omgewisselde koelwater en luchttemperatuur: kan je 100% vertouwen op de scantool die gebruikt wordt? Voor zover ik weet levert het motormanagement geen exacte beschrijving van de betekenis van de groepen en velden; deze informatie zit opgeslagen in de scantool. bv VAG-COM gebruikt daar label-files voor; daar kan ook een fout in zitten.
Om dit te controleren zou je twee dingen kunnen doen:
- in Elsa (dealer) of Erwin (betaald online) opzoeken wat de verschillende velden van het mm betekenen
- simpelweg de betreffende sensoren 1 voor 1 loshalen, en kijken of de juiste corresponderende velden reageren
Succes, Marcel.
VW dealer heeft in November 2008 vervangen na uitlezen Gaskleppositiesensor..tevens bougie's...kabels...verdeelkap...de rotor of stator stond muurvast...
Hiervoor kwam ik stil te staan 's nachts,de wegenwacht kwam er NIET uit,dus is de auto weggesleept..De auto was pas na 2 dagen klaar...Ik werd gebeld over de kosten,omdat ik NIET zonder auto kan en niet eventjes snel een andere kan kopen,had ik GEEN enkele keus en is de reperatie uitgevoerd met garantie uiteraard!.
De auto sloeg NIET meer af,de auto leek toen goed,na verloop zakken de toeren,auto gaat stationair wederom beroerd lopen,we zijn nu in medio juni 2009 beland
Ik liep tegen de lamp tijdens de APK,wist ik veel over CO-waarde te hoog.Pas na dit probleem zijn we begonnen met onderzoek verrichten!.
De gasklep is goed,VW geeft geen GELD terug..de oude heb ik ingebouwd NU dus in 2009 zelfde probleem,achteraf is de gasklep voor jan xxx gewisseld,echter na uitlezing gaf apparatuur dit wel aan,en mijn golf-3 die echt niet wilde starten,sloeg meteen aan na wisselen & inleren etc..etc.. van de gasklep aldus de VW dealer!.
Ik ga NIET na zoveel maanden zielig doen me geld terug eisen terwijl ik toen na 2 dagen me auto weer terug had en de auto het deed,doet het nu nog steeds.
Het probleem stationair laag in toeren,afslaan,co-te hoog tijdens de APK heeft niets te maken met de gasklep....
We hebben de oude ingebouwd zelfde probleem....we hebben ECU vervangen door VW dealer laten inlezen,inleren etc... zelfde probleem!.
Ik geef de VW dealer nergens de schuld van,mijn keuze is via mijn vriend die inderdaad uren heeft gezocht en ik volg zijn adviezen op thats all!.
Zijn apparatuur is goed,getest,hij gebruikt het dagelijks..ook ik twijfelde aan de uitlezing maar alle andere waardes zijn er nogal wat kloppen allemaal.
uiteraard gemeten zowel koude als warme motor,,flink gas gegeven om de motor warm te krijgen,de aflezing in de auto zelf is perfect...uitleesapparatuur is ook OK
omdat een andere client ook na uitlezen met dezelfde probleem wel was geholpen na ECU vervanging leek het sterk op mijn probleem!.
De monteur zegt ALTIJD laat wat horen,kom langs ook als dealer oplost...hij wilt ook weten de oorzaak,is uren bezig geweest..zodoende weet hij wat te doen,hoe te handelen als zijn apparatuur niet zou werken,zouden al zijn klanten onnodige kosten maken diversen onnodige dingen vervangen....de apparatuur is 100% goed,wat we aflezen is correct.het ligt niet aan uitleesapparaat!.
Omdat gasinlaat temperatuur en koelwatertemp NIET juist worden weergegeven op apparaat hebben we temp.sensor direct gewisseld,getest op werking deze werkt,de ventilator slaat gewoon af in de praktijk doet de auto wat hij moet doen...de regelapparaat doet ook zijn werk....echter de waardes zijn en moeten net andersom zijn dit is juist zo vreemd als we uitlezen..
we hebben ons juist hierop gefocust,en vandaar omdat een andere klant hetzelfde probleem had gezocht naar een ECU gevonden ingebouwd alleen heb ik geen geluk want het probleem bestaat nog steeds!.
ik maak me meer druk om het gezoom van de gasklep,bij contact dit had de andere gasklep namelijk niet!!.
Nogmaals het probleem heeft niks met de gasklep te maken of met diagnose van de Vw-dealer...
het is uiteraard logisch als je voorzoveel poen iets laat vervangen en het deugd niet dat je terug gaat en beroep doet op je garantie!!.
De auto werkt ik kan de discussie niet winnen omdat wegenwacht de auto moest slepen,en na 2 dagen de auto zonder wegenwacht na reperatie gewoon kon worden bereden tot op heden nog toe...
dit probleem is geheel anders,wellicht later bijgekomen of altijd aanwezig geweest is verbeterd na schoonmaken van gasklep of na vervanging ik weet het niet.
de toeren waren redelijk hoog rond de 900 toen de gasklep was vervangen,ik was blij dat ik niet meer hoefte schoon te maken elke week..Nu na enkele maanden dus vervanging november 2008 tot apk in mei 2009 weer zelfde problemen als voorheen...conclusie is dan dat het wisselen onnodig is geweest,er heerst een ander terugkomend probleempje wat niet te achterhalen is....
uiteraard kan ik vw dealer auto achterlaten,diagnose laten stellen maar wie betaalt het tarief???.zij stellen vast en wij vervangen prima toch,of als het goedkoop is doet de vw dealer het maar..maar het uurloon is mij te extreem hoog dus ik zoek met beleid paar uurtjes per week en zo achterhalen we goedkoper zelf de storing..
er leiden nu eenmaal meerdere wegen naar rome ik heb de langste gekozen,ja sorry..was ik maar rijk dan had ik wel vanaf aanschaf golf3 en problemen direct dealer gebracht...en zou ik op deze site niet rondhangen toch?.
Het vreet aan mij maar ook aan alle lezers,tipgevers,ervaren prof. dat alle tips niet hebben geleid tot een oplossing dus dan neemt kritiek toe:
monteur deugd niet
vw dealer was betere keuze en snellere oplossing geweest
check je gereedschap,tools,en apparatuur
etc..etc..
zulke kritiek is NIET acceptabel voor de monteur die het erg druk heeft sinds zijn bestaan,ik ben geen monteur ben zo DOM om hier alles te melden
de monteur komt er gerust wel uit,en voor alle mensen ik betaal NIKS voor het storing zoeken,de uren..alleen als hijwat moet vervangen de onderdelen aar das logisch!.
Ik ben eerlijk nog steeds,de discussie neemt een hele andere wending ik had liever een top-10 gehad met waar het aan zou kunnen liggen had ik deze top10
in een paar dagen deels zelf deels met demonteur kunnen nalopen NEE men moet VW dealer hoog in vaandel houden,de monteur afstraffen,twijfelen aan wat ik hier allemaal neerzet en ga zo maar door..
Het gaat mij te ver allemaal,het is maar een auto stuk blik....ik had nooit verwacht zoveel ellende hiermee te krijgen...ik heb dan ook NOOIT geluk wellicht is deze auto met deze motor gewoon zo vanaf de fabriek weet ik het..is het niet op te lossen..ik heb zoveel gelezen..zoveel kan er loos zijn....dat je er beter niet aan kunt beginnen....
vragen stel ze svp kort kan ik kort direct reageren ipv alle andere zaken welke eigenlijk meer stress geven dan hoop om alsnog iets te achterhalen.
Wat mogelijk is en was en moest is vervangen,"bijna"alles onder de motorkap is vervangen dus ook temp.sensor!!!.
ik vermeld juist dat temperaturen afwijken na aflezing dat het aan aparatuur kan liggen ligt erg voor de hand,wisselen van temp.sensor ook wat we al hadden gedaan
zijn er andere tips????.
Word vervolgd en zo kort mogelijk in het vervolg.....het wachten is op D-day (a.s. donderdag)......
15 jaar
km stand met originele motor is nu 17.000km (klokje rond geweest,is gaan tellen vanaf NUL).
klokje rond=300.000km.
waterpomp,distributie en alles wat hierbij hoort is ook vervangen maar NU 2 jaar geleden!.
Verders is alles normaal onderhoud geweest,zoals olie,oliefilter,luchtfilter,banden,remmen,schijven..etc..etc..
De auto is NIET gepimpt,of speciale vloeistoffen gebruikt voor minder verbruik,meer km's maken,dure olieen welke zgn.beter voor smering ed!.
Ook geen chip ofzo gekocht..
Gewoon dealer auto gekocht bij de volkswagen dealer in 2006...altijd dealer onderhouden geweest ALTIJD!!!.
Ik weet NIET wat ik nog meer moet vermelden,ik heb zelf NOOIT gesleuteld aan de auto ja schoonmaken gasklep omdat het moest,om reperatie dus de kosten
uit te stellen...ik kwam dus stil te staan en dan moet wat moet..dus de Knip ging open en vanaf die tijd is mijn knip nooit meer dichtgegaan..
dat de auto door de APK kwam terwijl CO gewoon niet goed was is ook erg vreemd,want ik heb nooit geluk,omdat ik er WEL mee geholpen bent maar het voor het milieu
niet goed is ,ben ik dus sinds vanaf de afkeur APK dag(blackmonday!) & herkeur APK dag (wednesday!) nog steeds bezig om de motor zo te laten lopen zoals het behoort.al is het maar alleen voor het MILIEU!!!.
15 jaar
Kijk Marco.
Wie kaatst kan de bal verwachten.
Jij verwijt de vw dealer het een en ander en dat stoot dan weer de monteurs hier op dit forum tegen de borst.
Het uur tarief vind jij te hoog, wat denk jij dat je kost bij het bedrijf waar je werkt?.
Eerlijk gezegd denk ik dat je er alles aan gedaan hebt om het uit te zoeken of zou het nog een verrotte injector kunnen zijn?.
15 jaar
[quote=Marcus33]ik vermeld juist dat temperaturen afwijken na aflezing dat het aan aparatuur kan liggen ligt erg voor de hand,wisselen van temp.sensor ook wat we al hadden gedaan zijn er andere tips????.[/quote]
Marcus omwisselen van temperatuursensor is niet wat ik suggereerde. Als je de koelvloeistoftemperatuursensor losneemt, welke meetwaarde verandert dan in de computer: luchttemp of vloeistoftemp? Je zegt dat de sensoren goed zijn, er niet aan de kabelboom is geknoeid, en de ECU is inmiddels uitgewisseld. Toch is het probleem er nog. De uitleeskast/scantool bevat PER MOTOR/ECU TYPE een koppeling tussen meetveld en omschrijving; het feit dat jouw monteur de scantool al succesvol voor andere motoren heeft gebruikt zegt dus niet zoveel. Heeft hij hem op een andere AEE gebruikt, en klopten daar de meetwaarden wel?
Uitleesapparatuur heeft de monteur sinds vorig jaar,het antw op uw vraag is JA,de uitleesapparaat is aangesloten op een andere golf-3 waarbij hetzelfde probleem boven kwam,na verwisselen van de ECU was deze in orde.
Als we uitgaan van uitleesapparatuur is ok,wat kunnen we dan ondernemen zelf om de temp.goed te krijgen?.de kabels en aansluiting van temp.sensoren voor koelwater en gasinlaat zijn niet identiek om ze even te verwisselen?.
Als we uitgaan van uitleesapparatuur is NIET ok,dus de temp.zijn goed want ventilator slaat gewoon AAN motor word gekoeld+er is nooit iets verwisseld danwel vervangen aan de elektrische bedradingen,wat kunnen we dan nog ondernemen?.
Het probleem co te schommelend,te hoog bij APK,staionair beroerd lopen erg laag in toeren zakt tot zelfs 200rpm slaat soms af MOET toch een oorzaak hebben lijkt mij????.
Zou dit dan kunnen liggen aan de verkeerde waardes van gasinlaattemp & koelwatertemp.waarop regelapparaat dan de motor verkeerd aanstuurt?.
Injectors hadden we al gecheckt zijn OK.ook de bougies slaan allemaal aan deze met draaiende motor per stuk gecheckt,als dit niet zo was geweest dan was er net als de meting van GMTO iets boven water gekomen en lag het probleem hierin..alles oogt goed is ook goed qua werking ,rijdens alleen STATIONAIR niet OK!!.
15 jaar
[quote=maars]Marcus omwisselen van temperatuursensor is niet wat ik suggereerde. Als je de koelvloeistoftemperatuursensor losneemt, welke meetwaarde verandert dan in de computer: luchttemp of vloeistoftemp?[/quote]
Dat is ook wat ik zou proberen.
Het goed op temperatuur komen/blijven zegt niks over de koelvloeistoftemperatuursensor voor de ECU, maar over het goed functioneren van de thermostaat (mechanisch) en de thermoschakelaar in de radiateur.
Nog wat suggesties, mocht het met de sensoren kloppen:
- heb je de compressie al eens gemeten?
- is de benzinedruk al eens gecontroleerd? Die moet vaak stationair en op toeren verschillend zijn. Misschien heb jij stationair een te hoge druk.
15 jaar
Als de uitleeskast echt voor 100% goed is en ja er komen soms fouten in de software (weet ook niet wat ie heeft) dan moet je toch voorledig verdiepen in de koelvloeistofi inlaatluchtsensor circuit. Een aantal tips hebben hier al een paar mensen gegeven zoals trek de stekker eens los van de koelvloeistoftemp. sensor en kijken wat voor waarde ie aangeeft en als het goed is moet ie ook in storing komen. Geeft ie ook G62 koelvloistofsensor aan als fout moet je toch focussen op de bedrading. Vergeet ook niet de massa van de sensor.
Suc6
[quote=Marcus33]Zou dit dan kunnen liggen aan de verkeerde waardes van gasinlaattemp & koelwatertemp.waarop regelapparaat dan de motor verkeerd aanstuurt?.
.[/quote]
Dat weet ik niet (en jij ook niet) maar dat moet je dus uit zien te sluiten.
Om nog ff twijfel te zaaien: Wie garandeert dat je "nieuwe" ECU wel goed is, en niet hetzelfde probleem heeft als jou "oude" ECU ??
[quote=sjaak10918]Om nog ff twijfel te zaaien: Wie garandeert dat je "nieuwe" ECU wel goed is, en niet hetzelfde probleem heeft als jou "oude" ECU ??[/quote]
In theorie zal dit kunnen. Ik heb zelf ook eens zo pobleem gehad met een elek. stuurbekrachtigging van een Skoda Fabia. De stuurhoeksensor leed af en toe een eigen leven of deed het helemaal niet. Pas bij de derde nieuwe stuurhoeksensor was het probleem verholpen. Dus twee nieuwe waren dus ook niet goed. Komt gelukkig maar weinig voor, maar nieuw wil niet altijd zeggen dat het goed is. Denk alleen in dit geval dat het toch wat anders is. Op zich heeft ie een richting en als ik de monteur was pas verder zoeken als het probleem beterft verkeerde waarde's is opgelost. Denk wel dat hier de oplossing zit van dit probleem.
Reeds eerder al aangegeven dat de sensoren allen OK waren,maar gaan straks alsnog alles nalopen!.
De temp.sensor is losgenomen,de uitleesapparatuur gaf niets aan!!!.
we hebben koelvloeistof afgetapt,daar na demontage en vervanging dit er uit dit punt uitloopt..koelvloeistof is OK,komt ook op temp.zoals het hoort!.
Gasinlaat temp.baart mij persoonlijk zorgen,daar dit als gemeten waarde NIET correct is!.
M.b.t. de ECU deze kwam van een goed werkende & draaiende motor (reeds eerder ook vermeld!).Via de onderdelenlijn gevonden,uitvoerig alvorens aanschaf het e.e.a. besproken men gaf 2 maanden garantie + niet goed kon ik retour sturen!.Ook ik heb hieraan gedacht dat vervanging wellicht GEEN oplossing zou bieden,daar vele Golf 3 tjes met mijn probleem te kampen hebben!.toch was advies van monteur dit ook uit te sluiten.het e.e.a. is omgebouwd,geprogrammeerd het is geen optie meer om de oude (originele) weer terug te bouwen en de ECU retour te sturen,want dan zal de auto wederom niet starten en moet ik weer naar de dealer!.
Ik weet zelf exact NIET waar de aansluiting zit voor sensor welke luchtinlaat temp.meet,deze is wel afwijkend als je sensor van koelwatertemp. bekijkt deze 2 draden wisselen welke naar ECU lopen is niet zomaar even gedaan (onlogisch) gezien waar ze zitten,foutief aansluiten is uitgesloten!.
er zitten allemaal klikaansluitingen waarbij uiteinde 2 draden zitten, 1 bedoeld voor ECU de andere voor de terugkoppeling na meting.
wat losgenomen kan worden,is allemaal losgenomen GEEN meldingen...de motor ging NIET anders danwel beter lopen!.
we hebben zelf kabelboom verlichting losgenomen..
Wat mij laatst opviel is het volgende: de verdeelkap was reeds vorig jaar vervangen aan de buitenkant zat altijd een "massa"kabel deze is niet meer aanwezig???.
waar deze naar liep is mij tevens onbekend...de aansluiting aan de buitenkant van de verdeelkap is nu bloot zou zelf een nieuwe kabel kunnen aansluiten,echter waar moet deze andere uiteinde naar toe lopen?.
Ik zal dit ook met de monteur bespreken..ik weet niet of dit wat met het probleem te maken heeft!.
ECU vervangen lag gezien ervaringen van de monteur erg voor de hand juist omdat 2 waardes verkeerd binnen kwamen afleesbaar op uitleesapparatuur!.
de monteur had ook deze 2 aansluitingen kunnen switchen om het e.e.a. uit te sluiten maar dit lag dus niet voor de hand onlogisch gezien de punten vermoed ik waar ze zich bevinden...ik heb ook gevraagd of het mogelijk is/was om deze verkeerd aan te sluiten door bijvoorbeeld tijdens vervanging van de gasklep en verdeelkap en bougies etc...daar dit door vw dealer was gedaan ook onmogelijk!.
Draadbreuk zou kunnen of iets anders..oorzaak als dit het zou zijn is mij dan onbekend!.
Compressie en benzinedruk is NIET gemeten...dit zal ik ook naar voren brengen vandaag..
Ik heb enkele zaken weer genoemd,echter het probleem bestaat al sinds aanschaf in 2006..in der loop der jaren is er onder de motorkap het e.e.a. vervangen,nagelopen..echter is het probleem NOOIT opgelost!.
Omdat het sinds aanschaf al bestaat,is het niet aan de orde wat er het laatst is vervangen,door wie..en of er welicht wel fouten zijn gemaakt in bedradingen aansluiten of verwisselen!.
Maar m.i. kan het dus GEEN kwaad om alle aansluit en meetpunten nogmaals na te lopen!!!.
15 jaar
Geen nieuws is in dit geval denk ik slecht nieuws of zijn jullie toch wat wijzer geworden?
heb volkswagen nederland aangetekend 4 a4'tjes geschreven,wachten is op een antwoord + uitnodiging voor onderzoek!.
ben/was het namelijk helemaal spuugzat..uren uren bezig geweest we kunnen het NIET vinden/verklaren....
excuses voor het vergeten ik zou alle lezers op de hoogte houden namelijk!.
15 jaar
Dat je misschien bericht krijgt van PON zal me al wat verbazen. Uitnodiging voor een onderzoek kan je wel vergeten. Mocht je bericht krijgen van PON zal je toch echt doorverwezen worden naar een dealer en dat is op zich ook terecht/logisch. De werkplaats van de importeur bestaat uit monteurs die bijvoorbeeld demo's en persauto's klaar maken. Natuurlijk lopen daar ook een aantal technische specialisten rond die echte probleem auto's van dealers onderhanden nemen en de nadruk op dealers. Maar voordat zo auto naar PON gaat is er heel wat gebelt en gedaan door de dealer zelf.
Ik denk dat ze niet eens de moeite nemen om de A4tjes helemaal uit te lezen.
15 jaar
en als ze je wel uitnodigen neem dan maar een fors gevulde beurs mee. gr john
Denk toch wel dat Pon een brief stuurt, immers de slooppremie is van kracht...........
750,- heb je zo te pakken............... [url=http://img38.imageshack.us/i/knip.gif/][img]http://img38.imageshack.us/img38/9054/kn...[/img][/url]
Gr. paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar