Het volgende,
Klant belde dat hij gestrand was met zijn Passat 2.0TDI (BKP). Snelheid liep terug tot 90km/u en geen reactie op gas geven. Uiteindelijk stil gevallen en naar ons af laten slepen want de motor sloeg niet meer aan. Uiteraard heb ik meteen gestart en het viel op dat het aanslaan wat langer op zich liet wachten en de motor behoorlijk bonkte. Eenmaal aangeslagen liep de motor goed. In parkeervak gezet want even geen tijd en een paar uur later weer ingestapt om de werkplaats in te rijden. Tijdens het starten valt, na een aantal omwentelingen, de compressie weg en slaat de motor niet aan. Direct erna weer starten en exact hetzelfde tot wel zes, zeven keer aan toe. Vreemde is dat telkens de eerste paar omwentelingen goed klinken (compressie) en dan ineens het starttoerental omhoog gaat omdat de compressie wegvalt. Althans, zo klinkt het. Uitlezen van de computer geeft aan P1570 'motorschakelapparaat blokkeert' maar het lijkt me erg sterk dat het starten daardoor zo vreemd gaat... En wat is dan het probleem dat de auto lange tijd niet harder dan 90 wilde en uiteindelijk stil gevallen is?
Er is onlangs al een verstuiver vervangen en meteen ook het kabelboompje erbij.
Kan iemand mij op weg helpen?
Zefanja
Autopark Zuid b.v.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verstuivers een voor een loskoppelen en dar tussen door starten. De verstuiver die los is gekoppeld waarbij de motor start is kapot.
Er is een coulance regeling 7 jaar en 250.000 kilometer valt ie daar nog binnen?
Aanslaan doet ie wel, als er maar compressie is. Nu doet hij het ook gewoon goed, althans wat starten en aanslaan betreft, en morgen zal het probleem waarschijnlijk weer terug zijn.
Zou denken dat je een probleem hebt met een hydraulische klepstoter?
Je zegt dat de compressie wegvalt,maar heb je dit ook gemeten?? Wat nl ook kan,is dat de gasklep dichtgaat,en hierdoor de motor stikt. Dat klinkt hetzelfde als geen compressie. Heb dit wel eens gehad met een carisma gdi.
@ Siem: klepstoterprobleem heb ik ook aan gedacht maar het vreemde blijft dan dat als ik direct erna weer start er weer compressie voorhanden is en de tijd van starten met compressie blijft ook steeds gelijk. Komt dus niet uit de stoters vandaan.
@ Maarten: Electronische gasklep zou inderdaad iets kunnen zijn. Zal ook verklaren waarom er geen reactie op gasgeven was. Hier ga ik even induiken!
Bedankt voor zover, update volgt!
Zomaar de compressie opeens weg kan alleen maar gebeuren als de motor geen lucht krijgt (dus ook geen lucht om te comprimeren) en dat kan meerdere oorzaken hebben zoals: inderdaad die gasklep die dicht blijft staan of slappe/platgezogen laaddrukslang (vaak dat stukje slang vanaf turbo bovenop de bak naar die plastieke buis mits aanwezig, verschilt per model) of de turbo(as) is stuk of gebroken of oliedruk te hoog/laag of luchtfilter verstopt enz enz. Je zegt dat hij eerst even wel als met compressie klinkt en dan na paar seconden niet meer en zoiets lijkt sterk op een slang oid die dan na die paar seconden platgedrukt wordt of in ieder geval kan de motor in het begin nog wel lucht aanzuigen en dan niet meer. Lees hem ook even uit, waarschijnlijk zou je de storing kunnen hebben "laaddruk te laag".
Kijk ook eens naar zware vervuiling van de klepstelen. Al vaker meegemaakt en geeft dezelfde klacht.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar