Een vraagje we hebben hier een crafter waarvan de drijfstang afgebroken is met als gevolg de drijfstang heeft zich door de motor geboord dus motorblok voor de vuilbak.
De motor heeft maar 65000 km en is volgens mij geen normale breuk.
Nu is men vraag of er nog colega's zijn die dit probleem al gehad hebben bij een crafter?
Alvast bedankt
Geplaatst door garage medard (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
stefan84 (0), 13 jaar geleden
Rik,
Vanzelf zal dit probleem niet ontstaan..
Je weet natuurlijk niet wat ermee gebeurt is, maar als ik een gokje mag doen zeg ik dat ze bv per ongeluk op de snelweg van de 5e naar de 3e versnelling hebben terug geschakeld o.i.d.
Olie zat er neem ik aan genoeg in ?
Gr Stefan
garage medard (0) PRO, 13 jaar geleden
Ik denk het wel stefan
Nu nog moeilijk te achterhalen want de olie hangt overal aan de camionet en de olie is vervangen door het water die in het blok zat.
Het is inderdaad wel op de snelweg gebeurt. en als het bij het terug schakelen was weet ik niet en gaan ze achteraf indien zo ook niet vertellen.
Nu door het gat dat in het blok zit zie ik de krukas en ook het loop opervlak waar de drijfstang op zit en die ziet er niet beschadigt uit.
Doordat het een mechanische fout is zitten er ook maar weinig foutmeldingen in toch 1 waar door ik toch een gedacht heb bij welke snelheid en toerental het zich ongeveer voorgedaan heeft (foutmelding heeft zich niet direct opgeslagen want de fout gaat over de emissie) bij zo'n 2700 toeren en 103 per/u. op zich niet overdreven denk ik.
groetjes
Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden
Hallo, als ik het goed begrijp, is het big end los geslagen van de krukas ? Zijn de drijfstangbouten opgerekt/gebroken ? Gezien de lage km stand icm het bouwjaar lijkt het me een auto die veel korte ritten maakt, mogelijk is de motorolie verdund geweest met diesel agv veel regenereren. Stuur evt een oliemonster (uit de oliezeef oid) op naar een olie lab. Plaats evt een digitale foto van de drijfstang/krukas. Groet Jan227
garage medard (0) PRO, 13 jaar geleden
De drijfstang is inderdaad losgeslagen van de krukas als de bouten nu opengerekt of gebroken zijn weet ik niet omdat ik nog niets gedemonteerd heb.
De camionet kreeg ieder jaar een onderhoud nog voor het voorgeschreven aantal km.
Nu het was me enkel om te weten te komen of het nog voorkwam dat de motor stuk ging of dat we een alleenstaand voorval hebben.
Wel gaan we er maandag eens gaan over praten tegen onze plaatselijke dieler(komt terug uit verlof) en hopelijk met goed resultaat,want normaal is dit in geen geval.
Als het met slecht resultaat is zal ik inderdaad overwegen om de motor eens te laten onderzoeken om dan al dan niet het aan te vechten en zal ik eens een foto plaatsen.
alvast bedankt
Als er nog colega's zijn die er nog weet van hebben van zo'n voorval mogen ze nog altijd reageren
stefan84 (0), 13 jaar geleden
Rik,
Als je nieuws hebt, lees ik het graag, ik denk dat er gewoon lastig achter te komen is wat de oorzaak geweest is.
Maar ik hou het bij een 'schakel fout'
Gr Stefan
garage medard (0) PRO, 13 jaar geleden
vandaag motor gedemonteerd en carter gedemonteerd en hebben gezien dan de koppen van de bouten van de drijfstang gewoon losgeslagen zijn.Er is niets te zien aan de cilinders of het lageroppervlak van de krukas.
zelf heb ik nog een vraagje hoeveel vrije slag mag zo'n massa vliegwiel hebben nu is het net geen 5 tanden op het vliegwiel.
alvast bedankt
Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden
Hallo, die vrije slag lijkt me wel ongeveer normaal. Controleer nog of de "glijbus" in het midden geen op/neerwaartse overmatige speling vertoond (vrijwel geen speling is normaal) Groet Jan227