VW Crafter 5 cilinder diesel. cilinder 2 en 5 zijn kleppen geraakt door de zuigers. Motor draait nog gewoon, alleen met goed hoorbaar tik geluid.
Opmerking berijder: reed met Crafter en aanhangwagen, reed over een hobbel in het wegdek, voelde dat de aanhangwagen de Crafter een duw gaf, en direct daarna was het tikkend geluid hoorbaar.
Mijn vraag: wat kan oorzaken zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, waaruit concludeer je dat de kleppen van de 2e en 5e cilinder zijn geraakt ? Als dat het geval is, is waarschijnlijk de distributie timing versprongen, dit kan diverse oorzaken hebben, vaak een te slappe distr riem agv defekte spanner, defekte waterpomp, of de riem is nooit nagespannen na bepaald aantal kilometers. Wat heeft de auto gelopen met de huidige distr riem ? Veel stationair uren ? Groet Jan227
Ik zal de volgorde vermelden. Vastest 5051B gedaan. Motor kon nog gewoon draaien, alleen een erge tik in motor was hoorbaar. Meetwaardeblok lezen, 2e en 5e cilinder weken ver af tov andere cilinders. Daarna mechanische controle, dmv kleppendeksel demonteren, klepspeling controle, en inderdaad, veel te ruim. Cilinderkop gedemonteerd, en onze conclusie werd bevestigd. Kleppen 2e en 5e cilinders waren geraakt. De auto heeft 122.800 km gelopen. Stationaire uren niet van toepassing. Volgens onze waarneming tot op dit moment hebben we nog steeds niet de echte oorzaak gevonden.
Kijk het gaat mij hierom, wanneer we de defecten delen vernieuwd hebben, dat niet alleen de gevolgen opgelost hebben, maar ik wil ook de echte oorzaak weten om herhaalreparatie te voorkomen. Gr.Martin
Hallo, hoe was het met de timing tussen nokkenas en krukas voordat jullie de cil kop er af haalden ? Hoe was de spanning van de riem (mn afgelezen op de indicatie op de spanner ? Normaal gesproken is na circa 80.000 tot 100.000 km de riem al dusver van spanning af dat deze nagespannen dient te worden, zeker gezien het lange vervangingsinterval van deze riem, nml 200.000 km. Groet Jan227
De spanning tandriem was oke, de timing was oke. Maw, er moet iets anders zijn wat als oorzaak aangemerkt kan worden. Verder is de auto altijd bij een VW dealer in onderhoud, en volgens de normen onderhouden. Gr. Martin
Hallo, dan kan ik niet veel anders bedenken dan defekte klepveren oid. Vreemd dat het meteen 2 cilinders betreft. Kan weinig anders bedenken dan een versprongen timing. Tandriem timing gecontroleerd met het daarvoor bestemde gereedschap en volgens voorschrift VW ? Groet Jan227
We gaan het a.s. maandag verder bekijken, je hoort nog van mij. Tot zover alvast bedankt. Gr. Martin
controleer de hoogte van de zuigers met een micrometer tov het motorblok... die tik kan als de zuigers goed zijn alleen uit de cilinderkop komen waarschijnlijk kapotte stoter inwendig ,maar er kan ook nog gevolg schade zijn bv kromme klep en geleiders .vervolgens raad ik je aan alle componenten die met de timing te maken hebben goed onder de loep te nemen ...met als mede het brandstof stysteem zoals pomp en verstuiver opbrengst te laten meten.
maar besteed ook aandacht aan krukas poulies spie ed zoals ik uit het verhaal begrijp is de riem niet versprongen ?
conclusie volgens mij de timing is verlopen door of te slappe slappe spanning of uitval van 1 of meerdere componenten van de distributie zoals kapot lager of uitgeslagen spie...
met vr gr
ps bedoelde de riem is niet gesprongen
Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie. Inderdaad, 2e cilinder was klepveer gebroken van de uitlaatklep.
niet bezuinigen op komstoters, die zijn na deze aktie niet meer te vertrouwen!! ben zelf genegen het hele setje in dit geval weg te knikkeren.....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar