close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen 0: Diesel in motorolie van crafter

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: crafter

We hebben hier een vrij bizar probleem.


We hebben hier een vw crafter ( commonrail) waarvan de motorolie met 20% gestegen is met diesel. Waardoor de motor op de autosnelweg plotseling op hol is geslagen.
Aan de motor zelf is er geen schade . Motorolie afgelaten en ververst en camionet rijdt terug perfect.

Nu hebben we de injectoren laten uit testen maar die zijn perfect inorde . ( deze zijn maar 10.000km geleden vervangen geweest tezamen met hoge drukpomp ) aldus deze lekken niet. Via de hoge drukpomp is het ook niet mogelijk want deze staat volledig los van de cullas. In de cullas zelf kan het ook niet want er wordt rechtstreeks op de zuiger ingespoten.

Verder zijn er geen foutmeldingen en alle waarden zijn perfect normaal , drukken van de commonrail zijn oke de inspuitwaarden per cilinder zitten allemaal perfect binnen de tolleranties !


10000km geleden is het onderblok vernieuwd geweest omdat er een drijfstang door den blok is gegaan , tezamen met de injectoren , hogedrukpomp, en turbo. Dan was de oorzaak 3 lekkende injectoren waardoor de motor eveneens op hol is geslagen met de gekende gevolgen . Der oorzaak van de lekkende injectoren was een kapote hogedruk pomp waardoor er metaal deeltjes tss de naalden zaten .


De klant ondervindt er niks abnormaal aan tijdens het rijden alleen vermeld hij dat sinds de motorblok is vervangen het verbruik iets hoger licht.

Iemand een suggestie ?

Geplaatst door

denysrik@telenet.be (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

betreft het één met pompverstuivers of is het een commonrail

sickie 0
badge

13 jaar

Hallo,

T'is een commonrail .

Grtjs

Hallo, de diesel die in de motorolie zit, komt er hoogstwaarschijnlijk in door het regenereren van het roetfilter (na inspuiting). Rijdt de auto veel korte stukken of zgn stop en go verkeer? Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Hallo,

Ook al aan gedacht dit is een goede opmerking maar de olie was wel met ongeveer 2 liter bijkomen das toch wel een beetje heel veel niet ?

De wagen rijdt inderdaad niet zo'n grootte afstanden in 3 jaar tijd 70000 km is nu ook niet zo gek veel .
Der zit af en toe wel wat autostrade tss .

De wagen was een dikke maand geleden nog binnen geweest voor de keuring en dan stond de olie nog op normaal pijl.

Groetjes Rik

[quote=Jan227]Hallo, de diesel die in de motorolie zit, komt er hoogstwaarschijnlijk in door het regenereren van het roetfilter (na inspuiting). Rijdt de auto veel korte stukken of zgn stop en go verkeer? Groet Jan227[/quote]
Dit komt vaker voor dan je denkt. Het regenereren lukt niet waardoor de na-inspuiting ivm regenereren langs de cilinderwanden weer terugvloeit het carter in.

marcel7031 0
badge

13 jaar

De was ook mijn enige logische verklaring voor het probleem .
Maar bij de plaatselijke dealer werd mijn stelling verleden week kompleet weg gelachen .

Zou het automatisch regeneren kunnen uitgeschakeld worden met de vag-com en indien ja hoe ?

Hallo, voor zover ik weet is dit niet uit te schakelen. Als dit wel zo zou zijn, was binnen no time het roetfilter verstopt en kom je alsnog te staan. De dealer kan er software inzetten voor korte ritten , om het regeneren bij veel korte ritten beter te laten verlopen en daarmee dieselvermenging in de motorolie tegen te gaan, vraag eens na bij de dealer of die software voor deze auto beschikbaar is. Daarmee verandert het karakter van de auto overigens wel, dus bespreek het uitvoerig met de klant en wees er zeker van dat de auto niet getuned is, want dan loopt bij de software update de boel geheid softwarematig vast. Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Staat er een alarminstallatie of hoofdschakelaar op de bestelwagen ?

GOVA 0
badge

13 jaar

Bij mijn weten niet

Diesel in de olie krijg je door te veel regeneraties op korte tijd. Bvb roetfilter verstopt (vandaar mijn vraag "Staat er een alarminstallatie of hoofdschakelaar op de bestelwagen ?") of wanneer je de batterij afkoppelt, dan gaat hij al regenenreren ook al is de roetfilter niet dicht !

GOVA 0
badge

13 jaar

Wat ik me wel plotseling herinner dat de klant een paar dagen voor het voorval een andere heeft helpen starten met start kabels . K'weet niet of er enig verband kan zijn ?

Weet er iemand of je het automatisch regeneren kan uitschakelen met de vag-com ?


Grtjs:

Hallo, volgens mij is er geen verband tussen een zgn accu-reset en roetfilter regeneratie. Waarom zou je de regeneratie uit willen schakelen, dan is in no time het roetfilter verstopt met alle gevolgen van dien. Kun je antwoord geven op de al eerder gestelde vraag of de auto veel korte ritten maakt ? Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

Zoals ik al eerder hierboven vermelde doet de wagen niet zo veel grootte afstanden . Stop en go verkeer zit er nu wel niet tss tis geen pakjes dienst of zo . Er wordt wel gemiddeld per rit zo ongeveer 40 a 50 km gereden langs secundaire wegen.
De wagen is ook niet dagelijjks op weg . Af en toe zit er een verdere verplaatsing tss langs de snelweg .

De bedoeling van het uitschakelen is in feite dat de kans dat de motor op hol slaat geen tweede keer meer voorkomt !!

Hallo, 't kan zijn dat de auto vaker regenereert omdat bv het roetfilter defekt is (levensduur is circa 200.000 km), of het binnenwerk ligt er in brokken in (te hoge tegendruk). Die 70.000 km , is dat ook de huidige km stand of is die hoger ? De auto is nml van 2006. Je zult de klant elke week moeten laten olie peilen of zelfs vaker en hem voor olie bijvullen ook bij jullie laten komen en dan het resultaat afwachten en zonodig ingrijpen. Het kan ook zijn dat de auto steeds stop gezet wordt als er een regeneratie aan de gang is, als de auto dan weer gestart wordt, begint de regeneratie weer van voor af aan. Bij een normale regeneratie brandt er geen controle lampje op het dashboard, met de gewijzigde software wel, de klant moet dan dus de auto niet stop zetten, hierdoor zijn er minder regeneratiepogingen, met minder oliestand verhoging tot gevolg, deze software is alleen geschikt voor auto's met een DPF3(de dealer kan aan het ingeslagen nummer van het DPF en aan de softwarestand van de auto het type DPF herleiden). DPF2 schijnt het niet voor te kunnen. Groet Jan227

Jan227 30
badge

13 jaar

40 a 50 km moet meer dan voldoende gelegenheid bieden tot regenereren. Echter wacht de software wel een moment af waarop er 'constant' wordt gereden. Als dat moment niet komt, omdat de bestuurde beweeglijke voeten heeft, wordt de automatische regeneratie lang uitgesteld. Totdat de 'nood' heel hoog wordt. Dat is een ongewenste gang van zaken omdat het filter dan erg vol wordt en uiteindelijke regeneratie wordt bemoeilijkt.
De crafters met dit systeem hebben veel problemen. Er is een heel epistel bij VW met instructies, zoals hierboven als te zien is in DPF2 en 3 en verschillende software. Regeneratie los van het voertuig, in de oven en leegblazen, verhelpt het voor de Crafter meestal niet. Er zit echt een probleem in deze voertuigen.

Ik denk dat je het voertuig van een nieuw roetfilter moet voorzien. Gezien de reparatiehistorie met drijfstangen door het blok en lekkende verstuivers zal deze onherstelbaar beschadigd zijn. Pas dan goed op met de softwareversie en de roetfilter versie.

Simon10906 0
badge

13 jaar

Ik hoorde van een kennis die is gaan rijden met de uitlaatgastemperaturen op zijn laptop. Gewoon steeds 90 in derde versnelling.
Pas na 30-40 km was het roetfilter op temperatuur om te kúnnen regenereren.
Toen kwam een file(tje) en had daarna weer 10 km nodig om de temperatuur te halen.
Daarna was het regenereren eigenlijk door het mms zó gebeurd.
Zelf al eens een crafter gehad die steeds wilden regenereren maar steeds er niet doorheen kwam.
Het was een auto van een couriersbedrijf met meerdere -dezelfde- type vw's en met dezelfde probleempjes met roeten.
De dealer zei: ga aub eens flink trappen met de auto. De auto stond pas op pakweg 10.000km.....
Ik kwam de auto op de A9 tegen op de vluchtstrook met het roetfilterlampje aan en nauwelijks meer vooruit willen.
"storing ' gewist en ja, dan houdt mijn taak op, de auto kon weer redelijk fatsoenlijk verder.
Wél met de boodschap: meteen naar de dealer!
Zou dat ad blue niet bij de diesel kunnen, net zoals bij de PSA groep? En de vrachtwagens?
Gaan we een hele nieuw soort storingsperiode krijgen?
Alle kleine dieseltjes die belastingvrij zijn en alleen voor kleine ritjes gebruikt worden?

marcel7031 0
badge

13 jaar

goede vragen marcel!
Ik voorzie ook nog een hoop problemen met deze diesels. Buiten het feit dat het roetfilter vol komt te zitten met alle gevolgen van dien (inhouden,controlelampjes e.d.) ben ik ook steeds bezorgder over het stijgen van het oliepeil.

maarten4874 0
badge

13 jaar

[quote=maarten4874]goede vragen marcel!
Ik voorzie ook nog een hoop problemen met deze diesels. Buiten het feit dat het roetfilter vol komt te zitten met alle gevolgen van dien (inhouden,controlelampjes e.d.) ben ik ook steeds bezorgder over het stijgen van het oliepeil.[/quote]
Olie peilen? Dan doen nog maar bitter weinig mensen.
Te hoog oliepeil? Dat is toch mooi? Zelfs beter als te laag toch?
tja...

marcel7031 0
badge

13 jaar

ik weet tegewoordig niet meer wat ik liever zou hebben...

maarten4874 0
badge

13 jaar

Even een belangrijk misverstand de deur wijzen:

ADBLUE is NIET voor het roetfilter, maar voor het SCR systeem. Crafter heeft beide.
PSA groep gebruikt tot op heden geen ADBLUE, want hebben geen SCR systeem. Hun additief is WEL voor het roetfilter maar heet Eloys, en verlaagt benodigde regeneratietemperatuur met 100 graden.

Aan Marcel over de temperatuur: De auto moet de temperatuur zelf genereren, hij wacht niet echt op een starttemperatuur, behalve dan de opwarming van de motor. Wel wacht het stuurapparaat volgens ingebouwde logica een geschikt moment af. Daar wringt de schoen bij verschillende voertuigtypen, waaronder de Crafter.

Simon10906 0
badge

13 jaar

Hallo

Ten zeerste bedankt voor de vele reacties, de oorzaak van het euvel zal wel bekend zijn nu.
Maar toch blijft er nog het raadsel dat de klant zegt dat vanaf het inbouw van de herstelde motor het verbruik hoger ligt dan met de oude motor hij kan zo wat 100 km minder doen met een tank diesel.

Ik weet niet of de hogedrukpomp aangedreven wordt door een riem of ketting, maar ik heb het zelf bij een omega gehad (BMW motor). Die lekte aan de achterzijde van de pomp. Dus de diesel liep zo het carter in.

Als we nog even aannemen dat de auto bovenmatig vaak probeert te regenereren, dan valt het verbruik daar voor een groot deel uit te verklaren. (vermoedelijk)

Simon10906 0
badge

13 jaar

[quote=arjankempeneers]Ik weet niet of de hogedrukpomp aangedreven wordt door een riem of ketting, maar ik heb het zelf bij een omega gehad (BMW motor). Die lekte aan de achterzijde van de pomp. Dus de diesel liep zo het carter in.[/quote]
De hogedruk pomp staat zoals hierboven vermeld volledig los van de cilinderkop dus daar is het niet mogelijk om brandstof bij de olie te komen .

Hallo collega's

Na 6000km gereden te hebben hebben we vast gesteld da de olie terug is bijgekomen.
Aldus is het probleem er nog altijd.
Nu hoorde ik dat er een product bestaat om bij de diesel te gieten waar door hij minder zou gaan regeneren, iemand ervaring hiermee.

Grtjs ; Rik

garage medard 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.