Volkswagen Golf IV: Disriem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI

Na het vernieuwen van disriem loopt de motor vast tijdens het met de hand draaien. Alle merktekens staan goed en als de motor draait is het net of deze stopt tegen een klep.
Ik heb de riem verwijderd en toen de motor gedraaid tot deze vastzat,dan kan ik de nokkenas gewoon rond draaien. De motor kan ongeveer een kwart slag naar rechts en naar links.
Dan hoor je een tik en kan niet meer verder.Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, misschien kan iemand hier een oplossing voor geven.

Ik heb gezien dat er een deuk in de carterpen zit. Zou het daardoor kunnen komen dat de motor vastloopt. Kan iemand mij vertellen hoeveel speling er tussen de krukas en carterpan zit.

Huco

Geplaatst door Huco (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Zal toch de boel toch niet optijd staan. Dan kan de motor inderdaad niet rond. Welke merktekens heb je gebruikt?

Huco (0), 12 jaar geleden

[quote=moderator]Zal toch de boel toch niet optijd staan. Dan kan de motor inderdaad niet rond. Welke merktekens heb je gebruikt?[/quote]
Het streepje op het vliegwiel met het puntje, pen in brandstofpomp en toen gaan draaien,maar na een kwartslag slaat de motor vast. op dat punt kan de nokkenas gewoon draaien zonder riem

jensw (0), 12 jaar geleden

Nokkenas ook geblokkeerd met daarvoor benodigde gereedschap (nokken van cil. 1 omhoog)? Daarna poelie van de nokkenas losmaken, 3 boutjes van de injectiepomp (geblokkeerd met pen) een paar slagen los draaien, krukas op BDP en riem omleggen.
Hierna zou je hem perfect rond moeten kunnen draaien, tenzij er iets in de cilinders verstopt zit of een klep misschien niet helemaal omhoog komt.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

staat ie toevallig niet in de versnelling?weet je zeker dat in in de motor zelf zit,en met ingetrapte koppeling??raar verhaal als jij de riem eraf haalt niks verdraait en weer een riem erop legt kan er toch niks van slag af zijn.

Huco (0), 12 jaar geleden

[quote=jensw]Nokkenas ook geblokkeerd met daarvoor benodigde gereedschap (nokken van cil. 1 omhoog)? Daarna poelie van de nokkenas losmaken, 3 boutjes van de injectiepomp (geblokkeerd met pen) een paar slagen los draaien, krukas op BDP en riem omleggen.
Hierna zou je hem perfect rond moeten kunnen draaien, tenzij er iets in de cilinders verstopt zit of een klep misschien niet helemaal omhoog komt.[/quote]
Alles volgens de beschrijving gedaan. Ik heb al tientallen riemen vernieuwd.De auto is rijdend binnengekomen,de riem verwijderd, waterpomp vernieuwd,riem opgelegd en dan met de hand draaien.Dit kon een kwart slag rechtsom en linksom,dan liep de motor vast.Net of de zuiger tegen een klep komt.Gloeibougies verwijderd en met lasdraad gekeken hoever de zuiger van de 2 cilinder omhoog kwam , maar die was nog niet op de helft. Voor mij is het een raadsel.

Huco (0), 12 jaar geleden

[quote=moderator]Zal toch de boel toch niet optijd staan. Dan kan de motor inderdaad niet rond. Welke merktekens heb je gebruikt?[/quote]
De merktekens zoals voorgeschreven in autodatabase.

Huco (0), 12 jaar geleden

[quote=robby10030]staat ie toevallig niet in de versnelling?weet je zeker dat in in de motor zelf zit,en met ingetrapte koppeling??raar verhaal als jij de riem eraf haalt niks verdraait en weer een riem erop legt kan er toch niks van slag af zijn.[/quote]
Dat heb ik nog niet bgeprobeerd om met ingetrapte koppeling te doen.

Huco (0), 12 jaar geleden

[quote=Huco]Na het vernieuwen van disriem loopt de motor vast tijdens het met de hand draaien. Alle merktekens staan goed en als de motor draait is het net of deze stopt tegen een klep.
Ik heb de riem verwijderd en toen de motor gedraaid tot deze vastzat,dan kan ik de nokkenas gewoon rond draaien. De motor kan ongeveer een kwart slag naar rechts en naar links.
Dan hoor je een tik en kan niet meer verder.Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, misschien kan iemand hier een oplossing voor geven.

Ik heb gezien dat er een deuk in de carterpen zit. Zou het daardoor kunnen komen dat de motor vastloopt. Kan iemand mij vertellen hoeveel speling er tussen de krukas en carterpan zit.[/quote]
Het probleem is opgelost, maar wat het is geweest weet ik niet. Ik kon de motor ineens weer draaien.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

dat is wel vreemd moet een oorzaak hebben, toch nergens iets tussen gerold ,boutje of zo tussen een poelie, zou er niet gerust op zijn ????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.